Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan 3-vuotiaallani liikaa harrastuksia?

Vierailija
25.08.2008 |

Lapseni on aloittanut päiväkodissa juuri. Hänellä on kaksi harrastusta vapaa-ajalla viikossa, uimakoulu ja liikuntaleikkikoulu. Luuletteko, että tämä on ok tämänikäiselle? Pyrin kannustamaan lastani liikunnalliseen elämäntapaan.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä oppii ihan luonnostaan, kun antaa lapsen liikkua ja ulkoilee tarpeeksi. Sitä paitsi asetat liikunnallisuuden ja aktiivisuuden jotenkin tärkeimmiksi arvoiksi, vaikka todellisuudessa perusturvallisuus, keskittymiskyky, mielikuvituksen kehittyminen jne. ovat lapsellesi paljon tärkeämpiä kuin suorituskeskeinen elämäntapa.

Vierailija
22/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 3v ei vielä tarvi säännöllisiä harrastuksia. Meille sano opettaja koulussa että vasta 7 v tarvis yhden harrastuksen....Meillä ainakaan 4v ei välttämättä jaksaisi noin säännöllisiä harrastuksia..Paljohan lapset nykyään harrastaa vamhempien takia, eikä itsensä eikä hauskuuden vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten 3-vuotiaan olisi huonompi olla kotona?? Mitä tarkoitat "ei tehdä mitään"? Taidat olla vaan laiska äiti jos et keksi lapsellesi tekemistä. Myös pieni tylsyys ja tekemättömyys voi olla vähintään yhtä tärkeää kasvun kannalta kuin se että käydään jossain temppukoulussa. Ei ihme ettei nykylapset osaa leikkiä, kun kaikki tuodaan tarjottimella eteen valmiissa paketissa. Nyt mennään näin, sitten noin. Älkää ihmetelkö jos 8-vuotias marisee ettei ole mitään tekemistä ja on niin tylsää, kun pienestä pitäen on opetettu siihen ettei oman luovuuden käyttö ole ollenkaan sallittua.

kuin olla vaan kotona eikä tehdä mitään tai sitten vanhemmat muuten vaan opettaa lastaan väärin liikkumaan.

Vierailija
24/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan 3-vuotias ei tarvitse yhtään harrastusta päivähoidon lisäksi.

Päiväkodissa lapsillani oli kerran viikossa jumppatunti, ulkoilua päivittäin kaksi kertaa ellei ollut kovaa pakkasta.

Kyseessä kolmevuotias jolla voisi olla maksimissaan yksi kodin ulkopuolinen harrastus jos välttämättä niin haluat.

Vierailija
25/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suusta, että alle kouluikäinen ei tarvitse, eikä myöskään toisaalta sen ikäistä pidäkään kuormittaa millään muulla päiväkotipäivän lisäksi.

Lapselle ilman muuta liikaa kaksi harrastusta ja monesti lapsi näyttää mieltymyksen ko harrastukseen vain vanhemman iloksi.

Vierailija
26/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljohan lapset nykyään harrastaa vamhempien takia, eikä itsensä eikä hauskuuden vuoksi.

Vierailija
27/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin käyvät liikuntaleikkikoulussa ja sitten käydään sunnuntaisin perheuinnissa, jossa siis vanhemmat ovat mukana. Opetellaan uimaan vanhempien kanssa ohajussa ryhmässä. Liikuntaleikkikoulussa joka 4 kerta jompikumpi vanhemmista on mukana.

Vierailija
28/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arvoja haluat lapsellesi opettaa ja mitä pidät tärkeänä. Haluatko, että lapsesta kasvaa suorituskeskeinen; aina pitää kilpailla ja menestyä. Vai haluatko, että lapsestasi kasvaa henkisesti vahva, omia ajatuksiaan ja tekemisiään pohdiskeleva, luova, tasapainoinen ja tylsyyden tunteen hallitseva ihminen? On surullista, että jo 3-vuotiaalle opetetaan kilpailuhenkeä ja rasitetaan keskenkasvuinen kroppa äärimmilleen sen sijaan että lapsi voisi olla ja leikkiä rauhassa. Mutta jokainen valitkoon itse tiensä.

Vierailija
29/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein näissä harrastelijaperheissä on armeijakasvatus, jossa lapsi ei uskalla sanoa vanhemmilleen ei. Totellaan vaan. Lapsi harrastaa, koska saa kehuja hyvästä suorituksesta. Jos uskaltaa valittaa, saa haukkuja. Puhun nyt ihan omasta kokemuksestani, joka johti siihen että minulla on edelleen aikuisena suuri trauma ko. harrastusta kohtaan. Vasta 18-vuotiaana uskalsin sanoa ei, koska silloin minulla oli siihen "virallinen" oikeus.

monesti lapsi näyttää mieltymyksen ko harrastukseen vain vanhemman iloksi.

Vierailija
30/45 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tosiaan koskea pelkkiä taiteilijoita vaan parhaiten menestyvät on erittäin luovia ihmisiä poikkeuksetta. Liikunnallisuus on tärkeää ja aktiivisuus, mutta ilman luovuutta ei ap sinunkaan lapsestasi tule menestyjää. Luovuus kehittyy leikillä, tylsyydellä jne.

Vierailija
31/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 vuotias käy kerran viikossa liikuntaleikkikoulussa ja n. kerran viikossa käydään kahdestaan uimassa. Ei ole meillä liikaa. Lapsi selvästi kaipaa liikuntaa. Nyt kun liikkari ei ole vielä alkanut kyselee koko ajan, milloin sinne pääsee. Koulun iso liikuntasali, jossa saa juosta vapaasti päästä päähän, on ihana juttu.

Liikkariinkin mennään kuitenkin yhdessä ja sieltä lähdetään yhdessä ja joka neljäs kerta vanhemmatkin osallistuu. Teillä varmaan uintikin vähän samanlainen juttu? Eihän tuon ikäiset kuitenkaan itse itseään hoida pesu- ja pukuhuoneessa. Meidänkin tyttö katsoo kaihoisasti yhtäaikaa olevaa uimakoulua (=vesipeuhua), mutta sen homman hoidan toistaiseksi itse.

Itse tiedät parhaiten, luota siihen.

Vierailija
32/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä yhtikäs mitään harrastusta.leikki on lapsen työtä vielä tuossa iässä.taitaa olla että vanhemmat höösää sen harrastusasian kanssa enempi.olkaa lapsen kanssa kotona ja harrastakaa siellä.onhan se hienoa näyttää että näin meidän lapsi harrastaa(monella vielä vaippakin tuossa iässä) .kiirettä ja stressiä tässä maailmassa muutenkin.

Vierailija
33/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastuksia. Alle kouluikäisen lapsen aivot kehittyvät kaikista eniten juuri siellä kotona niissä normaaleissa kotiaskareissa. Pieni lapsi ei tarvitse päivähoidon lisäksi mitään muuta aktiviteettia. Tästä oli keväällä juttu lehdessä, oisko ollu meidän perhe lehdessä. Jo hoito on stressitekijä lapselle ja hoitopäivän jälkeen lapsen aivot tarvitsee lepoa ja sitä saa vain kotoa. Harrastuskin on stressaavaa vaikka näyttäisikin että lapsella on kivaa, mutta aivot ei saa siinä lepoa.

Meidän tyttö 5v ei harrasta mitään, sitten kun itse sitä tahtoo niin menköön, mutta siihen asti hoitopäivät riittää. Joskus ollaan menty suoraan hoidosta käymään ystävän luona, joskus tyttö sanoi ettei tahdo vaan tahtoo kotiin.

Vierailija
34/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias ei tarvitse päivähoidon lisäksi muita harrastuksia eikä minulla itselläni oikein riittäisi edes paukkuja lähteä lasta jonnekin hoitopäivän ja oman työpäivän päätteeksi raijaamaan, mutta meillä mummo haluaa mennä lapsen kanssa muskariin ja se on minusta ihan ok, sillä mummo hakee lapsen aikaisemmin tarhasta ja muskari on siihen aikaan kuin lapsi olisi vielä normaalisti tarhassa, joten lapsen päivä ei siitä yhtään pitene, päinvastoin.

Vierailija
35/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi aika karmealta lähteä viemään sitä heti johonkin harrastukseen, kun ollaan kotiin päästy. Lasta pystyy kyllä helposti manipuloimaan niin, että lapsi

tekee vanhemman mieliksi ja vaikka lapsi olisi kuinka väsynyt niin vanhemman lause: "kohta tulee isi, pääsette yhdessä liikkariin. Eikö olekin kivaa" ?- antaa melko varmasti lapselta myönteisen ilmaisun.

Vierailija
36/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä lapsi sanoo kyllä, jos sen sanomiseen ohjataan. Sitten vanhemman on helppo sanoa, että meijän Mari aina haluaa mennä viulutunnille!

Vierailija
37/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin kanssa. On siis kotihoidossa. Ja tämä riittää mainiosti vaikka seurana on kotona vain äiti ja vauva.

Että siihen verrattuna on melkoisesti....

Onko lapsi juuri 3v täyttänyt vai lähempänä 4v? Mielestäni riippuu siitäkin. Jättäisin ehkä liikkarin pois, koska liikuntatuokioita on päiväkodissakin.

Vierailija
38/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mikset itse liiku lapsesi kanssa, jos liikunta on perheessäsi tärkeää.

ANteeksi ärhäkkä aloitus, mutta minusta liikunta lähtee myös vanhemman mallista.

Esim meillä mies suunnistaa ja alle 2 tai 3 -vuotiaana lapset on olleet mukana rinkassa ja siitä eteenpäin juoksevat vierellä minkä pystyvät.

Miksi sen tarvii olla joku kerho, jonne lapsi erityisesti viedään, jos voisit itse ottaa lapsen mukaan??????

Vierailija
39/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat harrastusten vastustajat eivät vain itse jaksa vaivautua lapsiaan viemään harrastuksiin. Itse uskon sen vielä tulevaisuudessa maksavan vaivan takaisin.

Vierailija
40/45 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän keksiä 3,5-vuotiaalle jotain kodin ulkopuolista virikettä vauvan synnyttyä. Tähän saakka "harrastukseksi" on riittänyt päiväkoti 10pv/kk kavereineen, mutta nyt jää siis kotiin pariksi vuodeksi. Poika on seurallinen ja ns. toiminnan miehiä. Onko kotihoidossa olevalle liikaa, jos käy kerran viikossa tenavajumpassa 45min, perheliikunnassa isänsä kanssa 1h sekä joka toinen viikko 4h avoimessa päiväkerhossa?! Lähinaapureissa kun ei ole leikkikavereitakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme