Asuntokauppa romahti tammikuussa -44%
No niin ...hinnat tulee perässä alas
Kommentit (29)
En usko hintojen droppaamiseen, koska suurin osa on ostanut omaan budjettiin sopivan asunnon. Myös ne sijoittajat joilla on ns. pinkka kunnossa selviävät.
Ongelmissa ovat ne joilla on liian iso laina, ja/tai sen asuntolainan lisäksi paljon kaikkea muutakin lainaa (autosta/osamaksuja ym.)
sekä varattomat velkavivuttajat joiden korttitalo on hataralla pohjalla. Tarkoitan niitä joilla alkaa maksuvaikeudet jos pari vuokralaista lähtee eikä uusia saada, ja samaan aikaan esim. useampien kohteiden vastikkeet nousevat.
Kauppa on jo piristynyt takaisin Etelä-Suomessa, jäi taas luu käteen rommihuutajalle :D
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset on kusessa niillä on yli 100 tonnia lainaa asunnoista
Höpö höpö, 100 000 lainaa kämpästä josta saa myymällä 600 000 e ei ole paha. Kusessa on ne maalla olevien kämppien omistajat, joiden paikkakunnalla ei enää ole työpaikkoja. Ja hekin vain silloin, jos on pakko myydä. Ellei ole, niin asuu ihan rauhassa.
600000 ei maksa enää kukaan mistään hesassa, ei se mikä.manhattani oo .. tyhjiä liikehuoneistoja ja arabeja täynnä
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset on kusessa niillä on yli 100 tonnia lainaa asunnoista
Asuntolainan suuruudella on merkitystä, jos ei kykene maksamaan lyhennyksiä. Lainan suhteesta asunnon myyntihintaan on merkitystä, jos tarvitsee asunto myydä.
Aina yhtä hupaisia nämä palsta-rommaajan aloitukset. Taisi taas jäädä telineisiin kun hinnat hieman kyykkäsi ja jäi odottelemaan suurta romahdusta? Sitä se on ollut jo vuodesta 2004, ikuista romahduksen odottelua.
Vierailija kirjoitti:
Aina yhtä hupaisia nämä palsta-rommaajan aloitukset. Taisi taas jäädä telineisiin kun hinnat hieman kyykkäsi ja jäi odottelemaan suurta romahdusta? Sitä se on ollut jo vuodesta 2004, ikuista romahduksen odottelua.
Ostin ensiasunnon 1998 ja silloin jo elettiin rommauksen aattoa ja kieli pitkällä tuhnutellen jotku odottelivat romahduksen alkua.
Olen katsellut asuntojen hintoja täällä Jyväskylässä. Esimerkiksi Vaajakoskella on yksiöiden myyntihinnat laskeneet 40%. Kyllä minä kutsuisin tuota romahtamiseksi. Toki hyvillä, keskeisillä paikoilla ei ole hinnat juurikaan laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut asuntojen hintoja täällä Jyväskylässä. Esimerkiksi Vaajakoskella on yksiöiden myyntihinnat laskeneet 40%. Kyllä minä kutsuisin tuota romahtamiseksi. Toki hyvillä, keskeisillä paikoilla ei ole hinnat juurikaan laskeneet.
Montako yksiötä Vaajakoskella myydään vuosittain?
Tuskin kovin montaa, jolloin otannan pieni määrä vaikuttaa liikaa, jotta tulos olisi tilastollisesti luotettava.
Dramaattinen kuva Suomesta: Mitä asuntojen hinnoille tapahtuu?
Viiden vuoden keskiarvoon verrattuna uusien asuntojen kauppojen määrissä oli laskua yli 80 prosenttia.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/02b26191-45e2-4610-93c3-dde…
Vierailija kirjoitti:
Korot nousee syksyksi 5 prossaan
Ei nouse, kahteenkymmeneen vuoteen.
Terveisiä yhden prosentin korkoputkesta
Hinnat ei oo laskennu