Tiedän, että saan tästä "haluatko kruunun" tai "tulitko kiillottamaan sädekehääsi" - kommentteja
Mutta olen ihmetellyt koko aikuisikäni useiden ihmisten kyvyttömyyttä varautua yllättäviin taloudellisiin tilanteisiin, ja ylipäätään tulevaan, ja ihmetellyt myös sitä miten omat voimavaratkin yliarvioidaan.
On niin käsittämätöntä, miten kaikista varoituksista, ohjeista, (ja omasta mielestä jo pelkästään omasta maalaisjärjestä, jota olen virheellisesti kuvitellut kanssaihmisillä olevan) huolimatta monet ovat ihan ihmeellisessä pulassa, kerta toisensa jälkeen(!) kun ei vaan tajuta HARKITA asioita, mielellään vielä vähän etukäteen.
Rahat laitetaan haisemaan samantien. Jos ei ole rahaa, lainataan ja maksetaan osamaksulla. Kuvitellaan virheellisesti, että "niin, ei mulla nyt oo rahaa, ja kaikki edelliset kuutkin oon ollu rahaton, mut tokihan mä pystyn nää osamaksut maksaan tulevina kuukausina" (MITEN??)
Samoin ne omat voimavarat ja niiden yliarvioiminen, hankitaan innoissaan yhtä aikaa uus työ, koiranpentu, vauva, vaativa harrastus, uus remontoitava talo, luottamustehtäviä ja muutama kiva kurssi, ja kuvitellaan että nämä jaksetaan pyörittää.
Ymmärrän järjellä, että meitä ihmisiä on moneen junaan ja itse kuulun näihin varovaisiin, harkitseviin (lue: "tylsiin") ihmisiin, mutta mun ei ole ikinä tarvinut esim. miettiä millä maksan asumisen ja ruoan, ei vaikka elämä on heittänyt eteen työttömyyttä, pienipalkkaista työtä, selvisinpä jopa puolesta vuodesta, jolloin olin täysin ilman mitään tukia tai palkkatuloja mistään. Rahaa oli silti säästössä, ja on edelleen.
Omat keinoni sekä rahansäästämiseen että burn outin välttämiseen:
-älä osta omakotitaloa, vaan kerrostaloasunto, äläkä osta sitäkään Helsingistä tai muista kalliista paikoista (ja ei, ei tarvitse mennä toiseen ääripäähän perähikiällekään) Kerrostaloasuminen on vaivatonta ja edullista.
-Älä osta asuntoa lukuunottamatta _mitään_ velaksi tai osamaksulla. Säästä rahat etukäteen, ja osta vain mitä oikeasti tarvitset.
-Opettele nauttimaan asioista, jotka eivät maksa. Ilmaista tai puoli-ilmaista mukavaa tekemistä, sisältöä, koettavaa, harrastettavaa ja nähtävää löytyy kyllä, kun viitsii etsiä. Toki jotain maksullistakin voi tehdä, mutta pointti on, että kaikesta ei tarvitse eikä kannata maksaa.
-älä täytä kalenteria täyteen edes mukavalla tekemisellä. Opettele sanomaan "ei". Ihminen tarvitsee rauhallista aikaa, ja AINA tulee jotain yllättävää eteen, joka pitää hoitaa, on siis hyvä varata kalenteriin aikaa myös tällaisille yllättäville asioille etukäteen.
-Lemmikin, lapsen, remontin tms ison asian hankkimista ENNEN pidä pää kylmänä ja harkitse asiaa pitkään. Onko elämässä nyt paljon tyhjää tilaa, aikaa, rahaa ja voimavaroja, joita nämä asiat vaativat? Jos ei ole, älä kuvittele että sitä sitten yhtäkkiä ilmaantuu. Hanki ensin niitä (aikaa, rahaa, voimavaroja), ja sitten vasta käy toimeen.
Ja tähän liittyvä erityisvinkki: pidä erityisen tarkasti huolta ehkäisystä, jos et halua raskaaksi! Tuplaehkäisy ei ole lainkaan naurettava idea, vaan pelkästään fiksua.
Ja kyllä, elämä voi näistä huolimatta heittää eteen jotain täysin odottamatonta, johon ei parhaalla taidollakaan voi kunnolla varautua, MUTTA fakta on se, että suuri osa ihmisten ongelmista johtuu ihan vain harkitsemattomuudesta ja omista hölmöistä valinnoista. Elämänhallintaa voi oppia.
t. Elämää nähnyt
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli-ihminen kirjoittaa juuri noin "en ymmärrä, miten". Ethän sinä koskaan kenenkään pään sisään pääse, joten anna olla.
Yli-ihminen? Tarkotakko että muutama vuosikymmen sitten oli vain yli-ihmisiä? Silloin siis, kun tätä älytöntä tukijärjestelmää ei ollut, jonka varassa voi laiskotella ja olla huoleton huomisesta.
Ap asettuu erinomaisuudellaan muiden yläpuolelle.
Millä lailla? Ihan asiaa ap kirjoittaa. Menee tietysti joillakin tunteisiin kun ei ole hajuakaan miten arkista elämää hallitaan, eli haaskataan rahat silloin kun on rahaa ja sitten kun ei ole alkaa vinkuminen ja valitus liian pienistä palkoista ja olemattomista tuista. Köyhyyttä ei ole ikinä rahalla poistettu. Kehitysmaihin on lykätty vuosikymmeniä miljardeja ja biljoonia rahaa eikä mikään ole siellä muuttunut, nyt tulevat venelasteittain Eurooppaan, maihin joissa saavat toimeentuloa tekemättä mitään.
Juuri tämä. Vaikka maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, kuukauden päästä tilanne olisi jo samantapainen kuin ennen jakoa. Ja kehitysmaat ovat kehitysmaita, koska niissä asuu kehitysmaalaisia. Rahan kylväminen ei auta, koska porukka on taikauskoista, laiskaa, raakaa ja lapsellista. Tatu Vanhanen oli tässä täysin oikeassa. Ja idea, että kehittynyttä yhteiskuntaa voisi pyörittää kehitysmaalaisten avulla on täysin idioottimainen. Ne pystyvät vain matalan tason töihin, joista maksetaan vähän. Veronmaksaja ei kiitä, kun tämän porukan tuloja kompensoidaan tuilla. Tuet joudutaan keräämään veroilla. Kokoomukselle ja Vasemmistoliitolle plus demareille tämä on erittäin okei, joskin eri syistä.
Tatu Vanhanen muistaakseni on ollut käräjillä taloudellisista asioista. En ihan häntä pitäisi eturivin oppi-isänä.
Ei hän ole taloustieteilijä eikä tutki taloudellista puolta. Joku käräjäjuttu ei vaikuta tiedesubstanssiin mitenkään.
Huomasin, että ap luulee, että joku jaksaisi lukea hänen viestejään, vaikka omakehun lemu on lähellä jäteastiaa.
Peruskoulussa pitäisi olla laske elämäsi - kurssi, jossa lasketaan miten raha saadaan riittämääm missäkin elämäntilanteessa ja paljonko mikäkin maksaa. Holtittomiin yksilöihin ei yhteiskunnalla ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että ap luulee, että joku jaksaisi lukea hänen viestejään, vaikka omakehun lemu on lähellä jäteastiaa.
En ole ap, mutta luen. Ja sinulla taas ei riitä paukut pitkän tekstin lukemiseen, varsinkin jos on mukana korkean abstraktiotason käsitteitä? Mutta jotenkin olet silti parempi ja fiksumpi ihminen? Mitä hienoa on siinä, että on riippuvainen muista ihmisistä tai yhteiskunnasta asioidensa hoitamisessa?
Vierailija kirjoitti:
Tiivistettynä:
"Rahat laitetaan haisemaan samantien. Jos ei ole rahaa, lainataan ja maksetaan osamaksulla. Kuvitellaan virheellisesti, että "niin, ei mulla nyt oo rahaa, ja kaikki edelliset kuutkin oon ollu rahaton, mut tokihan mä pystyn nää osamaksut maksaan tulevina kuukausina" (MITEN??)
Samoin ne omat voimavarat ja niiden yliarvioiminen, hankitaan innoissaan yhtä aikaa uus työ, koiranpentu, vauva, vaativa harrastus, uus remontoitava talo, luottamustehtäviä ja muutama kiva kurssi, ja kuvitellaan että nämä jaksetaan pyörittää."
Vierailija kirjoitti:
AP lällättelee, että "minullapa ei ole keskittymishäiriötä eikä toiminnanohjauksen ongelmia eikä kehitysvammaa, lällällää, siitäs saitte."
Missä hän niin sanoo? Aivan, ei missään. Olen noudattanut aika samaa toimintamallia kuin ap, vaikka olen neurokirjolla ja minulla on joissakin asioissa toiminnanohjauksen ongelmia. Työ sujuu, mutta arkiasioissa on haasteita. Luottotietoni ovat silti puhtaat ja minulla on säästöjä. Omistusasunnon lisäksi siis.
Surullista miten paljon negatiivista reaktiota Ap:n kirjoitus aiheuttaa. Olen samaa mieltä ja töiden kautta tiedän paljon ihmisten taloudellisista tilanteesta. Mutta harmillisesti nykyajan trendinä on oman vastuun ottamisen sijaan jonkun muun syyttäminen.
Mun mielestä aloituksesta ei kannata ottaa itseensä. Ei se ole henkilökohtainen hyökkäys ketään kohtaan tai ylimielistä julistusta. Kyllä olen itse ainakin elänyt kädestä suuhun, tehnyt virheitä mm. juominen, huono taloudenhoito (lainaa) ja tullut ulosottojakin...
Olen kuitenkin täysin samaa mieltä siitä, että jokainen tekee ihan itse ne virheensä. Joillain on kyllä elämään todella huonot lähtökohdat alun alkaenkin jolloin ei voida aivan näin sanoa.
Silti esim. itse en enää ota mitään velkaa/lainaa, olen maksanut pois noita ulosottoja ja lainoja ja mieluummin kärvistelen pienin rahoin kunnes "oppirahat" on maksettu. Sen jälkeen alkaa säästö rahastotilille ja haluan päästä seuraamaan kun potti kasvaa siellä.
Olen mm. oppinut jo ostamaan riittävästi ruokaa varastoon ja suunnittelemaan sen puolen. Sen jälkeen seuraavat nuo asiat. Minusta kaikkien joilla talous sakkaa pitäisi nimenomaan ottaa kritiikki vastaan ja tehdä tarvittavat ratkaisut.
Se että tulee sitten joskus takapakkia (sairaudet yms. ja taloudellinen huono tilanne) tietysti voi aiheuttaa takapakkia, mutta siinäkin kun on pohja kunnossa niin nuokin takaiskut kestää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aloituksesta ei kannata ottaa itseensä. Ei se ole henkilökohtainen hyökkäys ketään kohtaan tai ylimielistä julistusta. Kyllä olen itse ainakin elänyt kädestä suuhun, tehnyt virheitä mm. juominen, huono taloudenhoito (lainaa) ja tullut ulosottojakin...
Olen kuitenkin täysin samaa mieltä siitä, että jokainen tekee ihan itse ne virheensä. Joillain on kyllä elämään todella huonot lähtökohdat alun alkaenkin jolloin ei voida aivan näin sanoa.
Silti esim. itse en enää ota mitään velkaa/lainaa, olen maksanut pois noita ulosottoja ja lainoja ja mieluummin kärvistelen pienin rahoin kunnes "oppirahat" on maksettu. Sen jälkeen alkaa säästö rahastotilille ja haluan päästä seuraamaan kun potti kasvaa siellä.
Olen mm. oppinut jo ostamaan riittävästi ruokaa varastoon ja suunnittelemaan sen puolen. Sen jälkeen seuraavat nuo asiat. Minusta kaikkien joilla talous sakkaa pitäisi nimenomaan ottaa kritiikki vastaan ja tehdä tarvittavat ratkaisut.
Se että tulee sitten joskus takapakkia (sairaudet yms. ja taloudellinen huono tilanne) tietysti voi aiheuttaa takapakkia, mutta siinäkin kun on pohja kunnossa niin nuokin takaiskut kestää paremmin.
Hienoa, että olet saanut elämääsi enemmän itsesi näköiseksi! Tsemppiä ja menestystä myös jatkossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet saanut elämääsi enemmän itsesi näköiseksi! Tsemppiä ja menestystä myös jatkossa!
Kiitos! Nälkä ja seisominen talvella ruokajonossa on myös hyvä opettaja. En halua olla itse jatkossa avun varassa vaan mieluummin se joka itse auttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Nälkä ja seisominen talvella ruokajonossa on myös hyvä opettaja. En halua olla itse jatkossa avun varassa vaan mieluummin se joka itse auttaa muita.
Onnistut varmasti. Olet vastuuntuntoinen ja järkevä. Ja symppis.
Sää nyt unohdat, että ihminen voi olla koko elämänsä sairas. Miten minimituista säästetään. Erilaiset välttämättömyydet hajoilee aika ajoin ja niitä on pakko hankkia tilalle. Puhun nyt vuosikymmeniä pitkästä sairastelusta, kun ei ole koskaan oikein päässytkään tienaamaan. Tosin ei ole mitään omakotitaloa, perhettä tai lemmikkiä tarvinnut edes miettiä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sää nyt unohdat, että ihminen voi olla koko elämänsä sairas. Miten minimituista säästetään. Erilaiset välttämättömyydet hajoilee aika ajoin ja niitä on pakko hankkia tilalle. Puhun nyt vuosikymmeniä pitkästä sairastelusta, kun ei ole koskaan oikein päässytkään tienaamaan. Tosin ei ole mitään omakotitaloa, perhettä tai lemmikkiä tarvinnut edes miettiä koskaan.
Kyllä, tämä hankaloittaa. Mutta valtaosa asiansa sössivistä tai muuten tukia saavista ei ole mitään pitkäaikaissairaita.
Eihän tämä omakotitaloasuminen kaikille tosiaan ole. Varsinkaan kun rakensi sen omakotitalon perähikiälle juuri sen takia kun ei viihtynyt taloyhtiössä. Idioottia sakkia joilla ei mitää hajua miten taloa tai asioita pitäisi hoitaa + olemme tekeviä ihmisiä, pysyy vasara ja saha kädessä. Toki vesitilat ja sähkö+lvi työt ammattilaisella. Omaa metsääkin löytyy missä harrastaa harvennusta ja pikkuisen peltoa puutarhaksi+ omavaraisviljelyyn, harrastusta mutta ei siinä kauheasti säästä kuitenkaan, ehkä jokusen euron kuitenkin kun siemen omasta sadosta.
Asuminen ei paljon maksa täällä, sähköyhtiö kaupungin omistuksessa joten ei paljon ole nostanut kyläläisten hintaa, alle pörssisähkön mennään nytkin, vesi käytännössä ilmaista vesiosuuskunnassa, maksaa vuodessa n 200€ toki pitää lämmittää se ite, puulla ja maalämmöllä sekin melko edukaasti. Kulkeminen kyllä maksaa mutta sekin 25000km/v suhteessa melko edullista velattomalla 12v vanhalla volvolla joka kuluttaa sen 5l satasella. Tuon iän tekniikka on vielä niin helppoa ja vara-osia saa suht helposti, että pystyy nivelet sun muut kuluvat osat vaihtamaan itse. Toki olen maalta kotoisinkin niin tottunut tähän kaikkeen touhuiluun. Telkkaria ei paljon tule katseltua, elokuva silloin tällöin.
Samanhintaiseksi elämä täällä tulee kuin kasvukeskuksissa, sen minkä säästää asumiskuluissa menee liikkumiskuluihin.
Ikkunasta näkyy metsää ja järvi. En tiedä miksi maksaisin saman verran siitä, että saan katsella naapurikerrostaloa tai naapurin takapihaa.
Minulla on aina ollut hyvä taloudellinen tilanne. Ok-talissa asutaan ja maksetaan vain ne kulut joita itse aiheutamme, ei naapureiden kuten taloyhtiössä.
Myös autot on ollut hetken rahoituksella, nopeaa ne on maksettu pois ja alla ollut aina uusi ja luotettava menopeli.
