Mitä sinä muistat omasta vanhojenpäivästäsi/wanhojen tansseista?
Mitä wanhojen tansseista ja siihen liittyvästä päivästä on sinulla jäänyt mieleen?
Minä muistan, että omana aikanani wanhojen pukuihin ei todellakaan satsattu niin paljon kuin nykyään. Osalla oli selvästi "wanhanajan" tanssiaismekko eikä mikään moderni iltajuhlamekko. Muodissa oli tuolloin tummat värit: viininpunainen taisi olla isoin hitti.
Kommentit (78)
Meillä oli tansseissa mukana yksi tyttöpari. Saivat tanssia yhdessä sillä ehdolla, että toinen tytöistä pukeutui miesten pukuun.
Millainen haloo nousisi nykyään, jos toimittaisiin samoin.
Ihana päivä, kun sai tanssia. Aamuun tuli vähän jännitystä, kun useamman tanssipari oli myöhässä. Olivat tulleet kimppakyydillä ja ajaneet ojaan. Onneksi pääsivät koulubussin kyydissä koululle.
Tanssit meni hyvin kaikilta. Koulussa wanhoille oli järjestetty erillinen ruokailu, jossa oli tarjoilijat yläasteen kotitaloustunneilta.
Muijilla tonnin satsaukset pukuun, meikkiin ja kampaukseen.
Itellä parin kympin puku kirppikseltä, pikku flänät ja lopulta yöllä hameeseen.
1992
Vierailija kirjoitti:
Muijilla tonnin satsaukset pukuun, meikkiin ja kampaukseen.
Itellä parin kympin puku kirppikseltä, pikku flänät ja lopulta yöllä hameeseen.
1992
Pukeuduit yöllä hameeseen?
Vanhojen jatkoilla ryypättiin, muhinoitiin ja tapeltiin.
Koska olin päättänyt olla osallistumasta, jouduin ns avustaviin tehtäviin. Tarkemmin sanottuna yhdeksi niistä neljästä sällistä joka joutui poikien pukkarissa pitämään aloillaan ns ykkösparin nuorta herraa joka oli saapunut tapahtumapaikalle aivan hirveessä kännissä.
Tehtäviin kuului myös pitää pukkarin ulkopuolella itkupotkuraivatihepulin vallassa oleva ykkösparin daami, joka vuorotellen kiljui tappavansa partnerinsa tai itki turhautuneena karua kohtaloaan.
Ikimuistettavat wanhojen päiwät josta vielä 32 vuoden jälkeen saa edelleen naurun aihetta.
Meidän koulussa ei järjestetty tansseja, mutta penkkaripäivä oli mukava. Pakkasta 25 astetta ja kossuhiprakassa oli hauskaa, illalla vielä raflaan v1984
Vierailija kirjoitti:
Pojat joi whiskypullon tyhjäksi neljästään ennen tansseja. Kaikki askeleet ei menny nappiin tai edes napin lähelle.
Jos on ollut vaikka 0.5 litran pullo, niin eihän toi nyt ihan hirveästi ole. About 1,25 desin eli kolmen paukun verran. Mutta toki onhan sekin, jos tanssia meinaa.
Varmaan ollut neljä iloista daamia, jos jätkät hiprakassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat joi whiskypullon tyhjäksi neljästään ennen tansseja. Kaikki askeleet ei menny nappiin tai edes napin lähelle.
Jos on ollut vaikka 0.5 litran pullo, niin eihän toi nyt ihan hirveästi ole. About 1,25 desin eli kolmen paukun verran. Mutta toki onhan sekin, jos tanssia meinaa.
Mimmit saivat arvokasta treeniä tulevaisuutta ajatellen - kun silmä välttää juhlissa, äijäväki alkaa kännäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos oli 0,7 litraa? niin siitä hintelä lukiopoika x 4 kpl 417jo pikku päiväkännit saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mimmit saivat arvokasta treeniä tulevaisuutta ajatellen - kun silmä välttää juhlissa, äijäväki alkaa kännäämään.
Totta. Äijät lähtee autotalliin. Ottaa siellä pikku siivut ja toiset ja kolmannet
Muistan ettei yksi tyttö saanut paria mistään joten poikien liikunnanopettaja joutui kavaljeeriksi. Tuli sitten verkkariasussa tanssittamaan täydessä tällingissä olevaa tyttöä, joka näytti haluavan vajota maan alle.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ettei yksi tyttö saanut paria mistään joten poikien liikunnanopettaja joutui kavaljeeriksi. Tuli sitten verkkariasussa tanssittamaan täydessä tällingissä olevaa tyttöä, joka näytti haluavan vajota maan alle.
Missä opettajan pelisilmä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se nyhvö sitten odotti? Että aikuinen mies vetää frakin päälleen kuin mikäkin prinssi hurmaava kun tanssittaa alaikäistä tyttöä? Johan siinä olis alkanut pahat kielet laulaa.
Meillä oli ihan sikahauska päivä, koululla vedettiin kaikki tanssit (ja juomat) ja sitten lähdettiin risteilylle juhlimaan. Ne risteilyn tapahtumat ei kestä päivänvaloa vielä tänä päivääkään... ::DD
Vierailija kirjoitti:
Koska olin päättänyt olla osallistumasta, jouduin ns avustaviin tehtäviin. Tarkemmin sanottuna yhdeksi niistä neljästä sällistä joka joutui poikien pukkarissa pitämään aloillaan ns ykkösparin nuorta herraa joka oli saapunut tapahtumapaikalle aivan hirveessä kännissä.
Tehtäviin kuului myös pitää pukkarin ulkopuolella itkupotkuraivatihepulin vallassa oleva ykkösparin daami, joka vuorotellen kiljui tappavansa partnerinsa tai itki turhautuneena karua kohtaloaan.
Ikimuistettavat wanhojen päiwät josta vielä 32 vuoden jälkeen saa edelleen naurun aihetta.
Koko ajan oli mahdollisuus että yksi teistä neljästä olisi vetänyt releet niskaan ja ottanut juopon paikan. Ei ne tanssit niin monimutkaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se nyhvö sitten odotti? Että aikuinen mies vetää frakin päälleen kuin mikäkin prinssi hurmaava kun tanssittaa alaikäistä tyttöä? Johan siinä olis alkanut pahat kielet laulaa.
Onkohan aika vähän muuttanut muistoja? Liikunnan opettajat pukeutuvat päivään juhlavasti, sillä heillä on yleensä juonto- ja muita tehtäviä, joissa ollaan esillä. Lisäksi tilanne, jossa joku "ei saa mistään paria", ei tule mitenkään yllättäen eteen vanhojenpäivän aamuna. Aina välillä liikunnan opettajat kyllä joutuvat tuuraamaan sairastunutta tanssijaa, mutta tämä mahdollisuus on heillä tiedossa etukäteen, ja siksikin opettajat ymmärtävät pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla.
Tämä oli 70-luvun lopulla Helsingissä.
Silloin harvalla oli rahaa hienoihin pukuihin. Tapana oli pukeutua ns. vanhanaikaisiin asuihin, eli sellaisiin 1800-luvun tyylisiin. Mun kaveri oli saanut lainaksi joltakin tutultaan aika hienon puvun, joka oli oikeasti kuin sellainen historiallisen näköinen asu. Joillakin pojilla oli hauskat vanhan vaarin vaatteet, liivi ja muistaakseni myös taskunauris ketjuineen. Useimmilla tytöillä oli vaan tavalliset (äidin?) mekot ja pojilla ihan arkivaatteet.
Itse olin pienipalkkaisen yksinhuoltajan tytär, joten mulla oli äidin vanha viininpunaisesta sametista tehty suora pitkä hame, ei mitenkään erityisen "vanhan" tyylinen. Hameen kanssa oli luonnonvalkea leveähihainen paita jonka olin itse ommellut. Pitkät hiukset nutturalla. Olin sellaisen 1900-luvun alun kotiopettajattaren näköinen. En siis nätti, mutta teemaan sopiva.
Heti aamusta alkoi menkat. Makasin hirveissä kivuissa lattialla pitkään. Oli pakko ottaa montaa tablettia vahvaa kipulääkettä, että pääsin pystyyn kun kaverini haki minut.
Meillä oli koulussa kolme rinnakkaisluokkaa ja ne oli kaikki yhdistetty tanssia varten, joten jokaiselle riitti tanssipari ja opettajat määräsivät ne ("ihanaa"). Yleisesti kaikki tuntuivat vihaavan tansseja, ainakin suurin osa pojista ja mä. Mä sain pariksi oman luokkamme ujon pojan, joka hikoili ressukka koko ajan. (Tämä poika muuten valmistui myöhemmin insinööriksi ja päätyi töihin firmaan, jossa mun isä oli, ja lähetti mulle terveisiä isän kautta vielä kun olin jotain lähes 30-vuotias). Olin sen verran lääkepöhnässä, etten muista tanssista oikein mitään muuta kuin helpotuksen kun se loppui.
Illalla mentiin juhlimaan jonnekin kauas, ja muistan vaan kuin jouduttin seisomaan täydessä bussissa. Mulla oli edelleen kipuja ja inhottava olo ja odotin vain pääsyä perille ja vessaan vaihtamaan sidettä.
Loppuillasta en muista paljonkaan, ihmeesti kotiin päästiin. Itse en voinut edes juoda mitään, koska oli ne vahvat kipulääkkeet. Mitään kuvia ei kai edes otettu, mulla ei ainakaan koskaan ole ollut sellaisia.
Enemmänkin koko juttu oli sarjaa "paska homma, mutta tulipahan tehtyä" kuin kivat juhlat.
Katsoin mun äidin albumista hänen vanhojen päivien kuvia. Noin 20 vuodessa olivat juhlat muuttuneet paljon. Äidin aikana pukeuduttiin naamiasasuihin! Kaikilla oli hienot asut, peruukkeineen ja tekopartoineen, yms. Ja tämä tapahtui pikkukaupungissa Itä-Suomessa!(?) Mun äiti oli nuorena sellainen Suomi-versio Marilyn Monroesta ja hänellä oli Wanhojen päivän asuna cowboy-tytön asu, hattu oli ilkikurisesti vinossa ja hänellä oli ihan asevyö ja pistooli kotelossa lanteilla. 😁👍
Tanssit jäi tanssimatra mutta risteilyllä käytiin.
70-luvulla ei ollut tansseja eikä juhlapukuja,pukeuduimme vain vanhoiksi ihmisiksi.