Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jane sai yllätysvauvan -mutta miksi sille tehtiin päivystyksessä ensin raskaustesti ja sitten ultra, ei sisätutkimusta?

Vierailija
07.02.2023 |

Näin maallikkona tuntuu vähän oudolta, että jos vatsakivuissa vaikertava nuori nainen tulee päivystykseen ja raskauden, eli käynnistyneen synnytyksen mahdollisuus on olemassa, ei ensimmäinen hoitaja tee sisätutkimusta, vaan haaskataan aikaa tikkuun pissaamiseen ja sitten ultraan?

Ihmettelen myös, että miksei se itse tunnustellut itseään kun tuli mieleen että oho, ehkä tämä onkin synnytystä? Ainakin minä tunnen kyllä kohdunsuuni sormilla, varmasti sen huomaisi jos se on alkanut aueta.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c379ce3e-c7e8-426b-a37c-fc9a…

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan puolituttu tyttö lähti amiksesta kesken päivän sairaalaan kovan vatsakivun takia .

Noin 50 kiloinen ja 160 senttinen hento tyttö jolla oli aina tosi kireät vaatteet. Ei mitään mahakumpua tai kasvaneita tissejä näkyvissä .

Umpisuoltahan siinä taidettiin ekana epäillä,en ole varma missä vaiheessa tajuttiin kärrätä synnärille.

Ei tuosta mitään lehtijuttuja kirjoitettu,asui äitinsä luona jonkun aikaa pikkuisen kanssa ja sitten etsi oman asunnon.

Vierailija
22/24 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se raskaus pimpsaa sormeilemalla todettaisiin? Nyrkki niin syvälle sisään että voi sikiön päätä silitellä?

Kysyn kun minulla ei ole kohtua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli ihan järkeenkäypää. Ensinnäkin hänen mahansa oli todella pieni, joten tuskin ajattelivat että joo, tässä aletaan nyt synnyttämään. Vaan kun katsottiin raskaustesti niin sitten aletaan luonnollisesti katsomaan että millä viikoilla sitä ollaan. Kun itse olin raskaana niin kyllä ultrasivat kun ei sitä vauvan kokoa alapään kautta näe. Kipujen varmaan ajateltiin johtuvan ennemminkin keskenmenosta kuin synnytyksestä. Ja jos hän ei olekaan raskaana niin ultralla voi muutenkin tarkastaa kohtua. Minutkin on ultrattu vaikka en ollut raskaana.

Minua on tutkittu monta kertaa ultralla, vaikkei ole vuosiin ollut edes kohtua. On ultrattu kilpirauhanen, ylävatsa, alavatsa ja jopa poskiontelot. Osalla täällä erikoinen käsitys, että ultra=kohdun tutkiminen. Niinhän ei ole, vaan ultralla voidaan tutkia paljon muutakin. Ja siksi se on ensisijainen tutkimusmuoto vatsakivuissakin. Sillä näkee suoliston, sisäelinten ja vatsalaukun tilanteen. 

Vierailija
24/24 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se raskaus pimpsaa sormeilemalla todettaisiin? Nyrkki niin syvälle sisään että voi sikiön päätä silitellä?

Kysyn kun minulla ei ole kohtua...

No jos vauva on ihan hollilla, ei tarvitse työntää sormia juurikaan sisäänpäin, että tuntee vauvan pään. Jos tiedetään, että on raskaana ja epäillään, että synnytys on käynnistynyt, sormilla kokeillaan kohdun suun tilanne eli se, kuinka paljon suu on auki. Käytännössä tästä voi päätellä, miten pitkällä käynnistyminen jo on ja onko aika siirtyä synnytyssaliin vai odotellaanko vielä osastolla. Mutta tämä tutkimus tehdään vain, jos tiedetään henkilön olevan niin pitkällä raskaudessa, että synnytyksen käynnistyminen on vaihtoehto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi