Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS kysyi lukijoiden kokemuksia uudisasunnoista. Monen mielestä asunnot ovat ahtaita ja epäkäytännöllisiä.

Vierailija
13.02.2023 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009386851.html

Kovasti on juttua näistä uusista kerrostaloista ja niiden suunnittelusta. Itse en sulattaisi noita seinäkeittiöitä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinäkeittiö on ihan ok nuoren sinkun pienessä asunnossa, mutta ei perheasunnossa - tai ainakin se täytyy sitten olla todella hyvin ajateltu ja suunniteltu.

L-mallinen seinäkeittiö toimii saarekkeella ja erillisellä ruokapöydällä perheasunnossa mutta se vaatii tilaa jota ei ole. Sinkku pärjää pienellä keittiöllä mutta laskutilaa pitäisi olla vähintään 2 metriä ilman hellaa ja allasta.

Vierailija
22/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinäkeittiö on ihan ok pienessä asunnossa. Ainakin parempi vaihtoehto kuin keittokomero mihin ei kuitenkaan mahdu edes kahden hengen ruokapöytää. Se mitä en ymmärrä on nuo "makuuhuoneet" mihin tarvitaan kaksi ovea. Miksei voi rakentaa rehellisesti alkovia.

Mä olen asunut 26,5m2 yksiössä, jossa oli ikkunallinen keittokomero, johon mahtui 70x70cm pöytä, eli kyllä siinä kaksi istui aivan hyvin. Lisäksi yksiössä oli selkeä eteinen vaateaäilytyksineen ja huone. Se mikä erottaa näistä nykyisiä yksiöistä, että wc/kylppäri ei ollut mikään halli. On aivan hullua että jokaisessa pienessä yksiössä ja kaksiossakin pitää olla esteetön kylppäri. Eikö riittäisi että esim. Uudiskohteessa 20% asunnoista sellainen olisi. Näihin jättikylppäreihin menee aivan turhia neliöitä.

Tai asunnot voisi olla suunniteltu niin että wc ja kylppäri olisi helppo ja halpa muuttaa esteettömäksi tarvittaessa, mutta alkuun tila hyödynnetty vaikka vaatekomeroille tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskelevalle parikymppiselle riittää ihan hyvin seinäkeittiö mutta inhoan noita koppimakkareita.

Harva nykyään haluaa nukkua 80-senttisessä sängyssä tai huoneessa joka on lähempänä vaatekomeroa kuin huonetta.

Plus että sitten se koko elämä on käytännössä siinä keittiöseinällisessä olkkarissa vaikka opiskelijalle olisi parempi että saisi esimerkiksi sen työpisteensä paremmin.

Mun lapsi onkin sitten tehnyt radikaalin ratkaisun ja ottanut sen makuukopperon tilavaksi työpisteekseen ja isomman huoneen sitten kodikseen.

Kylläpä on opiskelijat ja heidän vanhemmat muuttuneet nirsoiksi. Ennen asuttiin soluhuoneessa ja pienen pieni yksiö oli luksusta.

Soluasunnon makuuhuoneeseen mahtui sänky, kirjoituspöytä ja kaappi vaatteille. Nykyään mahtuu vain sänky ja vaatekaappi.

Vierailija
24/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun tyypeillä oli ongelmia ihan kaikkien asioiden kanssa ja mikään ei kelpaisi. Se on kumma kuinka joku ostaa asunnon, josta ei pidä ja sitten valittaa. Jokainen voi mittailla asuntoa ihan rauhassa ja suunnitella miten omat rojut mahtuvat sinne. Ostopakkoa ei ole.

Yksi juttu on myös se valtava tavaroiden määrä, mitä he tunkevat pikkuisiin asuntoihin ja valittavat sitten kun ei sinne mahdu. No hohhoijaa vaan. Ja joku uuni-mikroaaltoyhdisyelmä + kahden levyn liesi olikin ihan uusi yllätys, kun oli asunnossa jo asunut ja kahdella levyllä ruokaa tehnyt pitkän aikaa.

Romuja pois ja kalustakaa asunnon koon mukaan, eikä sinne kämppään tarvitse raahata mitään perintökaluja, jotka ovat tarkoitettu isoon taloon.

Sitten se valitus, että makkaran ei mahdu kahta yöpöytää, huokaus, no kyllä sinne mahtuu, kun laittaa sängyn ja yöpöydän välin hieman pienemmäksi kuin 60 cm.

Hohoijaa kun sängyn toiselle puolelle ei pääse kuin kiertämällä olohuoneen kautta toiselle ovelle.

Vierailija
25/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinäkeittiö on ihan ok pienessä asunnossa. Ainakin parempi vaihtoehto kuin keittokomero mihin ei kuitenkaan mahdu edes kahden hengen ruokapöytää. Se mitä en ymmärrä on nuo "makuuhuoneet" mihin tarvitaan kaksi ovea. Miksei voi rakentaa rehellisesti alkovia.

Olen asunut keittokomerollisessa 22 neliön yksiössä ja se oli tosi käytännöllinen. Ruokapöytä mahtui hyvin varsinaisen asuinhuoneen puolelle. Näihin nykyisiin putkiyksiöihin ei ruokapöytää saa mitenkään järkevästi vaikka keittiö on epäviihtyisästi seinällä, katsokaa vaikka pohjakuvia ja yrittäkää kalustaa. En viitsi edes asuntonäytölle lähteä jos pohja on sen näköinen että asunnossa ei mahdu edes venyttelemään.

Kävin Pasilassa näytöllä jossa keskellä huonetta oli pylväs. Hieno sisustuselementti 🤦🏼

Vierailija
26/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään tästä nyt puhutaan. Aiemmin on väitetty ihmisten itse haluavan tällaisia asuntoja, mutta ei niitä oikeasti halua kuin grynderit.

Vierailija
27/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin äskettäin rivaria, mitä myytiin 4 h+ keittiö+sauna +varasto, 67 m2. Siinä juurikin keittiön kaapit yhdellä seinällä olohuoneessa. Ahdisti pelkkä pohjapiirustuksen näkeminen.

Vierailija
28/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksei ihmiset osta isompia asuntoja, jos kerran tarvitsevat tilaa.

Noi uudiskohteet on ihan älyttömiä.

Vierailija
29/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään tästä nyt puhutaan. Aiemmin on väitetty ihmisten itse haluavan tällaisia asuntoja, mutta ei niitä oikeasti halua kuin grynderit.

Jep ja näiden suurin ostajaryhmä taitaa 9lla asuntosijoittajat joille viihtyisyys ei ole niin olennaista kun eivät itse joudu asumaan. Kunhan kelpaa aina vuokralaiselle vuodeksi pariksi kerrallaan. Ehkä nyt saadaan jotain järkeä näiden minkkitarhojen rakentamiseen kun asuntosijoitusbuumi hyytyy ja uudisasunnot pitäisi kuitenkin saada kaupaksi. No toivossa on hyvä elää.

Vierailija
30/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio taipuisi moneen tarpeeseen jos makuuhuoneeseen mahtuisi sängyn lisäksi vaikka työpöytä tai pinnasänky. Nyt kun huone on minimimitoituksella niin tarvitaankin kolmio. Asukas ei siinä ainakaan säästä kun joutuu ostamaan tai vuokraamaan kolmion.

Vierailija
31/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskelevalle parikymppiselle riittää ihan hyvin seinäkeittiö mutta inhoan noita koppimakkareita.

Harva nykyään haluaa nukkua 80-senttisessä sängyssä tai huoneessa joka on lähempänä vaatekomeroa kuin huonetta.

Plus että sitten se koko elämä on käytännössä siinä keittiöseinällisessä olkkarissa vaikka opiskelijalle olisi parempi että saisi esimerkiksi sen työpisteensä paremmin.

Mun lapsi onkin sitten tehnyt radikaalin ratkaisun ja ottanut sen makuukopperon tilavaksi työpisteekseen ja isomman huoneen sitten kodikseen.

Kylläpä on opiskelijat ja heidän vanhemmat muuttuneet nirsoiksi. Ennen asuttiin soluhuoneessa ja pienen pieni yksiö oli luksusta.

Soluasunnon makuuhuoneeseen mahtui sänky, kirjoituspöytä ja kaappi vaatteille. Nykyään mahtuu vain sänky ja vaatekaappi.

Lapsi muuttakoon sitten soluun. On halvempikin, joten win-win.

Vierailija
32/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio taipuisi moneen tarpeeseen jos makuuhuoneeseen mahtuisi sängyn lisäksi vaikka työpöytä tai pinnasänky. Nyt kun huone on minimimitoituksella niin tarvitaankin kolmio. Asukas ei siinä ainakaan säästä kun joutuu ostamaan tai vuokraamaan kolmion.

Tietysti ahtaammasta asunnosta pitää muuttaa tilavampaan. Jos ennen oli kaksio 60 neliötä, miten asunnon ostaja ei muka tajua, että uuteen 40 neliöön kaksioon ei mahdu saman verran tavaraa. Jos ostaa alunperinkin sen 60 neliön asunnon, saa mitä haluaa.

Vierailija
33/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut 26,5m2 yksiössä, jossa oli ikkunallinen keittokomero, johon mahtui 70x70cm pöytä, eli kyllä siinä kaksi istui aivan hyvin. Lisäksi yksiössä oli selkeä eteinen vaateaäilytyksineen ja huone. Se mikä erottaa näistä nykyisiä yksiöistä, että wc/kylppäri ei ollut mikään halli. On aivan hullua että jokaisessa pienessä yksiössä ja kaksiossakin pitää olla esteetön kylppäri. Eikö riittäisi että esim. Uudiskohteessa 20% asunnoista sellainen olisi. Näihin jättikylppäreihin menee aivan turhia neliöitä.

Se esteettömyys on siksi ettei rajaa ikäihmisiä markkinoilta pois. Nythän niiden pitää pystyä asumaan itsekseen niin kauan kun henki pihisee ja rollaattorilla pääsee.

Vierailija
34/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni häiritsee uusissa asunnoissa mm.

-olematoman kokoinen olohuone, joka on yleensä myös hankalan mallinen sisustaa. Usein keittiö vie puolet tai enemmän olkkarin tilasta ja lisäksi mahtuu vain pieni sohva, vapaata seinätilaa ei ole juurikaan

-pienet makkarit

-yksityisyyden puute, monissa asunnoissa kaikista ikkunoista näkyy naapuritalon seinä ja ikkunat

-säilytystilan puute, niin keittiössä kuin muualla asunnossa: vähän kaappeja ja vaatehuone löytyy vain isoimmista asunnoista

jnejne.

-

Vierailija
35/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö nyt sitten muuttaa takaisin savupirttiin?

Vierailija
36/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksei ihmiset osta isompia asuntoja, jos kerran tarvitsevat tilaa.

Ymmärtänet siinä vaiheessa, kun olet ostamassa asuntoa. 

Vierailija
37/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut keittokomerollisessa 22 neliön yksiössä ja se oli tosi käytännöllinen. Ruokapöytä mahtui hyvin varsinaisen asuinhuoneen puolelle. Näihin nykyisiin putkiyksiöihin ei ruokapöytää saa mitenkään järkevästi vaikka keittiö on epäviihtyisästi seinällä, katsokaa vaikka pohjakuvia ja yrittäkää kalustaa. En viitsi edes asuntonäytölle lähteä jos pohja on sen näköinen että asunnossa ei mahdu edes venyttelemään.

Kävin Pasilassa näytöllä jossa keskellä huonetta oli pylväs. Hieno sisustuselementti 🤦🏼

Lapset tykkää kun voi juosta sen ympäri. Pylväät on aliarvostettuja. 😆

Vierailija
38/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö asunnon ostajille kehitellä lupakortti?

Kurssilla opeteltaisiin tulkitsemaan pohjapiirustuksia ja laskemaan miten huonekalut mahtuisivat mihinkin kohtaan tietyssä asunnossa.

Ilmainen vinkki: sitä asuntoa ei ole pakko ostaa! Etsikää joku toinen.

Vierailija
39/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö todellakaan ymmärrä? Mutta jos asuu jossain Kainuun perämettässä niin ei voi olettaakaan että ymmärtäisi.

Vierailija
40/67 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö asunnon ostajille kehitellä lupakortti?

Kurssilla opeteltaisiin tulkitsemaan pohjapiirustuksia ja laskemaan miten huonekalut mahtuisivat mihinkin kohtaan tietyssä asunnossa.

Ilmainen vinkki: sitä asuntoa ei ole pakko ostaa! Etsikää joku toinen.

Se ongelma tulee siinä, kun vanhat ja tilavat asunnot puretaan pois ja uusissa on vain tarjolla huonoja pohjia. Kai asuminen saisi olla mielekästä muillekin kuin miljonääreille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä