Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1343)
Vierailija kirjoitti:
kasvisosekeitto jatkettuna punaisilla linsseillä ja broiskujauhelihalla on täyttävä herkku.
Onko huonot hampaat kun pitää soseuttaa?
On fantastista syödä hyvin tehtyä mutta raaka-aineiltaan yksinkertaista ja edullista ruokaa. Elämän suuria nautintoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse kasarin lapsena laitoin liian vaaleaksi jääneeseen ruskeaan kastikkeeseen paprikajauhoja ja kahvia. Meillä olis siis usein kahvipannuun jäänyt kahvitilkka niin laitoin sen maustamisvaiheessa ruskeaan kastikkeeseen. Isosisko meinasi hermostua kun näki ensimmäisen kerran kahvin lisäämisen. Pilaan kuulemma ruuan. Nauroin vain että olet monesti syönyt vastaavasti tekemääni kastiketta eikä kahvi ole haitannut. Näkyi jatkossa itsekin lisäävän kahvia kastikkeeseen.
Ok, mutta mikset vaan rukistanut niitä jauhoja tarpeeksi..
Inkoonpuurolta tuo kuulostaa. Sillä on siis ihan oikea nimikin.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus 70-luvulla eka kerran poikaystävän luona ja äitinsä tarjosi ruuaksi köyhäinpuuroa. Sitä syötiin voisilmän ja maidon kanssa. Se oli perunapuuroa. Oli tehty perunasoseesta, perunoiden keitinvedestä, ohrajauhoista ja suolasta.
Siis tähän viestiin viittaus. Inkoonpuurolta tuo kuulostaa. Sillä on siis ihan oikea nimikin.
Näin maalla kasvaneena maanviljelijän tyttärenä voin sanoa, että parasta ruokaa on yksinkertainen ruoka. Ei tarvita kalliita ihmeellisyyksiä, ainoastaan hyvät raaka-aineet ja pätevä ruuanlaittaja.
Mä olen pärähtänyt papusalaattiin. Pirkan papuja saa erilaisia 3 purkkia 2 euroa. Ei ole pahan hintaista.
Kolmea eri papua valumaan. Pari valkosipulin kynttä ihan pieneksi, kuten yksi punainen chili tai chili rouhetta. Mustapippuria ja suolaa. Loraus oliiviöljyä ja loraus happoa. Yrttejä kuivattuna tai tuoreena. Omat suosikit on korianteri ja persilja. Joskus laitan minttua, mutta vähemmän.
Tuosta saa vaikka mitä makuja, kun kaikki on vaihdeltavissa miten vaan. Tästä saa edullista, mutta myös kallista. Riippuen aineista mitä haluaa käyttää.
Mä teen tätä koko ajan jääkaappiin eri versioina. On hyvä proteiinin lähde, säilyy viikon. Menee sellaisenaan tai aterian sivussa. Leivän päälläkin toimii. Grillauksessa makkaran tai lihan kylkeen, toimii vegeille.
Vierailija kirjoitti:
mun halpisvakkari on paistettu tai ihan vaan keitetty riisi kananmunalla ja soijalla. eipä paljon halvemmaksi ruoka mene ja on hyvää.
Olen syönyt jotain tuollaista pari viikkoa. Suolaisena ja makeana. Että kai sillä elää jos kiinalaisetkin. Oli tarkoitus keittää pikku nyytti lisäkeriisiä, tulikin kattilallinen. Huom. osaan käsitellä riisiäkin hygienisesti, ei tullut myrkytystilaa. Ja kiitti myötätunnosta, ei se nyt johtunut köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Näin maalla kasvaneena maanviljelijän tyttärenä voin sanoa, että parasta ruokaa on yksinkertainen ruoka. Ei tarvita kalliita ihmeellisyyksiä, ainoastaan hyvät raaka-aineet ja pätevä ruuanlaittaja.
Ja usein nopeita laittaa yksinkertaisuudessaan.
punaviini-, valkoviini-, balsamico-, sherryviini-, samppanja- jne kaikki etikoita kaikkiin tarpeisiin...
Itse tehty jauhelipyörykät, perunamuusi ja siihen kastike parempaa ei ole.
Anoppi kutsui perunapuuroa köyhäinpuuroksi.
Mikähän olisi gluteeniton ja laktoositon sydänystävällinen köyhäilyruoka, suureen energiantarpeeseen? Kaiken lisäksi helppotekoinen.
Ostin kotivaraksi pari vuotta sitten Tokmannilta tarjouksessa ollutta Jalostajan sika-nautasäilykettä. Ennen kuin menee vanhaksi söin yhden purkillisen ikään kuin makaronilaatikossa. Tuote on ällistyttävän huonolaatuista, en tiedä miten käyttää jäljellä olevat 2x400 g purkilliset. Nuoruuteni -80 luvun nötköt oli laadukasta ruokaa, mutta ei tämä. En halua roskiin heittää ja kaipaisin kunnon neuvoa, miten sen voi valmistaa ruoaksi. Tuntuu nimittäin siltä, että ennemmin kärsin nälkäkuoleman, kuin sitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tekis mieli hk sinistä uunissa niin että se kuori hieman kutistuu. En vain ole ostanut sitä yli 10 vuoteen.
Se kuori pitää poistaa kun laittaa lenkin. Sehän ei ole luonnon suolta.
Se kuori on kollageenia naudasta, ei se vaarallista ole vaikka söisikin.
Kiitos tiedosta! Minä olen luullut että se on muovia. Silti joskus pureskelen sitä, kaikki maut irti... Olkoonkin kansallismakkara, ei Sininen lenkki ole minusta erityisen hyvää. Monet grillimakkarat on parempia, ja mieluummin vedessä kuumennettuina, ei grillattuna. Liika suola ja rasva liukenee veteen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kotivaraksi pari vuotta sitten Tokmannilta tarjouksessa ollutta Jalostajan sika-nautasäilykettä. Ennen kuin menee vanhaksi söin yhden purkillisen ikään kuin makaronilaatikossa. Tuote on ällistyttävän huonolaatuista, en tiedä miten käyttää jäljellä olevat 2x400 g purkilliset. Nuoruuteni -80 luvun nötköt oli laadukasta ruokaa, mutta ei tämä. En halua roskiin heittää ja kaipaisin kunnon neuvoa, miten sen voi valmistaa ruoaksi. Tuntuu nimittäin siltä, että ennemmin kärsin nälkäkuoleman, kuin sitä syön.
Ennen nötkötti oli tosiaan karkeampaa, ja siitä tuli esim. hyvää ja helppoa lihakastiketta paloiteltuna paistinpannussa. Jos sellaista rakennetta odotit, ymmärrettävästi petyit. Kun luopuu tuosta odotuksesta, niin kyllähän säilykeliha ihan hyvää ruokaa on. Käyttää sitä kuin makkaraa, vaikka leivän päällä, tai salaatissa ja keitoissa. Pitäisi kysyä valmistajilta, miksi rakennetta on muutettu, ja tekeekö kukaan entisenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen nötkötti oli tosiaan karkeampaa, ja siitä tuli esim. hyvää ja helppoa lihakastiketta paloiteltuna paistinpannussa. Jos sellaista rakennetta odotit, ymmärrettävästi petyit. Kun luopuu tuosta odotuksesta, niin kyllähän säilykeliha ihan hyvää ruokaa on. Käyttää sitä kuin makkaraa, vaikka leivän päällä, tai salaatissa ja keitoissa. Pitäisi kysyä valmistajilta, miksi rakennetta on muutettu, ja tekeekö kukaan entisenlaista.
Paninkin kysymyksen tekoälylle, ja sieltähän vastaukset tuli heti: "Säilykelihojen (kuten sika-nautapurkkien) muuttuminen "mössömäisemmäksi" johtuu pääasiassa tuotantoprosessin tehostamisesta, halvempien raaka-aineosien käytöstä ja kuluttajien muuttuneista mieltymyksistä."
Vierailija kirjoitti:
Mikähän olisi gluteeniton ja laktoositon sydänystävällinen köyhäilyruoka, suureen energiantarpeeseen? Kaiken lisäksi helppotekoinen.
Hernekeitto. Itse tehty. Lihan tilalle voi laittaa muutakin.
S-Marketista italianpatapussi hieman yli euron z-tra. Siihen jauheliha vähän yli kaksi euroa. Lisäksi keksinyt lisätä veden lisäksi tomaattimurskaa, pakastepinaattia, vähän lisää spagettia ja pilkottua kesäkurpitsaa koska se alkaa olemaan sesongissa eli edullista:). Ja noilla lisäyksillä ravintoarvoa lisää.
Olin joskus 70-luvulla eka kerran poikaystävän luona ja äitinsä tarjosi ruuaksi köyhäinpuuroa. Sitä syötiin voisilmän ja maidon kanssa. Se oli perunapuuroa. Oli tehty perunasoseesta, perunoiden keitinvedestä, ohrajauhoista ja suolasta.