Liian säästäväinen puoliso
Terve kaikille. Tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan jollekin palstalle, toivottavasti löydän apua täältä (tai ainakin lohtua). Olen 50-vuotias, asunut avomieheni kanssa jo 27 vuotta. Meillä on kolme lasta joista kaksi on jo poissa kotoa. Mieheni on yksityisyrittäjä ja olen aina auttanut häntä työssään, tietysti ilman palkkaa, sillä rahathan tulevat perheemme käyttöön, tai niin olen ainakin uskonut. Minulla ei ole omia tuloja; kun tarvitsen rahaa esimerkiksi ruokaostoksiin, joudun aina pyytämään ne häneltä. Omaa rahaa minulla ei ole käytössä kuin kolikoita jotka jäävät kukkaron pohjalle tai sukulaisilta saadut lahjarahat. Jos haluaisin uusiaesimerkiksi huonekaluja (kaikki rikki jo vuosia sitten, 27 vuotta sitten ostettuja) , vastaus on "ei tartte ne on ihan hyviä vielä". Jos kotona menee joku asia rikki (hänen asunto), ei korjaa kun vasta vuosien päästä tai sitten ei ollenkaan. Verhotanko irtosi, tuossa se on nojannut seinää vasten jo lähes vuoden, vaatehuoneen oven sarana hajosi, sekin on odottanut korjausta vaikka kuinka kauan; oven irrotin kun pelkäsin sen kaatuvan. Tässä vain muutama esimerkki, tää asunto hajoaa kokonaan pikkuhiljaa... Hän ei pelkää työtä, tekisi töitä vaikka 24/7 kunhan vaan tienaisi rahaa. Sitä pitää ansaita mutta ei käyttää....Muuten hän on iloinen, ihana kumppani ja aika ankara isä, hieman vanhanaikainen, mutta parempi näin. Olemme kasvaneet yhteen, en usko että osaisin elää ilman häntä, mutta kun hän on niin pihi... Haluaisin kauniin kodin ja joskus käydä lomallakin jossain, mutta ei. Myönnän että olen aina olluthänen "tossun alla" ja olen aina antanut hänen päättää asioista, mutta vain siksi että olen parhaani mukaan yrittänyt olla hyvä ja kuuliainen vaimo hänelle, ja hyvä äiti lapsilleni... Ymmärrän kyllä että yrittäjän elämä ei ole helppoa, mutta kuitenkin, eikö elämästä pitäisi nauttia kun vielä siihen kykenee...Tämä jatkuva säästäminen on rasittavaa...😕... Emme ole enää nuoria, haluaisin nähdä joidenkin unelmieni toteutuvan... Löytyykö kohtalotovereita? Saisinko hänet muuttumaan jollain tavalla?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani olivst maanviljelijöitä, eli yhdessä tekivät kaikki maataloustyöt, mutta kaikki rahat menivät vaan isäni tilille ja äitini joutui aina kysymään rahaa esim. jos lähdettiin kaupungille ostoksille ja isä kun oli todella pihi niin äitini joutui elämään pikkuhiluilla. Mitään uusiä huonekaluja ei voinut ikinä ostaa eikä remontoida, esim ei sisävessaa meillä ollut ja vanha talo muutenkin ihan rempallaan ja homeinen. Kävi sääliksi äitini...:(. Ap, asioiden on muututtava, älä suostu tuollaiseen pihistelyyn, vaan sopikaa uudet pelisäännöt rahan käyttöön. Ja jos olet apuna yrityksessä, niin kyllä sinun pitää saada rahaa omaan käyttöön tietty summa kuukaudessa!
Jos ei ole työsopimusta, niin ei ole mitään pakkoa maksaa yrityksen tililtä palkkaa. Yritys kun ei ole sama asia kuin omistajansa pankkitili, jokainen yksityisnosto tililtä tulee kirjata ja sille pitää olla peruste. Verottaja ainakin kiinnostuu, jos puolisolle maksaa palkkaa unohtaen verot, sivukulut ja vakuutukset.
Ne saa erotessa osituksena ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani olivst maanviljelijöitä, eli yhdessä tekivät kaikki maataloustyöt, mutta kaikki rahat menivät vaan isäni tilille ja äitini joutui aina kysymään rahaa esim. jos lähdettiin kaupungille ostoksille ja isä kun oli todella pihi niin äitini joutui elämään pikkuhiluilla. Mitään uusiä huonekaluja ei voinut ikinä ostaa eikä remontoida, esim ei sisävessaa meillä ollut ja vanha talo muutenkin ihan rempallaan ja homeinen. Kävi sääliksi äitini...:(. Ap, asioiden on muututtava, älä suostu tuollaiseen pihistelyyn, vaan sopikaa uudet pelisäännöt rahan käyttöön. Ja jos olet apuna yrityksessä, niin kyllä sinun pitää saada rahaa omaan käyttöön tietty summa kuukaudessa!
Jos ei ole työsopimusta, niin ei ole mitään pakkoa maksaa yrityksen tililtä palkkaa. Yritys kun ei ole sama asia kuin omistajansa pankkitili, jokainen yksityisnosto tililtä tulee kirjata ja sille pitää olla peruste. Verottaja ainakin kiinnostuu, jos puolisolle maksaa palkkaa unohtaen verot, sivukulut ja vakuutukset.
Ne saa erotessa osituksena ulos.
Avoliitossako?
Höpsistä. Ihan samat työttömyyskorvaukset, asumistuet ja toimeentulotuet saisi kuin kaikki muutkin