Mitä mieltä, saako kylään kutsua samaan aikaan myös toiset tuttavat toistensa tietämättä?
Eli ollaan sovittu esim. että kyläillään toisen perheen luona lauantaina. Lapset leikkivät ja aikuiset juovat kahveja ja vaihdetaan kuulumisia. Eteisessä kun takkeja otetaan pois, ilmoitetaan että toinenkin perhe on tulossa tunnin kuluttua kylään?! Ilman siis, että tuntisi tätä kolmatta perhettä?
Onko tämä normaali käytäntö?
Kommentit (94)
Jos jotakuta tuttua loukkaa se, että paikalla on muitakin, niin omapa on paha mielensä. Uniikit lumihiutaleet loukkaantuvat ihan kaikesta, jopa siitä, että heidän läsnäollessaan puhutaan muille. Eivätpä tule meille uudestaan eikä heillekään kutsua tule (onneksi), koska heillä on niin paha mieli.
Muiden tunteista ei tarvitse kantaa vastuuta. Jos kuvitteli olevansa ainoa, niin eipä tuo kovin korkealta romahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tässä on kutsuetiketti vähän vinksallaan, jos ei etukäteen kerrota minkälaisella kokoonpanolla on tarkoitus tavata. Tulisitteko meille päiväkahville lasten kanssa sunnuntaina, Virtaset lapsineen tulevat myös. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Nykyisin on kyllä monilla muutenkin peruskäytöstavat ihan hakusessa, etten ihmettele tätäkään.Kutsuetikettiin ei kuulu kertoa, keitä muita on kutsuttu. En ole eläissäni saanut kutsua, jonka mukana on lista muista kutsutuista tyyliin tervetuoa häihimme, nämäkin on saaneet kutsun.
Kutsu häihin on eri asia kuin tavallinen kyläilykutsu. Tai niin olen luullut.
Yllättävää sekin olisi, jos puhelimessa tulisi kutsu kylään ja paikan päällä vasta selviäisi, että kyseessä onkin häät. Sinne sitten tultaisiin kahvipaketin ja keksipaketin kanssa.
Onhan näitä vaikka miten, kutsutaan mökille grillaamaan ja kas - ne onkin häät. Tai luullaan, että tullaan tupareihin ja hoksataan, että siellähän pönöttää pappi.
Puhumattakaan niistä lukuisista kerroista, jolloin kyse on ollut kastetilaisuudesta tai hautajaisista!
Vierailija kirjoitti:
no sitten tulis aika hiljaista,en voisi jutella välttämättä kaikesta kun joku tuntematon olis kylässä myös samaan aikaan....mielestäni eri tuttavat pitäis kutsua eri aikaan,onhan se kohteliasta,muuten tulee tunne,että kummat hän halusikaan vieraiksi? ei kai aika voi olla niin kortilla,ettei toisena päivänä kerkeä toiset vieraat tulla?
No kyllä meillä aika on oikeasti aika kortilla. Toinen puoliso on viikolla poissa eri paikkakunnalla, molemmilla työmatkoja ja harrastuksia, lapsilla menoja jne. Lisäksi isolla porukalla on usein tosi mukavaa. Keskustelut ovat mielenkiintoisempia, kun on useita hyviä keskustelijoita paikalla.
Aivan ehdottomasti sopimatonta ja kiellettyä.
Onhan toi kieltämättä outoa. Jos kutsutaan kahville, yleensä tapana viedä myös kahvi pullaa. No ehkä toinen perhe myös tuo omat pullansa, kun minä en tuonut tarpeeksi. Ja juodaanko me nyt kahvit ja juodaanko uudet kahvit kun toinen perhe tulee, vai istutaanko odottamassa toista perhettä ja sitten vasta kahvit? Jos he ovatkin myöhästyvää sorttia, en saakkaan kahvia ja onkin aika lähteä. No kiva.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä vingutaan, että jokainen saa kutsua kotiinsa ketä haluaa. Niin tietenkin saa. Mutta on asiallista kertoa etukäteen millaiset bileet on tiedossa ja esim. paljonko muita vieraita on kutsuttu. Jos vain kaksi perhettä, on ihan asiallista tietää ketä, jos kymmenen perhettä, ei ehkä jokaista tarvitse nimetä.
No jospa tämä aloittaja hoksaisi lähteä vaikka kotiin kun on tunnin päästä vasta tulossa tämä toinen. En minä kehtaa pitkään kyläillä vaikka on kutsuttu.
Jos on esim.lapsen synttärit kyseessä, niin oletusarvo on, että siellä on muitakin vieraita. Jos meidän perhe kutstutaan kylään, oletusarvo on, ette ME menemme heille kylään.
Itse en tykkäisi tuollaisesta yllätyksestä, enkä myöskään omille vierailleni järjestäisi moista. Kukin tyylillään, kait...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän kotinsa, saavat kestittää ihan keitä haluavat ja viitsivät.
Saavat toki. Ei siitä rosikseen joudu. :) Mutta se on ikävää käytöstä.
Ei ole. Ihan normaalia seurustelua. Toki emäntä ja isäntä pyrkii kutsumaan samaan aikaan ihmisiä, joiden katsoo sopivan samaan seuraan. Siis ihmisiä joilla on jotain yhteistä.
Mites teillä maalla ylipäätään tutustutaan uusiin ihmisiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakuta tuttua loukkaa se, että paikalla on muitakin, niin omapa on paha mielensä. Uniikit lumihiutaleet loukkaantuvat ihan kaikesta, jopa siitä, että heidän läsnäollessaan puhutaan muille. Eivätpä tule meille uudestaan eikä heillekään kutsua tule (onneksi), koska heillä on niin paha mieli.
Muiden tunteista ei tarvitse kantaa vastuuta. Jos kuvitteli olevansa ainoa, niin eipä tuo kovin korkealta romahda.
Erikoinen näkökulma, mutta toisaalta en kutsu ketä tahansa kotiini, vain hyviä ystäviä. En kokisi olevani kovin hyvä ystävä, jos en kokisi tarvetta ajatella ystäväni tunteita.
Ei kenenkään tarvitse kokea, ettei luonani käyminen olisi heistä mukavaa. Saattaa jopa olla, että jos heidän mielestään luonani käyminen olisi epämiellyttävää, saattaisin menettää tämän hyvän ystävän.
Vierailija kirjoitti:
Olin menossa ystäväni luo iltaa viettämään, kun hän yhtäkkiä kysyi haittaako jos 'Pinja' tulee myös.
Siis ihminen jota inhoan.
En mennyt enkä tiedä mikä oli jutun juju.
Olisit sanonut, että haittaa etkä jättänyt menemättä. Oletan, että ystäväsi tiesi sinua voivan haitata Pinjan tuleminen ja tämän takia varmisti sinulta ennen kuin hyväksyi Pinjan tulemisen. Ihan korrektia toimintaa.
Suomessa taitaa olla monenlaista kyläilykulttuuria. Minusta ihmisiin on kiva tutustua, ja omaan kotiin on kiva kutsua vähän isompi porukka. Ja tottakai meillä on silloin tarjottavat kunnossa.
Ja tottakai asiasta voi jotenkin sanoa. Eli kutsuessa sanoa, vaikka vielä ei muista tiedä, että haluttaisiin kutsua meille ihmisiä kylään silloin ja silloin, pääsettekö? Eli on jo monikossa, vaikka ei tiedetä, ketä kaikkia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi kieltämättä outoa. Jos kutsutaan kahville, yleensä tapana viedä myös kahvi pullaa. No ehkä toinen perhe myös tuo omat pullansa, kun minä en tuonut tarpeeksi. Ja juodaanko me nyt kahvit ja juodaanko uudet kahvit kun toinen perhe tulee, vai istutaanko odottamassa toista perhettä ja sitten vasta kahvit? Jos he ovatkin myöhästyvää sorttia, en saakkaan kahvia ja onkin aika lähteä. No kiva.
On se vaikeaa. Onkohan tuon koronan myötä ihmisiltä unohtunut miten ollaan vieraana vai ovatko koskaan oppineetkaan?
Nykyään on tavallista tavata ravintoloissa, niin kyläilykulttuuria ei opi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taitaa olla monenlaista kyläilykulttuuria. Minusta ihmisiin on kiva tutustua, ja omaan kotiin on kiva kutsua vähän isompi porukka. Ja tottakai meillä on silloin tarjottavat kunnossa.
Ja tottakai asiasta voi jotenkin sanoa. Eli kutsuessa sanoa, vaikka vielä ei muista tiedä, että haluttaisiin kutsua meille ihmisiä kylään silloin ja silloin, pääsettekö? Eli on jo monikossa, vaikka ei tiedetä, ketä kaikkia tulee.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä keskustelussa ole kyse siitä. Voi olla kivaa, että perheitä on useita kylässä, mutta osa ihmisistä vaan tykkää tietää etukäteen, millaiseen tilaisuuteen heidät on kutsuttu, mm. siksi, että jutut voivat olla erilaisia riippuen siitä, keitä on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tässä on kutsuetiketti vähän vinksallaan, jos ei etukäteen kerrota minkälaisella kokoonpanolla on tarkoitus tavata. Tulisitteko meille päiväkahville lasten kanssa sunnuntaina, Virtaset lapsineen tulevat myös. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Nykyisin on kyllä monilla muutenkin peruskäytöstavat ihan hakusessa, etten ihmettele tätäkään.Kutsuetikettiin ei kuulu kertoa, keitä muita on kutsuttu. En ole eläissäni saanut kutsua, jonka mukana on lista muista kutsutuista tyyliin tervetuoa häihimme, nämäkin on saaneet kutsun.
Sinä sekotat nyt tarkoitushakuisesti asioita. Tässä ei puhuta nyt häistä tai juhlista ylipäänsä. Tässä puhutaan yhden ihmisen/perheen kutsumisesta kylään ja sitten yllätämisestä ihan tuntemattomilla muilla vierailla. Vähän eri asia kuin tuo sinun hääesimerkkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista. Aivan kuin eivät haluaisi jutella teidän kanssanne, tai tarkemmin ajatellen katuvat kutsumistanne ja ovatkin siksi kutsuneet paremmat kaverit tunnin päästä, jolloin vink vink te voittekin lähteä.
Tällainen fiilis minullekin tulisi. Itse asiassa minulle kävikin kerran nuorempana näin :D Tulin sovitusti kaverini luo kylään, ja saapuessani kaverini yhtäkkiä ilmoitti, että poikaystävänsä on juuri tulossa kylään. Ensin ihmettelin hämmentyneenä, että miksi ihmeessä kaverini haluaisi viettää iltaa poikaystävänsä + kolmannen pyörän kanssa. Sitten kun kaverini aloitti teatraalisen huokailun ja rykimisen, tajusin, että kolmannesta pyörästä olikin tarkoitus päästä nopeasti eroon. En kuitenkaan voinut lähteä ennen kuin bussiaikataulut sopivat, koska oli kylmä tammikuu ja pimeääkin jo. Siinä sitten istuskeltiin kiusaantuneina seiniä katsellen yli tunnin verran, minä, kaveri ja tämän poikkis. Yritin kyllä keskustella hyväntuulisesti, mutta sekä kaverini että poikaystävä tekivät hyvin selväksi, että seurani oli ei-toivottua. Hymähtelivät vastaukseksi, kun sanoin jotain.
Myöhemmin tuo kaveri kertoi yhteisille kavereillemme, että minä TUPPAUDUIN hänen ja poikaystävänsä illanviettoon.
