Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS Köyhät sairastuvat mielenterveyden sairauksiin

Vierailija
11.02.2023 |

Analyysi osoitti esimerkiksi sen, että kolmekymppisenä pelkän peruskoulun varassa olevilla on 58 prosentin riski sairastua myöhemmin johonkin mielenterveyshäiriöön. Korkeasti koulutetuilla riski on taas 36 prosenttia.

Kolmekymppisenä pienituloisimpaan viidennekseen kuuluvilla riski on peräti 63 prosenttia, kun se hyvätuloisimmalla viidenneksellä on 25 prosenttia. https://www.hs.fi/tiede/art-2000009368197.html

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekkös mulla on jos jonkinlaista diagnoosia, olen superköyhä.

Vierailija
2/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että huuuhmeiden käyttö on tuossa pääsääntöisesti taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin meinaam työn päätyttyä hakea sairaslomaa.

Vierailija
4/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ihme.

Ja jos on työkkärin asiakas niin ns pakkohausta lie enemmän haittaa kuin hyötyä. Alas koko pelleily.

Vierailija
5/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillsinta tämän jutun kertomssa on ehkä se, ettei tuo tieto köyhempein huomattavasti suuremmasta riksistä sairastua, johonkin mielenterveyden häiriöön ei valitettavasti ainakaan itseäni ihan hirveästi yllätä.

Uskovainen mies

Vierailija
6/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin meinaam työn päätyttyä hakea sairaslomaa.

vai meinaam elämämkoululaine masentuja hakee sairasta lomaa  ;DDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
7/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono koulutus, ei kysyntää työmarkkinoilla, pienet tulot, köyhyys, ongelmia monessa muodossa.

Vierailija
8/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on myös elämänhallinta ja muut ongelmat mukana, ei pelkkä köyhyys. Se vaan kuuluu niputettavaksi yhtenä "oireena" moniongelmaisten ryhmään. Köyhyys on seurausta kaikesta muusta. Lieveilmiö.

Vierailija
9/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että huuuhmeiden käyttö on tuossa pääsääntöisesti taustalla.

Alapeukutin tätä koska tiedän itsekin firman CEO:na että pirin voimalla jaksaa painaa aamusta iltaan.

Vierailija
10/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että huono kasvuympäristö lapsuudessa kyllä vaikuttaa enemmän, kuin köyhyys. Koska se huono kasvuympäristö usein johtaa huonoon suoriutumiseen koulussa ja näin matalapalkka aloille ym.

Vierailija
11/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että huono kasvuympäristö lapsuudessa kyllä vaikuttaa enemmän, kuin köyhyys. Koska se huono kasvuympäristö usein johtaa huonoon suoriutumiseen koulussa ja näin matalapalkka aloille ym.

Tuokin on luultavasti totta. - Hyvä kasvuympäristö myös auttanee myöhemmin myös jaksamaan vaikeimmissakin olosuhteissa kuin "huono kasvuympäristö" joka voisi olla myös sitä, että muiden tapoja elää ja olla pidetään mustavlkosiesti huonona; kuten köyhyyttä pelkkänä yksilön omien huonojen valintojen seutauksena tai geenien sanelemana asiana. Ja kaikki on vain itsestä kiinni ja kaikki ikävä vain kaikkien muiden vika.

Kuitenkin osa saattaa ajautua köyhyyteen esimerkiksi pitkäaikaisen sairauden tai loukkaantumisen myötä.

Mutta jos lapsesta asti on oppinut, että köyhyys on aina vain omaa syytä ja sitten itse vaikka sairastuu tai loukaantuu vakavasti, eikä pystykään syystä tai toisesta samanlaajuiseen (kerska)kulutuseen ja vain -kärjistäen- materiaan perutuvaanelämäntapaan niin johan sitä saattaa alkaa myös "päästä kiristämään"

Vierailija
12/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on kun poliitikko sukulaisena eikä uskalla kertoa siitä ja koko ajan työkkäri laittaa uuteen työpaikkaan missä tuota poliitikkoa haukutaan. Jos tietäisivät että olen sukulainen niin heidän naama olisi punainen ja varmaan alkaisi sättiminen mikset ole kertonut ja he on kahvitauoilla puhuneet sitä sun tätä.

Vierailija
13/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän mene toisin päin. Paketti ei ole alun perinkään kasassa, joten ei kykene kouluttautumaan ja suoriutumaan työelämässä. Jossain vaiheessa alkaa diagnoosejakin tippua.

Vierailija
14/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on myös elämänhallinta ja muut ongelmat mukana, ei pelkkä köyhyys. Se vaan kuuluu niputettavaksi yhtenä "oireena" moniongelmaisten ryhmään. Köyhyys on seurausta kaikesta muusta. Lieveilmiö.

Niin mieti nyt, on työssäkäyviä jotka valvovat yöt ja nukkuvat päivät. Elämänhallinta siis hukassa, voisivat mennä työkokeiluun opettelemaan oikeaa päivärytmiä.

Vierailija
15/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän mene toisin päin. Paketti ei ole alun perinkään kasassa, joten ei kykene kouluttautumaan ja suoriutumaan työelämässä. Jossain vaiheessa alkaa diagnoosejakin tippua.

Niin, osastonsihteerillä oli käytynä peruskoulu ja sihteeri kurssi ja minulla ammattikorkeakoulututkinto.

Vierailija
16/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Darwinistisesta näkökulmasta katsottuna on myös kyseenalaista että aikuinen (hyvin toimeentuleva) joka sairastuu, hakee itselleen apua. Hyvät geenit omaava ei toimi niin.

Vierailija
17/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, osastonsihteerillä oli käytynä peruskoulu ja sihteeri kurssi ja minulla ammattikorkeakoulututkinto.

Silti et osaa edes yhdyssanoja.

Vierailija
18/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Ei muuten pidä paikkansa. Voi olla myös onnellinen PA

Vierailija
19/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on kaikki kunnossa, vaikka olenkin elänyt alhaisella tulotasolla monia vuosia jo. Pitkän sairauksen uuvuttamana pätkätöitä tehneenä, voin sanoa silti olevani onnellinen. Elän, hengitän, perheeni voi hyvin. Raha ei ole koskaan tuonut minulle onnea.

Vierailija
20/50 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä autismin diagnoonsi ja masennus enkä koskaan ollut mitenkään älykäs tai edes perustasoa vaan aina joutui kaksin tai kolminkerroin enemmän näkemään vaivaa että pysyi normaalien perässä niin koulussa kuin työelämässä ja työelämmässäkään en pärjää kuin jossain alemman tason töissä jos niissäkään ja kun niissäkin joutuu jatkuvasti ns tappelemaan että pärjää verrattuna terveisiin joille yksinkertaisetkin työt sujuvat tuosta vain kun taas itse yritän pähkäillä mitä minulle edes sanottiin jolloin yksinkertaisesti kuormitun ja väsyn. Ja kun ei pärjää yksinkertaisissakaan töissä on paljon vähemmän rahaa mihinkään jolloin sitä sairastuu kokoajan enemmän kun stressaa ym.