Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan lapsen omatoimisemmaksi?

Vierailija
13.02.2023 |

Hän osaa monet asiat tehdä itse, kuten tuon ikäiset osaa. Hän vain ei tee. En kunnolla tiedä syytä. Eikä lapsikaan osaa syytä selittää. Odottaa vain, että saa aivan kaikessa täyden palvelun, pienissä pikkuasioissakin. Ja kun ei saa niin tulee itku. Joten meillä itketään paljon, koska lapsi ei todellakaan saa täyttä palvelua asioissa, jotka osaa ja pystyy tekemään itse. Niissä asioissa, joita ei vielä kunnolla osaa niin tietenkin aina autetaan ja jos lapsi on selvästi väsynyt, niin autetaan jne. Ja kehutaan kun itse tekee. Mutta mitkään kehut ei saa häntä tekemään itse taidoista huolimatta. Eikä se, että jos ei tiettyjä perusasioita tee itse, niin jää saamatta jokin kiva asia, esimerkiksi jos ei yhtään pue itse niin ei pääse leikkipuistoon tai jätskille tms.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on saman ikäinen ja samaa taipumusta, mutta en ole tehnyt siitä numeroa, jos ei itse pue niin autan kyllä. Arvelen että se on joku toiminnanohjausongelma, ei vaan kykene aloittamaan ja lamaantuu, painostaminen vaan pahentaa. Kun taidoissa ei kuitenkaan ole vikaa ja päiväkodissa pukee kyllä itse niin en jaksa tehdä tästä taistelua kotona. Välillä on taas hyvinkin omatoiminen ja auttavainen sitten, osaa vaikka mitä.

Jos ongelma olisi toiminnanohjauksessa ei todennäköisesti tekisi päiväkodissa noita asioita myöskään. Veikkaan että silkkaa huomion hakua ja kyllä antaisin itsekin sitä huomioita vaikka auttamalla pukemaan jos lapsi sitä vaatii, se ei ole haitallista kenellekään. Hyvä vaan että huomioita hakee ja saa positiivisella tavalla.

Vierailija
22/26 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi liittyä normaaliin kehitykseen ja uhmaankin ja kasvamiseen vauvasta eskarilaiseksi . Muista kehua aina kun tekee itse .

Kehunkin aina kun tekee itse. Mutta esimerkiksi tuo väärinpäin pöydälle pudonnut voileipä. Jos en sitä nosta ja käännä niin hän vain itkee kiukkuisena ja valitsee mieluummin sitten olla ilman voileipää, josta siis tykkää paljon, kuin nostaa se leipä. Eli nälässäkin on kivempaa kuin tehdä itse. Kai se jotain uhmaa sitten on, mutta millä tuon saa loppumaan? Ap

Ei kai kukaan syö lattialle pudonnutta leipää. Sano että vie roskiin ja anna uusi tilalle.

Koko ajan on ollut puhe pöydälle pudonneesta leivästä. Ei lattialle. Mistä sen lattian keksit.

Ja uuden leivän saisi kyllä sen pöydälle pudonneen tilalle, jos vain nostaisi sen siitä pois. Ja meillä on puhdas pöytä, eli ainakin itse voisin kyllä syödäkin puhtaalle pöydälle pudonneen leivän.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi tai joku muu diagnoosi? Lapsihan on melkein eskari-ikäinen, ei tuollainen ole normaalia.

Vierailija
24/26 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa luonteenpiirteeltä, joka muuten on ihan normaalia eikä mikään diagnosoitava asia. Jotkut meistä ovat hitusen laiskemia, vähän enemmän mukavuudenhaluisia, kun huomaamme että asia tapahtuu kun tuo toinen sen valmiiksi minulle tekee.

Vanhempana täytyy nyt vain tässä kohtaa olla sitkeä ja kekseliäs, että saa ipanan tekemään asiat itse. Ei silti ole huonoa, että menee auttamaan (lelujen keräys). Jos ei suorista sukkaansa, niin olkoon sukka sitten rutussa kengässä. Kyllä minulle pienempänä sanottiin että tiedätkö kuinka serkkulikkakin tekee sitä ja tätä, itse pääset vähemmällä. Eskarissa olisi hyvä olla jo pitkälle omatoiminen, ei siellä ehditä enää kaikkia täysipainoisesti auttamaan joka rutussa olevasta sukasta.

Vierailija
25/26 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on saman ikäinen ja samaa taipumusta, mutta en ole tehnyt siitä numeroa, jos ei itse pue niin autan kyllä. Arvelen että se on joku toiminnanohjausongelma, ei vaan kykene aloittamaan ja lamaantuu, painostaminen vaan pahentaa. Kun taidoissa ei kuitenkaan ole vikaa ja päiväkodissa pukee kyllä itse niin en jaksa tehdä tästä taistelua kotona. Välillä on taas hyvinkin omatoiminen ja auttavainen sitten, osaa vaikka mitä.

Jos ongelma olisi toiminnanohjauksessa ei todennäköisesti tekisi päiväkodissa noita asioita myöskään. Veikkaan että silkkaa huomion hakua ja kyllä antaisin itsekin sitä huomioita vaikka auttamalla pukemaan jos lapsi sitä vaatii, se ei ole haitallista kenellekään. Hyvä vaan että huomioita hakee ja saa positiivisella tavalla.

Niin voi olla. Tosin päiväkodissa on se ryhmäpaine ja rutiini jotka auttaa. Mutta sekin helpottaa jos auttaa vaikka alulle sen pukemishomman niin sitten se sujuukin. Meidän tää lapsi on tosi lyhytpinnainen joten ap:n lähestymistavalla sais tosiaan vaan huutokonsertin aikaan, itse tykkään miettiä asiat positiivisemman kautta. En sano että nosta nyt se leipä lautaselle, vaan että osaisitko sinä itse nostaa sen leivän, hienoa hienosti osasit. No, ehkä se jonkun mielestä on lepsuilua jos melkein 5-vuotiasta auttaa pukemisessa, tosin autan kyllä tuota koululaistakin joskus jos tarve on.

Vierailija
26/26 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi olla. Tosin päiväkodissa on se ryhmäpaine ja rutiini jotka auttaa. Mutta sekin helpottaa jos auttaa vaikka alulle sen pukemishomman niin sitten se sujuukin. Meidän tää lapsi on tosi lyhytpinnainen joten ap:n lähestymistavalla sais tosiaan vaan huutokonsertin aikaan, itse tykkään miettiä asiat positiivisemman kautta. En sano että nosta nyt se leipä lautaselle, vaan että osaisitko sinä itse nostaa sen leivän, hienoa hienosti osasit. No, ehkä se jonkun mielestä on lepsuilua jos melkein 5-vuotiasta auttaa pukemisessa, tosin autan kyllä tuota koululaistakin joskus jos tarve on.

Millainen edes on minun lähestymistapa? En minä sano, että nosta nyt se leipä, vaan sanon, että osaat hienosti itse nostaa. Tai että jos leipä putoaa, niin kannattaa vain nostaa se. Mutta eipä väliä sillä mitä sanon, koska hän ei nosta, kiukuttelee vain, että äiti nostaa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi