Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, että saan tästä "haluatko kruunun" tai "tulitko kiillottamaan sädekehääsi" - kommentteja

Vierailija
12.02.2023 |

Mutta olen ihmetellyt koko aikuisikäni useiden ihmisten kyvyttömyyttä varautua yllättäviin taloudellisiin tilanteisiin, ja ylipäätään tulevaan, ja ihmetellyt myös sitä miten omat voimavaratkin yliarvioidaan.

On niin käsittämätöntä, miten kaikista varoituksista, ohjeista, (ja omasta mielestä jo pelkästään omasta maalaisjärjestä, jota olen virheellisesti kuvitellut kanssaihmisillä olevan) huolimatta monet ovat ihan ihmeellisessä pulassa, kerta toisensa jälkeen(!) kun ei vaan tajuta HARKITA asioita, mielellään vielä vähän etukäteen.

Rahat laitetaan haisemaan samantien. Jos ei ole rahaa, lainataan ja maksetaan osamaksulla. Kuvitellaan virheellisesti, että "niin, ei mulla nyt oo rahaa, ja kaikki edelliset kuutkin oon ollu rahaton, mut tokihan mä pystyn nää osamaksut maksaan tulevina kuukausina" (MITEN??)

Samoin ne omat voimavarat ja niiden yliarvioiminen, hankitaan innoissaan yhtä aikaa uus työ, koiranpentu, vauva, vaativa harrastus, uus remontoitava talo, luottamustehtäviä ja muutama kiva kurssi, ja kuvitellaan että nämä jaksetaan pyörittää.

Ymmärrän järjellä, että meitä ihmisiä on moneen junaan ja itse kuulun näihin varovaisiin, harkitseviin (lue: "tylsiin") ihmisiin, mutta mun ei ole ikinä tarvinut esim. miettiä millä maksan asumisen ja ruoan, ei vaikka elämä on heittänyt eteen työttömyyttä, pienipalkkaista työtä, selvisinpä jopa puolesta vuodesta, jolloin olin täysin ilman mitään tukia tai palkkatuloja mistään. Rahaa oli silti säästössä, ja on edelleen.

Omat keinoni sekä rahansäästämiseen että burn outin välttämiseen:

-älä osta omakotitaloa, vaan kerrostaloasunto, äläkä osta sitäkään Helsingistä tai muista kalliista paikoista (ja ei, ei tarvitse mennä toiseen ääripäähän perähikiällekään) Kerrostaloasuminen on vaivatonta ja edullista.

-Älä osta asuntoa lukuunottamatta _mitään_ velaksi tai osamaksulla. Säästä rahat etukäteen, ja osta vain mitä oikeasti tarvitset.

-Opettele nauttimaan asioista, jotka eivät maksa. Ilmaista tai puoli-ilmaista mukavaa tekemistä, sisältöä, koettavaa, harrastettavaa ja nähtävää löytyy kyllä, kun viitsii etsiä. Toki jotain maksullistakin voi tehdä, mutta pointti on, että kaikesta ei tarvitse eikä kannata maksaa.

-älä täytä kalenteria täyteen edes mukavalla tekemisellä. Opettele sanomaan "ei". Ihminen tarvitsee rauhallista aikaa, ja AINA tulee jotain yllättävää eteen, joka pitää hoitaa, on siis hyvä varata kalenteriin aikaa myös tällaisille yllättäville asioille etukäteen.

-Lemmikin, lapsen, remontin tms ison asian hankkimista ENNEN pidä pää kylmänä ja harkitse asiaa pitkään. Onko elämässä nyt paljon tyhjää tilaa, aikaa, rahaa ja voimavaroja, joita nämä asiat vaativat? Jos ei ole, älä kuvittele että sitä sitten yhtäkkiä ilmaantuu. Hanki ensin niitä (aikaa, rahaa, voimavaroja), ja sitten vasta käy toimeen.

Ja tähän liittyvä erityisvinkki: pidä erityisen tarkasti huolta ehkäisystä, jos et halua raskaaksi! Tuplaehkäisy ei ole lainkaan naurettava idea, vaan pelkästään fiksua.

Ja kyllä, elämä voi näistä huolimatta heittää eteen jotain täysin odottamatonta, johon ei parhaalla taidollakaan voi kunnolla varautua, MUTTA fakta on se, että suuri osa ihmisten ongelmista johtuu ihan vain harkitsemattomuudesta ja omista hölmöistä valinnoista. Elämänhallintaa voi oppia.

t. Elämää nähnyt

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tldr

Niin, tämä juuri selittää ison osan siitä, miksi ihmiset ovat pulassa. Ei jakseta edes lukea 1,5 minuutin tekstiä, saati sitten miettiä elämänhallintaa ja pohtia tekemisten seurauksia.

Kannettu vesi ei kaivossa pysy...

Ap

Ei elämää voi hallita. Sen voin tehdä, että käytän tilini järkevästi, säästän niin sanotun pahan päivän varalle. Mutta jos saan parantumattoman syövän tai jään auton alle, niin miten elämänhallinta sitten siinä tilanteessa toimii?

Lue aloitukseni loppuun saakka.

Ja lisäyksenä; jos saat syövän, kuinka paljon sua auttaa jos sen _lisäksi_ raha-asiat on jo valmiiksi viturallaan, ja jaksaminen nollissa? Eikö senkin kanssa olisi helpompaa, kun asiat, joihin VOI itse vaikuttaa, olisivat kunnossa.

Ap

Niinhän minä kirjoitin, asiat ovat kunnossa. Mutta jos saan parantumattoman syövän tai vammaudun auto-onnettomuudessa, niin mitä elämänhallitaa se silloin on? Usko pois, ei elämää voi hallita, raha-asiat voi, voi syödä terveellisesti ja niin edelleen, mutta ei tuo kaikki takaa, että hallitsee elämää.

Vierailija
22/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ihmisillä on ongelmia arjen hallinnan kanssa. Normi ihmiselle ohjeet ihan perussettiä, persoonallisuushäiriöiselle tai jollain muulla diagnoosilla olevalle vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli-ihminen kirjoittaa juuri noin "en ymmärrä, miten". Ethän sinä koskaan kenenkään pään sisään pääse, joten anna olla.

Yli-ihminen? Tarkotakko että muutama vuosikymmen sitten oli vain yli-ihmisiä? Silloin siis, kun tätä älytöntä tukijärjestelmää ei ollut, jonka varassa voi laiskotella ja olla huoleton huomisesta.

Ap asettuu erinomaisuudellaan muiden yläpuolelle.

Vierailija
24/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa tästä pitkästä sepustuksesta mitään kiillotettua kruunua. Sehän on ihan peruskauraa, siis ihan OK. Noita ohjeita minkin olen noudattanut jo vuosikymmeniä.

Vierailija
25/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tldr

Niin, tämä juuri selittää ison osan siitä, miksi ihmiset ovat pulassa. Ei jakseta edes lukea 1,5 minuutin tekstiä, saati sitten miettiä elämänhallintaa ja pohtia tekemisten seurauksia.

Ap

Ei elämää voi hallita. Sen voin tehdä, että käytän tilini järkevästi, säästän niin sanotun pahan päivän varalle. Mutta jos saan parantumattoman syövän tai jään auton alle, niin miten elämänhallinta sitten siinä tilanteessa toimii?

Ja lisäyksenä; jos saat syövän, kuinka paljon sua auttaa jos sen _lisäksi_ raha-asiat on jo valmiiksi viturallaan, ja jaksaminen nollissa? Eikö senkin kanssa olisi helpompaa, kun asiat, joihin VOI itse vaikuttaa, olisivat kunnossa.

Ap

Niinhän minä kirjoitin, asiat ovat kunnossa. Mutta jos saan parantumattoman syövän tai vammaudun auto-onnettomuudessa, niin mitä elämänhallitaa se silloin on? Usko pois, ei elämää voi hallita, raha-asiat voi, voi syödä terveellisesti ja niin edelleen, mutta ei tuo kaikki takaa, että hallitsee elämää.

Mitä oikein ajat takaa? Minähän sanoin jo aloituksessa, että elämässä voi tulla vastaan kaikkea oikeasti yllättävää, mihin ei voi varautua, mutta ihmisiä kuormittaa (vilkaise ympärillesi ja lue vaikka tätä palstaa) monet sellaiset asiat, joita kyllä voi ihan itse hallita, hatkitsemalla ja suunnittelemalla.

Älä siis vänkää kanssani turhaan, olemmehan ihan samaa mieltä tästä.

Ap

Vierailija
26/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että elämää nähnyt.

No elämää voi kuvitella hallitsevansa kunnes se yllättää.

Vierailija
27/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä puhuin veljeni kanssa.Hyvät palkat montakymmentä vuotta eikä punaista markkaa tilillä. Miten mahdollista?

Meidät opetettiin elämään ei kädestä suuhun toiminnalla.OLimme köyhiä lapsena.Äiti opetti että pitää aina olla rahaa pahan päivän varalle.Itse kerännyt kokoon miljoonia osakkeilla. 

Kaiken minkä olet tienannut osakkeilla, on otettu jonkun muun selkänahasta. Velaksieläjiä siis tarvitaan.

Vierailija
28/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa tästä pitkästä sepustuksesta mitään kiillotettua kruunua. Sehän on ihan peruskauraa, siis ihan OK. Noita ohjeita minkin olen noudattanut jo vuosikymmeniä.

Nimenomaan, tämä on peruskauraa. Sitä minkä oppii jo äidinmaidossa.

Nuo asiat on omilla lapsilla ollut hallussa jo sillä hetkellä kun ovat 19v:na lähteneet opiskelemaan. Eikä ole estänyt elämistä tai elämästä nauttimista missään vaiheessa.

Vierailija
29/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa tulee kymppitonnien remontit aika ajoin. No, niin tulee kyllä ok-taloissakin. En kyllä oikein tajunnut tätä neuvoa.

En minäkään. Edullisin asuinmuoto riippuu täysin paikkakunnasta ja omista kädentaidoista. Ei kyllä ole kerrostaloasuminen aina se edullisin tapa.

Vierailija
30/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen aloittajan kanssa samaa mieltä ja puhuu asiaa. Yhdessä asiassa kuitenkin sitä harkintaa voisi vähän jopa vähentää, nimittäin lasten tekemisen suhteen. Omatkin vanhempani saivat minut jo, kun olivat opiskelijoita ja jaksavat aina kertoa, kuinka vähillä rahoilla silloin elettiin (tyyliin joulukoristeiksi keksittiin vaikka mitä, kun ei ollut varaa hankkia oikeita joulukoristeita). Itse en tietenkään muista noista ajoista mitään, vaan sitten kun olen ollut kouluikäinen, he ovat olleet jo vahvasti työelämässä ja hyvätuloisia, eli minun lapsuuden muistikuvat on aina ns. hyväosaisesta perheestä.

Itse toki sain lapseni vasta yli 30-vuotiaana, kun jo oli varallisuutta ja hyvät tulot, mutta olen joskus miettinyt, että ihan yhtä hyvin lapset olisi voinut tehdä jo ennen sitä toistaiseksi voimassa olevaa työsopimustakin. Lapsiperheet saa tukia, eikä pieni lapsi tarvitse paljoa tai muista sitä aikaa, kun oli tiukempaa rahasta, jos sitten lapsen tultua kouluikään on saanut hankittua ne hyvät, säännölliset tulot.

Ja ihan vaan siksi, että syntyvyys on niin alhaalla, niin ehkä opiskelijat yms. voisi vähän rohkeammin tehdä niitä lapsia. Moni odottaa liian pitkään ja vanhemmiten hedelmällisyys laskee (sivusta seurannut tapausta, jossa vanhemmat 35+ ja lapsettomuushoidotkaan ei ole onnistuneet).

Vierailija
31/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP lällättelee, että "minullapa ei ole keskittymishäiriötä eikä toiminnanohjauksen ongelmia eikä kehitysvammaa, lällällää, siitäs saitte."

Vierailija
32/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myöskään sairastu kroonisesti ja joudu työkyvyttömäksi.

Vierailija
33/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tähän ikään mennessä havainnut elämässä yhden kivan jutun .

Pääset itsekin huomattavasti helpommalla, kun et vaivaa päätäsi muiden asioilla. Keskity omaan elämääsi ja siitä nauttimiseen. Elä ja anna elää.

