5v lyö vauvaa
Hirveän paha olo tästä. Äsken kävin vessassa ja kuulin kun vauva itki ja juoksin katsomaan niin 5v poika hakkasi vauvaa leluautolla päähän. Pari päivää sitten kävi vähän samoin kun vauva itki. Vaikka olin ihan lähellä, ehti poika muksauttaa vauvaa mahaan ennen kuin ehdin väliin. Mulla on kamala olo.
Kommentit (38)
Toivottavasti tämä on provo. 5-vuotias ymmärtää kyllä, ettei toista, varsinkaan pientä vauvaa saa satuttaa ja järkevä vanhempi muistuttaa häntä tästä tarvittaessa tiukastikin. Ei auta surkutella asiaa, vaan olla vastuullinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Se on mustis. Anna sille enemmän huomiota.
Näin. Mutta silloin, kun mustasukkaisuuden oireet kohdistuu heikompaaan, eikä vanhempaan, on perheneuvolan paikka
Vierailija kirjoitti:
Ei keriä antaa huomiota koska kirjoittele tänne aina ,nytkin. Molemmat lapset on heiteillä.Varmaan synytkysen jälkeinen masenus? Ellei ole Provo?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi miten mustis niin bormaali 5v ymmärtää että lyöminen sattuu.
Perheneulolaan
Mä olin esikoiselle vihainen kun hän löi. Kyllä se tietää että ei saa. Se ei vaan yhtään kestä sitä itkua vaan ärsyyntyy siitä. Siksi se lyö vaikka tietää että ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin esikoiselle vihainen kun hän löi. Kyllä se tietää että ei saa. Se ei vaan yhtään kestä sitä itkua vaan ärsyyntyy siitä. Siksi se lyö vaikka tietää että ei saa.
Autisti?
Anna sille isommalle lapselle paljon kahdenkeskistä huomiota.
Kerro mistä vauva tykkää. Isoveli voi esim. silittää vauvaa, leikkiä kurkistusleikkiä vauvan kanssa ja auttaa vauvan hoidossa tuomalla vaikkapa vaipan.
Tuon 5v kanssa voi ihan vakavasti keskustella asiasta ja sanoa tiukasti, että vauvaa ei lyödä. Ja aikuinen tietysti huolehtii vauvan turvallisuudesta.
Muista kuitenkin, että 5v on pieni ja häntä harmittaa ettei enää saa täyttä huomiotanne. Kyllä hän tottuu, ja rauhoittuu ajan kanssa.
Meillä isompi välillä raju nuorempaa kohtaan. Kehotankin nuorempaa lättäsemään nokkaan jos isompi ei usko. Kerran on näin käyny ja kumpikin itki.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon tukkapölly ja jos sekään ei auta niin vanha kunnon selkäsauna auttaa. Kyllä ne oppii, kun opettaa!
Eli aikuinen tippuis 5vn kanssa samalle tasolle ja jotenkin silleen ratkaisis tilanteen?
Vierailija kirjoitti:
Huonompi homma. Pojasta ei koskaan tule kosvamaan normaalia, empaattista ihmistä.
Ainakaan tuolla asenteella
Suojele sitä vauvaa tuolta 5v lapselta. 5v lapsi kyllä ymmärtää, että vauvaa ei missään nimessä saisi lyödä.
Viisi vuotias tietää kyllä ettei saa lyödä ja kun toinen itkee on käynyt kipeää. Kyllä nyt ihan oikeasti veisin johonkin ammattiauttajalle lapsen, enkä jättäisi hetkeksikään vauvan kanssa, tiedä millä vielä lyö. Ja jos yhtään löisi minun ollessa paikalla lähtisi ja äkkiä ihmettelemään omaan huoneeseen. Tuon ikäiseltä ei pidä tuollaista tietää, psykopaatin oireita kun tahalleen satuttaa.
Vauvasta kasvaa selviytyjä. Katujen kasvatti.
Vierailija kirjoitti:
Anna sille isommalle lapselle paljon kahdenkeskistä huomiota.
Kerro mistä vauva tykkää. Isoveli voi esim. silittää vauvaa, leikkiä kurkistusleikkiä vauvan kanssa ja auttaa vauvan hoidossa tuomalla vaikkapa vaipan.
Tuon 5v kanssa voi ihan vakavasti keskustella asiasta ja sanoa tiukasti, että vauvaa ei lyödä. Ja aikuinen tietysti huolehtii vauvan turvallisuudesta.
Muista kuitenkin, että 5v on pieni ja häntä harmittaa ettei enää saa täyttä huomiotanne. Kyllä hän tottuu, ja rauhoittuu ajan kanssa.
Ja ota vauva mukaan vessaan ym. jotta voi taata hänen turvallisuutensa.
Ammattilaiseen yhteys. Tuollainen esineillä puolustuskyvyttömän vauvan päähän hakkaaminen kertoo jotain todella huolestuttavaa lapsesta ja asiaan pitää puuttua heti.
Oma sisarukseni teki vastaavaa, myöhemmin olen kuullut äidiltäni asiasta, koska näitä asioita selviteltiin terapiassa asti monta vuotta. Sisarukseni on narsisti. Hän oli myös yrittänyt vahingoittaa äitiäni jo tämän ollessa raskaana. Tämä tosin 1980-luvulla eikä siihen aikaan ollut mitään matalan kynnyksen kunnallisia edullisia palveluita , neuvolassa puututtu tms lapsen uhmaan. Toivottavasti ap saat omalle lapsellesi apua nyt! Narsismin kukistamista auttaa jos lapsi tosi nuorena ymmärtää edes sen että kaltoinkohtelu ja väkivalta vahingoittaa myös narsistia itseään , vaikka hän ei tuntisi pahaaoloa teoistaan tai empatiaa uhriaan kohtaan.
Se tietää ettei se saa mutta se tekee silti. Oon ollu tosi vihanen. Mulla on kamala olo kaikesta. Mun vauvaa sattuu ja esikoinen lyö.
Mitä nämä kommentit ovat? On melko normaalia, että isosisarus lyö pienempää. Toki sitä ei tule hyväksyä ja pienemmän turvallisuus tulee taata vaikka niin, ettei hetkeen jätä vauvaa valvomatta isoveljen kanssa. Mutta ei tuo 5-vuotias välttämättä mikään psykopaatti tai muutenkaan "viallinen" ole, vaan todennäköisesti ihan normaali lapsi.
Miten typerä pitää äidin olla, että suurin ongelma tuollaisessa tilanteessa on OMA paha olo?!?