Voiko estää omien haustajaisten järjestämisen?
Ainoat lähiomaiset vanhemmat, joihin todella huonot välit. Jos sattuisi kuolemaan, en todellakaan halua hautajaisia enkä varsinkaan että vanhempani osallistuvat tai järjestävät ne.
Mikäli mahdollista, tekevät niin kyllä. (Narsistisia, täysin rajattomia).
Onko mahdollista estää tuo omana elinaikana?
Kommentit (66)
No mutta,l eikös se olisi kaikkein yksinkertaisinta kirjoittaa hoitotahtoon!
https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/elaman-loppuvaiheen-hoito/hoitotahto
Sinne kaikki asiat mitä tulee ottaa huomioon, sinne myös että ei hautajaisia eikä mitään semmoisia, pelkkä hautaan vieminen, ei mitään muuta ja sekin viranomaisen hoitamana, eli pelkkä pappi. Tai kai siitäkin saa määrätä ettei sitäkään!
Varaksi testamentti, omaisuus kenelle ja niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit lahjoittaa ruumiisi lääketieteelle, niin saat ilmaiset ja haluamasi ei perinteiset hautajaiset. Itse olen kirjoittanut ohjeet, että kuoltuani ei saa järjestää hautajaisia, ei julkaista kuolinilmoitusta, ei hautakiveä ja tuhkat voi heittää jorpakkoon. Pahinta olisi hautapaikka, jolla omaiset käyvät velvollisuudentunnosta jouluna tuomassa kynttilän.
Narsisti on narsisti kuoltuaankin.
Vain minä saan rakastaa minua, minä, minä, minä, minä, minä.
Mitä horiset! Jos ois narsisti niin tulisi hautajaiset Kainuuta myöten...
Mä haluun kans just tommoset, ei ketään paitsi yks, ei muita eikä mitään seremonioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Ilman hautaustestamenttia kaikki kuolemasi jälkeen perustuu siihen, mitä lähiomaiset toivovat. He voivat tehdä mitä haluavat.
Ota yhteys hautaustoimistoon ja tee sopimus valmiiksi. Voit myös maksaa kaiken etukäteen, niin on vielä varmempaa. Ja ennen kaikkea tiedota läheisiäsi, jotta osaavat mennä oikeaan firmaan.
Kirkon kanssa tällä on vähän tekemistä. Siellä tehdään niin kuin toivotaan ja sinä et ole toivomassa.
Kirkosta eroaminen ei auta, koska vaikka kuinka on erottu, niin kovan paikan tullen kirkko tulee mieleen. Ja sinne sitä kuitenkin tullaan käytännössä hautaan siunaamisesta sopimaan.
Se siunataanko kirkosta eronnut riippuu lähiomaisten tahdosta. Jos he papin kysyessä vastaavat että sinulla ei olisi mitään sitä vastaan, asia etenee täysin samoin kuin jos kuuluisit kirkkoon.
Mielestäni tämä on ongelma. Koska yleensä omaiset haluavat hautajaiset.
Voi voi. Luuletko ihan todella, että kaikki haudataan? Minut tuhkataan ja tuhkat sirotellaan omalle maalle. Jos omaa maata ei ole, niin voidaan sirotella mereen tiettyihin paikkoihin, tai maanomistajan luvalla johonkin haluttuun paikkaan. Ei kirkkoa tarvita siinä mihinkään.
Voivoi. En luule. Minullehan on ihan sama. Tiedän vain että se mitä sinulle tehdään tai ei tehdä riippuu täysin siitä, miten lähiomaiset toimivat. Mikäli välit ovat hyvät, voi hyvin olla että he pitävät sopimuksesta kiinni. Ap:n tilanne oli täysin toinen. Joten voivoi sulle, kun et osannut lukea aloitusta.
Sinä kirjoitit:
"Kirkosta eroaminen ei auta, koska vaikka kuinka on erottu, niin kovan paikan tullen kirkko tulee mieleen."
Olen ennenkin lukenut täältä vastaavan mielipiteen, jossa aivan kuin hähhätellään sille, että kyllä sinäkin kirkon puoleen joudut kääntymään viimeistään kuollessasi. Outoa settiä. Varsinkin, kun ei pidä alkuunkaan paikkansa.
Jos ap haluaa, hän voi merkitä lähiomaiseksi jonkun aivan muun kuin vanhemman, vaikka ystävän tai lakimiehen, joka maksua vastaan hoitaa halutunlaiset järjestelyt. Vanhemmat eivät välttämättä silloin saa edes tietää, että ap on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit lahjoittaa ruumiisi lääketieteelle, niin saat ilmaiset ja haluamasi ei perinteiset hautajaiset. Itse olen kirjoittanut ohjeet, että kuoltuani ei saa järjestää hautajaisia, ei julkaista kuolinilmoitusta, ei hautakiveä ja tuhkat voi heittää jorpakkoon. Pahinta olisi hautapaikka, jolla omaiset käyvät velvollisuudentunnosta jouluna tuomassa kynttilän.
Mä haluun kans just tommoset, ei ketään paitsi yks, ei muita eikä mitään seremonioita.
Oletko ajatellut, että toivomasi järjestely voi olla hyvin raskas sille yhdelle? Hautajaisten tarkoitus on kunnioittaa vainajan muistoa ja lohduttaa omaisia. Mistä se yks saa lohtua, kun joutuu käymään kaiken läpi yksin?
Nämä ihmiset jotka hölisevät jokaisesta läheisestään että se on narsisti, eivät ole oikeaa narsistia nähnytkään.
Outoa tuossa kirkon touhussa on sekin, että ruumis pitää rahdata kirkkoon, vaikka vainaja tuhkattaisiin, kun tuhkaa ei saa siunata. Tämä siitä huolimatta, että eteläisessä Suomessa lähes kaikki tuhkataan.
Pikkasen vaikea ymmärtää, että monet edelleen kuuluvat kirkkoon, vaikkeivat hyväksy sen touhuja, vain tavan vuoksi. Ensimmäiset täysin uskonnottomat hautajaiset oli mulla jo vähän yli kolmekymppisenä, kun ystävä kuoli syöpään. On hurjaa, kun ihmisen omaa tahtoa ei noudateta, vaan omaisten, jos se pitää paikkansa.
Kukahan se isoin narsisti onkaan kun kuoleman jälkeenkin haluaa vielä määrätä mitä muiden pitää tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut, että toivomasi järjestely voi olla hyvin raskas sille yhdelle? Hautajaisten tarkoitus on kunnioittaa vainajan muistoa ja lohduttaa omaisia. Mistä se yks saa lohtua, kun joutuu käymään kaiken läpi yksin?
Juurihan tuo ihminen sanoi, ettei halua mitään seremonioita eli hautajaisia. Miten vaikea se on ymmärtää? Hautajaiset ovat varmasti hyvin raskaita järjestää ja lisäksi kalliita. Tuhkan sirottelu luontoon kunnioittaa vainajaa ja säästää omaisia.
Omat hautajaisensa voi suunnitella hautaustoimiston kanssa ja maksaa etukäteen sekä tehdä hautaustestamentin. Mikäli haluaa tulla haudatuksi johonkin tiettyyn paikkaan, tämänkin pystyy järjestämään. Hintalappu n. 2000-3000 euroa. Tällöin esim. tieto kuolemasta menee ensin hautaustoimistolle.
Netistä löytyy paljon tietoa asiasta
"Hautaustestamentti on Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n kehittämä järjestelmä, jonka avulla testamentin tekijä voi määrätä omien hautajaistensa järjestämisestä. Hautaustestamentti allekirjoitetaan ja todistetaan kuten tavallinenkin testamentti."
Vierailija kirjoitti:
Lupautumalla elinluovuttajaksi välttyy vissiin kuoppa bileiltä
Ei välty tietenkään. Et edes voi tietää onko elimet luovutuskunnos. Sotketko ruumiin lahjoittamiseen lääketieteelle?
