Miksei Raide-Jokeri (Raide-Etana) mene Tapiolaan?
Raide-Jokeri, joka korvaa ruuhkaisen bussilinjan 550 on muuten varsin onnistunut kokonaisuus, vaikkakin hintava. On kuitenkin varsin järjetöntä, ettei sen linjaa vedetty 550:n tapaan Tapiolaan. Tapiolan tulisi olla liikenteen solmukohta. Ainoan työmaiden yhteyteen olisi vallan hyvin voinut vetää Raide-Jokerin linjan ja lisätä näin Tapiolan kulkuyhteyksiä. Mielestäni linjan pysäyttäminen Keilaniemeen on varsin typerä päätös.
Toinen pointtini, joka näkyy otsikossa, on nimitykseni Raide-Etana. Se on varsin ansaittu nimitys. Raide-Etana on nimittäin keskinopeudeltaan hitaampi (25 km/h ...), kuin nykyiset bussit. Sen pysäkkien keskimääräinen väli on 800 metriä. Se ei siis nopeuta matkaa ollenkaan, ja Itäkeskuksesta Keilaniemeen kestääkin Etanalla yli tunnin. Tämänhän olisi pitänyt nopeuttaa sietämättömän pitkiä työmatkoja.
On naurettavaa, että "pikaraitiolinja" ei ole yhtään busseja nopeampi. Pysäkkien tärkeyttä olisi pitänyt punnita kriittisemmin ja priorisoida matkan nopeus, ei pelkkä kapasiteetin lisäys. Raitiolinjanhan pitäisi olla nopea, keskitetty ratkaisu, jonka harvemmille pysäkeille pääsee liityntäliikenteen muodossa, kävellen, pyörällä tai linja-autoin.
Raide-Jokeri vaikutti lupaavalta vielä ennen, kun luin näistä tiedoista. Raide-Etanasta muovautuikin katkera, puolen miljardin pettymys. Sama pettymys oli metrossakin: sekin hidasti matkoja Espoosta Helsinkiin.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Tapiolaan menee metro ajakaa sillä
Niin menee Keilaniemeen ja Otaniemeenkin...
ok. ketä kiinnostaa joku ratikka. köyhät luuserit ajavat julkisilla
Tapiolaan menee metro ajakaa sillä