Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian säästäväinen puoliso

Vierailija
06.02.2023 |

Terve kaikille. Tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan jollekin palstalle, toivottavasti löydän apua täältä (tai ainakin lohtua). Olen 50-vuotias, asunut avomieheni kanssa jo 27 vuotta. Meillä on kolme lasta joista kaksi on jo poissa kotoa. Mieheni on yksityisyrittäjä ja olen aina auttanut häntä työssään, tietysti ilman palkkaa, sillä rahathan tulevat perheemme käyttöön, tai niin olen ainakin uskonut. Minulla ei ole omia tuloja; kun tarvitsen rahaa esimerkiksi ruokaostoksiin, joudun aina pyytämään ne häneltä. Omaa rahaa minulla ei ole käytössä kuin kolikoita jotka jäävät kukkaron pohjalle tai sukulaisilta saadut lahjarahat. Jos haluaisin uusiaesimerkiksi huonekaluja (kaikki rikki jo vuosia sitten, 27 vuotta sitten ostettuja) , vastaus on "ei tartte ne on ihan hyviä vielä". Jos kotona menee joku asia rikki (hänen asunto), ei korjaa kun vasta vuosien päästä tai sitten ei ollenkaan. Verhotanko irtosi, tuossa se on nojannut seinää vasten jo lähes vuoden, vaatehuoneen oven sarana hajosi, sekin on odottanut korjausta vaikka kuinka kauan; oven irrotin kun pelkäsin sen kaatuvan. Tässä vain muutama esimerkki, tää asunto hajoaa kokonaan pikkuhiljaa... Hän ei pelkää työtä, tekisi töitä vaikka 24/7 kunhan vaan tienaisi rahaa. Sitä pitää ansaita mutta ei käyttää....Muuten hän on iloinen, ihana kumppani ja aika ankara isä, hieman vanhanaikainen, mutta parempi näin. Olemme kasvaneet yhteen, en usko että osaisin elää ilman häntä, mutta kun hän on niin pihi... Haluaisin kauniin kodin ja joskus käydä lomallakin jossain, mutta ei. Myönnän että olen aina olluthänen "tossun alla" ja olen aina antanut hänen päättää asioista, mutta vain siksi että olen parhaani mukaan yrittänyt olla hyvä ja kuuliainen vaimo hänelle, ja hyvä äiti lapsilleni... Ymmärrän kyllä että yrittäjän elämä ei ole helppoa, mutta kuitenkin, eikö elämästä pitäisi nauttia kun vielä siihen kykenee...Tämä jatkuva säästäminen on rasittavaa...😕... Emme ole enää nuoria, haluaisin nähdä joidenkin unelmieni toteutuvan... Löytyykö kohtalotovereita? Saisinko hänet muuttumaan jollain tavalla?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, että mitkä huonekalut olette saaneet rikki 27 vuodessa. Meillä yhteiseloa takana 32 vuotta, sohvat on päällystetty kerran uudestaan ja ns. topatut tuolit päällystin itse. Keittiö uusittiin noin 10 vuotta sitten, mutta yksikään lipasto, komero, pöytä tai tuoli ei ole hajalla.

Ihmiset kans valittelee, että autoihin tulee vikoja. En ymmärrä. Ostin uuden auton viisi vuotta sitten ja se on ihan kunnossa vielä. Tietty olen käyttänyt sitä vuosittain huollossa, jossa välillä jotain vaihdetaankin, mutta yksikään auton osa ei ole hajalla.

Minä satuin ostamaan maantaikappaleen, jos tuli kaiken laisia vikoja vaikka huollossa käytin säännöllisesti. 

Vierailija
22/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorvaile vielä 15 vuotta niin alkaa takuueläke juoksemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, että mitkä huonekalut olette saaneet rikki 27 vuodessa. Meillä yhteiseloa takana 32 vuotta, sohvat on päällystetty kerran uudestaan ja ns. topatut tuolit päällystin itse. Keittiö uusittiin noin 10 vuotta sitten, mutta yksikään lipasto, komero, pöytä tai tuoli ei ole hajalla.

Ihmiset kans valittelee, että autoihin tulee vikoja. En ymmärrä. Ostin uuden auton viisi vuotta sitten ja se on ihan kunnossa vielä. Tietty olen käyttänyt sitä vuosittain huollossa, jossa välillä jotain vaihdetaankin, mutta yksikään auton osa ei ole hajalla.

Minä satuin ostamaan maantaikappaleen, jos tuli kaiken laisia vikoja vaikka huollossa käytin säännöllisesti. 

Mullakin pöydällä kohta vuosihuolto.

Vierailija
24/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
25/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettelemistä tuossa on, kun kerran teilläkin on lähes kaikkia kalusteita joko uusittu tai kunnostettu? Kuvittele, missä kunnossa ne teidän sohvat olisi, ellet olisi niihin rahaa laittanut.

Lähes kaikki = 2 sohvaa ja 12 tuolia (nämä vuodelta 1922).

Näiden lisäksi meiltä löytyy noin 86 muuta huonekalua, jotka ovat vallan ehjiä eli mihin ihmeeseen vertaat, jos 14 huonekalua on sama kuin lähes kaikki?

Keittiön uusiminen noin 30 vuoden välein on sekin liikaa?

Vierailija
26/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivst maanviljelijöitä, eli yhdessä tekivät kaikki maataloustyöt, mutta kaikki rahat menivät vaan isäni tilille ja äitini joutui aina kysymään rahaa esim. jos lähdettiin kaupungille ostoksille ja isä kun oli todella pihi niin äitini joutui elämään pikkuhiluilla. Mitään uusiä huonekaluja ei voinut ikinä ostaa eikä remontoida, esim ei sisävessaa meillä ollut ja vanha talo muutenkin ihan rempallaan ja homeinen. Kävi sääliksi äitini...:(. Ap, asioiden on muututtava, älä suostu tuollaiseen pihistelyyn, vaan sopikaa uudet pelisäännöt rahan käyttöön. Ja jos olet apuna yrityksessä, niin kyllä sinun pitää saada rahaa omaan käyttöön tietty summa kuukaudessa!

Vierailija
27/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen satu maanantain kunniaksi.

Ja vielä tosi huono sellainen :(

Vierailija
28/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo....

Satuile ensi kerralla paremmin.

Vierailija
29/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani olivst maanviljelijöitä, eli yhdessä tekivät kaikki maataloustyöt, mutta kaikki rahat menivät vaan isäni tilille ja äitini joutui aina kysymään rahaa esim. jos lähdettiin kaupungille ostoksille ja isä kun oli todella pihi niin äitini joutui elämään pikkuhiluilla. Mitään uusiä huonekaluja ei voinut ikinä ostaa eikä remontoida, esim ei sisävessaa meillä ollut ja vanha talo muutenkin ihan rempallaan ja homeinen. Kävi sääliksi äitini...:(. Ap, asioiden on muututtava, älä suostu tuollaiseen pihistelyyn, vaan sopikaa uudet pelisäännöt rahan käyttöön. Ja jos olet apuna yrityksessä, niin kyllä sinun pitää saada rahaa omaan käyttöön tietty summa kuukaudessa!

Jos ei ole työsopimusta, niin ei ole mitään pakkoa maksaa yrityksen tililtä palkkaa. Yritys kun ei ole sama asia kuin omistajansa pankkitili, jokainen yksityisnosto tililtä tulee kirjata ja sille pitää olla peruste. Verottaja ainakin kiinnostuu, jos puolisolle maksaa palkkaa unohtaen verot, sivukulut ja vakuutukset.

Vierailija
30/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis jo 50 vuotias, etkä tehnyt esimerkiksi töitä tai edes ilmoittautunut työkkäriin ? Jos olisit edes sen verran saanut aikaiseksi saisit omaa rahaa. Yksikään edes 50 vuotias nainen ei ole tuollainen eikä noin tyhmä että selittää laiskuuttaan ja siipelyä kuuliaisuudella, ei edes minun mummot eläneet toisten rahoilla. Niin äitini on yli 80 vuotias ja on tehnyt töitä ikänsä kun sitä omaa rahaa on halunnut.

Vierailija
31/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suora vastaus MUTTA. Jos miehesi kuolee ennen sinua olet kusessa. Sinulla ei ole mitään, ei rahaa, ei eläkettä, ei asuntoa. Avoliiton kautta et saa mitään vaan joudut kadulle vain vaatteet päälläsi jos jäät leskeksi.

Vierailija
32/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: miksi ihmeessä et ole itse nostanut verhotankoa paikoilleen? Entä korjannut oven saranoita? Ja miksi et saa mitään tuloa? Lapsilisät, palkkatulot (voit vaikka myydä Tuppereita), työttömyystuki (jos kerran ei ole töitä ja haluat työpaikan saadaksesi rahaa). 

Mikä sinua pidättelee?

Nyt keräät itsesi nainen ja alat hankkia omaa rahaa.  

Vierailija
33/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otahan mt-lääkkeesi ja pian.

Suosittelen 🤑

Vierailija
34/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika samassa tilanteessa itse, joten en tiedä onko tuossa mitään suurempaa ihmettelemistä. Tosin firmalla on ollut vaikeita vuosia peräjälkeen monta, ja siksi ei ole varaa irrottaa siitä mitään ollut. Olen aika varma, että näitä tapauksia on pilvin pimein. Nyt pitäisi olla parempi vuosi luvassa ja oletan saavani vaihteeksi jotain palkkaakin. Edellisen sain 2016. 

Vierailija
35/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskaltanut nuorena yrittäjää ottaa itselleni juuri tästä syystä.

Vierailija
36/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida homma nyt. Ehdit vielä, etkä katkeroidu. Hommaa oma työ ja irrota taloutesi oman kulutuksesi osalta miehesi taloudesta. Hankin oma pankkitili, jos ei jo ole. Sodanjälkeisen sukupolven edustajista monella homma meni noin, että nainen kituutti sen pihimiehen kupeessa. Karseaa. Kummitätini esim. ei hankkinut edes kunnollista koulutusta ja hänen varakas miehensä lähti kävelemään, kun tätini oli päälle 50. Olisi ollut ihan hyvä, että olisi ollut omaa varallisuutta edes jonkin verran ja koulutus, jolla hakea töitä. 

Vierailija
37/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit edes tehnyt kappalejaot. 

Voi nyt kirosana!

Vierailija
38/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut kotiäitinä?

Vierailija
39/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks ap mutta sä olet ollut hyvin tyhmä ja sinisilmäinen. Naisella tulee AINA olla omia puolisosta riippumattomia tuloja ettei joudu tuohon tilanteeseen missä sä olet.

Jösses. Oot syntynyt 1970-luvulla. Kyllä sun ois jo pitänyt tietää paremmin.

Opiskelemaan ja töihin, sulle ei oo ees kertynyt eläkettä joten asiasi ovat ihan järkyttävän huonosti.

Vierailija
40/43 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikuinen ihminen etkä lapsi. Mene töihin. Sitäpaitsi jokainen suomalainen työtön saa ainakin työmarkkinatuen, että et sinä täysin rahaton voi olla tai sitten olet yhtä tajuttoman huono elämän suunnittelussa kuin miehesikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme