Väsyttääkö muitakin ojentaa toisten lapsia?
Kävin äsken iltakävelyllä ja vuoropäiväkodin pihassa n. 9-12-vuotiaiden poikien porukka huusi ja riehui talven ajaksi suljetuissa laitteissa päiväkodin pihalla. Huutaminen kuului parin korttelin päähän asti. Kävin ihan asiallisesti sanomassa pojille, että lähtekää pihalta pois, kun huutaminen häiritsee nukkumaan meneviä lapsia ja tuollainen käytös on muutenkin asiatonta. Pojat jäivät soittamaan suutaan minulle pitkäksi aikaa, mutta lopulta lähtivät pois.
Tällaisia hetkiä tulee usein vastaan, kun joudun ojentamaan toisten lapsia. En sano mistään kiroilusta tai muusta pienestä, mutta esimerkiksi toisten omaisuuden hajottaminen/sen riski on tilanne, jossa menen huomauttamaan. Väsyttää, kun nykyään lapset aukovat päätään takaisin eivätkä meinaa uskoa aikuista millään. Asun ihan tavallisella asuinalueella keskikokoisessa kaupungissa ja ihan mattijamaijameikäläisiä nämä lapset ovat.
Ja tervetuloa sanomaan kukkahattutädiksi ja tiukkapipovanhemmaksi, kun ajattelen, että koko kylä kasvattaa - on ollut hyvä mentaliteetti aikanaan.
Kommentit (13)
Se kurittaminen, mikä jää kotona tekemättä, tulee ipanoille vastan maailmalla. Kyllä Siperia opettaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
t. koulunkäynnin ohjaaja
varsinkin, koska siellä sulle haistatellaan, sua lyödään, sun päälle viskotaan tavaroita. Ja sä et saa edes kädestä taluttaa pois tilanteesta, ilman pelkoa saada potkuja.
Minä en enää nykyisin liiku pe tai la iltana ulkona, koska en jaksa alueen nuorisoa/alakouluikäisiä, joiden vanhemmat antavat lastensa hillua illat pitkät ulkona. En jaksa tuota metelöintiä ja sotkemista.
Terveisiä Uudeltamaalta
Tuntuu jotenkin typerältä, että jotkut vanhemmat ei kiellä lapsiaan tekemästä varmaan mitään.
Olin kaupassa ja ostin sellaisen legopaketin. Takana kassajonossa oli äiti neljän lapsen kanssa. Kaksi lapsista juoksi hihnan pakkaustasolle ja kiipesi siihen, ja alkoivat siinä klähmimään minua edellä olevan ostoksi. Kun olin maksamassa, niin huomasin legopaketin joutuvan samaan vaaraan, kun lapset sitä jo kurkotteli, joten sanoin lapsille, että älkää koskeko siihen. Ihme kyllä tottelivat. Ei varmaan ole koskaan kielletty mitään, kun olivat niin yllättyneen näköisiä.
Lasten äiti vaan olla möllötti sanomatta mitään siinä kassalla, vaikka varmasti näki koko tilanteen. Ajattelin, että ihan sama mitä ajattelee.
Täältä saan varmasti vastauksen:
Mihin kannattaisi ilmoittaa, jos säännöllisesti omalla asuinalueella lapset/nuoret häiriköivät jossain paikassa viikonloppuiltaisin ilmeisesti humalassa? En haluaisi hätänumeroon soitella, mutta mielellään jättäisin johonkin tiedon, että paikkaa pidettäisi silmällä.
Onneksi en asu enää Suomessa. Näitä juttuja lukiessa vaikuttaa siltä, että millään ei ole mitään väliä. Ihmisetkin ylpeilevät sillä, että eivät ole yhtään seurallisia. Tietysti voimaantuminen ja instituutioiden ravistelu on tärkeää.... Silti niin väsähtänyt teema. En tunnista enää entistä kotimaatani.
Joo. Tai ei se ojentaminen sinänsä, en oleta että lapset aina muistaisivat käyttäytyä oikein. Vastaanottavaisia lapsia on ihan kiva ojentaa. Mutta niitä päätään aukovia lapsia on raskasta ojentaa.
Omalla lapsellani on useampi sellainen kaveri, jotka eivät meillä millään noudattaisi sääntöjä (siis tyyliin ruokapöydässä syödään, ei sohvalla jne). Minä kyllä komennan niin kauan, että lapsi menee sinne pöytään, mutta on kuitenkin hieman huolestuttavaa, että kyläilypaikan isännälle niskoitellaan. Ei omakaan lapseni mikään enkeli ole ja saattaa kotona uhmata paljonkin, mutta vieraita aikuisia tottelee kyllä ensimmäisestä. Ja lapsella on kyllä tottelevaisia ja hyväkäytöksisiäkin kavereita, mutta huolestuttavan paljon noita niskoittelevia.
Vierailija kirjoitti:
Täältä saan varmasti vastauksen:
Mihin kannattaisi ilmoittaa, jos säännöllisesti omalla asuinalueella lapset/nuoret häiriköivät jossain paikassa viikonloppuiltaisin ilmeisesti humalassa? En haluaisi hätänumeroon soitella, mutta mielellään jättäisin johonkin tiedon, että paikkaa pidettäisi silmällä.
Virkavalta paikalle. Loppuu se hilluminen.
Alaikäisistä lähtee automaattisesti ilmoitus vanhemmille ja lasu:un.
Kello 19 illalla ei saa huutaa ulkona?! Ok, joo oot sielultasi boomeri ja kukkahattutäti. T: N52v
Minä nostan hattua jokaiselle vanhemmalle, joka ojentaa toisten lapsia nykyaikana. Oma kokemus on, että 9/10 lapsesta ei enää usko, jos aikuinen tulee sanomaan, että nyt loppuu tuo käytös.
boomeri :D