Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette ilmaismatkojen lopettamisesta vaunuilla?

20.11.2006 |

Helsingin uutisissa oli kirjoitus 15.11 ilmaismatkojen lopettamisesta lastenvaunujen kanssa. Mielestäni on todella törkeää että meiltä pienituloisilta äideiltä riistetään tämäkin oikeus matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla vaunujen kanssa ilmaiseksi. Poistoa perusteltiin mm. sillä että lapsiperheiden tarpeellinen taloudellinen tukeminen on jo järjästetty sosiaalipoliittisin keinoin. Todellakaan näin ei ole kaikkien perheiden kohdalla. Yleensä me keskituloiset olemme tässäkin asiassa väliinputoajina. Emme saa tarvittavia tukia kelalta koska puoliso sattuu kuulumaan keskituloisiin. Meidänkin perheellä on tilanne jossa mieheni on niukin naukin keskitulojen yläpuolella ja käytännössä joudumme elämään minun hoitovapaani ajan hänen rahoillaan. Että ei yhtään naurata että joutuisin vielä maksamaan kalliin kuukausilipunkin pienestä hoitorahasta kaikkien muiden menojen lisäksi.

Mietin miksikö tällainen ehdotus on edes keksitty,mutta asialla ovat varmaan kaikki kateelliset ja asioista tietämättömät ihmiset jotka kuvittelevat että kela tukee kaikkia äitejä tasapuolisesti.

Näin meiltä äideiltä halutaan riistää liikkumisvapauskin lapsenteon ohella josta nytkin rangaistaan korvauksia pienentämällä.

Ottakaa kantaa, mitä olette tästä mieltä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä että Helsingissä lapsiperheitä painostetaan kaikin keinoin ostamaan toinen auto. Helsigin poikittaisliikenne on täysin tukossa, parkkipaikoille ei ole tilaa ja teiden leventämiseen ja tunneleihin käytetään järjettömästi rahaa. Lisäksi ilmansaasteita ja melua on liikaa.

Tässä tilanteessa on järjetöntä että;

- Ilmaiset julkisenliikenteen matkat ollaan lopettamassa

- alimitoitetun päivähoitojärjestelmän takia hoitopaikkoja tarjotaan pienille lapsille järjettömän kaukaa. Vauvoja kuljetusten takia vanhemmat ajavat 4 kertaa päivässä turhaan ruuhka-aikaan jo muutenkin ylikuormitetuilla teillä.

- terveyskeskuksia lakkautetaan, matkat pitenevät

- kouluja lakkautetaan, koulumatkat pitenevät

Miten lapsiperhe enää selviytyy ilman kahta autoa?

Vierailija
22/26 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mielestäni voitaisiin matkat tehdä maksulliseksi myös vaunujen kanssa, muistuttaisin kaikkia, että itsehän me lopulta päätämme, mitä näiden bussimatkojen kanssa tehdään. Ketä tai jos ehdokkaasi ei päässyt läpi, mitä puoluetta äänestit kunnallisvaaleissa? Ottakaa jo nyt yhteyttä kunnanvaltuusto edustajaanne tai puolueenne edustajaan joukkoliikenne lautakunnassa http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Helsi…

Poliittisiin päättäjiin voi vaikuttaa kaikista tehokkaimmin ottamalla itse yhteyttä.

(Mieti itse, kumpi vaikuttaisi sinuun päättäjänä enemmän, se että saisit 100 nimeä sisältävän adressin vai se, että sinulle soittaisi 20 henkeä ja lähettäisi henkilökohtaista sähköpostia 100 henkeä.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siis tarkoitus sanoa:

Mieti itse, kumpi vaikuttaisi sinuun päättäjänä enemmän, se että saisit 1000 nimeä sisältävän adressin vai se, että sinulle soittaisi 20 henkeä ja lähettäisi henkilökohtaista sähköpostia 100 henkeä.

Vierailija
24/26 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen näiden ilmaismatkojen kannalla, vaikkakaan uudistus ei enää meitä koskisi, JOS tulee voimaan 2009. Ei kaikilla kuitenkaan ole sitä matkakorttia, joten bussinkaan keskivälissä maksaminen ei onnistuisi. Aika paljon alkaisi bussit myöhästelemään, kun sinne eteen lähtee maksamaan..

Meidän esikoinen, terve (kohta) 4v, ei pahemmin kuopuksen syntymän jälkeen ole rattaissa kulkenut, (haluaisi kyllä) mutta kyllä kesällä pidempiä reissuja tehtiin, ja ilman rattaita olisi ollut mahdotonta, vaikka onkin reipas kävelijä. Mutta monen tunnin reissut silti raskaita tuonkin ikäiselle. Ja nykyäänkin nukkuu rattaissa päiväunia, jotka tarpeen pidemmilläkin reissuilla. Eli ihan tapauskohtaista on mielestäni isompien lasten rattaiden tarve.

Ja siitä kun oli mainintaa, että harmittaa, jos joku kulkee pari pysäkinväliä rattainensa. Niin eiköhän se ole jokaisella samanlainen oikeus tämä bussimatkustus, oli sitten matka mikä tahansa??! Tietysti se harmittaa, jos jää kyydistä pois, mutta..

Ja lopuksi tunnustus..Matkustan rattaineni junalla usean kerran viikossa pari aseman väliä Vantaan puolelle, ja teen sen pelkästään siksi, että SE ON ILMAISTA!!! =) Muuten kulkisin autolla..

=)

kuumetta:

Mua kans sieppaa ne joilla on jo iso muksu rattaassa, lapsi istuu vähintäänkin nolona kun äiti ei halua maksaa matkasta. Kuinka moni terve 4-vuotias haluaa oikeasti istua kärryssä??? en jaksa ymmärtää, kun sen ikäiset jo polkee pyörällä kovaa vauhtia pitkin pihoja. Turha sanoa ettei jaksa kävellä, jos aloittas sen opettelun vähän aiemmin. ja onhan niissä rattaissa painorajoituskin....

Samoin mua sieppaa ne pysäkin välin kulkijat, itsellä on esim. tapaaminen tiettynä aikana, niin bussissa on kahdet kärryt ja sit näät kun ne jää seuraavalla pysäkillä pois. ainakin täällä meillä näkee sitä tosi usein ja kun vielä tietää miltä pysäkiltä he nousevat kyytiin...itse en edes vaivautuisi odottamaan bussia vaan kävelisin.

junassahan on jo ne maksulaitteet siinä väliköissä, eli maksunhan voisi jo suorittaa...mutta mutta..onneksi omat lapset vuonna 2009 osaavat jo reippaasti kävellä eikä tarvitse rattaitten takia hermoja menettää.

Vierailija
25/26 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis huono otsikko, mutta tässä ketjussa minua on ihmetyttänyt ja surettanut eniten asia joka on itse keskusteluaiheen vierestä.

Miksi niin moni meistä äideistä puhuu pahaa muista ja on tietävinään että joku kuljettaa " isoa muksua" rattaissa ilmaisuuden takia, menee pari pysäkinväliä " tahallaan" jne.?

Eihän muiden tilanteista ja tarpeista voi tietää.

Olen itse kolmen äiti. Olen sekä käyttänyt julkisia että autoillut.

Nykyään vain ajan, koska se on NIIN paljon helpompaa lasten ja ostosten kanssa.

Mutta en ole koskaan vaivannut päätäni sillä, mitä muut äidit julkisissa kulkuvälineissä tekevät VÄÄRIN. Kyllähän esim nelivuotias jaksaa pyöräillä, mutta pyöräily huvin vuoksi ja esim. pitkä kävely tarhasta kotiin ovat kaksi eri asiaa! Tekeehän aikuinenkin erikseen lenkkejä huvin vuoksi ja erikseen työ- ja asiointimatkat. Moniko MEISTÄ haluaa tai jaksaa aina kävellä?

Toinen juttu on se, että isokin taapero nukkuu vielä päiväunia. Monen tunnin reissut pitävät sisällään päiväunia, ostosten kantamista jne. Miten suoriudut painavien kauppakassien ja nukkuvan taaperon kanssa? Et mitenkään. Jokaisella on oikeus ottaa rattaat bussiin, toisten tarpeista ei voi tietää. Joku kirjoitti sovittelevasti, että mistä sen tiettää vaikka lääkärireissulle olisi menossa. Aivan, mistä sen tietää. Mutta saa taaperon laittaa rattaisiin vaikka ei olisi edes lääkärireissusta kyse. Jokaisen äidin ja isän luulisi tietävän, että ei pieni lapsi aina jaksa kaunisti kävellä etenkään kovin pitkiä matkoja. Ja miten jaksatte kytätä meneekö joku pari pysäkinväliä tms., eikö jokainen saa mennä juuri sellaisen matkan kuin haluaa?

Kummallista ajattelun pienuutta ja katkeruutta osoitatte. Olen kiitollinen, että saan nykyisin ajaa autolla (ja maksaa siitä kalliisti) eikä minun tarvitse olla lasteni kanssa raitiovaunuissa, busseissa ja metrossa yllättäviden arvioivien ja negatiivisten katseiden alla. " Minkähän ikäinen tuokin poika on, varmaan liian iso rattaisiin." " Nyt se meni vain kaksi pysäkinväliä, varmaan vain ilmaisuuden takia." Jne.

Antakaa kaikkien kukkien kukkia, kävi ilmaismatkojen miten tahansa! Itse asiassa voisi olla hyväkin jos ilmaismatkat poistuisivat. Niin paljon närää ja kateutta ne tuntuvat herättävän, ainakin jos tätä palstaa lukee. Kantoliina ei ikävä kyllä Suomen talvessa ole ihan helppo vaihtoehto, mutta kesäaikaan varmaan kätevä. Itse käytin busseissa ja ratikoissa kesäaikaan oikeastaan mieluiten rintareppua, sen kanssa kulkeminen oli niin paljon kätevämpää, maksusta viis.

Mutta silti: toivon tietysti, että ilmaismatkat säilyvät, vaikka olen itse jo siirtynyt ratin taakse - ja soisin mahdollisimman monelle muullekin rattaita penseässä mielipideilmastossa raahaavalle äidille saman mahdollisuuden!

Vierailija
26/26 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei ollut tarkoitus mitenkään syyttää isompien lasten kanssa rattailla matkustavia tai muutaman pysäkin välin matkustavia. Tarkoitus oli vaan sanoa, että vähemmän olisi varmaan tilanteita, joissa ei rattaiden kanssa bussiin mahtuisi, jos matkat olisivat maksullisia.

Joku taisi vielä kysyä, että miten voi tietää, että joku matkustaa vaan muutaman pysäkin välin ilman syytä. Kavereitten kanssa on ollut asiasta puhetta ja useat on sanoneet matkustelevansa muutamaa pysäkkiä, koska ilmaista on. Itselleni ei edes nämä bussiin mahtumattomuudet ole mikään ongelma, koska asun liikenteen solmukohdassa ja vuoroja kulkee runsaasti, mutta tiedän, että tämä on ongelma useille pitkien linjojen päässä asuville.