Mitä mieltä, saako kylään kutsua samaan aikaan myös toiset tuttavat toistensa tietämättä?
Eli ollaan sovittu esim. että kyläillään toisen perheen luona lauantaina. Lapset leikkivät ja aikuiset juovat kahveja ja vaihdetaan kuulumisia. Eteisessä kun takkeja otetaan pois, ilmoitetaan että toinenkin perhe on tulossa tunnin kuluttua kylään?! Ilman siis, että tuntisi tätä kolmatta perhettä?
Onko tämä normaali käytäntö?
Kommentit (94)
Olisi kohteliasta kertoa etukäteen.
Mä vihaan tuota. Yksi tuttava tekee tätä aina. On sovittu päivät jo paria viikkoa aiemmin ja sitten kun kyseinen päivä koittaa, tulee viesti: hei henkilö x on silloin myös kylässä. Ei varmaan haittaa. No kyllä haittaa, en mennyt vetosin migreeniin.
laita kutsuun maininta, että kyseessä on mysteerikyläily, johon kuuluu emännän salaa järjestämiä yllätyksiä
Vierailija kirjoitti:
Mä vihaan tuota. Yksi tuttava tekee tätä aina. On sovittu päivät jo paria viikkoa aiemmin ja sitten kun kyseinen päivä koittaa, tulee viesti: hei henkilö x on silloin myös kylässä. Ei varmaan haittaa. No kyllä haittaa, en mennyt vetosin migreeniin.
ei tuollaista erityisherkkää olisi sinne haluttukaan
Heidän kotinsa, saavat kestittää ihan keitä haluavat ja viitsivät.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tämän. Sitten niillä kahdella on enemmän juteltavaa, kun ovat jo valmiiksi ehtinyt vaihtaa kuulumisia. Sitten tuntuisi tyhmältä käydä samat jutut uudesta, mitä kuuluu, miten töissä jne. Ja itse en ainakaan tuntemattomille omia asioitani jaa. Eri asia jos kutsutaan porukka, mutta sitähän ap ei kysynyt.
Aivan vieraiden randomien kutsuminen samaan aikaan yllätyksenä kertoisi minulle, että tämä tuttavuus on juuri tulossa päätökseensä.
On asiallista ilmoittaa, niin kaikki kutsutut voivat sitten itse päättää haluavatko yhä ottaa vastaan kutsun.
Varsinkin lasten ollessa mukana kyläilyssä, niin useimmat vanhemmat haluavat tietää, ja varsinkin jos nautitaan kahvia vahvempaa.
Sitäpaitsi jos on keskenään toisensa tuntevia ihmisiä, niin ei koskaan tiedä heidänvälisistään asioista ja tilanteista, sillä joskus ystävyyteen tulee mutkia matkaan tai lasten kesken, niin ei haluta ikäviä yllätyksiä.
En juurikaan harrasta kyläilyjä, lähinnä puolison sukulaisten luona käyn kerran-pari vuodessa. Mutta aina, kun kylään menen, lähden siitä oletuksesta, että siellä voi olla muitakin. Se voi olla jopa hyvä juttu, koska mitä enemmän ihmisiä, sitä vähemmän minun odotetaan keksivän jutunjuurta. Tai voi löytyä juttuseuraa, jonka kanssa herää oikeasti kiinnostava keskustelu.
Tuo on tosi epäkohteliasta. Ilmoita heille kaikille asiasta etukäteen.
Usassa tuo on ihan sääntö. Siellä ei kutsuta vain yhtä perhettä, vaan aina sovittu kyläily muuttuu illalliskutsuiksi. Alkuun se tuntui oudolle, mutta sitten siitä alkoi tykätä. Tutustui uusiin ihmisiin, ja illanvietot oli aina hauskoja.
quote]ei tuollaista erityisherkkää olisi sinne haluttukaan[/quote]
Älä nyt viitsi, "aikuinen" ihminen...
Olet vissiin niitä, jotka luulevat erit.herkkyyden (kin) olevan jotain keksittyä höpöä.
Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin kertoa, jos muitakin tulossa.
Turhahan sitä minäminä- junteille on selventää...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää kertoa valheita? Miksi et vain vastaa, että haittaa, ja en ole tänään tulossa. Mikä estää kertomasta moukille ihmisille, että he ovat moukkia?
Ei ole asiallista. Aivan kuin eivät haluaisi jutella teidän kanssanne, tai tarkemmin ajatellen katuvat kutsumistanne ja ovatkin siksi kutsuneet paremmat kaverit tunnin päästä, jolloin vink vink te voittekin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kohteliasta kertoa etukäteen.
Mutta mitä tämä ilmoittaminen enää siinä vaiheessa auttaa, jos on jo sovittu tietty päivä. Sitten toinen joutuu perumaan, jos se ei sovi. Eli ei ilmoitus pelkästään riitä. Silloin ilmoittajan tulee valmistautua siihen että toinen peruu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista. Aivan kuin eivät haluaisi jutella teidän kanssanne, tai tarkemmin ajatellen katuvat kutsumistanne ja ovatkin siksi kutsuneet paremmat kaverit tunnin päästä, jolloin vink vink te voittekin lähteä.
Tältä se tuntui.
-ap.
Mielestäni on ihan ok ja normaalia. Isommalla porukalla on usein mukavampaa ja samalla tutustuu uusiin ihmisiin. En myöskään koe että minulla olisi oikeus päättää, keitä ystäväni tai sukulaiseni kutsuvat kotiinsa tai milloin he saavat kutsua ihmisiä kylään.
No kyllähän tässä on kutsuetiketti vähän vinksallaan, jos ei etukäteen kerrota minkälaisella kokoonpanolla on tarkoitus tavata. Tulisitteko meille päiväkahville lasten kanssa sunnuntaina, Virtaset lapsineen tulevat myös. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Nykyisin on kyllä monilla muutenkin peruskäytöstavat ihan hakusessa, etten ihmettele tätäkään.
En omista tuttujani enkä mene kyläilemään sillä mielellä, että nyt on aikaa terapialle. Minusta on ihan OK tutustua uusiin ihmisiin ja kuulla uusia juttuja, ei ole tarkoituskaan purkaa sydäntä. Oletusarvoisesti koko perheen kyläilyihin liittyy se, että paikalla voi olla muitakin, tähän totuin jo lapsena maalla.
Ei ilmoittamatta.