Tiedän, että saan tästä "haluatko kruunun" tai "tulitko kiillottamaan sädekehääsi" - kommentteja
Mutta olen ihmetellyt koko aikuisikäni useiden ihmisten kyvyttömyyttä varautua yllättäviin taloudellisiin tilanteisiin, ja ylipäätään tulevaan, ja ihmetellyt myös sitä miten omat voimavaratkin yliarvioidaan.
On niin käsittämätöntä, miten kaikista varoituksista, ohjeista, (ja omasta mielestä jo pelkästään omasta maalaisjärjestä, jota olen virheellisesti kuvitellut kanssaihmisillä olevan) huolimatta monet ovat ihan ihmeellisessä pulassa, kerta toisensa jälkeen(!) kun ei vaan tajuta HARKITA asioita, mielellään vielä vähän etukäteen.
Rahat laitetaan haisemaan samantien. Jos ei ole rahaa, lainataan ja maksetaan osamaksulla. Kuvitellaan virheellisesti, että "niin, ei mulla nyt oo rahaa, ja kaikki edelliset kuutkin oon ollu rahaton, mut tokihan mä pystyn nää osamaksut maksaan tulevina kuukausina" (MITEN??)
Samoin ne omat voimavarat ja niiden yliarvioiminen, hankitaan innoissaan yhtä aikaa uus työ, koiranpentu, vauva, vaativa harrastus, uus remontoitava talo, luottamustehtäviä ja muutama kiva kurssi, ja kuvitellaan että nämä jaksetaan pyörittää.
Ymmärrän järjellä, että meitä ihmisiä on moneen junaan ja itse kuulun näihin varovaisiin, harkitseviin (lue: "tylsiin") ihmisiin, mutta mun ei ole ikinä tarvinut esim. miettiä millä maksan asumisen ja ruoan, ei vaikka elämä on heittänyt eteen työttömyyttä, pienipalkkaista työtä, selvisinpä jopa puolesta vuodesta, jolloin olin täysin ilman mitään tukia tai palkkatuloja mistään. Rahaa oli silti säästössä, ja on edelleen.
Omat keinoni sekä rahansäästämiseen että burn outin välttämiseen:
-älä osta omakotitaloa, vaan kerrostaloasunto, äläkä osta sitäkään Helsingistä tai muista kalliista paikoista (ja ei, ei tarvitse mennä toiseen ääripäähän perähikiällekään) Kerrostaloasuminen on vaivatonta ja edullista.
-Älä osta asuntoa lukuunottamatta _mitään_ velaksi tai osamaksulla. Säästä rahat etukäteen, ja osta vain mitä oikeasti tarvitset.
-Opettele nauttimaan asioista, jotka eivät maksa. Ilmaista tai puoli-ilmaista mukavaa tekemistä, sisältöä, koettavaa, harrastettavaa ja nähtävää löytyy kyllä, kun viitsii etsiä. Toki jotain maksullistakin voi tehdä, mutta pointti on, että kaikesta ei tarvitse eikä kannata maksaa.
-älä täytä kalenteria täyteen edes mukavalla tekemisellä. Opettele sanomaan "ei". Ihminen tarvitsee rauhallista aikaa, ja AINA tulee jotain yllättävää eteen, joka pitää hoitaa, on siis hyvä varata kalenteriin aikaa myös tällaisille yllättäville asioille etukäteen.
-Lemmikin, lapsen, remontin tms ison asian hankkimista ENNEN pidä pää kylmänä ja harkitse asiaa pitkään. Onko elämässä nyt paljon tyhjää tilaa, aikaa, rahaa ja voimavaroja, joita nämä asiat vaativat? Jos ei ole, älä kuvittele että sitä sitten yhtäkkiä ilmaantuu. Hanki ensin niitä (aikaa, rahaa, voimavaroja), ja sitten vasta käy toimeen.
Ja tähän liittyvä erityisvinkki: pidä erityisen tarkasti huolta ehkäisystä, jos et halua raskaaksi! Tuplaehkäisy ei ole lainkaan naurettava idea, vaan pelkästään fiksua.
Ja kyllä, elämä voi näistä huolimatta heittää eteen jotain täysin odottamatonta, johon ei parhaalla taidollakaan voi kunnolla varautua, MUTTA fakta on se, että suuri osa ihmisten ongelmista johtuu ihan vain harkitsemattomuudesta ja omista hölmöistä valinnoista. Elämänhallintaa voi oppia.
t. Elämää nähnyt
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vai että elämää nähnyt.
No elämää voi kuvitella hallitsevansa kunnes se yllättää.
Ainako se on negatiivista, sairautta ja onnettomuuksia jotka yllättävät?
Kukin elää tavallaan. Itse en ole turvallisen elämän eläjä, olen kokenut kaikenlaista. Elämäni on ollut kokemusrikasta tämän vuoksi, en itse jaksaisi tylsää elämää varautuen kaikkeen. Otan riskejä, kannan myös vastuun, enkä valita kun menee reisille. Elämässäni on ollut hyviä kausia ja huonoja kausia. On ollut enemmän rahaa ja vähemmän rahaa, mutta elämä kantaa kaikenkaikkiaan aina. Olen kekseliäs luonne joten olen selviytynyt näistä karikoista. MInulle sopii elämä missä tehdään ex tempore asioita, minulle ei sovi tasapaksu elämä missä päivät ovat samanlaisia ja aina varaudutaan ties mihin. Elän tätä päivää en eilistä en huomista.
Nainen50
Näitä asioita opetetaan joillekin kotona ja joillekin ei.
Joillain ei rahat pysy käsissä yhtään, kun saa rahaa, niin kaikki tuhlataan ja ihmetellään, millä mä elän kolme viikkoa. Ei tajuta, että jos ei ole 500 euroa ylimääräistä, niin se pitää säästää ennen kuin sen hankinnan voi tehdä.
Näille tuhlaajille laina on ratkaisu. Eli kun ei ole rahaa johonkin turhaan, mietitään mistä saadaan lainaa. Sitä ei mietitä, milloin sen pystyy maksamaan takaisin.
Perustellaan jotain pikavippejä sillä, että "ottaahan ihmiset asuntolainojakin".
Ei osteta sellaista mihin oikeasti olisi varaa. Kaiken täytyy olla kalleinta, hienointa ja uutta.
Kontrollifriikillä kyllä on asiat hanskassa, mutta saattaa siinä sivussa jäädä itse elämä elämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli-ihminen kirjoittaa juuri noin "en ymmärrä, miten". Ethän sinä koskaan kenenkään pään sisään pääse, joten anna olla.
Yli-ihminen? Tarkotakko että muutama vuosikymmen sitten oli vain yli-ihmisiä? Silloin siis, kun tätä älytöntä tukijärjestelmää ei ollut, jonka varassa voi laiskotella ja olla huoleton huomisesta.
Ap asettuu erinomaisuudellaan muiden yläpuolelle.
Millä lailla? Ihan asiaa ap kirjoittaa. Menee tietysti joillakin tunteisiin kun ei ole hajuakaan miten arkista elämää hallitaan, eli haaskataan rahat silloin kun on rahaa ja sitten kun ei ole alkaa vinkuminen ja valitus liian pienistä palkoista ja olemattomista tuista. Köyhyyttä ei ole ikinä rahalla poistettu. Kehitysmaihin on lykätty vuosikymmeniä miljardeja ja biljoonia rahaa eikä mikään ole siellä muuttunut, nyt tulevat venelasteittain Eurooppaan, maihin joissa saavat toimeentuloa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kontrollifriikillä kyllä on asiat hanskassa, mutta saattaa siinä sivussa jäädä itse elämä elämättä.
Miksi ihmeessä? Olen sitten kontrollifriikki kun tarkastan pankkitilini melkein päivittäin. Silti olen elänyt ja seikkaillut maailmalla varsinkin nuorena ja myöhemminkin, nyt on eläkeiässä kivoja muistoja kaikesta tästä. Riippuu se siitäkin, mitä elämältä odottaa ja mitä haluaa tehdä. Ei silti kaikkia rahoja siihenkään tarvitse tuhlata. Arkipäivissäkin on taikaa, jos huomaa valitukseltaan katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli-ihminen kirjoittaa juuri noin "en ymmärrä, miten". Ethän sinä koskaan kenenkään pään sisään pääse, joten anna olla.
Yli-ihminen? Tarkotakko että muutama vuosikymmen sitten oli vain yli-ihmisiä? Silloin siis, kun tätä älytöntä tukijärjestelmää ei ollut, jonka varassa voi laiskotella ja olla huoleton huomisesta.
Höpön löpön. Perusjutuista pitäisi olla edes sen verran kiinnostunut, että yrittää toimia järkevästi. Elämää ei voi kokonaisuutena hallita, mutta yllätyksistä on helpompi selvitä, jos perusta on kunnossa.
Mun mielestä elämä on aika köyhää, jos kaiken määrittelee raha ja sen omistamisen määrä.
T. Elämää hyvin vähän nähnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tldr
Niin, tämä juuri selittää ison osan siitä, miksi ihmiset ovat pulassa. Ei jakseta edes lukea 1,5 minuutin tekstiä, saati sitten miettiä elämänhallintaa ja pohtia tekemisten seurauksia.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy...
Ap
Kaikki ei ole älyllisesti, henkisesti tai fyysisesti samalla viivalla. Pitäiskö toisen antaa kuolla janoon, koska "kannettu vesi ei pysy kaivossa"?. Itse esim en osaa sijoittaa osakkeisiin. Jonku pitäisi kädestä pitäen näyttää. Nyt olen teinin kanssa opetellut indeksirahastoa. Omat tulot on 1700€ brutto+ lapsilisä ja elastuki.
Sinä varmaan osaisit helposti moninkertaistaa tulin, minä en. Ja myös minulla pitää olla aikaa lapselle. Säästän koko ajan mutta koko ajan säästät menee lapsen asioihin. Joillekin uusi auto on tärkeä ja naapurin mielestä se on tyhmä ostos. Minulle se että lapsi pääsee harrastamaan ja shoppailemaan kavereiden kanssa , on tärkeää.
Luulisi kyvykkäiden ihmisten tajuavan maailmaa laajemmin. Esim maanissessa vaiheessa Moni tuhlaa omat ja lainarahat.
Elämänhallintataidottomien, kädestä suuhun eläjien ainoa turva on suomalainen yhteiskuntajärjestelmä, joka takaa loputtomasti erilaisia rahallisia tukia mikäli onnistuu omat rahansa hassaamaan tyystin. Tilanne on ihan erilainen, likäli nykyinen järjestelmä joudutaan purkamaan (mikä on hyvinkin mahdollista). Aikuisen ihmisen pitäisi kyetä elättämään itsesä ilman almuja, mikäli kyse ei ole vaikeasta sairaudesta tai muusta absoluuttisesta esteestä työnteolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla? Ihan asiaa ap kirjoittaa. Menee tietysti joillakin tunteisiin kun ei ole hajuakaan miten arkista elämää hallitaan, eli haaskataan rahat silloin kun on rahaa ja sitten kun ei ole alkaa vinkuminen ja valitus liian pienistä palkoista ja olemattomista tuista. Köyhyyttä ei ole ikinä rahalla poistettu. Kehitysmaihin on lykätty vuosikymmeniä miljardeja ja biljoonia rahaa eikä mikään ole siellä muuttunut, nyt tulevat venelasteittain Eurooppaan, maihin joissa saavat toimeentuloa tekemättä mitään.
Juuri tämä. Vaikka maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, kuukauden päästä tilanne olisi jo samantapainen kuin ennen jakoa. Ja kehitysmaat ovat kehitysmaita, koska niissä asuu kehitysmaalaisia. Rahan kylväminen ei auta, koska porukka on taikauskoista, laiskaa, raakaa ja lapsellista. Tatu Vanhanen oli tässä täysin oikeassa. Ja idea, että kehittynyttä yhteiskuntaa voisi pyörittää kehitysmaalaisten avulla on täysin idioottimainen. Ne pystyvät vain matalan tason töihin, joista maksetaan vähän. Veronmaksaja ei kiitä, kun tämän porukan tuloja kompensoidaan tuilla. Tuet joudutaan keräämään veroilla. Kokoomukselle ja Vasemmistoliitolle plus demareille tämä on erittäin okei, joskin eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Olen sitten kontrollifriikki kun tarkastan pankkitilini melkein päivittäin. Silti olen elänyt ja seikkaillut maailmalla varsinkin nuorena ja myöhemminkin, nyt on eläkeiässä kivoja muistoja kaikesta tästä. Riippuu se siitäkin, mitä elämältä odottaa ja mitä haluaa tehdä. Ei silti kaikkia rahoja siihenkään tarvitse tuhlata. Arkipäivissäkin on taikaa, jos huomaa valitukseltaan katsella.
Nuorella ja vanhalla on eri tärkeysjärjestys. Ja itse nuorena seikkailin maailmalla ja laitoin välillä koko tilin uusiin saappaisiin ja näin nälkää.
Ennen esim Suomen markka oli niin vanha, että kesätöillä eli lopun vuotta ulkomailla. Näin tein. Sossuun ei ollut jonoa päätökset tuli nopeasti. Näin tein ennen ekaa palkkaa maailmalta tullessa. Ja työpaikan sai kävelemällä firmaan sisään. He kysyivät vain, että minkä työn haluat.
Ihan turha sanoa nykyajan ihmisille, että minun/meidän tavalla on helppo elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorella ja vanhalla on eri tärkeysjärjestys. Ja itse nuorena seikkailin maailmalla ja laitoin välillä koko tilin uusiin saappaisiin ja näin nälkää.
Ennen esim Suomen markka oli niin vanha, että kesätöillä eli lopun vuotta ulkomailla. Näin tein. Sossuun ei ollut jonoa päätökset tuli nopeasti. Näin tein ennen ekaa palkkaa maailmalta tullessa. Ja työpaikan sai kävelemällä firmaan sisään. He kysyivät vain, että minkä työn haluat.
Ihan turha sanoa nykyajan ihmisille, että minun/meidän tavalla on helppo elää.
Markka oli vahva eikä vanha. Meidän palkat oli hyvä jos vertasi mihin tahansa Euroopan maahan saati kaukomaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Vaikka maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, kuukauden päästä tilanne olisi jo samantapainen kuin ennen jakoa. Ja kehitysmaat ovat kehitysmaita, koska niissä asuu kehitysmaalaisia. Rahan kylväminen ei auta, koska porukka on taikauskoista, laiskaa, raakaa ja lapsellista. Tatu Vanhanen oli tässä täysin oikeassa. Ja idea, että kehittynyttä yhteiskuntaa voisi pyörittää kehitysmaalaisten avulla on täysin idioottimainen. Ne pystyvät vain matalan tason töihin, joista maksetaan vähän. Veronmaksaja ei kiitä, kun tämän porukan tuloja kompensoidaan tuilla. Tuet joudutaan keräämään veroilla. Kokoomukselle ja Vasemmistoliitolle plus demareille tämä on erittäin okei, joskin eri syistä.
Tatu Vanhanen muistaakseni on ollut käräjillä taloudellisista asioista. En ihan häntä pitäisi eturivin oppi-isänä.
Sanni16kerava kirjoitti:
Mun mielestä elämä on aika köyhää, jos kaiken määrittelee raha ja sen omistamisen määrä.
Jaaha, eli pyrkimys elämänhallintaan tarkoittaa sitä, että raha ja omistaminen ainoastaan kiinnostavat. Heh. Luetun ymmärtäminen! Tukiaispellet yrittävät tässä keskustelussa säteillä moraalista ylemmyyttä. Naurettavaa.
Kaikilla ei ole arjen hallintaa. Kaikilla ei ole minun taiteellisia ja käsityötaitoja. Monella ei ole matemaattisia kykyjä, esim edes laskea prosentteja päässä . Minulla ei ole kielellisiä taitoja ja se rajoittaa paljon opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Jaaha, eli pyrkimys elämänhallintaan tarkoittaa sitä, että raha ja omistaminen ainoastaan kiinnostavat. Heh. Luetun ymmärtäminen! Tukiaispellet yrittävät tässä keskustelussa säteillä moraalista ylemmyyttä. Naurettavaa.
Enemmän mooraalisessa ylemmyydessä näyttää kierivän erilaisuuden kritisoijat.
Tunnen erään ADHD nuoren aikuisen. Hän osaa tehdä kasapäin rajaa, mutta ei osaa säästää. Hän kyllä on ostanut asunnon ja auton ja muut isot asiat, mutta säästöjä hänellä ei ole. Hän tietää ettei raha pysy käsissä ja siksi hän on ostanut asunnon. Ekaksi tuloista menee asuminen ja loput tuhlaantuu oli niitä kuinka paljon tahansa.
Osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Tosin asun okt:ssa ja minulla on lapsia. Talo ja varsinkin lapset ovat tuoneet elämääni paljon onnea ja iloa rahanmenon lisäksi. En juuri miettinyt, "järkeillyt", vaan syöksyin päätä pahkaa talokaupoille ja lapsentekoon (pahoittelen termiä). Heittäydyin ja elämä on kantanut. En ole uhkarohkea, tuskin edes rohkea, mutta turha jahkailu tarkoittaa usein sitä, että tekemättä jää - nyt ja tulevaisuudessa.
Nimim. Kuitenkin tolkullinen yksilö
Muistan hyvin rikkinäisen lapsuuden eläneen kämppiksen. Osteli hobby hallista osamaksulla joka kuukausi jotain. Joskus leivänpaahtimen, videot... Joo, ei se yksittäinen kk-erä ollut iso, mutta sitten kun opintotuella kituuttaa ja niitä kk-eriä on kymmenen? Heräsi siinä vaiheessa, kun kk-erät + vuokra oli parisen sataa markkaa enemmän kuin opintotuki.
Sitten itkettiin ja rukoiltiin Jumalalta apua. Mä suosittelin, että ensimmäisenä lopettaa tilailun ja sitten ottaa sinne hobbyhalliin yhteyttä ja sopii heidän kanssaan, miten maksuja voi sumplia, että jäisi rahaa elämiseenkin.