Suomessa monet ovat tajunneet, että tuhlaamisesta palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Surullista miten paljon negatiivista reaktiota Ap:n kirjoitus aiheuttaa. Olen samaa mieltä ja töiden kautta tiedän paljon ihmisten taloudellisista tilanteesta. Mutta harmillisesti nykyajan trendinä on oman vastuun ottamisen sijaan jonkun muun syyttäminen.
Oletko uusi av:lla? Ainahan ap tyrmätään, sanoi hän mitä tahansa. Hyvin harvassa on ne ketjut jossa kaikki hymistelee ap:n olevan oikeassa. Jos ap olisi tehnyt aloituksen, missä kertoisi taloudellisista vaikeuksistaan, niin vastaukset olisi luokkaa mee töihin lä ski laisk a.
Ja kyllähän nykyään kovasti korostetaan että jokainen on oman onnensa seppä jne. Mikä jossain määrin onkin totta, se että ottaa itse oman elämänsä haltuun, eikä odota apua jostain (jota yleensä ei tule), se tuottaa ihmiselle tyytyväisyyden tunnetta.
Mutta yhtä juttua haluan kritisoida ja se on pikavipit. Pikavipit ovat laillistettua koron kiskontaa ja mielestäni moraalisesti rikollista toimintaa. Eihän kukaan henkilö, joka kykenee vähääkään ajattelemaan taloudellisesti järkevästi ikimaailmassa ota sellaista. Nämä firmat repivät voittonsa nuorten, seurauksia ymmärtämättömien ja heikkolahjaisten selkänahasta. Nuo firmat pitäisi kieltää lailla ja kehittää sosiaalista luotonantoa ihmisille, joiden tulot on niin pienet että esim joku pesukoneen rikkoutuminen on katastrofi. Jossain edellisessä kommentissa kerrottiin jonkun perustelevan pikavipin ottamista sillä, että otetaanhan asuntolainojakin. Siis kun ei edes ymmärretä näiden kahden luottotyypin perustavanlaatuista eroa korkoerosta puhimattakaan, niin ei mielestäni olisi mitään asiaa ottaa minkään maailman pikavippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tldr
Niin, tämä juuri selittää ison osan siitä, miksi ihmiset ovat pulassa. Ei jakseta edes lukea 1,5 minuutin tekstiä, saati sitten miettiä elämänhallintaa ja pohtia tekemisten seurauksia.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy...
Ap
Ei elämää voi hallita. Sen voin tehdä, että käytän tilini järkevästi, säästän niin sanotun pahan päivän varalle. Mutta jos saan parantumattoman syövän tai jään auton alle, niin miten elämänhallinta sitten siinä tilanteessa toimii?
Lue aloitukseni loppuun saakka.
Ja lisäyksenä; jos saat syövän, kuinka paljon sua auttaa jos sen _lisäksi_ raha-asiat on jo valmiiksi viturallaan, ja jaksaminen nollissa? Eikö senkin kanssa olisi helpompaa, kun asiat, joihin VOI itse vaikuttaa, olisivat kunnossa.
Ap
Niinhän minä kirjoitin, asiat ovat kunnossa. Mutta jos saan parantumattoman syövän tai vammaudun auto-onnettomuudessa, niin mitä elämänhallitaa se silloin on? Usko pois, ei elämää voi hallita, raha-asiat voi, voi syödä terveellisesti ja niin edelleen, mutta ei tuo kaikki takaa, että hallitsee elämää.
Eihän Ap vaatinutkaan sitä, että jokainen täysin hallitsee elämäänsä, vaan että niissä asioissa joissa voi itse vaikuttaa, koittaa valita fiksusti. Miten et osaa lukea selvää tekstiä?
Pitkälti samaa mieltä. Lapsia pidän kuitenkin sijoituksena myös yhteiskunnan tulevaisuuden ja kansantalouden kannalta. Siksi en odotakaan, että keskituloisena kolme teiniä perheessä -elämänvaiheessa tuloja juuri säästöön jäisi.
Ei jää elämättä, mutta monta huolta jää pois, kun ei ole jatkuvasti korviaan myöden veloissa.