Minne viette lastenne vaatteet, jos ette myy niitä kirpparilla tai huutiksessa?
Entä lelut?
Tulipa vaan mieleen, että Suomessakin on vähävaraisia perheitä, joilla olisi todellinen tarve?
Esim meillä ei tule hääppöinen joulu, kun sattui tulemaan isot veromätkyt ja pari muutakin isoa laskua maksettavaksi joulukuulle.
Kommentit (31)
Onko sulla miestä ja käykö hän töissä?
miten olette ennen pärjänneet. Ihan vapaasta tahdostako halusitte paljon lapsia?
sun varmaan kannattaa kysyä esim. neuvolasta että mistä olis mahdollista saada jotakin avustuksia. Seurakunnalta saa ainakin ruoka-avustuksia.
Laita jonnekin netin palstalle ilmoitus että olisit valmis ottamaan vaatetta vastaan.
antaisin mielelläni ylimääräiset pois.
Vastailen nyt kysymyksiin. On minulla töissäkäyvä mies(tosin ei mikään huippupalkkainen) ja olemme pärjänneet ihan kohtuullisesti tähän asti. Nyt vain on tullut elämään mukaan muutamia kriisejä ja laskupino on kasvanut liikaa. Se stressaa hurjasti. Omasta tahdosta meillä on iso perhe, eihän minun elämästä muut päätä.
Sinulle, joka ihmettelit kysymystäni pelastusarmeijasta. En ole koskaan käynyt sossun luukulla enkä kerjännyt mistään rahaa, joten en todellakaan ajatellut asiaa loppuun asti. En ole tottunut kerjäämään. Joinakin jouluina olemme toki saaneet yllättäviltä tahoilta pieniä jouluavustuksia.
muistaakseni luin joskus lehdestä, että eivät välttämättä ehdi alkaa pestä ja lajitella valtavia määriä kampetta ja olisi parempi, että ihmiset pakkaisivat valmiita pakettaja, joissa lukisi päällä sisältö - varsinkin, jos lahjoitus tehdään kovin lähellä joulua, ei ole enää aikaa lajitella ja toimittaa eteenpäin.
Ruokaakin toivovat lähinnä säilykkeinä, ei mitään itse tehtyjä lanttulaatikoita, koska niiden säilytys ja kuljetus on vaikeaa ja mahdotonta valvoa onko puhdasta ruokaa...
Koska en halua tukea lähetystyötä, vaan vaikuttaa paikallisesti. Tuolla on työttömiä töissä/harjoittelussa ja avustavat vähävaraisia muutenkin, mm. niillä vaatepaketeilla.
Miten voit olla köyhä? Eikä kukaan pakota hankimaan tollasta määrää lapsia.
Tässähän sitä paitsi kysytään mitä ihmiset tekee ylimääräisillä lastenvaatteillaan.
Mä säästän ihan kaikkein ihanimmat ja hauraimmat, jotka ei ehkä enää kovin monella lapsella kestäisi - ne on lähinnä omia vanhojani, joita en oo itsekään saanut uutena, joten reippaasti yli 30 v. kuteita. Näitä säästössä olevia ei ole kovin paljon.
Loput laitan kiertoon niille ystäville ja sukulaisille, joilla tiedän olevan taloudellisesti tiukkaa. Tällä hetkellä on kolmella eri ikäisellä lapsella meidän vaatteita, ja tulevat sitten takaisin meille, jos tulee lisää lapsia.
Eipähän ole varastointiongelmaa itselläkään, kun alle vuotiaan vaatteet on yhdessä paikassa, 2-3 v toisessa ja 4-5 v. kolmannessa. Sitten kun serkulta jää pieneksi, voin toimittaa saman tien nyssäkät serkun pakkaamissa pusseissa ja laatikoissa kaverille jne.
Sellaiset, joita en itse välitä käyttää, mutta ovat kuitenkin käyttökelpoisia, laitan yleensä seurakunnan keräykseen - isäni on seurakunnalla töissä ja hänen työkaverinsa vie vaatteet suoraan Viroon tai Karjalaan, joten ei ole mitään pelkoa siitä, että eivät päätyisi tarvitseville.
Uffille en lahjoita, koska myyvät niin sikahintaan, ettei köyhillä ole varaa sieltä ostaa.
Tärkeintä ei ole se, että kuka saa ja mitä, vaan se, että
ei ole järkeä täyttää kaatopaikkoja käyttekelpoisella
tavaralla.
Vaatteet mätänevät kaatopaikalla anaerobisissa olosuhteissa
tuottaen metaania. Metaani on neljä kertaa pahempi
kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
Itse vien UFF:n laatikkoon vanhat vaatteet ja kengät,
mutta jos UFF ei miellytä, niin muitakin vaihtoehtoja
on.
KIERRÄTYSKESKUS ei ainakaan ole uskonnollinen, eikä
riistä ketään, vaan yrittää vain vähentää jätevuoria.
Punainen risti ei myöskään ole uskonnollinen järjestö.
Katsokaa vaikka periaatteet nettisivuilta. Punainen RISTI ei
tarkoita uskonnollista symbolia! (Eihän natsien hakaristikään
ollut kristinuskon symboli.)
Itse voisin tosin ihan hyvin viedä myös Pelastusarmeijalle
tai kenelle vain, kunhan vaatteet ja muu tavara menevät
kiertoon.
Kuusankoskella toimii Vienon Kamari, joka tekee säännöllisesti avustusmatkoja Venäjälle ja ottaa lahjoituksia vastaan. Vakaumuksesta en oo ihan varma.
Minä olen säästänyt kaikki lasten ehjät ja siistit vaatteet esikoisen ajoilta lähtien. Olen ajatellut antaa ne lapsille sitten joskus aikuisena. En tiedä tekevätkö niillä mitään mutta itselleni oli ainakin kivaa, kun äitini oli myös säästänyt minulle omia vanhoja vaatteitani :)