Samoin elinluovuttajat haudataan kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Ilman hautaustestamenttia kaikki kuolemasi jälkeen perustuu siihen, mitä lähiomaiset toivovat. He voivat tehdä mitä haluavat.
Ota yhteys hautaustoimistoon ja tee sopimus valmiiksi. Voit myös maksaa kaiken etukäteen, niin on vielä varmempaa. Ja ennen kaikkea tiedota läheisiäsi, jotta osaavat mennä oikeaan firmaan.
Kirkon kanssa tällä on vähän tekemistä. Siellä tehdään niin kuin toivotaan ja sinä et ole toivomassa.
Kirkosta eroaminen ei auta, koska vaikka kuinka on erottu, niin kovan paikan tullen kirkko tulee mieleen. Ja sinne sitä kuitenkin tullaan käytännössä hautaan siunaamisesta sopimaan.
Se siunataanko kirkosta eronnut riippuu lähiomaisten tahdosta. Jos he papin kysyessä vastaavat että sinulla ei olisi mitään sitä vastaan, asia etenee täysin samoin kuin jos kuuluisit kirkkoon.
Saanen huomauttaa, että ei kirkkomaa e. tässä oikeammin kirkon ja seurakuntien ylläpitämät hautausmaat ole Suomessa ainoita paikkoja, jonne ihmisiä (tai tuhkamme) haudataan. On kyllä totta, että vusoikymmenten saatossa ja edelleen moni ateistikin on haudattu kirkkomaahan.
Mutta yhtä kaikki vaihtoehtojakin on, kuten tunnukseton hautausmaa. - Jota Suomessa kyllä saattaa ylläpitää myös esiimerkiksi evankelis-luterilainen kirkko mutta myös ainakin Vapaa-ajattelijat tai edellä mainitut yhdessä.
Tunnukseton hauta-alueelle haudattavia tulee kohdella yhdenvertaisesti seurakunnan muulle hautausmaalle haudattujen kanssa. - Hhutausmaan ylläpitäjän on siis huomioitava perustuslaissa säädetyt yksilön oikeudet; kuten uskonnon vapaus; eikä tehdä tunnustuksettomista hautajaisista uskonnollisia.
Tunnustuksettomalle hautausmaalle hautaaminen edellyttää aina nimenomaista pyyntöä. Sillä ei ole merkitytsä kuuluuko pyynnön esittäjä kirkkoon vai ei. - Pyynnnön esittänyttä tulee kunnioittaa, eivätkä omaiset saa päättää/ vaihtaa hautapaikaa uudestaan muka paremmin tietävinä sitten kun pyynnön esittäjä ei ole enää itse sitä esittämässä.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Omat hautajaisensa voi suunnitella hautaustoimiston kanssa ja maksaa etukäteen sekä tehdä hautaustestamentin. Mikäli haluaa tulla haudatuksi johonkin tiettyyn paikkaan, tämänkin pystyy järjestämään. Hintalappu n. 2000-3000 euroa. Tällöin esim. tieto kuolemasta menee ensin hautaustoimistolle.
Netistä löytyy paljon tietoa asiasta"Hautaustestamentti on Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n kehittämä järjestelmä, jonka avulla testamentin tekijä voi määrätä omien hautajaistensa järjestämisestä. Hautaustestamentti allekirjoitetaan ja todistetaan kuten tavallinenkin testamentti."
Ap nimenomaan ei halua hautajaisia. Hautaustoimisto siis tarvitaan vain siihen, että ruumis kuljetetaan tuhkattavaksi. Jos hän on nimennyt läheiseksi omaiseksi jonkun asiainhoitajan, tämä sitten hakee tuhkat ja sirottelee ne sovittuun paikkaan joko maksua vastaan tai ystävyyden nimissä. Jos on omaisuutta, niin täytyy tehdä testamentti, jonka toimeenpanijaksi tuo sama henkilö voi ryhtyä. Vanhemmat perivät lapsen, jos puolisoa ja lapsia ei ole, eikä testamentilla muuta määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanen huomauttaa, että ei kirkkomaa e. tässä oikeammin kirkon ja seurakuntien ylläpitämät hautausmaat ole Suomessa ainoita paikkoja, jonne ihmisiä (tai tuhkamme) haudataan. On kyllä totta, että vusoikymmenten saatossa ja edelleen moni ateistikin on haudattu kirkkomaahan.
Mutta yhtä kaikki vaihtoehtojakin on, kuten tunnukseton hautausmaa. - Jota Suomessa kyllä saattaa ylläpitää myös esiimerkiksi evankelis-luterilainen kirkko mutta myös ainakin Vapaa-ajattelijat tai edellä mainitut yhdessä.
Tunnukseton hauta-alueelle haudattavia tulee kohdella yhdenvertaisesti seurakunnan muulle hautausmaalle haudattujen kanssa. - Hhutausmaan ylläpitäjän on siis huomioitava perustuslaissa säädetyt yksilön oikeudet; kuten uskonnon vapaus; eikä tehdä tunnustuksettomista hautajaisista uskonnollisia.
Tunnustuksettomalle hautausmaalle hautaaminen edellyttää aina nimenomaista pyyntöä. Sillä ei ole merkitytsä kuuluuko pyynnön esittäjä kirkkoon vai ei. - Pyynnnön esittänyttä tulee kunnioittaa, eivätkä omaiset saa päättää/ vaihtaa hautapaikaa uudestaan muka paremmin tietävinä sitten kun pyynnön esittäjä ei ole enää itse sitä esittämässä.
Uskovainen mies
En ollut tiennyt tätä tunnuksettomista hautausmaista, kiitos kirjoituksestasi. Annoit tekstilläsi hyvän, muita kunnioittavan vaikutelman itsestäsi uskovaisena ja lisäksi tietoa niille, jotka haluavat uskonnottoman hautauksen ilman tuhkausta.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ajatellut että voiko koko omaisuuden käyttää mahdollisimman näyttäviin hautajaisiin? Eli ei halua jättää mitään perintöä kenellekään niin testamentilla määrää koko miljoonaomaisuuden hautajaisiin ja loppurahoilla vaikka jäätävän iso hautakivi.
Niistä hautajaisista ei ainakaan omaisten itkua puuttuisi.
Onko tosiaankin niin kun elää erakkona ei ole jälkeläisiä ei tuttavia eikä ole minkään kirkon kirjoilla niin ilman jonkinlaisia hautajaisia ei voi kuolla?
Hävitä itsesi suohon, niin ei ole mitään haudattavaa
Eikö nää hautajaiset ole nimenomaan jäljelle jäävien jonkinlainen terapeuttinen tilaisuus muistella kuollutta ?
Ymmärrän kyllä AP.takin.
Harmittaisi minuakin tietysti että perinnöstä otetaan rahaa sukulaisten kahvipulliin ym. hautajaisjärjestelyihin, jos nyt esimerkiksi haluaisi jättää perintönsä johonkin tarkoitukseen tai jollekin tietylle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nää hautajaiset ole nimenomaan jäljelle jäävien jonkinlainen terapeuttinen tilaisuus muistella kuollutta ?
Ymmärrän kyllä AP.takin.
Harmittaisi minuakin tietysti että perinnöstä otetaan rahaa sukulaisten kahvipulliin ym. hautajaisjärjestelyihin, jos nyt esimerkiksi haluaisi jättää perintönsä johonkin tarkoitukseen tai jollekin tietylle henkilölle.
Hautajaiset ovat kyllä raskas ja kallis järjestää eli kaukana terapeuttisesta. Pakkopullaa, vaikka jotkut voivat tietysti ne terapeuttisenakin kokea, useimmille kuitenkin vain pakollinen velvoite.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaankin niin kun elää erakkona ei ole jälkeläisiä ei tuttavia eikä ole minkään kirkon kirjoilla niin ilman jonkinlaisia hautajaisia ei voi kuolla?
Jätä virallisten paperiesi joukkoon toive tuhkauksesta ja sen sirottelusta tai mitä nyt haluatkin, niin se varmaan järjestyy, jos ei ole lähiomaisia, jotka toimivat tahtoasi vastaan.