Hiivatulehdusko(?) rinnoissa??Onko jollain ollut?
Hei,
osaisiko joku kertoa, mistä tunnistaa hiivatulehduksen rinnoissa. Nykyisin imettäminen sattuu ihan kamalasti, varsinkin toisesta rinnasta. Nännipihaan on tullut punainen läiskä, joka sattuu painaessa siihen (tuntuu vähän kuin olisi mustelma).
Lapsella on kielen päällä vaaleaa peitettä, mutta mistä tiedän että on sammasta vai onko vain tavallista " maitopeitettä" .
Mulla on meinaa tällä hetkellä hiivatulehdus alapäässä ja mietin, että voisiko se olla nyt siirtynyt myös rintoihin?? Ja että se aiheuttaisi sammasta lapsen suuhun. Ja samalla siis kipua imettäessä.
Onko jollain teistä ollut hiivatulehdusta rinnoissa? PItäisikö tästä vain lähteä lääkäriin ? Kysyin meinaa neuvolasta ja kehoitti laittamaan sitruunaa rintoihin, mutta ei kukaan näitä ole katsonut.
Onko jotain kotikonsteja hiivan voittamiseksi?
En tiedä onko tämä kuinka yleinen vaiva, mutta ajattelin täältä nyt kysyä, kun monesti täältä apua saa :-)
Kiitos etukäteen vastanneille
bambola
Kommentit (4)
Hän ei heti ymmärtänyt, mistä oli kyse ja tulehdus pääsi erittäin pahaksi. Edellinen neuvo (puolukka) on hyvä lievissä tulehduksissa. Mutta ellei tulehdus pian parane, kannattaa se hoitaa antibioottivoiteella. Samoin jos imettäminen on jo nyt kovin tuskallista, kannattaa lääkehoito aloittaa mahdollisimman pian.
Siis meidän kuopuksen syntymän jälkeen sain tulehduksen molempiin rintoihin, juuri siihen alueeseen joka vauvan suussa on syödessä. Tulehdus meni tosi pahaksi. Siis ihan kirkkaan punaiseksi, siltä alueelta alkoi nahka lähteä ja tuli vertakin :( :( :( Ei varmaan edes tarvitse kertoa miten kovin koski!!!
Menin lääkäriin sitten kun alkoi jo tuntua eeti enää kohta imettämään pysty. Lääkäri oli aika ihmeissään, että olin niikin kipeillä rinnoilla ylipäätään pystynyt imettämään...
No, sain siihen vastaukseski että sieni infektio joka siis johtui juuri vauvan suussa olevasta sammaksesta... Rinnanpäät meni rikki imettäessä ja siitä haavasta pääsi sitten se tulehdus rintaan.
Lääkkeeksi sain kyllä sellaista rohtoa, että en tiennyt piikö nauraa vai itkeä... JALKASILSAVOIDETTA!!! siis oikealta nimeltään Lamisil 1%
Sillä hoidettiin vuoron perään rinnat kerran päivässä ja muistaakseni piti olla 4 tuntia vähintään imettämättä siitä rinnatsa jossa rasvaa oli.
Pari viikkoa ja vähän reilut taisi hoito kestää, ennen kuin vaivasta pääsin eroon...
Joten neuvo, kannattaa mennä hyvissä ajoin lääkäriin jos yhtään siltä tuntuu!!! Itse päästin rinnat kamalan huonoon kuntoon ennen kuin rohkenin lääkäriin.
Itse vaan sisukkaasti koitin hoitaa kaalinlehdillä, bephantenilla ja lansinoh voiteella... mutta turhaan.
Vauvan suusta olen melkein saanut hoidettua.Mulla toinen rinnanpää tosi kipeä.Laitoin just siihen puolukkaa ja kirvelee kyllä niin paljon ja vihloo.Oli ihan rutikuiva ja punainen.
Huomenna meen kyllä hakee reseptin jos ei helpota koska tämä on vähentänyt imetystä aika paljon jo.
ilmeisesti olet saanut sammaksen myös rintoihisi/rintaasi,laita puolukkaa rintoihisi ja anna kuivua ,siis ihan vaan pelkkää puolukasta puristettua nestettä..
myös vauvan suusta olis nyt hyvä saada se sammas pois,puolukan nestettä topsylla myös vauvan kieleen ja poskien sisäpinnoille..
tutit pitää keitellä joka päivä ja rinnat ja vauvan suu hoidettava samaan aikaan,ja vaikka oireet helpottuisi tai häviävät kokonaan,hoitoaika on se 14 päivää,,,todella vaikeeta ja sitkeetä hommaa tiedän kokemuksesta...
sammas helpottaa kun kiinteisiin siirrytään.
itselläni oli molemmat nännit halki ja imetys oli todellista tuskaa..
en silti luovuttanut.
sitruuna on kanssa toinen konsti ,mutta itse en sitä käyttäisi kun on sitrushedelmä ja siten saattaa olla " allergisoiva" .