kun lapsi (tai aikuinen) käy suihkussa päivittäin
ja pesee ihon saippualla, lähtee ihon oma happokelmu (suojakerros) iholta pois, mikä ei luonnollisestikaan ole iholle hyväksi.
Ja saippua on muutenkin liian vahvaa ainesta iholle. Vesi ja hiuksista valuva shampoo ovat tarpeeksi hyvät ihon puhdistukseen. Paitsi tietysti kainalot ja varpaat on hyvä pestä saippualla =)
Tällainen kommentti vaan, kun luin kauhulla joitain juttuja että lapset pestään päivittäin ja itseä hinkkaillaan sillä saippualla päivittäin huh!
Kommentit (13)
Paitsi jalat ja kainalot. Ja kädet. En tiedä, miksi ihmiset saippuoivat itseään? En ole siitä huolimatta likainen, enkä haise edes millekään.
ja tottahan tuo kaikki on sitä ei vaan tiedetä!
-ap
Niin vastasin sinne että joka päivä on aina käynyt. Se ei tarkoita sitä että pestään saipualla. Hiukset lapselta pestään n. kerran kuussa ja kerran viikossa iho saipualla.
lähes koskaan saippualla. Shampoo joka tulee hiuksista pyyhkii vartalon yli huuhtoutuessaan, ja silloin tällöin käytän jotain kosteuttavaa vartalosaippuaa vaimitäsenyton.
Mies ihmetteli kun minä ihmettelin hänen tapaansa joka suihkukäynnin yhteydessä hangata itsensä saippualla ja karhealla sienellä kauttaaltaan. Hassua miten ihmisillä voi tällaiset pikkuasiat erota niin paljon toisistaan, ja jokainen pitää omaa tapaansa normaalina :)
En tarkoittanut ketään erittelemään. Onhan tuosta saippuan käytöstä muuallakin puhetta (siis kuin vaan täällä keskustelupalstoilla) esim, jotkut tuttavani käyvät päivittäin suihkussa ja joka paikka hölvätään sillä saippualla. Siinä en näe järkeä.
ap
mun mies kanssa, ja nimenomaan sillä karhealla sienellä ja suihkusaippualla PÄIVITTÄIN. Ei ihme että iho alkaa sitten vaatiakin sitä kun se oma suojakerroin lähtee pois.
ap
Iho on pehmeä ja hyväntuoksuinen. En nyt oikein tajua, että mitä haittaa mulle tästä voi olla??? Älä hyvä ihminen mun takia järkyty, mä oon ihan tyytyväinen (ja tuoksuva)
: )
kirjoitin, että peseydytään päivittäin - mutta ei saippualla! Kainalot pesen itseltä saippualla, muuten vain vedellä (ja shampoovalumalla).
Lapsikin saa saippuaa aniharvoin, kylpyvaahtoa tosin useammin :)
Pesen hiukseni kaksi kertaa viikossa, silloin käyn suihkussa. Muina päivinä pesen kasvot, kainalot ja jalat aamuin illoin. Kädet luonnollisesti useammin ja hampaatkin 2 kertss päivässä. :) Meillä ei kotona olisi lämmin vesi riittänyt varaajassa, jos koko 7-henkinen porukka olisi joka aamu/ ilta rynninyt suihkuun. Käväisin oli usein vesi kaivostakin sen verran vähissä, että tuollainen lotraaminen ei olisi tullut kyseeseen. Puhtaus on PUOLI ruokaa!
Mutta kun oma suojakerros on pois, voi se altistaa ihotaudeille, ihottumalle, atopialle jne.
ap
Käyn joka ilta suihkussa ja pesen lacto plus/lacto line pesunesteellä, en käytä saippuaa ollenkaaan!! Ei kuivata ihoa ja ph on melko lähellä oman ihon arvoa. Lapset pesulla x2/vko ja hiukset pestään LV:llä ja iho niinikään pesunesteellä.
mikä on SAIPPUAA. Onko kaikki dovet ym. saippuaa? Tuskin kukaan nykyään palasaippualla itseään pesee.
Käytän sebamediä.
onkohan se saippuaa.
Muuten riittää vesi tai hiuksista valuva shampoo.