Mistä saa varahakijan päiväkotiin?
Yksi isovanhemmista ei enää elä. Kaksi asuu toisella puolella Suomea. Yksi asuu naapurikunnassa, mutta on vielä täysillä kiinni työelämässä, hyvä ura ja tekee pitkää päivää vastuullisessa työssä (lääkäri). Meidän sisaruksista yksi asuu ulkomailla ja yksi naapurikunnassa, mutta hänkin tekee uraa ja pitkää päivää, on omistautunut työelämälle. Samoin ystäväpiiri on akateemisia uraihmisiä, joista kukaan ei asu eikä työskentele samassa kunnassa kuin me (tämä on tyypillistä Pk-seudulla, että itse saattaa asua vaikka Sipoossa ja ystävät Espoossa).
Eli läheisiä meillä on, mutta uraihmisiä kaikki.
Kommentit (67)
Varahakija voi olla kuka vaan kelle luotat lapsesi.
Meillä varahakijaa on tarvittu yhden ainoan kerran, kun minä olin lentokoneessa matkalla kotiin puhelin kiinni ja lapsen isä, jonka piti lapsi hakea, joutui onnettomuuteen. Ekana varahakijana oli yksi isovanhemmista, joka sitten haki lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Kummipoikani on toki jo 20v, mutta olin hänen koko päiväkotiaikansa (5 vuotta) varahakijana papereissa. Ikinä ei minulle soitettu. Turhaan ap panikoit tästä asiasta. Kuka tahansa mainitsemistasi ihmisistä käy nimeksi paperiin.
Joo, jos ei varhahakijaa koskaan tarvita, ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos jatkuvasti myöhästyy, ei se paperissa oleva nimi mitään korjaa.
Eiköhän tämän keskustelun tarkoitus ollut ihan vaan kertoa, miten paljon heidän lähipiirissä on uraihmisiä, joilla on se ura.
Jos ilmoitat jonkun näistä varahakijaksi, muista mainita, että kyseessä on uraa tekevä henkilö.
Meillä ei aikanaan ollut varahakijoita tai varahoitajaa. Isovahemmat jo niin vanhoja, ei- niin - läheiset sisarukset asui muualla. Jos meille vanhemmille olisi tapahtunut jotain, olisi lastensuojelun pitänyt järjestää lasten tilanne.
Lapsenvahti aina MLL tai muu taho.
Varahakija on vähän sama asia kuin sairaalan potilastietojen lähiomainen. Ei sitä tietoa tarvita kuin hätätilanteissa. Hätätilanteessa varmasti uraorientoituneet akateemisetkin voivat laskeutua tavallisten kuolevaisten tasolle ja hakea lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummipoikani on toki jo 20v, mutta olin hänen koko päiväkotiaikansa (5 vuotta) varahakijana papereissa. Ikinä ei minulle soitettu. Turhaan ap panikoit tästä asiasta. Kuka tahansa mainitsemistasi ihmisistä käy nimeksi paperiin.
Joo, jos ei varhahakijaa koskaan tarvita, ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos jatkuvasti myöhästyy, ei se paperissa oleva nimi mitään korjaa.
Mistä tämä käsitys jatkuvista myöhästymisistä putkahti? Mielestäni ap ei puhunut mitään JATKUVISTA myöhästymisistä.
Meillä on päiväkodin kaverin vanhemmat napanneet joskus mukaan ja me myös päiväkotikavereita.
Aikoinaan oli yksi naapurin täti, joka välillä haki yhden perheen lapset, jos ei vanhemmat päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarviit varahakijan vai päiväkodille varahakijan puhelinnumeron? Varahakijaksi voi palkata esim. opiskelijan. Jos tarve on vain saada nimi päiväkodin listoille niin sitten vaan ilmoitat jonkun omaisesi numeron ja nimen. Ihan sama pääseekö henkilö hakemaan vai ei, eihän nykymaailmassa liki kellään ole jotain satavarmaa hakijaa, joka tulee soitosta heti paikalle. Ja ne uraihmiset taasen.... Jos nyt jäisit vaikka auton alle ja päiväkoti joutuisi soittamaan varahakijalle, niin saattaa se kiireinen lääkärikin lähteä sukulaislasta päiväkodista pelastamaan ennemmin kuin antaa sosiaalipäivystyksen hakea läheisen lapsi.
Päiväkotiin pitää ilmoittaa joku jolle soittavat jos myöhästyn tms. Ap
Ei ne oikeasti kellekään soittele sun myöhästymisen takia. Odottavat lapsen kanssa käärmeissään. Tietysti itse ilmoitat että olet myöhässä. Mun lapsen varahakija on lapsen kummitäti joka asuu eri paikkakunnalla.
Kyllä ilmoitamme. Kertoo usein elämän hallinnan ongelmista. Jos tilanne on ap.lla ongelmallinen kehotan keskustelemaan päiväkodin henkilökunnan kanssa mahdollisuuksista ja esim. siitä olisiko pidempään auki oleva päiväkoti mahdollisuus ?
Kannattaisiko myöhästymistapauksessa tavoitella ennemmin sitä myöhässä olevaa vanhempaa kuin varahakijaa?
Ei ole ikinä ollut varahakijaa eikä sitä ole kukaan kysellytkään..jos jotain sattuisi kai lastensuojelu johonkin lapset veisi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisikään korjata? Eihän varahakija ole mitään myöhästymisten korjaaja, vaan henkilö, jonka hätätilanteessa voi hakea lapsen. Jatkuva myöhästely ei ole hätätilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä käsitys jatkuvista myöhästymisistä putkahti? Mielestäni ap ei puhunut mitään JATKUVISTA myöhästymisistä.
No se oli vähän niinku ilmassa kun ap jankkasi sitä varahakijan tarvetta niin kovasti, eikä suostunut ymmärtämään ettei sillä ole mitään merkitystä jos vanhemmat pääsevät itse lasta noutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisikään korjata? Eihän varahakija ole mitään myöhästymisten korjaaja, vaan henkilö, jonka hätätilanteessa voi hakea lapsen. Jatkuva myöhästely ei ole hätätilanne.
Ei, mutta aiheuttaa huolta siitä millainen elämänhallinta lapsen huoltajalla on. Ja sellaisesta meillä on ilmoitusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarviit varahakijan vai päiväkodille varahakijan puhelinnumeron? Varahakijaksi voi palkata esim. opiskelijan. Jos tarve on vain saada nimi päiväkodin listoille niin sitten vaan ilmoitat jonkun omaisesi numeron ja nimen. Ihan sama pääseekö henkilö hakemaan vai ei, eihän nykymaailmassa liki kellään ole jotain satavarmaa hakijaa, joka tulee soitosta heti paikalle. Ja ne uraihmiset taasen.... Jos nyt jäisit vaikka auton alle ja päiväkoti joutuisi soittamaan varahakijalle, niin saattaa se kiireinen lääkärikin lähteä sukulaislasta päiväkodista pelastamaan ennemmin kuin antaa sosiaalipäivystyksen hakea läheisen lapsi.
Päiväkotiin pitää ilmoittaa joku jolle soittavat jos myöhästyn tms. Ap
Ei ne oikeasti kellekään soittele sun myöhästymisen takia. Odottavat lapsen kanssa käärmeissään. Tietysti itse ilmoitat että olet myöhässä. Mun lapsen varahakija on lapsen kummitäti joka asuu eri paikkakunnalla.
Kyllä ilmoitamme. Kertoo usein elämän hallinnan ongelmista. Jos tilanne on ap.lla ongelmallinen kehotan keskustelemaan päiväkodin henkilökunnan kanssa mahdollisuuksista ja esim. siitä olisiko pidempään auki oleva päiväkoti mahdollisuus ?
Kannattaisiko myöhästymistapauksessa tavoitella ennemmin sitä myöhässä olevaa vanhempaa kuin varahakijaa?
Aina ensin tavoitellaan vanhempaa. Ihan siksi, että vanhempi on lakisääteisestikin ensisijaisessa vastuussa lapsesta. Varahakija ei ole myöhästymisten paikkaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta aiheuttaa huolta siitä millainen elämänhallinta lapsen huoltajalla on. Ja sellaisesta meillä on ilmoitusvelvollisuus.
Miten tuo nyt liittyy varahakijoihin? Eihän sitä huolta heille ilmoiteta, vaan lasuun.
Vierailija kirjoitti:
Joku lukiolais hlö (ennen olisin sanonut tyttö) , jolle maksatte jotain ja jonka olette sopineet päiväkodin kanssa. Hehän eivät luovuta lapsia edes iso-vanhemmille ellei etukäteen ole sovittu. Eli olettekohan koskaan edes käyneet päiväkodissa lastanne hakemassa?
Eli vähän provolta haiskahtaa!
Paljonkohan tällainen maksullinen joka päivä varalla päivystävä lukiolaishenkilö maksaisi? Hahaha. Et itse taida tietää, mikä on varahakija. Se on nimi ja puhelinnumero, joka laitetaan lapsen perustietoihin. Jos kukaan ei tule hakemaan lasta ja vanhempia ei saada kiinni (esim. ovat olleet onnettomuudessa), varahakijalle soitetaan. Jos ei hänkään tule, sossut hakee.
Mä laitoin sen muualla asuvan, työssä käyvän mummin nimen ja numeron. Eipä ole koskaan tarvinut soittaa. Emme kulje lapsen isän kanssa samalla autolla, että on hyvin epätodennäköistä, että kummallekin sattuisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velvollisuus ilmoittaa esimerkiksi lapsen leikkipuistokaverin äidille jos tämä on papereissa varahakijana? Really?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velvollisuus ilmoittaa esimerkiksi lapsen leikkipuistokaverin äidille jos tämä on papereissa varahakijana? Really?
Näköjään sen voi noinkin lukea :O
Säälittävää elämää. Ura ura ura. Miten on mahdollista että olet ehtinyt tulla raskaaksi ja synnyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään sen voi noinkin lukea :O
No kai nyt, kun sinä jauhat ihan eri asiasta kuin muut. Sinä puhut lastensuojeluun ilmoittamisesta, me muut puhumme varahakijoista.