Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisesi mielenterveysongelma, miten alkoi näkyä?

Vierailija
08.02.2023 |

Voit kertoa diagnoosin, jos sellainen tuli. Mitkä olivat ensimmäiset oireet tai merkit, että nyt ei ole kaikki kunnossa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukas kerostalossa:Tekee numeron on loppuun palannut ja sitä eläke.Yrttäen hakea empatiaa.Kuitenkin pystyy istuu paarissa ilta päivää viikon kaksi kun eläkepäivä ollut.Valitaa hirveä lapsuus ja ex mies,elämä pilalla.Poltaa tupakaa talossa jossa parveketupakointi kielto silloin kun on paarin iltapäivä kierto on ollut  nissä kotinsa palanut palaa se tupakkakin. Muita kun läsnä on arka hiljainen. Kun kahden kesken ja jotain sanoo,mistä hän ei pidä,On äärettömän akresiivinen hyökkäävä nainen sanalisesti.Kaukana se hiljainen kuin ei muita läsnä.

Vierailija
22/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkityselämykset, eli tietyt esineet, numerot, värit ym. tarkoittivat hänelle jotakin tiettyä asiaa. Voimakas selkeiden ja järkevien sekä aivan sekavien kausien vaihtelu. Vahva innostus ja puuhakkuus jostakin asiasta, mikä muuttui apaattiseksi ja synkäksi masennukseksi. Sadistinen käytös, itsetuhoisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkityselämykset, eli tietyt esineet, numerot, värit ym. tarkoittivat hänelle jotakin tiettyä asiaa. Voimakas selkeiden ja järkevien sekä aivan sekavien kausien vaihtelu. Vahva innostus ja puuhakkuus jostakin asiasta, mikä muuttui apaattiseksi ja synkäksi masennukseksi. Sadistinen käytös, itsetuhoisuus.

"Merkityselämykset, eli tietyt esineet, numerot, värit ym. tarkoittivat hänelle jotakin tiettyä asiaa." Tämä on läsnä esim. kaikissa uskonnoissa. Voiko sen pohjalta päätellä mitään?

Vierailija
24/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheiselläni oli yksi outo harhaluulo vakoilluksi tulemisesta (joka meni ohi ja välissä oli normaali) jo vuosia ennen ensimmäistä psykoosia. En osannut tuosta harhaluulosta epäillä mitään koska en ollut perehtynyt mt-ongelmiin. Ajattelin vain että onpa outo ajatus hänellä.

En ole saanut vielä ensimmäistäkään psykoosia vuosikymmeniin siitä kun koin ongelmia. Tähän on riittänyt stressin hallinta ja tietoisuuden säilyttäminen siitä, että mikä on totta ja mikä on oire ja mistä se on oire.

Diagnosoin itse itseni, että luulotautisuuteni johtuu eristäytyneisyydestä, yksinäisyydestä ja tukiverkottomuudesta. Ihmissuhteissa täytyisi pitää puolensa paremmin ja valita paremmin. Raha ja status merkitsevät monelle enemmän kuin ihminen itse. Suvut ovat hajonneet. Viranomaiset eivät voi toimia korvikkeina. Juuret on revitty irti. Monissa muissa maissa on mielenterveydellisesti  parempi asua. Suomi on tässä mielessä vaativa maa.

Täällä ei hellitä heikoimpina hetkinä. Hellintä ja ymmärrys parantaisivat, palauttaisivat toimintakyvyn. Suomalaiset eivät kaikki ole onnellisia. Onnellisuus jakautuu hyvin epätasaisesti täällä. Kenellä onni on, huolehtii siitä, että toinen ei sitä saa.

Olen oppinut olemaan suhteellisen onnellinen, mutta ymmärrän myös onnettomuutta. Mieleltään herkkä on minulle terveempi. Koen olevani henkisesti vahva herkkyyteni kautta.

Vierailija
25/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istui sohvalla, tuijotti seinää, ei avannut ovea kellekään.

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? :D Kuulostaa normisuomalaiselta.

Ymmärtäisin, jos olisi istunut esim. katolla, mutta että ihan sohvalla.

Ehkä sinunkin kannattaisi mennä lääkäri puheille...

26/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Merkityselämykset, eli tietyt esineet, numerot, värit ym. tarkoittivat hänelle jotakin tiettyä asiaa." Tämä on läsnä esim. kaikissa uskonnoissa. Voiko sen pohjalta päätellä mitään?

Uskonnoissa nämä ovat läsnä symbolitasolla. Harhaisuudessa nuo merkitykset ovat konkreettisia.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
27/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa! Ai mihin asiaan liittyen? Ai niin, istun sohvalla! Olen siis tulosss hulluksi. :D

Vierailija
28/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, en tiedä onko ihan sama asia. Hänelle esim. tietyt numerosarjat, radiosta kuullut lauseet ja tietyn värinen ohi ajava auto olivat joitakin tilannekohtaisia viestejä.

Vierailija
29/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
30/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa! Ai mihin asiaan liittyen? Ai niin, istun sohvalla! Olen siis tulosss hulluksi. :D

"Istui sohvalla, tuijotti seinää, ei avannut ovea kellekään."

Ja kukaan ei kysy, mistä ihmeestä tietää henkilön istuvan sohvalla ja tujottavan seinää, jos ei avaa kenellekkään ovea?

Jos itse vastaisin jollein noin, että istun sohvalla ja tuijotan seinää, niin pitäisi tunkeilevaa ihmistä seinähulluna. Niin hulluna, että parempi kuin ei kerro mitään tekemisistään, koska osaa vääntää kaiken tiedon mielipuolisiksi juoruiksi.

Vierailija
31/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään avaa ovea, ellen ole sopinut kyläilystä tai odota pakettia. Ei kiinnosta kaupustelijat ja yllätysvieraat.

Vierailija
32/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani totesi että olethan sinä vähän masentuneen oloinen ja joskus hieman vainoharhainen. Eli kuulen syyttäviä ja haukkuvia lauseita muiden suusta kohtaani joskus.

Vierailija
33/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pidettiin mielenterveysongelmaisena kun olin kipeänä paljon kotona ja en siivonnut. Kävin kuitenkin usein lääkärissä valittamassa vaivoja. Koin etten saanut apua, joten ramppasin terkkarissa koko ajan. Yks päivä sitten sanoivat, että lähettävät mut ambulanssilla pakkohoitoon. Olin 4 päivää tarkkailussa ja pääsin pois.

Älkää rampatko lääkärissä usein! Teitä aletaan pitää hulluina. Itse en uskonut kun perheeni sanoi, että näin tulisi käymään kun rasvaan siellä koko ajan. Olen kyllä tosi tyhmä. Nyt mulla lukee tiedoissa että olen sekopää.

Vierailija
34/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti tolkuttoman päihteiden käytön.

Vierailija
35/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pidettiin mielenterveysongelmaisena kun olin kipeänä paljon kotona ja en siivonnut. Kävin kuitenkin usein lääkärissä valittamassa vaivoja. Koin etten saanut apua, joten ramppasin terkkarissa koko ajan. Yks päivä sitten sanoivat, että lähettävät mut ambulanssilla pakkohoitoon. Olin 4 päivää tarkkailussa ja pääsin pois.

Älkää rampatko lääkärissä usein! Teitä aletaan pitää hulluina. Itse en uskonut kun perheeni sanoi, että näin tulisi käymään kun rasvaan siellä koko ajan. Olen kyllä tosi tyhmä. Nyt mulla lukee tiedoissa että olen sekopää.

Niin varmaan. Pakkohoitoon pitää olla todella vahvat perusteet. Laki ei salli pakkohoitoa sen pohjalta, että joku käy usein lääkärissä.

Vierailija
36/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan. Pakkohoitoon pitää olla todella vahvat perusteet. Laki ei salli pakkohoitoa sen pohjalta, että joku käy usein lääkärissä.

Olet taatusti oikeassa. Olisi järjettömän tyhmää ja perusteetonta määrätä portilas pakkohoitoon vain toistuvien lääkärissäkäyntien perusteella.

Saattaa olla, että pakkohoitoon on määrätty harhaisuuden/psykoosin tai muun vastaavan perusteella.

Vierailija
37/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään avaa ovea, ellen ole sopinut kyläilystä tai odota pakettia. Ei kiinnosta kaupustelijat ja yllätysvieraat.

Enkä minä. Kerran joku kaupustelija pisti jalan oven väliin, kun yritin sulkea oven.

Vierailija
38/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet taatusti oikeassa. Olisi järjettömän tyhmää ja perusteetonta määrätä portilas pakkohoitoon vain toistuvien lääkärissäkäyntien perusteella.

Saattaa olla, että pakkohoitoon on määrätty harhaisuuden/psykoosin tai muun vastaavan perusteella.

Taatusti. Pykälä 8. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116#L2P9

Vierailija
39/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitti tolkuttoman päihteiden käytön.

Perisuomalainen kohtalo.

Vierailija
40/41 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset