KOTILOT vko 47!
Kommentit (43)
Ihanaa lukea ultrakuulumisia! Kiva kuulla, että Naksulla, Uteriinalla ja anttusantulla on masussa kaikki hyvin! :)
eliisabeth: Tiedän ton tunteen noista sydänäänistä, kun niin itsekin odotin että olisivat jo kuuluneet ekalla käynnillä, mutta ei. Terkkari sanoikin, että et saa sitten hermostua jos ei kuulu :) Meilläpä on muuten samana päivänä se np-ultra! Monen aikaan oot menossa?
Ja omaan napaan ei erikoisempia. Kauhea makeanhimo koko ajan, vaan täytyisi osata pitää näppinsä erossa :( Ei oo onneks ollu enää sellasta kamalaa päänsärkyä! Omaa ultraa odotellessa! :)
Sain tänään postissa kaksi kutsua influenssarokotustutkimukseen alle 3-v lapsille. Soitin sinne, että tytöt osallistuu :) Mä oon saanut varmaan kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin kutsun itselle ja lapsille, mä en tiedä miksi ne aina vainoaa mua ;) Ja tää on eka kerta kun osallistutaan! Tää kuulosti ihan hyvältä, kun ei saa mitään lumelääkettä, vaan jokainen saa lähes varmasti suojan talven influessalta. Täyttä varmuuttahan ei koskaan voida luvata, kun virukset muuttuu koko ajan.
PP 10+2 (kuulostaa jo paljon paremmalta nää ykköselläkin alkavat viikot! ;) )
Uskaltauduin sit tällekin listalle mukaan vaikka viikkoja on tosin vasta jotain 5+. Meilläkään ei mies ihan intoutunut kolmatta tekemään, mutta näin taas kävi.. Toivottavasti nyt menee kaikki hyvin kun edellinen meni kesken vkoilla 10+6. Meillä on siis kaks poikaa ja uroskoira, joten miehiä perheessä riittää. Ehkä meille yks tytöntyllerö mahtuis mukaan. Tosin ei 7 veljestäkään kuulosta pahalta. Olen kyllä luvannut, että kolme on hyvä, enempää ei meille, mutta koskaan ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Mua vähän hirvittää odotella np-ultraa, kun viimeksi siitä päivästä alkoi koko raskauden kestävä ahdistus. Kaikki mahdollinen tutkittiin ja vika löytyi lopulta sydämestä. Ultrassa käytiinkin sitten 3 vkon välein loppuun asti. Onneksi meillä on nyt mitä suloisin ja itsepäisin 1-vuotias, jolla sydänvika ei toivottavasti haittaa ns. normaalia elämää.
Ihanaa kuulla , että ultrat on menny kaikilla hienosti.
Sikiö ei pysyny tarpeeks pitkään paikallaan, että oltais kuultu kunnolla äänet, mutta pieniä vilahduksia n. 160:n sykkeestä kyllä antoi. Onko muilta ekassa jo mitattu s/f-mitta? Mulla oli 10 cm ,tosin opiskelijan arvioimana. (11+4)
Nyt sit vaan jännätään perjantain ultraan asti. x)
AIHA, joskus kyselit muistaakseni siitä MRSA-potilaista raskauden aikana. Mä tuolla kysyin sitä ja ne oli ehdottomasti sitä mieltä, että jos tiedetään jonkun kantavan MRSA:ta, (Todettu) niin sellaisia ei raskaana sais hoitaa. Tiiän kyllä, että tästä on eri variaatioita hirveesti, mutta aattelin nyt mennä tän ohjeen mukaan. Joka itseasiassa on myös sun th:n ohje... x) Mut testejä otetaan vaan niiltä raskaana olevilta jotka työskentelee tartuntatauti-osastolla.
Se th-opiskelija on työskennelly samassa työpaikassa ku mä ja se oli vähän sitä mieltä, että voisin hyvin lopettaa tuon keikkatyön, kun se mulle on enemmän harrastuksen kuin rahan vuoksi. Sen verran kuitenkin liittyy erinäisiä riskejä. No, mä oon luvannu kaks vuoroa suullisesti tehdä, joten ne mä teen.
Hulda 11+4 ja täysin uuvuksissa...
Voi kökkö. Vai sellaset ohjeet tuli mrsa:n suhteen. Kiva kiva, kun törmään mrsa:ta kantaviin potilaisiin keikkahommissa. Pitäsköhän nyt sitten lopettaa keikat niissä paikoissa??
Mä kans muuten tunnen sen neuvolan terkkariopiskelijan! Hauska sattuma. Laitan hei sulle meiliä kun tässä kerkeen. Tulin just töistä ja nyt kyl meen tuutimaan.
AIHA Zzzzzz
Kaikki ok, vaavi vaan halusi näyttää meille kasvojaan niin ei meinannut tulla mittaamisesta mitään. Siellä se haukotteli ja heilutteli pieniä käsiään ja jalkojaan. Tunne on aivan ihana, esikoisesta kaikki meni hämmennyksen vallassa ja kakkosesta kaikki meni rutiinilla. Mutta tästä aijon ottaa kaiken ilon irti. Siis meille tulee vauva =))))) se on pyllystä päähän 6,5cm pitkä ja kun lisää jalat niin n.10cm. Ajatelkaa täysin tunnistettava ihmisen alku, (siinä niille mietittävää jotka harkitsevat aborttia).
Olo on mainio ja hymy korvissa...mieskin oli innoissaan ja totesi raskauden olevan nyt todellinen hänelle. Harkitaan että kerrottaisiin viikonloppuna lapsille, nyt kun on hieman kuviakin joita esittää.
JB 72
rv 12+1 (todistetusti)
Siis miten tuolla ulkona voikaan olla noin masentava ja pimeä ilma. Totta totisesti, jos ei tällaisesta kelistä masennu niin mistä sitten. Ulos kun ikkunasta kattoo niin täys pimeys keskellä päivää ja vettä satanu kaatamalla myös koko päivän. Onko teillä muilla ilmalla vaikutusta mielialaan, kun eihän kaikilla vaikuta ollenkaan satoi tai paistoi, mutta kyllä mä oon aivan eri ihminen sään mukaan.
Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista!!!
JB72: Se on kyllä kumma miten se raskaus tuntuu todemmalta kun on sen ultrassa todennut ja nähnyt itse miten tuollaisella 10 cm:n kokoisella rääpäleellä voi kädet ja jalat olla jo selvästi erotettavissa.
Omaan (:) ei muutoksia, ensi maanantain neuvolaa odotellessa.
LapaLepa rv 21+6
Tosiaan, en muista muistinko eilen edes kertoa, että nlassa todettiin että diastolinen paine on koholla. (125/95) Ja sitä seuraillaan. Mut haluan oikeesti sen alemmas, joten koitan vähentää suolaa ja rasvaa, mutta onkos muita poppakonsteja? (Kahvia oon vähentäny huomattavasti rv 6 asti, joten...)
Np-ultrasta ja sikiön koosta. Mun tuossa kirjassa " naisen elämä ja hoitotyö" lukee, että rv 12 sikiö on 9cm ja 35g. Sinänsä hurjaa, mut toisaalta, meiän tytöt on syntyessään ollut 45cm pitkiä, joten eipä siihen tuosta 9cm:stä oo enää kovin pitkä matka ajatellen paljonko viikkoja kuitenkin on jäljellä. ;)
Tää sää masentaa muakin. ajattelin, että lähtisin pienelle kävelylenkille joka päivä, mut eipä toi houkuta yhtään. Toisaalta kävelin tänään päiväkodille ees taas, joten ehkä se riittää tälle päivälle. (Sinne on yhteen suuntaan 800m-1km)
Siivoillu oon ja laittanu jouluvaloja taas muutaman lisää. Piti tehdä koulujuttuja, mut on jotenkin niin pöhnäinen olo, kun yöllä en taas saanu unta pariin tuntiin...
Hulda 11+5 (pe np-ultra)
Eli Hulda80: Mulla on ollut molemmissa edellisissä raskauksissa paineet koholla, mutta vasta jostain 30 viikoista eteenpäin. Esikoisesta olin oikein osastolla 3 eri otteeseen ihan lopussa lepäämässä ja yritettiin käynnistää sen 3 eri kertaa ja kolmannella onnistui. Esikoisesta tosin oli viimeisellä sairaalaan jäänti reissulla paineet muistaakseni 172/126 enkä saanut enää edes kävellä osastolle vaan mut kärrättiin sängyllä. Niin ja molemmilla kerroilla on myös ollut valkuaista pissassa, joten on luokiteltu mulla lieväksi raskausmyrkytykseksi.
Toisessa raskaudessa oli myös paineet hieman koholla, mutta kotona lepäilyllä ja äitiyspolin kontrolleilla selvisin. Yhden kerran yritettiin käynnistää tuloksetta.
Nyt kolmannella kerralla on eka neuvola käynnillä ollut paineet 132/85, toisella kerralla 125/85 ja viime kerralla 130/70. Neuvolatätikin ihmetteli tota viime kerran hyvää painetta.
Toisella ja tällä kolmannella kerralla olen raskauden alussa painanut noin 5 kg enemmän kuin ekalla kerralla. Viimeksi ja nyt siis suunnilleen saman verran.
Nyt tällä viimeisellä kerralla olen fyysisesti parhaimmassa kunnossa kuin edellisillä kerroilla. Olen niin paljon urheillut ja liikkunut, mitä sitten taas en edellisillä kerroilla ollut niin ahkerasti harrastanut tai siis en oikeastaan ollenkaan. Luulenkin siinä olevan osa syy tähän hyvään verenpaineeseen.
Eli mun mielestä liikunta ja terveelliset elämäntavat kyllä auttavat tähän asiaan ainakin ja varmaan moni muukin mitä en tiedä.
Sitten vielä, mulla tämä korkea verenpaine on myös perinnöllistä. Eli äidillä ja isällä on molemmilla lääkitys kyseiseen vaivaan eli osasyy on myös sieltä. Mites Hulda80 sun vanhemmilla?
LapaLepa
Olipas ihana lukea muiden hyviä ultra kuulumisia!! Ihana että teidän masukeilla on kaikki ok!! Omaan ultraan pääsenkin varmaan vasta tammikuulla! Ja neukkariin joskus joulun aikaan, en ole edes vielä soittanut, kerkeehän tuonne ... =)
Väsymys painaa täällä edelleen, nyt on onneksi pekkasia loppu viikko niin saa huilia, no huilia ja huilia, lähetään Savoon mummoloimaan ja matkaa sinne vaan vaivaiset 400 kilsaa =) Mutta ei ole siellä heinäkuun jälkeen käyty ja nyt oiva tilaisuus!
Joulusta oli puhetta, en ole laittanut vielä olleskaan mitään jouluvalmisteluja, en edes kortteja! Ulos himoitsen valoja, mutta tuo miekkonen vielä laittaa hanttiin =) Yleensä ostan kaikki valmiina, olen kauheen huono askartelemaan kortteja ja vuorotyön takia ei oikein jaksa leipoo yms! Piparit a tortut valmis taikinoista paistetaan.
Mun sisko on tällä hetkellä synnärillä! Aamulla 8lta oli käynnistys aika, kuinkahan kauan saan odotella uuttä tätitettävää? Ja pääsenköhän katsomaan huomenna ennen Savoon lähtöä??
Nyt en kerkee muuta kommentoimaan! Sori!
Jaksuja kaikille Kotiloille!
T78 & Essi 4+6
No kohollahan niilläkin on. Just äidillä itseasiassa todettiin kohonneet arvot. Aika huippulukemat vielä... Isällä on ollut pidempään.
Liikuntaa täytyy ihan tosissaan sitten lisätä, koska tuolla suolan ja rasvan vähentämisellä en oo huomannu mitään erityistä vaikutusta olleen. (Vaikka sitä aion edelleen myös vähentää.) Saisin ilmaisia uimalippuja vissiinkin kaupungilta, kun oon siellä töissä, joten pitäsiköhän ihan uintia harkita. ;)
Paljon on porukkaa käynyt ultrassa tällä viikolla ja kaikilla on sieltä vain hyvää kerrottavaa, tosi hienoa! Eilen kävin lukemassa teidän jutut, mutta en jaksanut mitään kirjoittaa. Nyt on taas niin tasaista tää odotus, ettei siitäkään joka päivä asiaa keksi. Seuraavaa neuvolaa odotellessa tässä lähinnä eletään vaan, ei kovin jännittävää :)
On kyllä tosi kurjaa tää pimeys. Mullakin se vaikuttaa vireystilaan ihan selvästi. Lapsetkin on ihan hädissään, että tuleeko sitä lunta enää tänä talvena uudestaan :) Nuorempi varmisti vielä multa, että tuleehan joulu silti, vaikkei lunta oliskaan... Voi noita lasten murheita!
Meidän tarvis laittaa toi keittiö kuntoon jouluksi. Vuosi sitten tehtiin keittiöremppa, vaihdettiin kaapit, lattiat ja tapetit yms. kaikki uusiksi, mut homma jäi vähän kesken kun iski remonttiväsymys... Lattialistat on irti, kaakelit saumaamatta, muuriseinä maalaamatta ja välitilan valaisimet asentamatta... Nyt päätin, että jouluksi ne on tehtävä tai se ei valmistu koskaan. Tälläsiä me just ollaan :) Itse vaan tulee niin sokeaksi kaikille pikku epäkohdille, ettei niitä enää edes huomaa. Mies vielä kun kaihtaa kaikkea remonttihommaa kuin ruttoa, niin sitä on tosi vaikea saada patistettua tekemään mitään. Mutta kyllä nyt on pakko, ei auta enää vetkutella!
Mutta nyt taidan mennä taas huuto.nettiin katselemaan olisko siellä kivoja vauvanvaatteita huudettavaksi :) Se on moro!
Luna ja Nuppu rv 21+5
eli meillä menee raskaus kesken. pe lähtie on tullut verta. eillen kävin äitipolilla ja siellä sanottiin ettei sikiö vastaa viikkoja eikä sykettä näy. Ei jaksanut meidän vauveli tämän pidemmälle. Nyt sit vaan odottelen koska se tulee pois suojastaan.
Tämä on todella kauheaa, ei ikinä olisi uskonut tulevan omalle kohdalle.
Toivotan teille muille kaikkea hyvää odotukseen, pitäkää itsestänne huolta!
Pahoittelut keskenmenosta 72oinas ja paljon voimia! Vaikea edes löytää mitään sanoja! :(
Ihanaa taas oli lukea hyviä ultrakuulumisiakin! Omaa ultraa odotellessa, että näkee pikkuisella olevan kaikki hyvin!
Tänne ei nyt erikoisempia! Ehkä masu rupeaa pikkuhiljaa jo vähän pömpöttämään :)
PP 10+3
Olen pahoillani keskenmenosta! Voimia sinulle ja miehellesi!!
Olen tosi pahoillani keskenmenon johdosta! Voimia!
Otan myös osaa suruunne. =( Toivottavasti elämä taas pian hymyilee. Voimia!
72oinakselle pahoittelut!
ON: Huomenna on np-ultra, jännittää jo ihan sikana! x) Verenpainetta edelleen alentelen. Koitan syödä paljon banaaneja, koska kaliumin ja magnesiumin pitäis kans laskea verenpainetta. Liikkunutkin olen, toivottavasti ei vaan innostus lopahda ton kurjan sään takia nopeasti...
Onko muilla kolmatta odottavilla sellaisia asioita mitä haluaa kokeilla kolmannen kanssa, kun ei ekojan kanssa tullu kokeiltua? mulla on unipussit. Mutta en nyt sit tiiä haluanko niitä kesävauvalle kuitenkaan ostaa, vaan vasta sit syksyks... Kestoja aion kans haalia, mut niitä kokeiltiin jo tokan ja kankin kanssa, ei toin ihan vauvasta asti. Kantoliinaan en ihan päässy jyvälle, mut ehkä kesävauvan kanssa pääsen?
Pitää mennä vähän syömään. Kauhea jano koko ajan... (Normaalia?)
Hulda 11+6
Ikävää kuulla. Meille kävi samoin. n. kaks kuukautta sitten, joten tiedän tunteen.
Vanhempi poikani sanoi asiasta kuultuaan näin: " Se vauva oli varmasti sairas, eikä olisi jaksanut elää. Sen oli parempi tulla pois" .
Yritetään me aikuisetkin ajatella näin, vaikka vaikeaa se onkin.
Hulda: Tulehan sitten heti kertomaan niitä ultrakuulumisia! :) Ihanaa lukea muiden, kun oma vasta edessä parin viikon päästä!
En tiedä mitä uutta kolmosella tulee kokeiltua. Unipussi oli kupuksella käytössä vähän aikaa, ja nytkin on kaapissa isompi uusi unipussi, jonka varmaan myyn, kun tuntuu olevan liian kuuma. Kuopukselle ostin myös Hug-a-Bub kantoliinan, mutta talvivauvalla sitä ei tullut käytettyä kun pari hassua kertaa, ja senkin myin jo pois vähän aikaa sitten. Kesävauvalla liina voisi olla hyvä, mutta haluaisin jonkun tavallisen liinan jonka vois sitoa monella tapaa! Kestoja meillä ei ole koskaan käytetty, eikä ne ole mun juttu. Yks mikä vaikuttaa kivalta on sellainen TummyTub kohtuamme, sellaisen oon ajatellu tälle ostaa aluksi :) Ei sitä tiedä vielä mihin sitä hurahtaa ;)
Tää on kyllä aika masentava sää! Esikoinen meni mun mummolle vähäksi aikaa leikkimään mun 6v pikkusiskon kanssa ja äiti sen kohta varmaan tuokin kotiin. Asuu tossa ihan lähellä. Käytiin kuopuksen kanssa uudessa Tarjoustalossa, kun aukes tänään, mutta eipä siellä saanut rauhassa katsella kun oli niiiin paljon porukkaa. Ja aluksi ei toiminut edes rullaportaat, vaan ihmiset sai kantaa ostoskärryjä ylös kun eihän ne mihinkään siinä liiku. Onneks laitto sen päälle just kun päästiin rullaportaille asti.
Ensi viikolla mennään sitten jo tyttöjen kanssa ottamaan ne ekat influenssarokotteet.
PP 10+4
joko lisää ultrakuulumisia ja olihan niitä!
Ihanaa että kaikki on hyvin! Toi Simpson heitto oli hauska :)
Meillä mies tulee kohta töistä kotiin ja mä lähden vuorostani iltavuoroon. Ei innostais kyl yhtään. Jotenkin väsy olo tänään ja kaikki ottaa päähän. Päänsärkykin tekee tuloaan. Eli ihanaa loppupäivää...
Toivottavasti teillä positiivisemmin!
AIHA