Hän olisi voinut kyllä ennen tuloani soittaa tai lähettää viestin, että älä tule, suunnitelmat muuttuivat.
Ikävä tilanne, mutta tässä on kyse vähän eri asiasta. Kaverisi on moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä vingutaan, että jokainen saa kutsua kotiinsa ketä haluaa. Niin tietenkin saa. Mutta on asiallista kertoa etukäteen millaiset bileet on tiedossa ja esim. paljonko muita vieraita on kutsuttu. Jos vain kaksi perhettä, on ihan asiallista tietää ketä, jos kymmenen perhettä, ei ehkä jokaista tarvitse nimetä.
No jospa tämä aloittaja hoksaisi lähteä vaikka kotiin kun on tunnin päästä vasta tulossa tämä toinen. En minä kehtaa pitkään kyläillä vaikka on kutsuttu.
Tosi ikävä vieras, joka lähtee jo tunnin päästä. Turha siivota ja kokata sellaisen takia. Ei tule kutsuttua uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän kotinsa, saavat kestittää ihan keitä haluavat ja viitsivät.
Saavat toki. Ei siitä rosikseen joudu. :) Mutta se on ikävää käytöstä.
Ei ole. Ihan normaalia seurustelua. Toki emäntä ja isäntä pyrkii kutsumaan samaan aikaan ihmisiä, joiden katsoo sopivan samaan seuraan. Siis ihmisiä joilla on jotain yhteistä.
Mites teillä maalla ylipäätään tutustutaan uusiin ihmisiin?
Olen helsinkiläinen. Ja olen sitä mieltä, että on kohteliasta kertoa jo kutsuessa, millainen tapaaminen on tarkoitus järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Onkohan tuon koronan myötä ihmisiltä unohtunut miten ollaan vieraana vai ovatko koskaan oppineetkaan?
Nykyään on tavallista tavata ravintoloissa, niin kyläilykulttuuria ei opi.
Kyllä sitä vieraana osataan olla. Kutsujalla voi olla ongelmia just siinä, et keittääkö nyt kahvit ja pöytä koreeks vai myöhemmin. Ensimmäinen vieras on " panttivanki" siihen asti, jos toinen perhe nyt tuliskin vaikka 2 tunnin päästä, että nyt sit vaan istut, juttelet ja olet niin kauan kahvia odottamassa, kunnes toinen perhe saapuu.
No entä ravintolassa? Toinen perhe tulee eka. Tilatakko jo, koska toinen perhe tulee tunnin päästä. On se outoa, että muut ovat syöneet jo.
Tällainen fiilis minullekin tulisi. Itse asiassa minulle kävikin kerran nuorempana näin :D Tulin sovitusti kaverini luo kylään, ja saapuessani kaverini yhtäkkiä ilmoitti, että poikaystävänsä on juuri tulossa kylään. Ensin ihmettelin hämmentyneenä, että miksi ihmeessä kaverini haluaisi viettää iltaa poikaystävänsä + kolmannen pyörän kanssa. Sitten kun kaverini aloitti teatraalisen huokailun ja rykimisen, tajusin, että kolmannesta pyörästä olikin tarkoitus päästä nopeasti eroon. En kuitenkaan voinut lähteä ennen kuin bussiaikataulut sopivat, koska oli kylmä tammikuu ja pimeääkin jo. Siinä sitten istuskeltiin kiusaantuneina seiniä katsellen yli tunnin verran, minä, kaveri ja tämän poikkis. Yritin kyllä keskustella hyväntuulisesti, mutta sekä kaverini että poikaystävä tekivät hyvin selväksi, että seurani oli ei-toivottua. Hymähtelivät vastaukseksi, kun sanoin jotain.
Myöhemmin tuo kaveri kertoi yhteisille kavereillemme, että minä TUPPAUDUIN hänen ja poikaystävänsä illanviettoon.
Hän olisi voinut kyllä ennen tuloani soittaa tai lähettää viestin, että älä tule, suunnitelmat muuttuivat.