Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia odotuksesta Saksassa?

20.11.2006 |

Haluaisin kuulla kokemuksia raskauden ajan tutkimuksista yms. Saksassa. Systeemi tuntuu olevan hieman erilainen kuin Suomessa. Kuulun julkiseen Krankenkasseen ja oman Frauenarztin olen löytänyt, mutta mitäs vielä tuleman pitää? Kerro kokemuksistasi!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako saksassa kuten suomessa myos kaikki tarvikkeet, vaatteet, vauvalle, aidille ... talon puolesta sairaalassa vai pitaako olla omat mukana?

miten aitiysloma ja raha menee saksassa? onko aitiyspakkausta vastaavaa? hoitovapaita?

Vierailija
2/10 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sieltä aamutakit ja jättialushousut, siteet jne. Muuten pidin kyllä omia vaatteitani. Vauva saa myös vaatteet ja vaipat jne sairaalasta. Samantyyppisen sairaalakassin pakkasin itselleni, kuin mitä Suomessakin suositellaan.

Äitiyspakkausta ei ole. Äitiysraha (vanhempain raha) jotenkin musta uusittiin hiljattain, eli että kaikki saisivat jotakin. Kun itse olin tuossa vaiheessa niin meidän tulot olivat aivan liian korkeat mihinkään rahoihin (vaikka siis vain mies töissä, eikä mitään huippusummia tienaa). Itse olen ollut opiskelija joten hoitovapaistakaan mulla ei ole sen suurempaa tietoa. Suurin osa äideistä kai kuitenkin on vähintään kolme vuotta kotona, eikä pikkulapsiaikaan pahemmin yhdistellä perhettä ja loistavaa uraa.

Meidän kuopus on nyt 1v11kk ja alottaa tagesmutterilla eli vähän niin kun pph:lla. Hintaa vaan tulee aika lailla, kun 30 h viikko maksaa kuussa 500 euroa ja sitten keskimmäisen tarhamaksu 200 euroa päälle. Elokuussa kuopuskin pääsee päiväkotiin ja sitten pitää maksaa vain yhdestä lapsesta eli aika lailla halpenee meidän hoitokustannukset.

Joku muu ehkä osaa kertoa täästä uudistetusta vanhempainrahasysteemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytteli syntyi viime kesänä täällä Dusseldorfissa sairaalassa. Noissa aiemmissa vastauksissa olikin jo paljon tietoa eli raskaudenseuranta on perusteellista ja oma kätilö on aivan loistava, käy kotona raskauden aikana sekä synnytyksen jälkeen. Lääkäriltä voi kysyä noista kätilöistä jos voi suositella jotain. Omalta kätilöltä sain akupunktiohoitoa joka antoi potkua supistuksiin.

Myös synnytykseen sattui mukaan äärimmäisen mukava ja osaava kätilö sekä lääkäri (täällä lääkäri on aina synnytyksessä mukana, toisin kuin Suomessa).

Huonona kokemuksena mieleen jäi synnytyksen jälkeinen jälkitarkastus jota en ollenkaan osannut odottaa. Tietääkseni jälkitarkastus tehdään viikkojen jälkeen synnytyksestä eikä heti synnytyksen jälkeisenä päivänä kuten minulle kävi. Lääkäri ei edes yrittänyt olla mitenkään hellävarainen ja kipu oli sitten sen mukainen. Vastaisuudessa kieltäytyisin tästä tutkimuksesta. Myös valitsemani sairaalan synnytysosaston kätilöjen asenne imetystä kohtaan oli vähän ihmeellinen. Itse aiemmin synnyttäneenä tiesin että se maito ei lähde heti välttämättä suihkuamaan, osaston kätilöt halusivat kuitenkin istuttaa minut heti pumppukoneen ääreen jotta maitoa alkaisi tulla. Sanoin heille kuitenkin että mieluummin annan tämän vauvelin hoitaa stimuloinnin ja kieltäydyin tuosta pumppaamisesta.

Onnellista odotusaikaa!

Vierailija
4/10 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli hankalaa. Ei muuten, mutta niissä olisi itse pitänyt käydä tutustumassa kaikissa. Mullakaan ei ollut päivisin autoa käytössä, esikoinen oli tosi lyhytpinnainen ja itse kärsin raskauden aikana valtavasta väsymyksestä ja selkäkivuista, meillä ei ollut vielä paikallisia hoitajia plakkarissa jne... Periaatteessa olivat kyllä ystävällisiä sairaaloissa ja antoivat tietoa palveluistaan. Saksassa nyt vaan homma toimii niin, että aina ja joka paikassa pitää käydä fyysisesti itse ja mahdollisimman moneen kertaan (optikot, pankin ihan mikä vaan, kuten tiedätte...). Mäkin sitten jo kävin siellä sairaalassa, jonka valitsin ja kerroin kätilölle, että olen tulossa. Tämä ei ollut kuitenkaan riittävä ilmoittautuminen vaan kaikessa tuskassa mun olis pitänyt käydä VARMISTASKÄYNNILLÄ uudelleen! Noh, enpä käynyt ja ne olikin ihmeissään, että kukas olet. Mulla ei vaan siinä loppusuoralla ollut energiaa.

Muuten odotus oli ihan yhtä turvallista kuin täälläkin. Ultralla kurkittiin masuun varmaan kahdeksan kertaa. Vielä just ennen synnytystäkin tiirattiin, että miten päin vauva on. Selkävaivoihin sain ammattitaitoisella suosituksella sellaisen vyön, joka auttoikin ja ripulin syitä tutkittiin huolellisesti. En voi yhtään valittaa. Niin, ja sairaalassa oli sitten se manuaalisesti säädeltävä epiduraalipumppu, joka oli ihan ykkönen (lähinnä kai vain psyykkinen tuki :) ). Ilokaasua ei meidän sairaalassa kuitenkaan ollut (Alfried Krupp Krankenhaus, Essen). Sitä vähän pelkäsin, sillä hoidin ekan synnytyksen lähinnä ilokaasun avulla.

Tsemppiä odottajille!

Vierailija
5/10 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden jutun vielä lisään. Minua yllätti puudutteiden vähyys. Suomessa on järeä arsenaali erilaisia puudutteita, kun taas Saksassa ei saa edes ilokaasua. Epiduraalia on ainoa. Suomessa saa spinaalit sun muut ja täällä taas ne saa vain sectiossa. Muuten oli mukavampi synnyttää Saksassa. Itse valitsin pienen sairaalan. Siellä oli leppoisa meininki ja kätilöissä paljon aikaa synnyttäville ja juuri synnyttäneille=)

Vierailija
6/10 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin ajankohtainen kysymys minulle, la on tällä viikolla ja Saksassa on vauvaa odoteltu :)

Lääkärissä käydään kerran kuussa. Itselleni tarjottiin ikäni perusteella (34v) prenataalitutkimuksia (rv 20 Rakenneultra, lapsivesipunktio jne) jos olisin ne halunnut teettää mutta en halunnut. Seuranta on ollut minusta tosi perusteellista, joka kuukausi on katsottu veriarvot, virtsakoe, verenpaine, paino, melkein joka kuukausi on ultralla katsottu vauvan tilanne jne.

1kk ennen synnytystä viimeistään kannattaa miettiä minne sairaalaan menet synnyttämään. Sairaalaan voi (kannattaa) ilmoittautua etukäteen mutta se ei suinkaan ole pakollista. Itse kävin muutama viikko sitten ilmoittautumassa sairaalaan. Sitten kannattaa myös etsiä kätilö (hebamme) synnytyksen jälkeistä aikaa varten. Kätilö käy kotikäynneilla synnytyksen jälkeen, seuraa äidin ja vauvan kuntoa, tukee imetyksessä, auttaa vaikka kylvettämään jos äiti haluaa jne. Kätilön palvelut maksaa vakuutus. Vakuutus maksaa myös tietyn tuntimäärän (vaihtelee kai vähän sen mukaan missä on vakuutettuna) synnytysvalmennusta ja synnytyksen jälkeen palautumisjumppaa (rückbildungsgymnastik).

Nämä nyt ensimmäisenä tulevat mieleen,

Mukavaa odotusta :)

Vierailija
7/10 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä Omama!

Itsellä on rv 16 kasassa ja kanssa täällä Saksanmaalla. Ensiodotus menossa, joten pientä lisäjännitystä, kun kaikki pitää hoitaa ulkomailla. Perinpohjaiselta saksalainen systeemi kyllä on vaikuttanut.

Missä vaiheessa sinä aloit etsiä hebammea ja saitko lääkäriltäsi listan alueesi kätilöistä vai miten homma toimi? Entä millä perusteilla valitsit sairaalan? Onko jokaisella sairaalalla omat kätilönsä vai voiko kätilön valita vapaasti sairaalasta riippumatta?

Pidetään peukkuja, että kaveri antaa kuulua itsestään tällä viikolla!

terkuin Maxi5

Vierailija
8/10 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3½ kk ikäinen tyttö, täällä Saksassa käyty raskauden seurannat ja synnytetty. Olen tyytyväinen saamaani palveluun.

Vinkki teille odottaville: Krankenkasse maksaa kätilön käynnit raskausaikana ja suosittelen sitä tosi lämpimästi. Kätilöllä on enemmän aikaa kuin lääkärillä ja hän tulee kotiin asti, tekee kaikki tutkimukset ultraäänitutkimuksia lukuunottamatta. Itse kuulin tästä vasta raskauden puolivälissä, mutta sen jälkeen vuorottelin raskaudenseurannat kätilön ja lääkärin kanssa. Kun kätilö on jo tuttu, on myös lapsen synnyttyä kivaa, kun tuttu ihminen tulee päivittäin käymään. Omasta kätilöstäni tuli raskauden aikana tosi läheinen. Käymme tällä hetkellä hänen pitämässään vauvahieronnassa ja hän on myös tulossa kylään ensi viikolla.

Onnellista odotusta!

T. Favolina ja pikku prinsessa 15 vkoa

Vierailija
9/10 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhdessä raskaudessa en edes etsinyt kätilöä etukäteen, sitten synnytyosastolla katsastelin mukavanoloisen. Menin sinne sairaalaan mihin olin päättänyt mutta ilman ennakkoilmoittautumisia, ehkä se riippuu siitä, kuinka pienellä/isolla paikkakunnalla asutaan. Minulle ovat nuo raskaudenaikaiset lääkärikäynnit olleet tosi yviä. Tunsin olevani todella asiantuntevassa hoidossa. Ultra otettiin aina. Myös talousapua saa täällä mielestäni helposti..väsymystäni valittaessani lääkäri olisi ollut heti valmis kirjoittamaan kodinhoitajan avuksi. Naapurilla oli sellainen useamman kuukauden ajan vaikka varsinainen riskiraskaus ei ollutkaan, oli vain kotona kaksi lasta...Joskus mietitytti tämä luxus, jonkunhan se on maksettava.

Vierailija
10/10 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vain vielä kerran, koska monet saksalaisetkaan ystäväni eivät olleet tätä tienneet:

Hebammen ja lääkärin seurannassa voi siis olla samanaikaisesti, Krankenkasse maksaa molemmat.

Monet Hebammet järjestävät muuten myös Schwangerenschwimmen.

Minun mielestäni on hyödyllistä ilmoittautua sairaalaan, näin on esim. mahdollista tutustua mahd. moneen kätilöön, paikkoihin ja käydä vaikka sairaalan synnytysvalmennuksessa (jotka minusta ovat tosi hyviä; suomalainen valmennus eroaa tästä näemmä aika paljon...), jos ei käy oman Hebammen kurssilla.

Itse kävin sairaalassa myös Geburtsvorbereitende Akupunktur:ia saamassa.

Nämä ovat tottakai makuasioita, joillekin synnytys ja sairaalassaolo ovat vain välttämättömiä juttuja ennenkuin elämä vauvan kanssa alkaa, minulle juuri tuo koko loppuodotus ja Wochenbett sairaalassa ovat olleet ihania, lämpimiä kokemuksia sairaalan ja Hebammen puolelta (molemmat lapsemme ovat syntyneet Saksassa).

Rückbildungsgymnastik/-kurs on muuten asia jota suosittelen _oikein_ lämpimästi! Tuon jälkeen hävisivät esim. selkäkipuni, joita minulla oli ollut koko aikuisikäni!

Olenkin varmaan myös joka kerta tämän aiheen ketjuissa kehottanut myös lukemaan Eltern- tai muita vanhempien-/vauvalehtiä, jos saksa ei ole vielä niin hallussa, niistä kun voi jäädä sanastoa tms. mieleen;-)

Alles Gute!