Kun kaupassa aukeaa uusi kassa, onko mielestäsi jotain sääntöjä jonotusjärjestyksestä?
Nanna Karalahti oli tyrmistynyt, kun mies hänen takaansa oli mennyt uudelle kassalle ennen häntä.
"Hyvinvointivaikuttajan mukaan hänen takanaan jonottanut mies oli käyttäytynyt epäasiallisesti.
Viereinen kassa aukeaa. Takanani oleva mies ryntää tyhjälle kassalle. Itse siinä lapsen kanssa kysäisen ystävällisesti (ehkä myös näpäyttääkseni) että voidaanko me mennä kuitenkin ensin kun olimme sua ennen tuossa jonossa?
Mies ei suhtautunut Nannan kysymykseen hyvin.
Mies: Onko sulla noin helvetin kiire, että tässä menee ihan minuutti kun minä menen.
Minä: Ei vaan mun mielestä se on hyvää käytöstä, että päästetään jonossa aiemmin olleet."
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Nanna-Karalahti-tyrmistyi-kaupan-kassalla…
Kommentit (94)
Kyllä tuo tilanne on aivan villi länsi, harvoin näkee kohteliaisuutta tässä asiassa. Isojen ostosten kanssa ei edes aina viitsi lähteä vaihtaman kassaa.
Vierailija kirjoitti:
Jonon mukaan. Uuden kassan kuuluu minusta myös sanoa ääneen, että jonon ensimmänen voi tulla uudelle kassalle. Monesti sanotaankin. Sitten jos ensimmäinen ei mene, niin sitten seuraavat voi mennä.
Minkä jonon ensimmäinen? Kassajonoja on useita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua että jotkut kuvittelee että kyseessä on juoksukilpailu. Miten junttia!
Tietenkin mennään jonotusjärjestyksessä ja annetaan esim. sen edellä olevan huonojalkaisen mummon mennä ensin vaikka hyvin ehtisit halutessasi kiilaamaan hänet.
Hah. Todellisuudessa se menee joka ensin ehtii. Sivistynyt suomalainen antaa ulkomaalaisten mennä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan vuoronumeroautomaatti siihen kassojen läheisyyteen. Uuden kassan avautuessa palvellaan numerojärjestyksessä.
Oikeastaan vuoronumerot on kätevät vain niissä missä nykyäänkin käytössä eli tiskeillä tai kapoissa joihin ei voi muodostaa selviä jonoja. Joissain optikkoliikkeissä olisi hyvä olla tai muissa mihin saattaa pöllähtää useampi asiakas ja ei oikein jonona muodosteta. Hirveää vilkuilua, koska oma vuoro, ettei vaan etuile tai anna muiden etuilla.
Asuntojen jaossa, missä ei käytössä tapauskohtaiset harkinnat on hyvä olla jonotusnumerot esim. asumisoikeusasunnot. Siihenkin keksittiin jotain ihme sääntöjä. Tarkoitus varmaan, että mitään asuntoa ei saa, muuta kun omistusasuntoja, muuten kun "tapauskohtaisesti" ei edes rahalla ja jonotusnumerolla. Ja jos olet jossain kaupungissa persona non grata, saattaa olla että sinun vuoro, ei sitten tulekaan koskaan.
No en kyllä jää miettimään jälkikäteen, kenen piti mennä ja mihin. Tilanne on kuitenkin vain väliaikainen ja tosiaan vain kassajono.
Näitä tulee useita vuodessa.
Tilanne on äkkiä ohi, meni se sitten miten tahansa.
Asioita, joiden ei kuulu jäädä illalla pyörimään päähän vatvottavaksi ennen nukahtamista.
Nyt hän muistaa tämän jonotustilanteen koko lopun elämäänsä. Ja sen miehen, joka ei ehkä halunnut myöskään miettiä jontustilannetta sen enempää.
Yksi liikeketju on, missä kuulutetaan usein: Kassa xx aukeaa.
En koskaan vaihda jonoa. Hetken päästä sama kassa todennäköisesti myös suljetaan, avataan viereinen tms. Ja sinä aikana oma jononi on lyhentynyt.
Onko nää uudet kassat jotenkin tuoreempia ja parempia kun toisella kassalla olevan pitäisi vaihtaa sille uudelle kassalle, mutta jos toisilta kassoilta tulee useammalta siihen eteen, siis silloinhan joutuu jonossa taaksepäin, mitä tässä logiikassa ekat siirtyy on järkeä?
Onko tämä taas sitä kuuluisaa naisen logikkaa?
Onneksi kasvoin jätkälauman keskellä etten oppinut kaikkia naisten juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on niin suomalaista! Se ryntää, joka ehtii!
Monesti muissa maissa on yksi jono, josta hajaannutaan eri kassoille sitä mukaa, kassa vapautuu. Sivistyneesti.Ulkomailla asuvana kerran Suomessa seisoin kahden kassan keskivälissä, kun molemmilla kassoilla oli henkilö minua edellä. Takaani tuli joku, joka kysyi, kummalle kassalle sinä jonotat? Vastasin, että jo tietysti sille, joka ensin vapautuu! Voi elämän kevät!
Yksi jono useammalle kassalle on ehdottomasti reiluin systeemi. On Britanniassa asumisesta NIIN ikävä tätä.
Toki sielläkään sitä ei ole käytössä ruokakaupoissa liukuhihnakassoille.
Aivan, ei ole. Liukuhihnakassoille ei koskaan ole yhtä jonoa ja se menee joka ehtii silloin kun uusi kassa aukeaa. Nannalla pikkasen nuttura kireällä taas.
Nopeimmat, jotka pääsevät muita tönimättä ensin . Ei siinä kuitenkaan yleensä voita kuin noin 4 minuuttia.
Onko jonottamisesta säädetty laissa?
Mitä vaan jos tempaisen aina jonon eteen, sanon että "haista v." jos joku siitä pahastuu. Eihän vartijakaan voi mitään tehdä, jos en riko lakia.
Filippiineillä isommassa marketissa jonotettiin nauhojen välissä. Vapautuva kassa tai "customer assistant" viittoili jonon ekalle aina et tänne näin. Assistantit pakkas ostokset. Toinen nauhakuja oli "senior citizens". Vartija puuttui jos joku yritti etuilla kuten minä vahingos en huomannu et jono käänty ja jatku kun ei oltu ihan iholla.
Olen ollut joskus lentokentän kassalla ja itse huusin jo kassalle mennessä jonoilijoille, että otan jonojärjestyksessä. Melkeimpä kaikki kiitti, kun kassalle pääsi. Pahoittelin myös pitkään jonossa seisseille ruuhkaa ja katsoin aina silmiin tervehtien. Sain ainakin ulkomaalaisilta monesti tippiä (loput valuutat), mutta ostin niillä taukohuoneeseen pullaa. Olin monena vuonna peräkkäin myymälän myyvin myyjä ja ihan vaan tuon asiakasystävällisyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Se joka sattuu ensin ehtimään. Kaikki hyötyvät kuitenkin riittävästi.
Jos itse sattuu olemaan pitkän jonon häntäpäässä, niin kannattaa tarkkailla onko uusia kassoja avautumassa.
Sitten siirtyy normaalilla kävelynopeudella siihen uuteen jonoon, jossa saa luultavasti paremman aseman kuin pitkän jonon puolessa välissä. Ei siinä tarvitse mitään kyynärpäitä käyttää, vaan kaikki hyötyvät kuin kassajonot vetävät paremmin. Kun käyttää ostoskoria, niin pystyy myös liikkumaan ketterämmin ja ostaa sen verran tavaraa mitä raavas mies pystyy kahdella kädellä kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olisi kohteliasta päästää pitempään jonottanut ensin, toisaalta olisi hyvä ottaa huomioon myös kellä on eniten tavaroita.
Minulla eri kassajonojen valintaa vaikuttaa myös se miten paljon edellä olevilla asiakkailla on tavaroita. Siis onko edellä joku "Prisma-perhe", jolla on kärry kukkuramitalla täynnä ostoksia vaiko paria asiakasta, joilla on vain muutama tavara korin pohjalla. On helppo arvioida kumpiko jono vetää paremmin.
Ihan jo hyviin käytöstapoihin kuuluu, että päästän minua jonossa ennen olleet uudelle aukeavalle kassalle.
Suomalaiset ovat kyllä maailman mittakaavassa kohteliaita jonottajia. Meidän kulttuurissamme arvostetaan sääntöjä. Monissa maissa meno on paljon villimpää, ihmiset oikeasti kiilaavat toistensa ohi, eivätkä jonota, kuten me. Suomessa säännöt ja niiden noudattaminen on tärkeää.
Olen eri linjoilla tästä jonoaiheesta kuin Nanna, mielestäni tärkeintä on, että saadaan jonoja eteenpäin, ja tällöin nopeammat saavat mennä toiseen jonoon. Ei haittaa tippaakaan, että takanani olevat menevät uuteen jonoon, pikemminkin päinvastoin, on kiva, että saa pakata ostoksiaan rauhassa.
No en ole kyllä ikinä ajatellut että uusille kassoille on jotain muita kohteliaisuussääntöjä kuin normaalistikin jonoon asettuessa (ei esim kiilata kärryjen kanssa huonojalkaisen mummon ohi).
Ja jos olen valmiiksi jo kassalla toisena tai kolmantena en jaksa alkaa jonoa vaihtamaan, ihan sama.
Vuoronumerot tarvitsisi laittaa töykeiden, ahneiden ja etuilevien asiakkaiden takia.
Monessa muussa paikassa näin onkin ja toimii oikeudenmukaisesti. Minä- minä ihmiset sitten omalla vuorollaan.
Yksi jono useammalle kassalle on ehdottomasti reiluin systeemi. On Britanniassa asumisesta NIIN ikävä tätä.
Toki sielläkään sitä ei ole käytössä ruokakaupoissa liukuhihnakassoille.