Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ei saa makuupäivää yöpäivystyksen jälkeen

Vierailija
07.02.2023 |

Pitää vaan jaksaa tehdä seuraava työpäivä nukkumatta. Tekisitkö itse kuinka monta 12h päivystystä kahden työpäivän välissä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niittenkään oo pakko ottaa päivystyskeikkaa.

Kyllä on.

Öö. Ei. Tai oli syy mikä tahansa, ei ole ollut öisin aina "kunnon" lääkäriä meidänkään päivystyksessä. Kunhan joku jolla lääkärin titteli on paikalla.

Isossa osassa päivystyspisteitä ja lähes kaikissa erikoissairaanhoidon pisteissä päivystää virkalääkäri, jolla on päivystysvelvollisuus. Ei ne ole mitään vapaaehtoisia "keikkoja" jotka voi itse valita.

Velvollisuudesta voi saada vapautuksen. Esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan ei tarvitse päivystää.

Yksi vaihtoehto on myös työpaikan vaihtaminen. Yksityisellä voi valkkailla vielä vapaammin, mitä tekee ja ei tee.

Vierailija
22/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten osa porukasta luottaa lääkärin sanoihin ja tekoihin kuin kallioon: se on lääkäri, ei se voi olla väärässä. Mulla on hyvä lääkäri jota en vaihda. Jos sä et saa hoitoa vaikka kuinka ravaat lääkäreissä, vika löytyy peiliin katsomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekkakuskeilla on tarkat työajat, miten pitkään saa tehdä töitä. Miksei lääkäreillä?

Kuka haluaa leikkaukseen, jonka tekee edeltävät 24-30 h valveilla ollut lääkäri?

Vierailija
24/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

Öö. Ei. Tai oli syy mikä tahansa, ei ole ollut öisin aina "kunnon" lääkäriä meidänkään päivystyksessä. Kunhan joku jolla lääkärin titteli on paikalla.

Isossa osassa päivystyspisteitä ja lähes kaikissa erikoissairaanhoidon pisteissä päivystää virkalääkäri, jolla on päivystysvelvollisuus. Ei ne ole mitään vapaaehtoisia "keikkoja" jotka voi itse valita.

No minkähän takia niitä lääkäreitä ei aina ole? Toki tuo sanomasi lähes kaikissa..

Vierailija
25/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten osa porukasta luottaa lääkärin sanoihin ja tekoihin kuin kallioon: se on lääkäri, ei se voi olla väärässä. Mulla on hyvä lääkäri jota en vaihda. Jos sä et saa hoitoa vaikka kuinka ravaat lääkäreissä, vika löytyy peiliin katsomalla.

Ei pidä paikkansa. Kaksi eri terveyskeskuslääkäriä ei tunnistanut keuhkoveritulppani. Lopulta löysin itseni tehohoidosta. 

Vierailija
26/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

No minkähän takia niitä lääkäreitä ei aina ole? Toki tuo sanomasi lähes kaikissa..

Kyllä kaikissa erikoissairaanhoidon päivystyspisteissä on lääkäri silloin kun ne ovat ylipäänsä auki. Tk:ssa ei välttämättä ole.

Vierailija
27/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

Velvollisuudesta voi saada vapautuksen. Esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan ei tarvitse päivystää.

Yksi vaihtoehto on myös työpaikan vaihtaminen. Yksityisellä voi valkkailla vielä vapaammin, mitä tekee ja ei tee.

Niin, suurin osa päivystystyötä tekevistä lääkäreistä ei (onneksi) sairasta mitään vakavaa mielisairautta. Ja mikä vaihtoehto se on, että kaikki lääkärit siirtyy yksityiselle? Kuka siellä julkisella sitten päivystää?

Vierailija
28/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen on lääkäri. Ja tajuan hyvin, mistä se palkka tulee. On oikeasti ihan kokoajan töissä. Siis normaalin 8h päivävuoron jälkeen on yö ja vkl päivystyksiä jatkuvasti. Ja ei ole vapaaehtoista vaan kuuluu asiaan nuorehkolla lääkärillä. Heillä pienet lapset eli olis mielummin kyllä kotona.

Vierailija
29/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä saa niin hyvät lisät, että niitä tehdään vapaaehtoisesti

Vierailija
30/37 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

Useimmilla erikoisaloilla ei ole mahdollista tehdä erikoistumispalveluita yksityisellä. Ja joillakin aloilla ei ole privaatissa töitä edes valmiille erikoislääkäreille, ainakaan kokopäiväisesti. Tämä siihen alkuperäiseen väittämään, että kenenkään ei muka ole pakko päivystää. Kyllä on, jos mielii erikoistua ja tehdä oman erikoisalan töitä.

Tietysti jos sille linjalle lähdetään, niin kenenkään ei ole pakko olla ylipäänsä lääkäri vaan kaikki voi ryhtyä kukkakauppiaiksi. Hoitakoon sairaat itse itsensä.

Vierailija
31/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Päivystysvelvollisuus on käytännössä kaikilla päivystävän alan sairaalalääkäreillä

2. Kaikissa laajan päivystyksen pisteissä on muun muassa sisätautipäivystäjä, kirurgipäivystäjä, anestesiologipäivystäjä. Sitten suppeiden alojen päivystäjiä kotosalla. Lisäksi on yleensä niin sanottu yleispäivystäjä tai akutologinen päivystäjä. Viimeksi mainittu hoitaa suurimman osan keskussairaalapäivystysten potilaista. Nämä viimeksi mainitut päivystysvuorot on niitä, joihin on vaikein saada lääkäreitä. Näissä on myös ne korkeimmat palkat. Palkka vaihtelee noin 75-200e/h riippuen paikasta, arki vai pyhä jne.

3. Esim kirurgian tai sisätautien erikoistuvilla on hyvin raskas päivystysvelvollisuus, monesti käytännössä pakko tehdä yli 60 tuntista työviikkoa.

Lääkäreiden määrä on kasvanut. Koulutus määrät koko ajan nousseet. Jostai syystä silti ei ole riittävästi. Itse syyttäisin pääosin huonoja tietojärjestelmiä ja turhaa byrokratiaa. Ja perusterveydenhuollon vuosikymmenien huono resurssointi tuottaa tulosta. Omasta mielestä lääkäreitä voidaan hyvin kouluttaa paljonkin enemmän mutta nyt käsillä olevia ongelmia se ei tule ratkaisemaan. 90-luvulla oli vielä lääkärityöttömyyttä merkittävästi ja siitä on koulutusmäärät jo tuplattu.

Itse päivystän melko paljon noita yleispäivystyksiä eri sairaaloissa. Niistä koostuu noin puolet kuukausittaisista tuloista.

Vierailija
32/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri saa nukkua päivystysvuorossa. Mun kaveri on psykiatri. Hoitajat laittavat pedin ja tuovat ruokaa.

Lääkäriliitto vastusti vuorotyösysteemiä. Eli halusivat tehdä noita vuorokauden kestäviä töitä rahan takia.

Vierailija
33/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon palkkaan olisin kyllä valmis valvomaan vaikka kuinka paljon. Jos joskus on vapaapäiviä, nukun silloin koko viikon edestä. Ai niin, teen jo nyt niin pienellä duunarin palkalla.

Vierailija
34/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. Kaksi eri terveyskeskuslääkäriä ei tunnistanut keuhkoveritulppani. Lopulta löysin itseni tehohoidosta. 

Eli jos sinä et kuulu lääkäriuskovaisiin, sellaisia ei ole? Koska sinä olet kuka olet ja sinun kokemuksesi on ainoa oikea?

Vierailija
35/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon palkkaan olisin kyllä valmis valvomaan vaikka kuinka paljon. Jos joskus on vapaapäiviä, nukun silloin koko viikon edestä. Ai niin, teen jo nyt niin pienellä duunarin palkalla.

Ei siinä nyt ihan pelkkä valvominen riitä. Eikä kyl nykyruuhkissa ehdi päivystysvuoroissa lepäillä.

Vierailija
36/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri saa nukkua päivystysvuorossa. Mun kaveri on psykiatri. Hoitajat laittavat pedin ja tuovat ruokaa.

Lääkäriliitto vastusti vuorotyösysteemiä. Eli halusivat tehdä noita vuorokauden kestäviä töitä rahan takia.

Ai että hoitajat petaa ja tekee voikkoleivät? Paras vitsi pitkään aikaan. Hieman kyseenalaistan kaverisi juttuja. Tsih

Vierailija
37/37 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreitä ei ole riittävästi vuorotyösysteemiin. Ja juu lisää voidaa kouluttaa, mutta eipä noihin näytä se auttavan vaikka on tuplattu.

Valuvika on vanhusten hoidossa ja perusterveydenhuollossa.

Ja juu. Kun on näitä kotona varallaolopäivystyksiä niin ei niistä tosiaankaan makseta mitää tuommoisia palkkoja vaan saa hyvinki pienen takapäivystyskorvauksen. Voi olla esim 10-30e per tunti. Riippuu kuinka nopeasti on velvollisuus olla sairaalassa kun on tarvis. Tuo on virkaehtosopimuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi