Kun kaupassa aukeaa uusi kassa, onko mielestäsi jotain sääntöjä jonotusjärjestyksestä?
Nanna Karalahti oli tyrmistynyt, kun mies hänen takaansa oli mennyt uudelle kassalle ennen häntä.
"Hyvinvointivaikuttajan mukaan hänen takanaan jonottanut mies oli käyttäytynyt epäasiallisesti.
Viereinen kassa aukeaa. Takanani oleva mies ryntää tyhjälle kassalle. Itse siinä lapsen kanssa kysäisen ystävällisesti (ehkä myös näpäyttääkseni) että voidaanko me mennä kuitenkin ensin kun olimme sua ennen tuossa jonossa?
Mies ei suhtautunut Nannan kysymykseen hyvin.
Mies: Onko sulla noin helvetin kiire, että tässä menee ihan minuutti kun minä menen.
Minä: Ei vaan mun mielestä se on hyvää käytöstä, että päästetään jonossa aiemmin olleet."
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Nanna-Karalahti-tyrmistyi-kaupan-kassalla…
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan vuoronumeroautomaatti siihen kassojen läheisyyteen. Uuden kassan avautuessa palvellaan numerojärjestyksessä.
Olisi täysin idioottimainen systeeni jossain 20-kassaisesssa hypermarketissa, pahimmillaan joutuisit menemään kaupan toiseen reunaan kassalle ja sitten palaamaan takaisin, että pääset sille sisäänkäynnille, mistä pääset autollesi. Puhumattakaan paljonko aikaa menisi numeron vaihtumisesta siihen, että kävelee sille numeron antamalle kassalle. Kauanko kassa odottaa, että huonosti liikkuva vanhus sinne saakka ehtii ja missä vaiheessa ottaa seuraavan, kun ei huomaa tämän olevan yhä matkalla kassalle sieltä numeroautomaatilta. Yksi kerta huvikseni mittasin, paljonko tulee käveltyä marketin sisällä. Toista kilometriä oli tulos, enkä edes läheskään joka paikassa kaupassa kiertänyt. Jossain Stockmannin vaateostoksilla tai apteekin reseptitiskillä tuo numerosysteemi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut joskus lentokentän kassalla ja itse huusin jo kassalle mennessä jonoilijoille, että otan jonojärjestyksessä. Melkeimpä kaikki kiitti, kun kassalle pääsi. Pahoittelin myös pitkään jonossa seisseille ruuhkaa ja katsoin aina silmiin tervehtien. Sain ainakin ulkomaalaisilta monesti tippiä (loput valuutat), mutta ostin niillä taukohuoneeseen pullaa. Olin monena vuonna peräkkäin myymälän myyvin myyjä ja ihan vaan tuon asiakasystävällisyyden vuoksi.
Ihana sinä! :)
Jonotusjärjestyksessä, mutta turha sitä on odottaa, kun epäkohteliaat miehet ryntää kuitenkin edelle. Siispä itsekään en enää välitä olla kohtelias ja antaa edelläni olevan mennä ensin.
Itsepalvelikassat on parhaita ja sujuvimpia, yksi jono monta kassaa. paitsi jossain Prismassa, jossa ei ista edes tehdä itsepalvelukassoille omaa yhden jonon aluetta vaan jokaiselle kassariville on oma jono
Minä menen väkivalloin eka jos avataan
Aivan...Tänään 223.8.23..pisti vihaksi kun Mamin lidl yksi jono..kassa 2 avaa..niin joku apina loikkasi eteen..Tää on uusi jono kun sanoin ....onneksi en mitään rasistista...
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla paikkakunta- ja kauppakohtaista. Kyllä täällä sivistyneemmässä kaupungissa mennään jonotusjärjestyksessä eikä karjalaumana.
Näin. Samalla vilkaisen onko takanani olevalla vain muutama ostos, jos itselläni on kärryllinen, kehotan menemään edelleni. Siinä kerkiää parikin pieniä ostoksia tekevää mennä jo ulos kaupasta, kun itse vielä latoo tavaroita hihnalle. Lasten kanssa ostoksia tekeviä en kyllä ikinä kehtaisi kiilata. Arvostan kyllä, mikäli lasten kanssa viikon ostoskärryä työntävä päästäisi minut kahvipakettini kanssa edelleen. Näin on käynytkin.
Useimmiten sinne ryntää joku keski-ikäinen mies tai homssuinen nuori nainen jonon hänniltä.
Sivistyneessä maailmassa tietysti huomioidaan muita ihmisiä ja annetaan jonossa edellä olijoiden mennä ensin. Käytöstavat on Suomessa so last season.
Kuulen mielessäni sen vittumaisen äänensävyn suhahtelevine stadilaisässineen, millä tämä nevöhööd-Nanna on asiansa miehelle esittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen esimerkiksi vasta valitsemassa kassa johon jonottaa ja kohdallani avautuu uusi kassa niin ilmanmuuta menen siihen ensimmäisenä vaikka viereisissä jonoina olisi joku jonottanut kuinka kauan tahansa. Ja ylipäätänsä, jos liikkeessä on vaikka 12 kassalinjaa kuten eniten asioimassani niin kuinka monesta linjasta muka pitäisi alkaa kysellä oikealta ja vasemmalta niitä jotka haluaa linjaa vaihtaa ja oliko 3 linjan vaihtaja jonossa kauemmin kuin 5 linjan (jos 4. aukeaa). Tietysti se on ehtimisjärjestys
Ei tarvii alkaa kyselemään, mutta kohteliasta odottaa pari sekuntia eikä rynniä, jos joku edellä oleva haluaa siirtyä ensin.
Jotkut voi jopa kysäistä, mutta en itse sitä odottaisi. Eihän kaikki halua siirtyä siihen viereiseen jonoon.
Juuri näin. Olin eilen kaupassa, jossa oli tasan yksi kassa auki ja jonoa alkoi syntyä. Itse olin jonon viimeisenä, kun viereinen kassa avattiin enkä todellakaan lähtenyt rynnimään ensimmäisenä sinne. Odotin muutaman sekunnin, jolloin minua kauemmin jonottaneet saivat tehdä päätöksensä ensin ja halutessaan siirtyä. Helppoa.
Suomen turhin julkkis on Nanna Karalahti.
Itse olen enemmän huomannut sitä, että osa asiakkaista on laiskoja vaihtamaan kassaa eikä kukaan tahdo oikein liikkua, kun kassa huuttaa, että siellä on vapaata. Saa tosiaan rauhassa mennä sinne, jos haluaa.
Tilanteen mukaan. Pitkän jonon hänniltä ei ole kohteliasta kiilata uuden jonon kärkeen, mutta mitä väliä on meneekö eka, toka vai kolmas siihen uuteen jonoon ensimmäiseksi. Vanhukset ja kiukkuilevien lasten kanssa kulkevat päästäisin myös ensin.