Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä muistat omasta vanhojenpäivästäsi/wanhojen tansseista?

Vierailija
09.02.2023 |

Mitä wanhojen tansseista ja siihen liittyvästä päivästä on sinulla jäänyt mieleen?

Minä muistan, että omana aikanani wanhojen pukuihin ei todellakaan satsattu niin paljon kuin nykyään. Osalla oli selvästi "wanhanajan" tanssiaismekko eikä mikään moderni iltajuhlamekko. Muodissa oli tuolloin tummat värit: viininpunainen taisi olla isoin hitti.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelin kaverille päin niin ihmettelin että mitä meteliä kaupungilta kuuluu ennen kuin muistin että nyt on vanhojen päivät. Ei ollu mun kakun pala.

Ei sitä sanota noin.

Ei ollut sun teekupponen.

Vierailija
62/78 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiossamme vanhojen päivä oli todella niin, että pukeuduttiin vanhoiksi ihmisiksi, mummuiksi ja papoiksi.

Jokainen oli kaivellut mummolan vinniä tai lainannut naapurista. 

Kilpavarustelu alkoi vissiinkin siitä parin vuoden päästä, siksi mitä se nykyään on.

Itse tanssimisesta muistan, että meille ei liikunnanopettajat edes kunnolla opettaneet mitään tansseja.

Sitä paitsi heidän jäykkääkin jäykempi nur-kasta nurk-kaan nur-kasta nurk-kaan-hokeminen ja esitanssi  tappoi kaiken tanssimisen ilon.

Itse olin jo käynyt lavatansseissa kesällä, joten olisin kyllä osannut tanssia ainakin valssia.

Mutta joo, varsinaisista tansseista muistan, että se oli viimeisen koulutunnin sijassa ja meidän kaveriporukkamme (tyttöjä ja poikia) enemmän improvisoi ja pelleili tekemällä mitä ihmeellisimpiä "tanssi"liikkeitä. 

Onneksi ei mennyt penniäkään rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua jonkin verran ton suositut tytöt-jutun kanssa. Itselläni oli eilen tanssit ja oli kyllä tosi hauskaa mutta harmittamaan jäi tosiaan se, etten saanut muiden kanssa kuvia ollenkaan, kaverini otti musta monia kuvia järkkärillä ja perhe + sukulaiset musta ja mun parista. Tosin koska olen vähän ns outcast niin en tiedä olisinko ollut tervetullut mukaan suosittujen tyttöjen kuviin. Oli kyllä tarkoitus ottaa kuvia kaksoistutkintolaisten kanssa, mutta en sitten löytänyt heitä enää myöhemmin.

Vierailija
64/78 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mennyt koska olin pahasti koulukiusattu ja itsetuntoni oli nollassa.

Vierailija
65/78 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-05 kirjoitti:

Mä ymmärrän sua jonkin verran ton suositut tytöt-jutun kanssa. Itselläni oli eilen tanssit ja oli kyllä tosi hauskaa mutta harmittamaan jäi tosiaan se, etten saanut muiden kanssa kuvia ollenkaan, kaverini otti musta monia kuvia järkkärillä ja perhe + sukulaiset musta ja mun parista. Tosin koska olen vähän ns outcast niin en tiedä olisinko ollut tervetullut mukaan suosittujen tyttöjen kuviin. Oli kyllä tarkoitus ottaa kuvia kaksoistutkintolaisten kanssa, mutta en sitten löytänyt heitä enää myöhemmin.

Korjaan, perjantaina 10pv eikä eilen.

Vierailija
66/78 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin melkein kaikilla oli wanha asu eli jotain historiallista tyyliä, muutamalla tytöllä juhlapuku. Mielestäni tämä on mennyt hölmöön suuntaan. Ne historialliset olivat paljon kiinnostavampia ja ihmiset halusivat uteliaina nähdä, minkälaisia oli löytynyt, pukuvuokraamoista ja muualta.

Vierailija
67/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up wanhojen päivän kunniaksi

Vierailija
68/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin että ryypättiin ihan liikaa. Puku ja kampaus ja meikki oli kyllä upeat. Kasarilla.

Vierailija
69/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin osallistunut vanhojentanssien koristelutoimikuntaan, jota johti ystäväni jolla oli ja on edelleen hyvä silmä estetiikalle. Liikuntasali koristeltiin harsolla, tekokukilla ja valosarjoilla todella tunnelmalliseksi. 

Minulla oli musta tyllihame ja musta korsettimainen yläosa. 

Eräällä luokkani tytöllä oli itsetehty mekko, joka ei ehkä ollut kaikkein parasta käsityötä, mutta hän näytti kauniilta ja ennen kaikkea oli hyvällä fiiliksellä. Eräs luokkani tyttö, joka oli varakkaasta perheestä, ja melko ylemmyydentuntoinen, haukkui selän takana tätä toista tyttöä. Hän itse oli hankkinut vimpan päälle historiallisen puvun jostain puvustamosta. 

Ystävälläni oli hänen itsensä käsityötuntien projektina ompelema 1800-luvun mallin mukaan tehty puku, joka istui hänelle täydellisesti, ja oli upea. 

Erään toisen ystävän vuokrattua mekkoa oli lyhennetty, mutta aamun pika-harjoitusten jälkeen hän tajusi, että sitä ei oltu lyhennetty tarpeeksi. Puvun helmaa piti askarrella lyhyemmäksi hakaneuloilla ja teipeillä. 

Emme pitäneet jatkoja samana iltana, vaan menimme syömään. Varsinainen after party oli seuraavana päivänä. Erään rinnakkaisluokkalaisen pojan tyttöystävä oli vaihtanut edellisenä syksynä meidän lukioomme, jotta voisi olla lähempänä poikaystäväänsä, ja jotta he voisivat tanssia vanhat yhdessä. Poikaystävä kuitenkin jätti tytön jatkoilla, minkä seurauksena tyttö joi hillittömät kännit ja ulisi ja kieri yksityisklubin saunatilojen lattialla. Useita tyttöjä pyöri siellä häntä lohduttamassa. He taisivat palata myöhemmin yhteen. 

Vierailija
70/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri mitään

Vierailija
71/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamukuudelta kaverin luo 10 porukalla saunomaan ja juomaan. Ysiksi koululle ja frakit päälle. Valmistautumiset ja tanssit. Taskumatti tietenkin. Discoon, jossa iltahuumaa ja sit kotiin.

1992

Vierailija
72/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että parini osoittautui aika kiukkuiseksi nuoreksi naiseksi, onneksi itse en saanut siitä kiukusta isoa osuutta koska osasin jotenkuten tanssia, mutta muut. 

Lisäksi harmitti että silloinen tyttöystäväni oli sopinut jo lukion ekalla syksyllä tanssiparinsa kanssa tanssivansa ja kun aloimme seurustella 6kk myöhemmin hän ei suostunut tanssimaan kanssani ja päädyin tanssimaan ihmisen kanssa kenen kanssa en muuten edes jutellut. 

Vierailija
73/78 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja valitsi minulle parin, kun minulla ei ollut paria. Suosittua poikaa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa kanssani tanssiminen.

Vierailija
74/78 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin se verrattuna nykyaikaa, oli että mekot kuvastivat sitä aikakautta, mistä nuo tanssitkin ovat. Ei ollut noita mekkoja jotka ovat vain kopioita Jenkkien Prom tanssiaisista. Mun pari oli huono oppimaan askeleita, vielä h-hetkellä kuiskailin ohjeita. Ja illalla tietysti kotibileisiin jatkoille 

Vierailija
75/78 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin +500 km päässä Helsingistä. Ei omissa wanhoissani v. 2008 yhtä tyttöä lukuunottamatta kukaan käynyt hakemassa mekkoa Helsingin mekkoliikkeistä. Mekot ostettiin pääasiassa lähikaupungeista. Osa lainasi mekkoa.

Minä tykkäsin siitä, että mekot eivät olleet niin hienoja kuin nykyään eikä laittautuminen ollut överiä. Osa kävi kampaajalla, moni laittoi hiukset kotona. Meikit tehtiin kotona. Kynsilakkaa laitettiin kotona, ei mitään kynsiviritelmiä ammattilaisella. Olennaista oli, että oli ihan kiva mekko ja sai viettää päivän kaverien kanssa.

Vierailija
76/78 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli huonokuntoinen peppuun saakka ulottuva tukka. Kampaaja alkoi itkeä kun yritti saada papiljotteja pois päästäni. Kollega tuli pelastamaan.

sain vähän jännittää sitä, että tuleeko tanssiparini kouluun. Oli melkoinen lintsaaja. Muuten mieluinen pari ja oli kiva päivä. 

vaatteet eivät olleet prinsessamekkoja. Äitini auttoi ompelemaan pitkän mustan hameen. Lainasin mummoni turkkia.

Vierailija
77/78 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat joi whiskypullon tyhjäksi neljästään ennen tansseja. Kaikki askeleet ei menny nappiin tai edes napin lähelle.

Minä ja kolme muuta sälliä vietimme varsin ikimuistoisen päivän vaikka olimme päättäneet olla osallistumatta.

Tanssien ykkösparin (seurustelivat)  nuori herra saapui paikalle aivan karmeessa kännissä. Daami joka oli luullut saavansa täydellisen prinsessapäivänsä sai siis oikein kunnon itkuraivokohtauksen. Kaksi sälleistä piti päälleen oksentelevaa gentlemannia pukuhuoneen suihkussa, ja minä toisen sällin kanssa huolehdittiin että väkivaltaiseksi aikova neito ei tullut ovesta läpi. Jostain syystä seurustelusuhdekin päätyyi.

Mutta myöhemmin iltabileissä kuokkimaan saapunut ensimmäisen vuoden ujoksi tunnettu typykkä iski silmänsä minuun js ihan mukava juttu siitä tuli muutamaksi kuukaudeksi...

Joten muisteltavaa riittää.

Vierailija
78/78 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnanopettajamme ei todellakaan ollut mikään hienotunteisin opettaja. Oli todella vaativa ja huusi usein. "Laura, älä löntystä!" "Mikko, etkö ole ennen tyttöä pitänyt kädestä kiinni vai miksi on noin luonnoton ote?" "***** Jenni, korjaa tuo ryhti!"

Tanssitreenit ja itse tanssitkin oli aika hirveät, kun tuo opettaja oli tuollainen. Kaiken lisäksi tuolla opettajalla oli tapana valita muutamat suosikkinsa, joita suosi todella räikeästi.

Juuri tuollaisen tyttöjen liikunnanopettajan takia päätin jättää vanhat väliin. Ilmoitin että lintsaan jokaisen tanssitunnin ja hän sanoi järkkäävånsä asian niin että saan surkean numeron liikunnasta, rehtorin puhuttelua ymd - poikien jumppaope kuitenkin ymmärsi asian hyvin ja kaikki tuon keski-ikäisen harpun uhkaukset jäivät katteettomiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan