Miksi ystävänpäivä lanseerattiin Suomeen ystävänpäivänä, koska oikeasti kyseessä on rakastavaisten päivä?
Tätä oon aina ihmetelly.
Tietääkö joku historiaa?
Muistan, kuinka ystävänpäivä lanseerattiin Suomeen kovalla kohulla 80-luvulla, jolloin olin ala-asteella.
Kommentit (65)
Monessa muussakin maassa kyseinen 14.2. on ystävänpäivä, esim. Saksassa. Mutta kun jenkkijuhlat tulevat muotiin muuallakin, käy sitten näin sekavasti. Juhlitaanhan sitä Halloweeniakin monta kertaa samana vuonna täällä Suomessa, eli pyhäinpäivänä, lokakuun vikana päivänä (virallinen Halloween) ja ylipäänsä lokakuun vikana viikonloppuna, koska viikonloppu. Tämä ystävänpäivä ja Valentine's Day on sentään samana päivänä.
Toivottiin että ystäviä on enemmän kuin se yksi kulta. Joten kun bisnes on bisnes niin lahjoja pitää ostaa enemmän kuin yhdelle kun päivän nimi onkin ystävänpäivä 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset olivat postikorttikansaa ja Posti näki tässä markkinaraon. Koko ystävänpäivä tuli koulujen englannintuntien kautta ja niillä askarreltiin luokkakavereille kortteja tai sydämiä. Aikuisille päivää lanseerattiin vasta myöhemmmin.
Kyllä. Ystävänpäivä lanseerattiin 80-luvulla, ei ollut internettiä olemassakaan.
Muistan kuinka meille oikein koulussa opetettiin, että nyt on tällainen Ystävänpäivä ja sitten askarrellaan kortteja ystäville ja että voi ostaa valmiita ystävänpäiväkortteja ja postitse lähetellä kaikille kavereille!
Tätä rummutettiin oikein antaumuksella, että se on ystävänpäivä.
Kun ei ollut nettiä ja yhteydet muihin maihin heikot, niin kansaan upposi tämä.
Itse olin ala-asteikäinen silloin.
Vasta aikuisena minulle on selvinnyt, että kyseessä on oikeasti muissa maissa rakastavaisten päivä eikä mikään ystävien päivä todellakaan.
Vain Suomessa jotkut herrat lanseeras tän ystävänpäiväksi ja osui ja upposi.
Mun mielestä tää on törkeetä ihmisten kusetusta.
Juu. Eipä tuota ole ikinä tullut aikuisena noteerattua. Lapsena jäi kammo,kun koulussa kerättiin kortit yhteen ja jaettiin toisille koko luokan edessä. Kilpailu kuka sai eniten kortteja ja oli noloa kun ei saanut korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset olivat postikorttikansaa ja Posti näki tässä markkinaraon. Koko ystävänpäivä tuli koulujen englannintuntien kautta ja niillä askarreltiin luokkakavereille kortteja tai sydämiä. Aikuisille päivää lanseerattiin vasta myöhemmmin.
Kyllä. Ystävänpäivä lanseerattiin 80-luvulla, ei ollut internettiä olemassakaan.
Muistan kuinka meille oikein koulussa opetettiin, että nyt on tällainen Ystävänpäivä ja sitten askarrellaan kortteja ystäville ja että voi ostaa valmiita ystävänpäiväkortteja ja postitse lähetellä kaikille kavereille!
Tätä rummutettiin oikein antaumuksella, että se on ystävänpäivä.
Kun ei ollut nettiä ja yhteydet muihin maihin heikot, niin kansaan upposi tämä.
Itse olin ala-asteikäinen silloin.
Vasta aikuisena minulle on selvinnyt, että kyseessä on oikeasti muissa maissa rakastavaisten päivä eikä mikään ystävien päivä todellakaan.
Vain Suomessa jotkut herrat lanseeras tän ystävänpäiväksi ja osui ja upposi.
Mun mielestä tää on törkeetä ihmisten kusetusta.
Ja mistä ajattelit jääneesi paitsi? Muuallakin rakastavaisten päivää vietetään vasta aikuisena. Tuskin olisit ala-asteikäisenä askarrellut muu kuin ystävyys mielessä ilman tätä kamalaa huijaustakaan. Toivottavasti.
Ainakin jenkkileffoissa ja elokuvissa ne jakaa noita kouluissa..vaikka ruusuja. T: salainen ihailija tms.
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussakin maassa kyseinen 14.2. on ystävänpäivä, esim. Saksassa. Mutta kun jenkkijuhlat tulevat muotiin muuallakin, käy sitten näin sekavasti. Juhlitaanhan sitä Halloweeniakin monta kertaa samana vuonna täällä Suomessa, eli pyhäinpäivänä, lokakuun vikana päivänä (virallinen Halloween) ja ylipäänsä lokakuun vikana viikonloppuna, koska viikonloppu. Tämä ystävänpäivä ja Valentine's Day on sentään samana päivänä.
Saksassa 14.2. on Valentinstag, rakastavaisten päivä. Ei mikään päivä, jolloin lähetettäisiin jotain kummallisia kortteja kaikille kavereille.
Eikö teistä ole enemmän hassua tämä somen tapa pahastua kaikesta, jopa ystävänpäivästä?
Ei sitä ole pakko juhlia, jos ei halua/ei ole ystäviä. Eihän kaikki juhli jouluaikaan ja vielä harvempi Halloweenia.
Tämä ystävänpäivä on myös niitä kirkon omimia päiviä. Juhlivat antiikin Roomassa 15.2 ja on joulun, pääsiäisen ja juhannuksen lisäksi niitä etteivät ihmiset lopettaneet juhlimasta piti kirkon sitten omia. Suomeen jostain syystä haluttiin ystäviä muistettava päivä, vaikka oli siis aikojen alussa ihan muuta
Pitäisikö perustaa "kyllä minä niin mieleni pahoitin" -päivä niille jotka ei tykkää iloisista juhlapäivistä? Päivän ohjelmaan voisi kuulua kotona murjottaminen ja somessa pöyristyminen. Olisiko ideaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa 14.2. on Valentinstag, rakastavaisten päivä. Ei mikään päivä, jolloin lähetettäisiin jotain kummallisia kortteja kaikille kavereille.
Saksassa koko päivä on tuore traditio - alettiin juhlia 1950-luvulla amerikkalaisten sotilaiden tuomana. Tunnetaan myös "kukkakauppiaiden päivänä" ja kyllä kukkia annetaan myös työpaikoilla. Toisille tärkeämpi, mutta ei britti- tai jenkkityyliin.
Ihme valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö perustaa "kyllä minä niin mieleni pahoitin" -päivä niille jotka ei tykkää iloisista juhlapäivistä? Päivän ohjelmaan voisi kuulua kotona murjottaminen ja somessa pöyristyminen. Olisiko ideaa?
Oletuksena sen perustaa joku muu ja oikealla tavalla.
Raha tietty.
Ahneet yrittäjät saa myytyä enemmän tavaraa, kun se on ystävänpäivä.
Postihan tuota mainosti että sai korteista rahaa
Me tarvittiin syy ostaa vaaleanpunaisia kakkuja torttujen jälkeen ennen laskiaispullia.
Siksi, että voin sen varjolla lähettää kaipaamalleni henkilölle hyvillä mielin viestin "hyvää kamupäivää 🥳" 😁
Täysin turha sokerikuorrutettu höpöjuhla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei rakasteta. Ollaan ystäviä. Jopa parisuhteessa.
:D
Vierailija kirjoitti:
Postihan tuota mainosti että sai korteista rahaa
Oikeasti??
Ystävänpäivän kohderyhmä on suurempi kuin rakkauspäivän. Saadaan paremmat rahat.
Täällä ei rakasteta. Ollaan ystäviä. Jopa parisuhteessa.