Velkajärjestelystä
Mitä se käytännössä tarkoittaa? Jääkö joku tietty summa rahaa omaan käyttöön?
Kommentit (22)
Kysele asiasta Takuusäätiöstä tai velkaneuvonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan miten asiat sovitaan. Hajonta tuntuu olevan suurta. Itse maksoin 10% veloista.
Vain 10%! Kuka ne loput maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan miten asiat sovitaan. Hajonta tuntuu olevan suurta. Itse maksoin 10% veloista.
Ne jää velkojan tappioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä kutsutaan luottotappioiksi.
Eikö kannattais sitten tehä sikana velkaa, jos vain 10% pitää maksaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset kuluttajat korotetuissa hinnoissa.
Kestää yleensä 5 vuotta. Saat käteesi tietyn summan millä elää. Mutta kaikki muu raha menee velkoihin. Eli jos ahkeroit töissä joku kuukausi niin se tilitetään velkoihin. Tuota 5 vuotta ja olet vapaa veloistasi.
Velkajärjestely on aika tiukka mutta sillä voi vapautua veloista jos siihen siis pääsee. Jokainen tapaus omansa. Yleensä kevytmielisellä velkaantumisella siihen ei pääse. Mutta jokainen tapaus omansa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mutta kaikki ei vissiinkään pääse siihen velkajärjestelyyn🤔
Mun ukon piti mennä tohon, muuten olis kämppä viety😪
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, siinä on vain kaksi ongelmaa: velkajärjestelyyn ei pääse, jos olet ottanut velkaa vain huviksesi ja toisaalta, ei suuria velkamääriä tuosta noin vaan oteta, vaan lainanantajillakin on jonkunlaiset kriteerit. Lisäksi jos ottaa paljon velkaa ilman tarkoitusta maksaa niitä takaisin, puhutaan jo petoksesta.
Mulla kestää jopa 15 vuotta. Asunnon säilyttävä järjestely. Yhtä kauan kuin elinkautinen.
Olen yksityisenä velkojana toiminimiyrittäjälle joka (jostain käsittämättömästä syystä ja vastoin lakia) pääsi velkajärjestelyyn.
Saan 40 000e velasta takaisin 1%.
Mahtaa yrittäjää naurattaa kun pääsee taas viiden vuoden päästä rötöilemään ja minulla meni siinä koko elämän säästöt.
Laki ei ole tasapuolinen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kestää yleensä 5 vuotta. Saat käteesi tietyn summan millä elää. Mutta kaikki muu raha menee velkoihin. Eli jos ahkeroit töissä joku kuukausi niin se tilitetään velkoihin. Tuota 5 vuotta ja olet vapaa veloistasi.
Velkajärjestely on aika tiukka mutta sillä voi vapautua veloista jos siihen siis pääsee. Jokainen tapaus omansa. Yleensä kevytmielisellä velkaantumisella siihen ei pääse. Mutta jokainen tapaus omansa.
Noin se pähkinänkuoressa menee. Ja jos tiedossa on perintöä, on hyvä muistaa, ettei perinnöstä saa kieltäytyä velkajärjestelyn aikana vaan se on otettava vastaan ja menee suoraan velkojen lyhennykseen. (Sen sijaan esimerkiksi ulosoton aikana ei tarvitse ottaa vastaan.)
Vierailija kirjoitti:
Olen yksityisenä velkojana toiminimiyrittäjälle joka (jostain käsittämättömästä syystä ja vastoin lakia) pääsi velkajärjestelyyn.
Mahtaa yrittäjää naurattaa kun pääsee taas viiden vuoden päästä rötöilemään ja minulla meni siinä koko elämän säästöt.Laki ei ole tasapuolinen kaikille.
Sinun on pitänyt itse suostua velkajärjestelyyn. Velkajärjestelyyn ei pääse, elleivät kaikki velkojat hyväksy sytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, siinä on vain kaksi ongelmaa: velkajärjestelyyn ei pääse, jos olet ottanut velkaa vain huviksesi ja toisaalta, ei suuria velkamääriä tuosta noin vaan oteta, vaan lainanantajillakin on jonkunlaiset kriteerit. Lisäksi jos ottaa paljon velkaa ilman tarkoitusta maksaa niitä takaisin, puhutaan jo petoksesta.
Mutta tuo perustellaan asianjärjestelijälle vapaamuotoisesti eikä mitään tarvitse todistaa. Siis se että miksi ottanut velkaa ja toiminut petosmaisesti.
Jos on tarpeeksi hyvä puhumaan voi velkajärjestelyyn valitettavasti päästä vaikka on todennäköistä että tavat ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa yrittäjää naurattaa kun pääsee taas viiden vuoden päästä rötöilemään ja minulla meni siinä koko elämän säästöt.Laki ei ole tasapuolinen kaikille.
En alkaisi edes takaajaksi kenenkään firmaan. En edes omien lapsien, taloissa olen kyllä takaajana.
Me ei olla naimisissa, asutaan samassa kämpässä, mies velkäjärjestelyssä,, sitä en ymmärrä, miks mun tulotki lasketaan tähän, ne on miehen velkoja
Vierailija kirjoitti:
Jos pääset velkajärjestelyyn.Sinulle lasketaan perustoimentulo.Käytänössä sama mitä saisit sosusta 1 asuvana.Tai monta perheeseen kuuluu? Sinä ei katsota velan suurtta tai pienutta. Vain maksu vara. Kestä 5 vuotta.On sitten ohi. Olet puhdas tilastoissa.Et sihen pääse jos ei akituista työtä.Kaiki asiat selviää oikein kun varat ajan kaupunkisi kuntasi ilmaseen Velkan neuvojaan. Jos velkasi pieni?Kysy heiltä mahdolisuus saada takuusätiön maksaa velkasi ja maksat heille sen takaisin. Ja miten takusätiöltä raha lainataan.Säästyt koroista kummassakin tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun on pitänyt itse suostua velkajärjestelyyn. Velkajärjestelyyn ei pääse, elleivät kaikki velkojat hyväksy sytä.
Ei pidä paikkaansa.
Velallinen ilmoitti velkani velkäjärjestelijälle vasta saatuaan päätöksen koska kuuli vasta silloin että ilmoittamatta jättäminen voi purkaa velkajärjestelyn.
Heti saatuani tietää velallisen vjäjestelystä (puoli vuotta myöhässä!) vahvistin velan oikeaksi mutta vastustin myös sen aloittamista.