Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaa kannattaisi opiskella? Sosionomi vai luokanopettaja?

Vierailija
06.02.2023 |

Sosionomina haluaisin työskennellä kuraattorina tai varhaiskasvatuksessa.

Mitä toivon työltä:

Arkipäivätyö
Saa käyttää työssä myös omaa luovuutta
Lähtöpalkka minimissään 2500e/kk
Suht itsenäisesti tehtävä työ (eli siis saa itse suunnitella ja toteuttaa omaa työtä pitkälle)
Mahdollisuus kouluttautua/edetä/saada lisää vastuuta ja haastetta työuran edetessä, jotta mielenkiinto riittäisi eläkeikään asti.

Olen ollut 10 vuotta lastenhoitaja ja nyt pitäisi kouluttautua uudelleen :) myös ylioppilastutkinto löytyy.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eikös sosionomeilla ole huono työtilanne eli paljon ylitarjontaa ja vain vähän avoimia työpaikkoja?

On. Yksi tuttu sosionomi on koulunkäynninohjaajana ja toinen hoiva-avustajana.

Tiedoksesi että sosionomin palkka on yleensä jotain 2300-2800 ja tästä jää käteen se 2000 kokoaikatyöstä. Vaatimukset on usein kovia. Täytyy osata heti kaikki eikä perehdytetä. Koulunkäyntiavustaja tienaa heikommin mutta loppujen lopuksi käteenjäävä summa ei ole paljon heikompi. Lisäksi osa saattaa haluta tehdä osa-aikaista. Itse olen totaalisen kyllästynyt sosiaalityön kenttään missä on vain vaatimuksia vaatimuksien perään ja huutavia esimiehiä,yhtään väheksymättä koulunkäyntiavustajien työtä. Hoiva-avustajien palkka lisineen voi päästä samaan kuin sosionomin.

Sosionomiksi ei ole tällä hetkellä järkeä opiskella. Sosionomeja on paljon ja hyvistä paikoista on kilpailua. Vuorotyötä on useimmissa paikoissa.

T:sosionomi

Itse taas suuremman kaupungin sosionomina koen, että sosionomiksi todellakin kannattaa opiskella nyt. Töitä on erittäin hyvin, itse saa valkata parhaat päältä. Vuorotyötä toki on yksityisellä sektorilla, mutta kaupungin listoilla ei.

Kuraattorinakin sosionomi voi toimia, vaikka ylhäällä toisin väitettiin. Sosiaalityöntekijä ne paikat yleensä nappaa, mutta tunnen useamman sosionomin joka toimii kuraattorina

Vierailija
22/23 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eikös sosionomeilla ole huono työtilanne eli paljon ylitarjontaa ja vain vähän avoimia työpaikkoja?

Pah!

Työtä on tarjolla ns. vauvasta vaariin ikäluokkien parissa koko sosiaalikentällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vaikea uskoa että olisi sillä tutkinnollahan voi tehdä monenlaisia töitä ja luulisi sosiaalialalla töitä riittävän

Sosionomeista on huutava työvoimapula esim. lastenkotien ohjaajina. 

Juu, vaikea on löytää. Nykynuoret sosionomit ei lähde vuorotyöhön laitokseen mielellään. Lisäksi osa ei kyllä sovikaan haastavien nuorien ohjaajaksi. Eivät vaan "jaksa". Useampi jättänyt koeajan aikana pestin kesken. Miesohjaajia eritoten kaivattaisiin, mutta edes koulutukseen ei paljon miehiä lähde.

-ohjaaja laitoksissa 25 vuoden ajan-