Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olet lapsena tehnyt mitä ei enää saa/voi tehdä?

Vierailija
07.02.2023 |

Minä aloitan, käytiin kaverin kanssa alakouluikäisinä ostamassa kaverin isälle tupakkaa. Ei varmaan nyt kaupat myisi tupakkaa alaikäisille.

Laitetaan tästä ketju. Kiitos!

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehtaa istuskella ostarin penkillä yksin kauaa ja seurata mitä täällä tapahtuu ettei ole outo.

Vierailija
82/88 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin eskariin ja takaisin aina yksin. Matkaa oli n 1 km.

Uimaan mentiin kaverin kanssa n 7 vuotiaasta alkaen kaksin. Aamulla mentiin ja illalla palattiin takaisin.

Ostin isälle tupakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin välillä yksin päiväkotiin, kun olin 5v. Päiväkoti oli naapuritalossa tosin. Tai pari vuotta vanhempi sisko saattoi. Matkustettiin välillä pakettiauton takaosassa, ei se laillista ollut toki silloinkaan. Junaradalla myös leikittiin ja laitettiin raiteille 10 pennisiä, kun ne meni tietenkin littanaksi kun juna ajoi yli.

Vierailija
84/88 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokivettä ja järvivettä pystyi juomaan tulematta kipeäksi olivat puhtaita ja ei ollut turvemoskaa seassa.

Vierailija
85/88 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kuudesluokkalaisena hakenut pikkusiskon eskarista (päiväkodista) aina perjantaisin koulumatkalla, kun pääsin jo klo 12 koulusta. Oltiin sitten kahdestaan sinne asti, että vanhemmat tulivat töistä.

Ja jo tuota ennen, 4.-luokan jälkeisenä kesänä olimme ainakin jokun viikon siskon kanssa kahdestaan lomalla siten. että pyöräilimme aamulla n. 2 km päähän leikkipuistoon, jossa oli kaupungin järjestämää ohjattua toimintaa lounaineen ja välipaloineen. Ja iltapäivällä pyöräilimme saman matkan takaisin. Sisko täytti 4 sinä kesänä. Tätä ei pidetty mitenkään omituisena.

Nämä kahdella eri paikkakunnalla eri puolilla Suomea, joten ei ole edes mikään "paikallinen tapa".

Mä olin 4.-6. luokalla kun siskoni oli 2-4-vuotias. Mä hain hänet päiväkodista lähes joka päivä ja oltiin kotona kunnes äiti tuli. Äiti oli yövuorossakin useamman kerran, silloin laitoin siskon nukkumaan ja oltiin yö keskenämme. Äiti oli lastensuojelussa töissä, joten kun se meille oli ok, oli se muillekin.

Sain pikkuveljen kun olin 13v. ja mä hoidin häntä joskus koko päivänkin heti vauvana.

Ei ideaali tilanne tietenkään, mutta pakkohan se oli ja hyvin pärjättiin. Sit kun sain itse lapsia, tiesin jo kaikki vauvan hoitoon liittyvät asiat, navan puhdistuksesta lähtien.

Vierailija
86/88 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä yllätti minutkin, että eskarilainen saa tänä päivänä luvan kanssa kulkea matkoja yksin. :-o

(En tiennyt, ennen kuin lapseni tänä vuonna aloitti eskarin. Ei ole hän kyllä silti yksin kulkenut.)

Hoitolapseni sai kulkea jo 1980-luvun puolivälissä yksin eskarista kotiin. Matka oli reilu kilometri, rauhallinen katu Helsingissä.

Vierailija
87/88 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatka 60- luvulla. Takapenkillä 5 lasta, 7-12v.

Vierailija
88/88 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotialbumiin teetettiin 90-luvulla paperivalokuvia, joissa koko perhe oli alasti uimassa mökkirannassa. Lapsista näitä kuvia oli paljon. Enää ei tulisi mieleenkään, kun tietää, millaiseen käyttöön ja levitykseen nuo kuvat voivat päätyä.