Mistä saa varahakijan päiväkotiin?
Yksi isovanhemmista ei enää elä. Kaksi asuu toisella puolella Suomea. Yksi asuu naapurikunnassa, mutta on vielä täysillä kiinni työelämässä, hyvä ura ja tekee pitkää päivää vastuullisessa työssä (lääkäri). Meidän sisaruksista yksi asuu ulkomailla ja yksi naapurikunnassa, mutta hänkin tekee uraa ja pitkää päivää, on omistautunut työelämälle. Samoin ystäväpiiri on akateemisia uraihmisiä, joista kukaan ei asu eikä työskentele samassa kunnassa kuin me (tämä on tyypillistä Pk-seudulla, että itse saattaa asua vaikka Sipoossa ja ystävät Espoossa).
Eli läheisiä meillä on, mutta uraihmisiä kaikki.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Jos kävisi jotain eikä huoltajat pääsisi hakemaan lasta päiväkodista, eikä olisi varahakijoita, mihin lapsi vietäisi? Vuoropäiväkotiin? Lastensuojelun puolelle johonkin vastaanottokotiin?
Meillä on silloin velvollisuus ilmoittaa lastensuojelun päivystykseen.
Näin lukee sivuillamme "
Jos lasta ei tulla lainkaan hakemaan hoidosta, eikä vanhempiin saada yhteyttä, varhaiskasvatuksen henkilökunnan velvollisuus on ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin.
"
Vierailija kirjoitti:
Jos kävisi jotain eikä huoltajat pääsisi hakemaan lasta päiväkodista, eikä olisi varahakijoita, mihin lapsi vietäisi? Vuoropäiväkotiin? Lastensuojelun puolelle johonkin vastaanottokotiin?
Vastaanottokotiin viedään, mutta näitä on tietysti ihan aniharvoin. Niitä joskus, että hakijasta on ollut epäselvyyttä ja soitellaan perään. Ei tehty lasua esim. silloin, kun hakemaan tulossa ollut vanhempi menehtyi. Kyllä siihen tarvitaan jo aika todella paljon painavammat syyt kuin joku inhimillinen erehdys saati se, että vanhemman sijaan lapsen hakee varahakija.
Vierailija kirjoitti:
No uraihmisenä ainakin itse maksan hyvälle lastenhoitajalle, joka hakee lapseni, vie hänet kotiin ja tekee ruuaat, sekä viettää aikaa lapseni kanssa, kunnes itse ehdin kotiin.
Jaa no itse teen 80 pros työaikaa eli lyhennettyjä päiviä. Tykkään olla lapseni kanssa, en haluavtejdä pitkää päivää palkatun hoitajan turvin. Mutta päiväkoti kysyy varahakijaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No uraihmisenä ainakin itse maksan hyvälle lastenhoitajalle, joka hakee lapseni, vie hänet kotiin ja tekee ruuaat, sekä viettää aikaa lapseni kanssa, kunnes itse ehdin kotiin.
Jaa no itse teen 80 pros työaikaa eli lyhennettyjä päiviä. Tykkään olla lapseni kanssa, en haluavtejdä pitkää päivää palkatun hoitajan turvin. Mutta päiväkoti kysyy varahakijaa. Ap
Sanot, ettei sitä ole. Niin me muutkin turvaverkottomat teemme. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot, ettei sitä ole. Niin me muutkin turvaverkottomat teemme. Ei ole vaikeaa.
Laitat vaan jonkun, ei sillä ole väliä kenen nimi siellä papereissa on jos varahakija ei pääse ikinä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne voi laittaa melkein kenen tahansa tiedot. Minä olen kummityttöni varahakija, mutta en minä häntä oikeasti pääse esim. kesken työpäiväni hakemaan. Lapsen vanhemmat tietävät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Joku lukiolais hlö (ennen olisin sanonut tyttö) , jolle maksatte jotain ja jonka olette sopineet päiväkodin kanssa. Hehän eivät luovuta lapsia edes iso-vanhemmille ellei etukäteen ole sovittu. Eli olettekohan koskaan edes käyneet päiväkodissa lastanne hakemassa?
Eli vähän provolta haiskahtaa!
Lapsi aloittaa vasta ensi kuun alussa mutta saatiin ja papereita täytettäväksi ja käsky ilmoittaa nyös varahakijat. Ap
Jos on noin paljon uraihmisiä, niin luulisi olevan jollain varaa palkata vaikka yksityinen lastenhoitaja, jonka ilmoittaa varahakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarviit varahakijan vai päiväkodille varahakijan puhelinnumeron? Varahakijaksi voi palkata esim. opiskelijan. Jos tarve on vain saada nimi päiväkodin listoille niin sitten vaan ilmoitat jonkun omaisesi numeron ja nimen. Ihan sama pääseekö henkilö hakemaan vai ei, eihän nykymaailmassa liki kellään ole jotain satavarmaa hakijaa, joka tulee soitosta heti paikalle. Ja ne uraihmiset taasen.... Jos nyt jäisit vaikka auton alle ja päiväkoti joutuisi soittamaan varahakijalle, niin saattaa se kiireinen lääkärikin lähteä sukulaislasta päiväkodista pelastamaan ennemmin kuin antaa sosiaalipäivystyksen hakea läheisen lapsi.
Päiväkotiin pitää ilmoittaa joku jolle soittavat jos myöhästyn tms. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lukiolais hlö (ennen olisin sanonut tyttö) , jolle maksatte jotain ja jonka olette sopineet päiväkodin kanssa. Hehän eivät luovuta lapsia edes iso-vanhemmille ellei etukäteen ole sovittu. Eli olettekohan koskaan edes käyneet päiväkodissa lastanne hakemassa?
Lapsi aloittaa vasta ensi kuun alussa mutta saatiin ja papereita täytettäväksi ja käsky ilmoittaa nyös varahakijat. Ap
Käsky? Meillä ei ollut varahakijaa, eikä mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarviit varahakijan vai päiväkodille varahakijan puhelinnumeron? Varahakijaksi voi palkata esim. opiskelijan. Jos tarve on vain saada nimi päiväkodin listoille niin sitten vaan ilmoitat jonkun omaisesi numeron ja nimen. Ihan sama pääseekö henkilö hakemaan vai ei, eihän nykymaailmassa liki kellään ole jotain satavarmaa hakijaa, joka tulee soitosta heti paikalle. Ja ne uraihmiset taasen.... Jos nyt jäisit vaikka auton alle ja päiväkoti joutuisi soittamaan varahakijalle, niin saattaa se kiireinen lääkärikin lähteä sukulaislasta päiväkodista pelastamaan ennemmin kuin antaa sosiaalipäivystyksen hakea läheisen lapsi.
Joku niistä uraihmisistä sinne paperille. Sitten vain haet lapsen itse aina niin koko varahakijalla ei ole mitään merkitystä. Jos myöhästyt, soitat tietysti päiväkotiin ja kerrot, mikä on tilanne. Varahakijuus ei tarkoita sitä, että pitää olla aina tavoitettavissa.
Meillä hakijoina on minä ja lapsen isä, varahakijoina mummo ja lapsen täti.
Jos lasta ei tulla hakemaan päiväkodista, soittavat tuon listan läpi.
Mikä tässä nyt on ongelma? Mummon tai kummin nimi ja numero paperiin ja sillä hyvä. Eihän niitä tietoja mihinkään tarvita, kun kuitenkin itse hoidat lapsen haut. Hätätilanteessa soittavat lasulle, jos kukaan ei lasta tule hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku niistä uraihmisistä sinne paperille. Sitten vain haet lapsen itse aina niin koko varahakijalla ei ole mitään merkitystä. Jos myöhästyt, soitat tietysti päiväkotiin ja kerrot, mikä on tilanne. Varahakijuus ei tarkoita sitä, että pitää olla aina tavoitettavissa.
Toki meillä myös päiväkodissa on jatkuvista myöhästymistä velvollisuus ilmoittaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku suvun uraihmisistä lukaista tämän ketjun ja kertoa ihan selkosuomeksi, että varahakijan ei siis tarvitse olla valmiudessa 24/7 vaan sinne nyt tarvitaan henkilö, joka voi lapsen mahdollisesti hätätilanteessa noutaa. Esim. se naapurikunnan lääkäri käynee tähän, osaa varmaan lukea ja saattaa päästä lasta hakemaan tarvittaessa?
Voitte myös jättää kohdan tyhjäksi ja kuten täällä selitettiin, viime kädessä kunnan lastensuojelu huolehtii lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeasti kellekään soittele sun myöhästymisen takia. Odottavat lapsen kanssa käärmeissään. Tietysti itse ilmoitat että olet myöhässä. Mun lapsen varahakija on lapsen kummitäti joka asuu eri paikkakunnalla.
No meillä on ollut varahakijoina ne lapsen isovanhemmat, jotka asuu kaukana ja on työelämässä. Me haetaan lapset aina itse ja varahakijan nimi on paperissa sitä varten, että me molemmat esim. joudutaan kolariin kesken päivän eikä pystytä hakemaan lapsia (enää ikinä). Tällaisessa äärimmäisessä tilnteessa ne uraisovanhemmatkin lähtisi hakeman kyllä.
Leikkipuistotuttu kysyi saako ilmoittaa minut varahakijaksi. Sanoin että sopii. Heillä suku asuu kauempana. Käytännössä minua ei ole kyllä ikinä tarvittu.
Kummipoikani on toki jo 20v, mutta olin hänen koko päiväkotiaikansa (5 vuotta) varahakijana papereissa. Ikinä ei minulle soitettu. Turhaan ap panikoit tästä asiasta. Kuka tahansa mainitsemistasi ihmisistä käy nimeksi paperiin.