T. Toinen elämää nähnyt

Vierailija
34/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö aloittaja oikeasti elämästä mitään ? On paljon ihmisiä jotka tekee pätkätöitä kun työ loppuu eletään niillä säästöillä kunnes alkaa taas raha pyörimään. Toisekseen edes aloittaja ei tiedä että omasta asunnosta ei saa koskaan omiaan pois on se talo tai osake. Tutkimusten mukaan halvin asuntomuoto on asumisoikeus ja sen jälkeen vuokra.

Vierailija
35/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

💩💩💩

Vierailija
36/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa tulee kymppitonnien remontit aika ajoin. No, niin tulee kyllä ok-taloissakin. En kyllä oikein tajunnut tätä neuvoa.

Voi tulla. Siksi maksan iät ja ajat itselleni vuokraa. Asun omassa velattomassa ok-talossa ja joka kk maksan itselleni vuokraa 500 e tästä eri tilille pankkiin. Jos sattuu sitten tulemaan remonttia, isoa tai pientä, sieltä otan rahat näihin. Minä ymmärsin taas oikein hyvin ap:n kirjoituksen.

Vierailija
37/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä myöskään sairastu kroonisesti ja joudu työkyvyttömäksi.

Älä ainakaan voita lotossa ja eurojaskassa. 

Vierailija
38/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tldr

Ap

Ap

Mitä oikein ajat takaa? Minähän sanoin jo aloituksessa, että elämässä voi tulla vastaan kaikkea oikeasti yllättävää, mihin ei voi varautua, mutta ihmisiä kuormittaa (vilkaise ympärillesi ja lue vaikka tätä palstaa) monet sellaiset asiat, joita kyllä voi ihan itse hallita, hatkitsemalla ja suunnittelemalla.

Älä siis vänkää kanssani turhaan, olemmehan ihan samaa mieltä tästä.

Ap

Siis siitä, että elämää ei voi hallita?!

Vierailija
39/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö aloittaja oikeasti elämästä mitään ? On paljon ihmisiä jotka tekee pätkätöitä kun työ loppuu eletään niillä säästöillä kunnes alkaa taas raha pyörimään. Toisekseen edes aloittaja ei tiedä että omasta asunnosta ei saa koskaan omiaan pois on se talo tai osake. Tutkimusten mukaan halvin asuntomuoto on asumisoikeus ja sen jälkeen vuokra.

Mitäs ne tekevät, jotka eivät olekaan viitsineet tai voineet säästää? Miksi omasta asunnosta tai ok-talosta pitäisi saada "omiaan" pois, siinähän on asuttu vuosia ja/tai vuosikymmeniä. Tuohon, että vuokralla asuminen olisi se paras ratkaisu en usko pätkääkään: asut 30 v. vuokralla ja joudut muuttamaan jostain syystä pois, paljonko meni rahaa vuokriin tässä ajassa, sillä olisit saanut jo oman, josta ei tarvi mistään syystä koskaan muuttaa pois jos ei halua. Tollasiin tutkimuksiin ja niiden tekijöihin en usko ja luota alkuunkaan. Oma maalaisjärki ja vanhanajan koulussa oppimani laskutaito sensijaan ovat pelanneet koko elämäni ajan mitä parhaiten. 

Vierailija
40/83 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näiltä, jotka tämäntyyppisiä ole oman elämäsi herra-tyyppisiä ohjeita muille ja muiden elämäntavasta kirjoittavat niin heiltä usein puuttuu, minun mielestäni, monta tärkeää asiaa.

Toisen ihmisen ymmärtäminen, ymmärrys ettei elämää voi hallita, yleensäkin elämän monimuotuisuuden ymmärtäminen, hyvä sydän ja sosiaalinen äly. Joskus myös todelliset ystävät.

Vaikka varmaan pärjäävät elämässään hyvin ja talous on kunnossa.

Ja sehän onkin monesti heille se tärkein ja ainoa asia.

Uskon, että aika moni tietää nämä luetellut asiat. Silti se ei takaa että ihan jokainen joka nämä asiat tietää pystyy elämäänsä silti näiden mukaisesti ohjailemaan.

Ihminenhän olisi silloin miltei Jumala tai ainakin kaikkivoipa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi