Huh, olen niin iloinen, poikamme aikoo hakea lukioon!
đ keskiarvo on 7,4. Voisi olla parempikin, mutta koska ei jaksa kauheasti lukea niin ihan ok. Ammattikoulupuolelta ei löytynyt mitÀÀn tĂ€ysipĂ€isille suunnattua, jos kĂ€ytĂ€nnöllisyys ei ole vahvuusaluetta, kuten pojallamme ei ole.
Kunhan pÀÀsisi ylioppilaaksi, niin voi mennÀ vaikka sen jÀlkeen opiskelemaan ammattiin. Saa vÀhÀn ÀlykkÀÀmpÀÀ seuraa pitkin matkaa, myös ylioppilaiden ammattiopintolinjoilla.
Kommentit (40)
Pojallesi lykkyÀ pyttyyn, matkallaan lÀÀkÀriksi tai diplomi-insinööriksi, lukion kautta.
Toivotaan ettÀ into lukemiseen syttyy vielÀ lukiossa, muutenhan koko lukio on hyödytön ja voi osoittautua ylivoimaiseksi valmistua. Ja kun sen lukion jÀlkeen pitÀisi vielÀ jaksaa lukea lisÀÀ kun pelkillÀ yo papereilla ei tee mitÀÀn. Mutta monet pojat innostuu ja kypsyy opiskeluun vÀhÀn myöhemmin. SikÀli kiva jatkoaika jos ei vielÀ ole löytynyt motivaatiota opiskeluun eikÀ löytynyt haluttua alaa. Merkonomi opintoja on turha dissata. Itse kÀynyt vain ne ja ollut koko työuran asiantuntijatehtÀvissÀ, samoissa missÀ ekonomit etc. Kaikki kun riippuu myös persoonasta etc. Koulutus on loppupeleissÀ toissijaista vaikka jotkut paperit onkin hyvÀ olla.
eipÀ seiskan keskiarvolla kannata pÀÀkaupunkiseudulla edes yrittÀÀ lukioon, on tasovaatimus aivan toista luokkaa, lÀhes kaikiin vaaditaan yli ysin keskiarvoa, joillekin ei suosituille linjoille ammattilukioon voi pÀÀstÀ.
On muutama lukio HgissÀ ettÀ pÀÀsee alle kasin keskiarvolka ja pitÀÀ olla yli 7.2 vÀhintÀÀn.
MeidÀn poikamme menee myös lukioon. Keskiarvo yli ysin. Tavoitteena jo nyt yliopisto-opinnot tulevaisuudessa.
HelsingissÀ on Medialukio, johon pÀÀsee ihan varmasti seiskan papereilla. HelsingillÀ on kova hinku saada ns. huonompaa kieliainesta myös lukioon, joten paikkoja pitÀÀ olla paljon tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
eipÀ seiskan keskiarvolla kannata pÀÀkaupunkiseudulla edes yrittÀÀ lukioon, on tasovaatimus aivan toista luokkaa, lÀhes kaikiin vaaditaan yli ysin keskiarvoa, joillekin ei suosituille linjoille ammattilukioon voi pÀÀstÀ.
Alle 8 lukioita HgissÀ Medialukio 7.11 joku linja ja 7.62, Vuokin lukio 7.68, ei taida olla muita.
MinÀ en ollut yhtÀÀn innostunut pojan lukiohaaveista. Aina ollut alisuoriutuja koulussa. Lukioon meni neljÀ vuotta. Abikurssi oli pakko hankkia matematiikkaan. KÀvi lukion ja nyt miettii ammattia. On itse todennut, ettÀ on tekijÀ. Ei lukio hukkaan tietenkÀÀn mennyt ja onneksi sai sieltÀ todistukset.
Hgin kielilukio 7.62 ja kielet ja kansainvÀlisyys 8.00.
Lukio eli se vaativampi peruskoulu. Ja kyllÀ, olen sen itsekin kÀynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeminen ei vielÀ tarkoita pÀÀsemistÀ. EttÀ ÀlÀ nyt vielÀ iloitse. Voi poika hyvinkin pÀÀtyÀ kokkilinjalle tms.
Noihin lukiohin on 7:n keskiarvovaatimus.
Ap
Keskiarvoraja mÀÀrittyy hakijoiden mukaan. Ei ole ennakkovaatimusta.
Ei mÀÀrÀydy kaikissa lukioissa. Joissakin on kiinteÀ keskiarvoraja ja joissakin ei ole keskiarvorajaa ollenkaan. Toki nuo lukiot ovat monesti niitÀ, joihin ei ole liikaa hakijoita.
Minulla naisena oli samaa luokkaa keskiarvo. Sain Ă€idinkielestĂ€, maantiedosta, biologiasta jne. ysejĂ€ ja kymppejĂ€, mutta keskiarvon veti alas matikka, kemia ja fysiikka. KyllĂ€, en ole matemaattisesti lahjakas (toisin kuin diplomi-insinööriveljeni đ ). Nyt olen yliopistossa. Olen kuullut erilaisia tarinoita kympin oppilaista ja yhden tunsin myös ylĂ€asteella. HĂ€n meni Ressun lukioon (tÀÀllĂ€ HelsingissĂ€ siis "huippulukio"), ahdistui suorituskeskeisestĂ€ ja painostavasta kilpailullisesta ilmapiiristĂ€, sai burn outin ja siirtyi amikseen. Eli Ă€lkÀÀ koskaan "tuomitko" ihmisiĂ€ ylĂ€asteen keskiarvon mukaan, se ei vielĂ€ kerro elĂ€mĂ€npolusta mitÀÀn suuntaan eikĂ€ toiseen.
MÀ olin iloinen kun poikani 7.4 ka haki ammattikouluun. Olin iloinen kun tyttöni 10 ka haki lukioon. Molemmat ovat oikeassa paikassa. Ammattikouluja on hyvin erilaisia ja kaikkiin ei kÀvellÀ tuosta vaan. Osassa myös pÀÀsykokeita ja osaan ei kaikki halukkaat edes mahdu. Ammattikoulusta voi jatkaa ammattikorkeaan. EikÀ tarvi kÀydÀ lukiota, jos se ei kiinnosta.
Ammattikoulu ei ole tÀysipÀisten juttu?
Toivottavasti pojastasi tulee sossupummi.
Vierailija kirjoitti:
Lukio eli se vaativampi peruskoulu. Ja kyllÀ, olen sen itsekin kÀynyt.
PV!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pojastasi tulee sossupummi.
MiltÀ sinusta tuntuu olla ilkeÀ ihminen? Tuntuuko se hyvÀltÀ kun sanoo ikÀvÀsti? Jos Àiti iloitsee poikansa pÀÀtöksestÀ, eihÀn se sinulta ole pois. -Onnea nuorukaiselle opintoihin!
MitÀ hienoa siinÀ on,ei mitÀÀn. t. ylioppilas