Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä, saako kylään kutsua samaan aikaan myös toiset tuttavat toistensa tietämättä?

Vierailija
11.02.2023 |

Eli ollaan sovittu esim. että kyläillään toisen perheen luona lauantaina. Lapset leikkivät ja aikuiset juovat kahveja ja vaihdetaan kuulumisia. Eteisessä kun takkeja otetaan pois, ilmoitetaan että toinenkin perhe on tulossa tunnin kuluttua kylään?! Ilman siis, että tuntisi tätä kolmatta perhettä?

Onko tämä normaali käytäntö?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotakuta tuttua loukkaa se, että paikalla on muitakin, niin omapa on paha mielensä. Uniikit lumihiutaleet loukkaantuvat ihan kaikesta, jopa siitä, että heidän läsnäollessaan puhutaan muille. Eivätpä tule meille uudestaan eikä heillekään kutsua tule (onneksi), koska heillä on niin paha mieli.

Muiden tunteista ei tarvitse kantaa vastuuta. Jos kuvitteli olevansa ainoa, niin eipä tuo kovin korkealta romahda.

Ei tässä keskustelussa ole kyse siitä. Voi olla kivaa, että perheitä on useita kylässä, mutta osa ihmisistä vaan tykkää tietää etukäteen, millaiseen tilaisuuteen heidät on kutsuttu, mm. siksi, että jutut voivat olla erilaisia riippuen siitä, keitä on paikalla.

Jutut voivat olla erilaisia? Siis keskustelunaiheet?

Tämä vetää ihan sanattomaksi. Vaihtelu virkistää? Eikö?

Vierailija
62/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotakuta tuttua loukkaa se, että paikalla on muitakin, niin omapa on paha mielensä. Uniikit lumihiutaleet loukkaantuvat ihan kaikesta, jopa siitä, että heidän läsnäollessaan puhutaan muille. Eivätpä tule meille uudestaan eikä heillekään kutsua tule (onneksi), koska heillä on niin paha mieli.

Muiden tunteista ei tarvitse kantaa vastuuta. Jos kuvitteli olevansa ainoa, niin eipä tuo kovin korkealta romahda.

Erikoinen näkökulma, mutta toisaalta en kutsu ketä tahansa kotiini, vain hyviä ystäviä. En kokisi olevani kovin hyvä ystävä, jos en kokisi tarvetta ajatella ystäväni tunteita.

Ei kenenkään tarvitse kokea, ettei luonani käyminen olisi heistä mukavaa. Saattaa jopa olla, että jos heidän mielestään luonani käyminen olisi epämiellyttävää, saattaisin menettää tämän hyvän ystävän.

Onko ystävyytesi oikeasti niin ohuen langan varassa, että jos olet ystävä jonkun toisenkin kanssa, niin ystävyys katkeaa kokonaan, koska et ajatellut toisen tunteita? Minusta olisi kamalaa olla ystävyyden vanki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä vingutaan, että jokainen saa kutsua kotiinsa ketä haluaa. Niin tietenkin saa. Mutta on asiallista kertoa etukäteen millaiset bileet on tiedossa ja esim. paljonko muita vieraita on kutsuttu. Jos vain kaksi perhettä, on ihan asiallista tietää ketä, jos kymmenen perhettä, ei ehkä jokaista tarvitse nimetä.

No jospa tämä aloittaja hoksaisi lähteä vaikka kotiin kun on tunnin päästä vasta tulossa tämä toinen. En minä kehtaa pitkään kyläillä vaikka on kutsuttu.

Tosi ikävä vieras, joka lähtee jo tunnin päästä. Turha siivota ja kokata sellaisen takia. Ei tule kutsuttua uudelleen.

😄

Vierailija
64/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä keskustelussa ole kyse siitä. Voi olla kivaa, että perheitä on useita kylässä, mutta osa ihmisistä vaan tykkää tietää etukäteen, millaiseen tilaisuuteen heidät on kutsuttu, mm. siksi, että jutut voivat olla erilaisia riippuen siitä, keitä on paikalla.

No onhan se kurjaa, jos on etukäteen miettinyt viimeinkin pääsevänsä kunnolla kertomaan, mitä Mirkku töissä teki ja sanoi ja sitten kyläpaikassa onkin Mirkun pikkusisko perheineen (vaikka miten naapurissa asuu eli on vain käväisemässä) ja täytyy keksiä jotain muuta kuin Mirkun moittiminen.

Vierailija
65/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi näyttää ihan yhden tuntemani skorpionin kirjoittamalta.

Sinäkö siellä...

Vierailija
66/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen näkökulma, mutta toisaalta en kutsu ketä tahansa kotiini, vain hyviä ystäviä. En kokisi olevani kovin hyvä ystävä, jos en kokisi tarvetta ajatella ystäväni tunteita.

Ei kenenkään tarvitse kokea, ettei luonani käyminen olisi heistä mukavaa. Saattaa jopa olla, että jos heidän mielestään luonani käyminen olisi epämiellyttävää, saattaisin menettää tämän hyvän ystävän.

Minä taas tapaan hyvät ystäväni kahden kesken. Käymme syömässä, kahvilla tai kävelyllä, joskus elokuvassa tai jossain näyttelyssä ja sen jälkeen drinkillä. Tämä tapa oli jo silloin, kun asuin yksin; oli helpointa jäädä töiden jälkeen kaupungille. Mutta nyt se on toimiva vaihtoehto myös siksi, että puolisoni on useimmiten kotona, enkä koe että minulla olisi oikeutta kehottaa häntä lähtemään lenkille tai muualle, jotta saisin jutella ystäväni kanssa rauhassa.

Puoliso puolestaan tykkää tavata läheisimpiä kavereitaan porukalla, tai kai se koko porukka sitä tahtoo. Meillä he tapaavat silloin, kun minä olen työ- tai muulla matkalla.

Vierailija
67/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi käytäntö tuo on kuin se, että kaverisi sinulle kylään tullessaan kutsuvat sinne omia tuttujansa mukaan, sellaisia siis joita sinä et tunne. Se on tökeröä.

Vierailija
68/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä siis tarkoitan! Ja tuolla ylempänäkin oli, että jos esim. synttärit, niin silloin on oletus että muitakin on paikalla ja se on täysin ok. Mutta jos kutsutaan perheenä kylään ilman muuta syytä, eikä muista ole ilmoitettu kutsuttaessa, ei mielestäni ole ok, jos paikalle tipsahtaa toinen perhe.

Vierailija
69/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ongelma kulminoituu tässä siihen, ettei kutsuja kerro, millaiseen tilaisuuteen on kutsumassa vierasta. Eivät muut vieraat tietenkään haittaa, jos kutsuttu tietää olevansa tulossa illanistujaisiin, joihin tulee muutakin porukkaa. Mutta jos kutsutaan iltakahville yhtä ihmistä/perhettä, niin oletusarvoisesti on tarkoitus juoda kahvit kahdestaan/perheen kera vain. Miksi on niin vaikeaa kertoa, mitä tarkoittaa kutsullaan?

Vierailija
70/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan ok ja normaalia. Isommalla porukalla on usein mukavampaa ja samalla tutustuu uusiin ihmisiin. En myöskään koe että minulla olisi oikeus päättää, keitä ystäväni tai sukulaiseni kutsuvat kotiinsa tai milloin he saavat kutsua ihmisiä kylään.

Ei ole normaalia. Esim minä hyvin introverttinä ihmisenä en puhu seurueessa enää mitään, vaan kuuntelen muiden juttuja. Jos minut kutsutaan kylään, luulen, että olen siellä kylässä sen tutun ihmisen seurana, en kokonaisen seurueen. Ja että juuri sen takia menen sinne kylään, että saamme jutella omia juttuja,

Eikä sinulla tietenkään ole oikeutta päättää, keitä ystäväsi tai sukulaisesi kutsuvat KOTIINSA, tai milloin he heitä kutsuvat sehän nyt olisi ihan hullua, että sinä niin tekeisit.

Mutta kyllä kylään tulevalla on "oikeus" tietää, ketä muita sinne tulee, että voi sitten itse päättää, haluaako itse mennä.

Tämä ei tietenkään päde juhliin, jokainen ymmärtää, että niihin tulee enemmän vieraita, mutta jos sinut on kutsuttu kylään, ei silloin oleta, että siellä kyläilee muitakin yhtä aikaa.

Itse ainakin jättäisin menemättä, jos tietäisin, että siellä kyläpaikassa on muitakin ja varsinkin, jos ne muut on ihan ventovieraita minulle. Eri juttu jos ovat yhteisiä kavereita, silloin ei haittaa.

Vierailija
71/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän kotinsa, saavat kestittää ihan keitä haluavat ja viitsivät.

Saavat toki. Ei siitä rosikseen joudu. :) Mutta se on ikävää käytöstä.

Ei ole. Ihan normaalia seurustelua. Toki emäntä ja isäntä pyrkii kutsumaan samaan aikaan ihmisiä, joiden katsoo sopivan samaan seuraan. Siis ihmisiä joilla on jotain yhteistä.

Mites teillä maalla ylipäätään tutustutaan uusiin ihmisiin?

Jösses, ja sitten itketään kun on yksinäistä eikä yhtään ystävää. Mistä niitä saisi, kun on ihan kamalaa jos joutuu tapaamaan uusia ihmisiä.

Te joiden pitää olla ne tärkeimmät vieraat, jääkää kotiinne.

Vierailija
72/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta porukkaa, pelkäättekö että muut vieraat purevat, vai mitä? Tuolla tavalla päätyy yksinäiseksi valittamaan, että kun ei ole ketään. No ei varmaan, kun ei halua edes tutustua kehenkään.

Vierailija
73/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen versio tästä on lapset. Meillä lapset kulkevat vielä aikuisten mukana kyläpaikkaan. Sitten kyläpaikassa selviääkin, että perheen saman ikäiset lapset ovat kavereilla tai kaverit on kyläpaikassa. Silloin kutsutun perheen lapset jäävät usein vailla seuraa, kun lapsilla on jo kavereiden kanssa toiset leikit. Ja kyllä, lapset voivat hyvinkin olla ottamatta muita aidosti leikkiin mukaan.

Vierailija
74/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se kurjaa, jos on etukäteen miettinyt viimeinkin pääsevänsä kunnolla kertomaan, mitä Mirkku töissä teki ja sanoi ja sitten kyläpaikassa onkin Mirkun pikkusisko perheineen (vaikka miten naapurissa asuu eli on vain käväisemässä) ja täytyy keksiä jotain muuta kuin Mirkun moittiminen.

Juuri tämä on erinomainen syy kutsua muita ihmisiä, ettei tarvitse kuunnella mitään ainaista Mirkku-länkytystä. Tällä aina Mirkusta puhujalla voi kuitenkin olla ihan kiva puoliso, joka sattuu olemaan sinun puolisosi hyvä ystävä ja muutenkin hauskaa seuraa. Kun kutsuu jonkun toisenkin pariskunnan niin keskusteluun tulee uusia sävyjä. Kivaa!

Vierailija
75/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kulttuurista, joka vaihtelee Suomenkin sisällä. Minä olen tottunut siihen, että se kyläänkin tuleva voi vapaasti ottaa kaverin mukaan ja kaikki ovat aina tervetulleita mukaan. Ellei sitten ole kyseessä joku erityisen hieno illallinen, luottamuksellinen keskustelu tms.

Helsinkiin muuttaessani huomasin, että täällä ei ole ok ja jostain syystä ihmisille on todella tärkeää ettei porukkaan vain tule "ulkopuolisia" liian helpolla. Ruotsissa asuessani olen huomannut, että he ovat vieläkin sulkeutuneempia. Minun on vaikea tätä ymmärtää, mutta olemme kaikki niin erilaisia.

Vierailija
76/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen versio tästä on lapset. Meillä lapset kulkevat vielä aikuisten mukana kyläpaikkaan. Sitten kyläpaikassa selviääkin, että perheen saman ikäiset lapset ovat kavereilla tai kaverit on kyläpaikassa. Silloin kutsutun perheen lapset jäävät usein vailla seuraa, kun lapsilla on jo kavereiden kanssa toiset leikit. Ja kyllä, lapset voivat hyvinkin olla ottamatta muita aidosti leikkiin mukaan.

Jos lapset on kutsuttu ja isäntäperheellä on lapsia, he eivät voi karata kavereiden kanssa muihin puuhiin, vaan heidän tulee myös oppia isännöimään. Tämä on sitä ikuista oppimista, jota ei tapahdu jos mökötetään yksin kotona.

Vierailija
77/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä vingutaan, että jokainen saa kutsua kotiinsa ketä haluaa. Niin tietenkin saa. Mutta on asiallista kertoa etukäteen millaiset bileet on tiedossa ja esim. paljonko muita vieraita on kutsuttu. Jos vain kaksi perhettä, on ihan asiallista tietää ketä, jos kymmenen perhettä, ei ehkä jokaista tarvitse nimetä.

No jospa tämä aloittaja hoksaisi lähteä vaikka kotiin kun on tunnin päästä vasta tulossa tämä toinen. En minä kehtaa pitkään kyläillä vaikka on kutsuttu.

Tosi ikävä vieras, joka lähtee jo tunnin päästä. Turha siivota ja kokata sellaisen takia. Ei tule kutsuttua uudelleen.

Kahville kun kutsutaan, ei siinä yleensä tuntia kauempaa mene kahveja juodessa.

Minä siivoan omaksi iloksi, en muiden takia. Jos sä kokkaat vieraalle ja vieras syö, jutustelee ja lähtee, niin mikä ongelma?

Vierailija
78/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kulttuurista, joka vaihtelee Suomenkin sisällä. Minä olen tottunut siihen, että se kyläänkin tuleva voi vapaasti ottaa kaverin mukaan ja kaikki ovat aina tervetulleita mukaan. Ellei sitten ole kyseessä joku erityisen hieno illallinen, luottamuksellinen keskustelu tms.

Helsinkiin muuttaessani huomasin, että täällä ei ole ok ja jostain syystä ihmisille on todella tärkeää ettei porukkaan vain tule "ulkopuolisia" liian helpolla. Ruotsissa asuessani olen huomannut, että he ovat vieläkin sulkeutuneempia. Minun on vaikea tätä ymmärtää, mutta olemme kaikki niin erilaisia.

No riippuu tilanteesta. Jos joku kutsuu kotiinsa, niin hän luonnollisesti päättää keitä kutsuu. Jos on kyse bileistä, voit kysyä että voisiko ystäväni se ja se tulla, ja toimia vastauksen mukaan. Jos on kyseessä illallinen, et voi ehdottaa.

Vierailija
79/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan ok ja normaalia. Isommalla porukalla on usein mukavampaa ja samalla tutustuu uusiin ihmisiin. En myöskään koe että minulla olisi oikeus päättää, keitä ystäväni tai sukulaiseni kutsuvat kotiinsa tai milloin he saavat kutsua ihmisiä kylään.

Ei ole normaalia. Esim minä hyvin introverttinä ihmisenä en puhu seurueessa enää mitään, vaan kuuntelen muiden juttuja. Jos minut kutsutaan kylään, luulen, että olen siellä kylässä sen tutun ihmisen seurana, en kokonaisen seurueen. Ja että juuri sen takia menen sinne kylään, että saamme jutella omia juttuja,

Eikä sinulla tietenkään ole oikeutta päättää, keitä ystäväsi tai sukulaisesi kutsuvat KOTIINSA, tai milloin he heitä kutsuvat sehän nyt olisi ihan hullua, että sinä niin tekeisit.

Mutta kyllä kylään tulevalla on "oikeus" tietää, ketä muita sinne tulee, että voi sitten itse päättää, haluaako itse mennä.

Tämä ei tietenkään päde juhliin, jokainen ymmärtää, että niihin tulee enemmän vieraita, mutta jos sinut on kutsuttu kylään, ei silloin oleta, että siellä kyläilee muitakin yhtä aikaa.

Itse ainakin jättäisin menemättä, jos tietäisin, että siellä kyläpaikassa on muitakin ja varsinkin, jos ne muut on ihan ventovieraita minulle. Eri juttu jos ovat yhteisiä kavereita, silloin ei haittaa.

Minä introverttina usein olen hyvilläni, kun puolison sukulaisten luona on muitakin vieraita. Ei tarvitse keksiä jutunaiheita, kun muut pulisevat joka tapauksessa keskenään. tai joskus löytyy kiinnostavia ihmisiä, joiden kanssa keskustella.

Kaiken kaikkiaan tuntuu jälleen tätä keskustelua lukiessa, että olen pahuksen onnekas, kun en harrasta tuollaista kyläilykulttuuria (pl. jo mainitut puolison sukulaiset ja oma lapseni puolisoineen + harvemmin kuin kerran vuodessa tapaamani veljeni perhe). Puolison sukulaisilla on lähes poikkeuksetta käymässä muitakin, joskus sattumalta, joskus kutsuttuna, joskus viikon-parin vierailulla toiselta puolen maailmaa. En minä ymmärrä, mitä haittaa heistä olisi.

Vierailija
80/94 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ongelma kulminoituu tässä siihen, ettei kutsuja kerro, millaiseen tilaisuuteen on kutsumassa vierasta. Eivät muut vieraat tietenkään haittaa, jos kutsuttu tietää olevansa tulossa illanistujaisiin, joihin tulee muutakin porukkaa. Mutta jos kutsutaan iltakahville yhtä ihmistä/perhettä, niin oletusarvoisesti on tarkoitus juoda kahvit kahdestaan/perheen kera vain. Miksi on niin vaikeaa kertoa, mitä tarkoittaa kutsullaan?

Ei varmaan olekaan vaikeaa. Täällä oli kuitenkin niitä jotka loukkaantuvat ja jättävät menemättä jos kuulevat etukäteen että tulee muitakin.

Ihan varmasti yleensä kerrotaan että ajattelin kutsua teidät ja tämän pariskunnan/vähän enemmän porukkaa. Mutta voihan sitä käydä niinkin, että esimerkiksi veljen perhe on lähettyvillä käymässä ja päättää tulla kolkuttelemaan. Tilanne siis yllättää kaikki osapuolet. Vedetäänkö ranteet auki vai katetaanko lisää astioita pöytään?

Miksi ihmisille on niin vaikeaa kestää etteivät pääse kontrolloimaan mitä kyläpaikassa tapahtuu? Ei ne illanistujaiset niin eksoottisia ole, etteikö normaali ihminen niistä selviäisi.