Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Pk-seutu on laaja käsite. Omasta mielestäni laajuus on juuri se ongelma. Helsinki on "maailman suurin pikkukaupunki" eli pääosin harvaan asuttua ja liikkuminen hidasta jos et liiku juuri metroasemalta toiselle (vrt. vaikka junamatka Hki-Tre on nopea, mutta matka Espoo-Pirkkala jo huomattavan hidas). Ihmisissä paljon muuta maata enemmän pintaliitäjää ja valtion elättiä.
Itse en tykännyt vaan muutin pois kun olin työkokemusta käynyt pari vuotta kerryttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seutu on laaja käsite. Omasta mielestäni laajuus on juuri se ongelma. Helsinki on "maailman suurin pikkukaupunki" eli pääosin harvaan asuttua ja liikkuminen hidasta jos et liiku juuri metroasemalta toiselle (vrt. vaikka junamatka Hki-Tre on nopea, mutta matka Espoo-Pirkkala jo huomattavan hidas). Ihmisissä paljon muuta maata enemmän pintaliitäjää ja valtion elättiä.
Itse en tykännyt vaan muutin pois kun olin työkokemusta käynyt pari vuotta kerryttämässä.
Eniten niitä pintaliitäjiä oman kokemukseni mukaan löytyy Tampereelta ja Kuopiosta.
Pelkästään työn perässä tulin Helsinkiin. En ole katunut, mutta jos muualla olisi työpaikka järjestynyt, olisin valinnut toisin. Kyllähän se hiveli mieltä, kun sai paikan samantien, yhdellä puheella, kun muualla oli jahkailtu ja pyöritelty, että katsotaan. Nyt vielä muutama vuosi ja lähden täältä varmasti. Mutta siihen saakka viihdyn, turha kipuilla asuinpaikan kanssa. Työttömänä olisi huonompi olla, vaikka olisi siellä mistä on lähtöisin. Eikä Helsinki ole mahdoton paikka, kunhan vaan löytää itselleen sopivan kolkan, mulle se on Itä-Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään työn perässä tulin Helsinkiin. En ole katunut, mutta jos muualla olisi työpaikka järjestynyt, olisin valinnut toisin. Kyllähän se hiveli mieltä, kun sai paikan samantien, yhdellä puheella, kun muualla oli jahkailtu ja pyöritelty, että katsotaan. Nyt vielä muutama vuosi ja lähden täältä varmasti. Mutta siihen saakka viihdyn, turha kipuilla asuinpaikan kanssa. Työttömänä olisi huonompi olla, vaikka olisi siellä mistä on lähtöisin. Eikä Helsinki ole mahdoton paikka, kunhan vaan löytää itselleen sopivan kolkan, mulle se on Itä-Helsinki.
Työttömänä on nimenomaan paras olla Helsingissä.
Pääsee liikkumaan pummilla hyvin kattavasti, on leipäjonoa vaikka minkä näköistä, jne.
Jossain maaseudin peräkylällä sitä on työtön kusessa jos ei tunne ketään eikä ole autoa.
Vaikka luonto tietysti on aina sinänsä hieno juttu ja se rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee liikkumaan pummilla hyvin kattavasti, on leipäjonoa vaikka minkä näköistä, jne.
Jossain maaseudin peräkylällä sitä on työtön kusessa jos ei tunne ketään eikä ole autoa.
Mulle työttömyys ei ollut edes harkinnan arvoinen vaihtoehto, päinvastoin. Täällä olisin qusessa, ellei olisi työtä, ihan samoin kuin sillä, mistä lähdin.
Joku kirjoitti, että Helsingissä on kiva kun ei kytätä. Tämän päivän Hesarissa
Suunnittelen muuttoa pois koska parhaat kaverit asuvat muualla enkä jaksa yrittää alkaa viihtymään täällä kun parempien kaverisuhteiden luominen on niin hidas prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin pois, koska en voinut sietää sitä, että työmatkoihin - ja mihin tahansa menemiseen - meni aina vähintään 40 minuuttia suuntaansa. Tuntui, että se oli iso osa ajastani pois. Lisäksi ruuhka julkisissa, ja varsinkin autolla liikkuessa nosti verenpainetta. En ilmeisesti ole sellainen ihminen joka kykenee blokkaamaan tällaiset asiat pois. Asuminen oli kallista ja ruoka myös. On muuallakin kaupunkeja.
Mä ajan Tampereelta Hämeenlinnan töihin 40 min :) - ei ole ruuhkaa.
Mun veli ajaa Tampereelta Vantaan lentokentälle töihin. Kulkee sinne kuulemma nopeammin kuin työkaveri Soukasta.
Yks idiootti lisää, siis. Milläköhän tutkinnolla sitä ollaan tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänikäinen työttömyys on todella huono uravalinta. Nyt se voi olla vielä suhteellisen rahallisesti kilpailukykyinen vaihtoehto, mutta tuskin kauan. Maksajien kärsivällisyys ja rahat loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Hki on huonoin asumisen hintalaatu.
Tässä linkki tutkimuksesta:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5725254
Eli hki menee nettotuloista 49 % kämppään, kouvolassa vain 18 %!
Eli kallista on asua hki, mutta silti kämpät ovat ahtaita ja vaatimattomia.
Oletko koskaan käynyt Kouvolassa? Siellä vasta karmeita asuntoja on. Ihan ydinkeskustassa jopa ränsistynyttä kerrostaloa. Kaupungin vuokratalot murenee paikalleen, kun ei pidetä mitään huolta. Sukulainen asuu juuri sellaisessa. Halpaa on, kun mitään ei remontoida ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin pois, koska en voinut sietää sitä, että työmatkoihin - ja mihin tahansa menemiseen - meni aina vähintään 40 minuuttia suuntaansa. Tuntui, että se oli iso osa ajastani pois. Lisäksi ruuhka julkisissa, ja varsinkin autolla liikkuessa nosti verenpainetta. En ilmeisesti ole sellainen ihminen joka kykenee blokkaamaan tällaiset asiat pois. Asuminen oli kallista ja ruoka myös. On muuallakin kaupunkeja.
Mun veli ajaa Tampereelta Vantaan lentokentälle töihin. Kulkee sinne kuulemma nopeammin kuin työkaveri Soukasta.
No tuota nyt ei usko kukaan. Soukasta menee ajaessa Helsinki-Vantaalle 34 minuuttia. Tampereelta ihan vaan himpun verran pidempään. Jos tarkkoja ollaan, niin noin 1 t 45 min. pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota nyt ei usko kukaan. Soukasta menee ajaessa Helsinki-Vantaalle 34 minuuttia. Tampereelta ihan vaan himpun verran pidempään. Jos tarkkoja ollaan, niin noin 1 t 45 min. pidempään.
Periaatteessa voisi olla mahdollista, jos soukasta tulee julkisilla ja Tampereella lähtee jostain Vuoreksesta tai Etelä-Hervannasta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmilla alueilla pieni kaksi kustantaa 660-700 € ja ABC-vyöhykkeen 30 vrk kausilippu on 82,80€ jos joudut vaikkapa Espoosta tai Vantaalta käymään Helsingissä töissä. Ruuan hinta lienee hivenen korkeampi kuin maalla. Siinäpä alkuun.
ABC-alueen 30vrk lippu maksaa 99,40 €[/quote
Tietyiltä alueilta Espoosta tai Vantaalta Helsinkiin matkustaessa tarvitset ainoastaan AB lipun joka on edullisempi. Kehyskunnista tulevat tarvitsevat ABCD lipun ja sen hinta on 109€.
Höpötystä. Mä maksan lipusta kestotilauksella 58,80. Kaikilla mun tuntemilla on kestotilaus, joka on halvin. Voi valita ab-vyöhykkeen tai bc-vyöhykkeen. Tietysti jos jostain Siuntiosta tai Keravalta käy keskustassa töissä, sit on kalliimpi, mutta on siinä matkaakin.
Tylyimmät ihmiset asuvat pk-seudulla. Oma kupla tuntuu olevan paksumpi eteläsuomessa kuin muualla päin. Ja kaikkiin hintoihin lisätty pk-seutulisä. En suosittele.
T. Pettynyt poismuuttaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei sulla ei ole PAKKO ,niin älä edes ajatele Helsingin seudulle muuttamista.
Pahin mahdollinen paikka Suomessa.
Ahdistut kahdessa viikossa.Terveisin työtön trolli Keravalta.
Terveisin Kirjanpitäjä Kuopiosta 👍
Ok, olitkin Kuopiosta, no te olettekin siellä aina nuama viärällään.
Mut SÄ ite oot joku Keravan kolli. Et bonjaa mitään. Vedät brenkkuu naama turvoksissa.
Oot jo beekiksellä.
Kuopio on best . Stadi vaan räpiköi.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että Helsingissä on kiva kun ei kytätä. Tämän päivän Hesarissa
Helsingissä tää on uutinen. Esim mun kotoseudulla (joka ei ole Hki), tuo on perusmeininkiä, kaikki tietää toistensa asiat. Jos kadulla kulkee tuntematon ihminen, sitä spekuloidaan viikkotolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Tylyimmät ihmiset asuvat pk-seudulla. Oma kupla tuntuu olevan paksumpi eteläsuomessa kuin muualla päin. Ja kaikkiin hintoihin lisätty pk-seutulisä. En suosittele.
T. Pettynyt poismuuttaja
Ei kyllä varmasti ole tylyimmät ihmiset. En tiedä, mikä on pk-seutulisä. Julkinen liikenne on halvempaa kuin missään muualla. Veroprosentti (kunnallinen) on Suomen pienimpiä. Ravintoloiden hinnoissa löytyy todella moneen hintaluokkaan. Ruoka on kaupassa keskimäärin halvempaa kuin pikkupaikkakunnilla. Kampaamohintoja myös laidasta laitaan. Mies käy sellaisessa, jossa leikataan 20 eurolla. Minulla taas maksaa paljon, kun olen monelle hajusteelle allerginen ja joudun värjäyksen valitsemaan sen mukaan, mitkä tuotteet käytössä. Uimahallit on todella halpoja muuten myös. Kuntosalia löytyy moneen hintaluokkaan. Itse maksan 24,90 kuukaudessa, ympäri vrk saa käydä.
Oltiin 3 viikkoa kesällä lapissa ja tuli todettua, että jo on ravintolamurkinalle hinnat keksitty. Kanakori, jossa valmiita nugetteja, ranskiksia, kurkkua ja tomaattia 15,90 euroa. Pitsa 20 euroa. Hampurilaisateria vähän alle 20 euroa. Ei mikään itse tehty sämpylä edes, vaan sama, joita minäkin ostan kaupasta kotiin. Majoneesi ei edes ollut itse tehtyä, nähtiin, kun ihan heinzin purkista vetivät astiaan. Valmismajoneesi melkein 20 euron hamppariateriassa. Ihan hiukan tuli olo, että vedätetään turistia. Pakastimesta vedetään valmistetta frittikeittimeen ja muutama vihannessiivu lisukkeeksi, niin ai että on hyvä ja voi pitää ryöstöhintaa.
Asuminen on pk-seudulla kalliimpaa, se on totta. Muista hinnoista en ole samaa mieltä.
Pääsääntöisesti töitä saa aina ja asuntojen hinnat nousevat aina, kyllä.