Sveitsissä siivooja tienaa 70 000 eur/vuodessa
Olen siivousalan ihminen, taidan lähteä Sveitsiin siivoilemaan. Katsoin juuri tiedot vuodelle 2023. On kovat palkat.
Kommentit (34)
Niin, vain kommunisti ajattelee kuten AP. Se on ihan sama vaikka tienaisi miljoonan jos maitopurkki maksaa 1000 ja verot on 50%. Intiassa kaupan kassakin tienaa miljoonan!!!
Käyppä Sveitsissä 10 000€:n kanssa niin huomaat että sillä ei turisti pärjää kuukautta.
Oon just nyt täällä Sveitsissä ja hämmentävää ettei täällä oo ees kalliimpaa. Tuoppi on samanhintanen ku Helsingis ja lasketteluliput itseasias halvempia ku Levillä.
Kyllä sveitsiläisten kelpaa..
Vierailija kirjoitti:
Sveitsissä ei ole julkista terveydenhuoltoa vaan pitää olla yksityinen sairausvakuutus "Amerikan malliin" jotta saa hoitoa. Sen vuoksi palkat suurempia.
Ja onnea vaan jos telot itsesi tai sairastut sen halvan sairasvakuutuksen kanssa joka ei korvaa kaikkea ja joudut maksamaan omasta pussistasi
Sveitsi on jäänyt minulle jotenkin aika vieraaksi maaksi. Sieltä ei uutisoida usein. Johtuisiko siitä ettei kuulu EU:hun ja on sotilaallisesti puolueeton.
Vierailija kirjoitti:
Jotta tuolla palkkatiedolla olisi oikeasti käyttöä pitäisi tietää myös paikallinen hintataso. Suomesta käsin siivousreissut tulee melko kalliiksi.
Pariskunta pärjää ihan hyvin noin 3000chf kuussa, jos hyvä peruselämä riittää. Halvemmallakin pääsee tai kalliimmalla. Riippuu missä haluaa asua ja onko työ lähellä vai kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Oon just nyt täällä Sveitsissä ja hämmentävää ettei täällä oo ees kalliimpaa. Tuoppi on samanhintanen ku Helsingis ja lasketteluliput itseasias halvempia ku Levillä.
No kyllä kelpaa. Yksin ja seurana av palsta.. Kateeks käy.
Vierailija kirjoitti:
Nuo vaikuttaa turistille, mutta entä terveyden- tai hammashoito, ruokakauppa, vuokra, koulut, harrastusmaksut?
Vuokra oli perähikiällä kerrostalossa kolmiosta 2500e/kk. Kaupungissa vielä tuplat. Sairausvakuutukset perheelle tonnista kahteen/kk, sen lisäksi mm. hammaslääkärit yms. erikseen kovalla rahalla. Ruoka ja perusjutut superkallista, jos ei koko ajan jaksa ajaa jonnekin kymmenien kilsojen päähän tarjousten perässä. Ei päässyt rikastumaan. No, palkka olikin vain 7000 e/kk, ei sillä perhettä kunnolla elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra oli perähikiällä kerrostalossa kolmiosta 2500e/kk. Kaupungissa vielä tuplat. Sairausvakuutukset perheelle tonnista kahteen/kk, sen lisäksi mm. hammaslääkärit yms. erikseen kovalla rahalla. Ruoka ja perusjutut superkallista, jos ei koko ajan jaksa ajaa jonnekin kymmenien kilsojen päähän tarjousten perässä. Ei päässyt rikastumaan. No, palkka olikin vain 7000 e/kk, ei sillä perhettä kunnolla elätä.
Vuokra ei ole perähikiällä noin korkea, ellei ole tullut huijatuksi. Tarjouksia saa useimmista kaupoista koko ajan. Näin ainakin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, vain kommunisti ajattelee kuten AP. Se on ihan sama vaikka tienaisi miljoonan jos maitopurkki maksaa 1000 ja verot on 50%. Intiassa kaupan kassakin tienaa miljoonan!!!
Käyppä Sveitsissä 10 000€:n kanssa niin huomaat että sillä ei turisti pärjää kuukautta.
Sama Norjassa, tienaahan siellä kaikissa hommissa tuplat Suomeen verrattuna, mutta tili on kuitenkin tyhjä kuun lopussa.
Siivoojan tuottama arvonlisäys on siis Sveitsissä enemmän kuin 70 000 euroa vuodessa.
Muuta korkeamman elintason maahan:
+Tienaat enemmän.
+Käteen jää vähän enemmän, kuin Suomessa.
+Asiat toimivat eri tavalla, kuin Suomessa.
-Kaikki (asuminen, ruoka, palvelut) maksaa pääsääntöisesti enemmän.
-Perhe, ystävät, kotoisat asiat ovat kaukana, joudut aloittamaan sosiaalisen elämän alusta.
-Joudut toimimaan vieraalla kielellä. Se voi harjoituksella tulla hyväksi, muttei ole koskaan sama, kuin äidinkieli.
-Asiat toimivat eri tavalla, kuin Suomessa.
--> Siitäpä pohtimaan. Itse palasin kolmen vuoden jälkeen Suomeen, mutta olin tarkoittanutkin visiittini väliaikaiseksi.
Etpä taida saada työlupaa siivoojaksi. Vaikka eukansalaisen on suht helppo mennä Sveitsiin töihin, ei sinne silti ihan noin vaan mihin tahansa työhön kävellä ulkomailta.