Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanna Ukkola: Kolumni: Seta ja herätysliikkeet eivät kuulu kouluihin Jättäkää lapset rauhaan!

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset taas kouhkaa asiasta, jota nuoret on itse toivoneet kouluihin. Voitaisko kysyä niiltä nuorilta, että mitä mieltä he ovat näistä työpajoista? Kun ei minua kiinnosta ihan hirveästi jonkin 54v. Irma-Pertin itkuraivarit tämän asian suhteen.

Ei ainakaan meidän lasten helsinkiläisissä kouluissa (2kpl) ole kuulemma kysytty lapsilta mitään. Plus miksi tämä pitää toteuttaa heti ensimmäisenä vuonna neljälle ikäluokalle? Miksi ei voi aloittaa esim. 8-luokkalaisista ketkä ihan eritasolla vastaanottamaan kriittisesti tietoa kuin 12v. Kuka vastaa että nämä useat kymmenet esittelijät ovat kaikki laadukkaita ja täysjärkisiä tai onko edes heiltä rikosrekisteri tsekattu (vaaditaan kaikissa kouluissa ja terveydenhuoltoyksiköissä opetuksen tai hoidon parissa työskenteleviltä)

Oman koulutaipaleeni aikana taidettiin miettiä näitä asioita enemmän ikätasoisesti. Meillä puhuttiin ensimmäisen kerran seksistä (ja sen monimuotoisuudesta) lukion terveydentiedon tunnilla, eli kun olimme noin 17-vuotiaita. Se oli mielestäni oiva ikä siihen. Silti monet pojat olivat kiusaantuneita ja hihittelivät.keskenään. 12-vuoriaat ovat liian nuoria oppiakseen seksuaaliasioista.

Vierailija
62/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää touhu menee jo ihan naurettavaksi ja pitäisi lopettaa. Mitkään aatteelliset herätysliikkeet ei kuulu kouluun. En ymmärrä enkä näe mitään hyvää siinä, miksi lapsia pitää sekoittaa tähän mukaan ja heidän päähänsä pitää heti lapsuudesta lähtien tunkea se, että et muuten varmasti sitten kuulu siihen kehoon mihin olet syntynyt. Antakaa koulun keskittyä normaaliin opetukseen, se pitäisi olla täysin neutraali paikka, vapaa näistä herätysliikkeistä. Normaali seksivalistus ilman muuta voi jäädä. Mua naurattaa kun siitä jaksetaan kyllä aina tohista jos uskonnonopetusta järjestetään tai voi luoja sentään, jos joku uskaltaa laulaa Suvivirren kesäjuhlassa niin se on suurin rikos minkä tässä maassa voi näköjään tehdä. Ei ala-aste ikäisen tarvitse miettiä seksuaalisuuttaan yms. siihen liittyviä asioita, antaa lapsien olla lapsia. Yläasteella on taas monella jo murrosikä täysillä päällä, ja silloin hormonihuuruissa monet voivat kuvitella olevansa jotain, mitä eivät kuitenkaan ole, kun olo vähän tasaantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun nuoruudessa toivottiin animaliaa pitämään samanlaista turneeta kuin poliisilla oli väkivallanvastainen kiertue, mutta ei sopinut kuulema koulun toimintaan.

Poliisin ja mm yhden huumenuoren äidin kiertueet olivat tosi hyviä ja herättäviä ja jotenkin vaikuttaisi, että olisivat nyt myös ajankohtaisia..

Mutta no no, ei tarvita, meillä ei ole kouluväkivalta/kiusaamis/huumeongelmia kouluissa. Meillä on vain sukupuolen moninaisuuden ymmärtämisen puute -ongelma.

Vierailija
64/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkööt Setalaiset Venäjälle oppejaan jakamaan.

Vierailija
65/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, omalla yläasteella jokus 90 luvun alussa kävi SETA puhumassa. En enää muista mistä puhui, mutta ei jäänyt traumoja (tämä siis melko pienellä paikkakunnalla länsi-Suomessa.). Ei tämä mikään uusi ilmiö siis ole. (Enemmän ahdisti hihhulipapin uskonnontunnit, kun ei aina muistanut, ettei me muut olla mistään herätysliikkeestä).

Meillä ei käynyt Seta 2000-luvulla, vaan bilsan ope luennoi miehistä ja naisista koko tunnin, ja ennen tunnin loppua tokaisi että sitten on kans transvestiitteja ja muita fetissejä. Olen muunsukupuolinen, mutta minulla ei ollut tuolloin vielä sanoja kuvaamaan kokemustani, muuten kuin etten koe olevani tyttö enkä täysin poikakaan, joten kyllähän tuollainen on tosi toiseuttavaa ja jäi ahdistavaksi muistoksi. Luulin pitkään että minulla täytyy kai sitten olla semmoinen fetissi jota pitää hävetä. Kotona googlatessa fetissejä en kokenut yhtään samaistumista niihin, mutta onko tuo ihmekkään kun sukupuolikokemuksessa ei ole siitä kyse, en saa siitä mitään seksuaalista tyydytystä. Edes tranvestiitti ei istunut, koska en ilmaissut sukupuolta vaatetuksella tai roolilla. Sekin on harmi että luokkakaveritkin jäivät ilman työkaluja käsitellä näitä asioita mikä taas vaikutti heidän suhtautumiseensa mm. minuun.

Joten ehkä se on parempi että opettajat ei opeta aiheesta josta ei tiedä vaan kutsuvat asiantuntijoita paikalle pitämään luentoa. Tässä tapauksessa on kyse tieteestä eikä mistään aatteesta.

Vierailija
66/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinä Venäjälle oppimaan. Siellä saat nauttia binäärisestä opetuksesta ja muusta taivaallisesta.

Vierailija
67/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja nuoret ovat vielä herkässä iässä ja monet etsivät vielä omaa identiteettiään. En haluaisi, että aletaan opettamaan alaikäisille sateenkaari asiaa. Toki hyväksyn sen, että kun tulee ikää lisää, niin voi valita itse mitä haluaa edustaa ja millaiseksi tuntee itsensä. Mutta vaikuttaa vähän siltä, että nuoria voi manipuloida alusta lähtien kannattamaan vain yhtä ideologiaa, mutta nämä sateenkaari ihmiset unohtaneet, että suurin osa ihmisistä on kuitenkin hetero kansaa. Tämä ideologia sekoittaa varmasti monen nuoren pään. 

Vierailija
68/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pitäisi opettaa kouluissa enemmän kristillisiä perusarvoja nyt lapset elää kuin pelossa: lyödään toisia, varastellaan,valehdellaan, ollaan epäkunnioittavia aikuisia kohtaan...eikä vain lapset vaan myös aikuiset, viime vuosina ihmisistä tullut enemmän ja enemmän ilkeitä,itsekkäitä,pahoja...ihmisten pahuus johtuu siitä että ollaan poistettu kaikki kristillisyys

Vierailija
69/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, omalla yläasteella jokus 90 luvun alussa kävi SETA puhumassa. En enää muista mistä puhui, mutta ei jäänyt traumoja (tämä siis melko pienellä paikkakunnalla länsi-Suomessa.). Ei tämä mikään uusi ilmiö siis ole. (Enemmän ahdisti hihhulipapin uskonnontunnit, kun ei aina muistanut, ettei me muut olla mistään herätysliikkeestä).

Meillä ei käynyt Seta 2000-luvulla, vaan bilsan ope luennoi miehistä ja naisista koko tunnin, ja ennen tunnin loppua tokaisi että sitten on kans transvestiitteja ja muita fetissejä. Olen muunsukupuolinen, mutta minulla ei ollut tuolloin vielä sanoja kuvaamaan kokemustani, muuten kuin etten koe olevani tyttö enkä täysin poikakaan, joten kyllähän tuollainen on tosi toiseuttavaa ja jäi ahdistavaksi muistoksi. Luulin pitkään että minulla täytyy kai sitten olla semmoinen fetissi jota pitää hävetä. Kotona googlatessa fetissejä en kokenut yhtään samaistumista niihin, mutta onko tuo ihmekkään kun sukupuolikokemuksessa ei ole siitä kyse, en saa siitä mitään seksuaalista tyydytystä. Edes tranvestiitti ei istunut, koska en ilmaissut sukupuolta vaatetuksella tai roolilla. Sekin on harmi että luokkakaveritkin jäivät ilman työkaluja käsitellä näitä asioita mikä taas vaikutti heidän suhtautumiseensa mm. minuun.

Joten ehkä se on parempi että opettajat ei opeta aiheesta josta ei tiedä vaan kutsuvat asiantuntijoita paikalle pitämään luentoa. Tässä tapauksessa on kyse tieteestä eikä mistään aatteesta.

Niin eli opetti biologiaa. On vain 2 sukupuolta.

Ja sanasto on muuttunut; ennen queer oli haukkumasana ja vanhoille lgbt ihmisille se on sitä vieläkin.

Vierailija
70/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hei kerrothan vielä minkä luokka-asteen biologian oppimateriaalissa aiheesta keskusteltiin, koetan suhteuttaa kuinka asiaton aineenopettajan lähestymistapa aiheeseen on ollut

Vierailija
71/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla uskontoa on tuputettu kouluissa vuosisatoja. Ihan samanlaista ideologiaa sekin on.

Mielestäni hyvä idea, että nykyajan ilmiöitä käydään koulussa läpi. Lapselle kasvaa ymmärrys siitä,.että mistä tässä on kyse. Vaikka en itse olekaan uskonnollinen ihminen,niin hyvä on käydä myös uskontoa läpi koulussa- on osa kulttuuriperimäämme,ja yhteiskuntaamme,niin lapset ymmärtävät myös sitä näkökulmaa.

En välttämättä vertaisi uskontoa tähän asiaan, koska uskonto on muokannut kulttuuriamme ja kuuluu yleissivistykseen. Uskontoa ei myöskään ole pakko opiskella, vaan voi käydä elämänkatsomustunneilla sen sijaan.

En kiellä, etteikö seksuaalisuuteen liittyvät asiat siis kuuluisi yleissivistykseen, mutta niitähän käydään läpi terveystiedossa. 

Uskontoa on pakko opiskella, jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon.

Vierailija
72/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukkola on hyvä ja jättää muiden lapset rauhaan.

Seta ja seksuaalipakkomielteiset ovat hyviä ja jättävät muiden lapset rauhaan.

Seksuaalipakkomielteinen eli Ukkola ja sinun kaltaiset. Tehän tästä spämmäätte aloituksia ja vihapuhetta päivästä toiseen. Ei ole tervettä. Me muut vain haluamme olla ja elää rauhassa.

Vierailija
73/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matias sanelee, Sanna kirjoittaa.

Vierailija
74/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hei kerrothan vielä minkä luokka-asteen biologian oppimateriaalissa aiheesta keskusteltiin, koetan suhteuttaa kuinka asiaton aineenopettajan lähestymistapa aiheeseen on ollut

7 luokkalaisia oltiin, joten noin 13v oltiin silloin.

Vierailija
75/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla jo ihan tavanomaista paikoin että otetaan lapset kotikouluun.

Kuka tai mikä tämän junan pysäyttää, se jää nähtäväksi.

Luultavasti junan pysäyttää erään monoteistisen uskonnon kasvava merkitys.

Vierailija
76/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinä Venäjälle oppimaan. Siellä saat nauttia binäärisestä opetuksesta ja muusta taivaallisesta.

Ehkä menenkin. Venäjällä sentään osataan opettaa vanhoja hyviä heteroarvoja. Ehkä ei ole huono idea jos Suomi liittyy heihin.

Vierailija
77/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellinen sosialismi ja...

Vierailija
78/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun nuoruudessa toivottiin animaliaa pitämään samanlaista turneeta kuin poliisilla oli väkivallanvastainen kiertue, mutta ei sopinut kuulema koulun toimintaan.

Poliisin ja mm yhden huumenuoren äidin kiertueet olivat tosi hyviä ja herättäviä ja jotenkin vaikuttaisi, että olisivat nyt myös ajankohtaisia..

Mutta no no, ei tarvita, meillä ei ole kouluväkivalta/kiusaamis/huumeongelmia kouluissa. Meillä on vain sukupuolen moninaisuuden ymmärtämisen puute -ongelma.

Kaikki nuorten pahoinvointi lähtee tän lahkon mukaan siitä että heidät on lukittu heteronormomuottiin, josta Seta tulee heidät sankarillisena pelastajana vapauttamaan. Ja tän annetaan tapahtua..näemmä annetaan kun halutaan tilata tätä sumutusta.

Ei uskovaisille tuommoisia valtuuksia annettu. Tässä on jostain ihan hämmentävästä vallankaappauksesta kyse, jos jokainen vain nyökyttelee.

Vierailija
79/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin olen Ukkolan kanssa samaa mieltä, mutta tässä olen vähän samoilla linjoilla. Mielestäni aatteellisilla yhdistyksillä ei ole asiaa kouluihin, edustivatpa he sitten mitä aatetta tahansa. Terveystiedon ja/tai biologian tunneilla ymmärtääkseni on seksuaalikasvatusta, eiköhän se riitä.

Mitä oikein kaikki oikein kuvittelee että siellä tunnilla tapahtuu? Eihän ainakaan Seta ketään ole "käännyttämässä" mihinkään aatteeseen tai uskontoon, vaan jakamassa (objektiivista, tieteeseen pohjautuvaa) tietoa erilaisuudesta!

Mitä pahaa on rauhoittaa lasta, että tämän omat mahdolliset pohdinnat itsestään ovat ok, eivät hävettäviä tai väärin?

Ja mitä pahaa kertoa muille ettei sen(kään) perusteella saa haukkua, pahoinpidellä tai syrjiä - vaikka itse sattumalta olisi täysin perus-hetero?

Jos vielä v. 2023 on näinkin paljon tietämättömyyttä aikuisten kesken, sehän on hyvä vaan jos lapsille saadaan tietoa jaettua!

Vierailija
80/182 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret ovat vielä herkässä iässä ja monet etsivät vielä omaa identiteettiään. En haluaisi, että aletaan opettamaan alaikäisille sateenkaari asiaa. Toki hyväksyn sen, että kun tulee ikää lisää, niin voi valita itse mitä haluaa edustaa ja millaiseksi tuntee itsensä. Mutta vaikuttaa vähän siltä, että nuoria voi manipuloida alusta lähtien kannattamaan vain yhtä ideologiaa, mutta nämä sateenkaari ihmiset unohtaneet, että suurin osa ihmisistä on kuitenkin hetero kansaa. Tämä ideologia sekoittaa varmasti monen nuoren pään. 

Jos nuoret luonnostaan etsii identiteettiään siinä iässä niin miksi ei saisi antaa terveellisiä työkaluja itsensä löytämiseen, sen sijaan että jättää asian kokonaan nuoren omalle vastuulle niin että on vaarana että tämä päätyy sellaisten vaikutusten äärelle jotka ovat suoraan vahingollisia? Sukupuoliasiat eivät ole ainoastaan transihmisille vaan jokaisen olisi hyvä miettiä miten kokee ja ilmaisee itseään. Esim. pojat ovat olleet pitkään ihan heitteillä, koska itsetutkiskelu ja tunteiden ilmaisu ei ole cool, joten he päätyvät varsinkin internetissä porukoihin joissa ihaillaan esim. naisvihaa ja kouluam mus kelijoita. Koska se on se ainoa sallittu identiteetti jota heille tarjotaan. Koti, koulu ja yhteiskunta ei ota kantaa että voisi olla muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi