mtv3 uutiset: Hoitajien palkat nousevat lisää Teknologiateollisuuden palkankorotusten myötä!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kt-n-jalonen-teknologiateollisuuden…
TEHY: *2023 ja 2024 palkankorotuksiin liittyy ns. perälauta. Jos tiettyjen teollisuus- ja vientialojen palkankorotusten kustannusvaikutusten matemaattinen keskiarvo on yli 1,9 %, ylimenevä osuus tulee maksuun myös hoitajille.
Kommentit (133)
Niinhän niiden pitääkin sopimuksen mukaan nousta. Menee 5000 euron raja rikki mutta niin pitääkin.
Milla-Riikka, vanha kettu, osasi mainiosti vetäistä Ässän hihastaan!! Hienoa!
Jalosta mahtaa v**uttaa kuin pientä oravaa 😆
Juu pieni palkka ja pienet prosentit, eipä lämmitä.
Ei päästy edes siihen kolmeen tonniin.
Joko loppuu kitinä eläkeläisten indeksikorotuksesta?
Jännästi artikkelissa ei tuosta mitään puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän niiden pitääkin sopimuksen mukaan nousta. Menee 5000 euron raja rikki mutta niin pitääkin.
En kiellä, että etteikö hoitajat korotustaan työstään ansaitsisi.
Olen vain itse siinä rajalla, että jos tuleva hallitus päättää nostaa veroja eikä leikata palveluista (lainalla sotepalvelujen ylläpito syventää tätä tilannetta entisestään) niin joudun valitettavasti toteamaan, ettei minun kannata enää tehdä töitä.
Olen itsekin korkeastikoulutettu ihminen, mutta laskelmieni mukaan on halvempaa jäädä kotiin kuin kulkea töissä. Huolettaa ajatus.
Todennäköisesti äänestänen puoluetta, kuka leikkaa palveluja, vaikka hyvä tie ei ole sekään, mutta siten voisin vielä itsekin pysyä veronmaksajana ylläpitämässä tätä yhteyiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu pieni palkka ja pienet prosentit, eipä lämmitä.
Ei päästy edes siihen kolmeen tonniin.
Kuule, kohta pääset sinäkin. Mulla nyt peruspalkka reilu 2900e ja siihen ikälisät päälle. Kyllä se peruspalkka piakkoin kipuaa yli kolmosella alkavan summan.
-sh
Uskomatonta sontaa kyllä, että tällainen sallitaan. Muiden muroihin ei tulisi saada tällä tavalla kusta. Valitettavaa ettei teollisuusliitto vaatinut puolestaan 2% isompia korotuksia kuin kunta-ala.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi artikkelissa ei tuosta mitään puhuta.
Etkö osaa lukea? Kuntatyönantajan Jalonen manailee, että pahin mahdollinen skenaario toteutui ja tulee todella kalliiksi kuntatyönantajalle, kun teknologiateollisuus teki sopimuksen korotuksista. Sehän oli jo aiemmin sovitti Kuntstyönantajan sekä Tehyn ja Superin sopimuksessa, että saavat tietyn prosenttiosuuden enemmän kuin teollisuusalat.
Se huono puoli tuossa voi olla, että kun Suomesssa muutaman sadan tuhannen ihmisen palkat nousevat, niin inflaatio tulee kiihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Se huono puoli tuossa voi olla, että kun Suomesssa muutaman sadan tuhannen ihmisen palkat nousevat, niin inflaatio tulee kiihtymään.
Tai sitten ei. Nyt me eletään sitä aikaa mitä kadehdittiin boomereilta. Pelataan tämä erä fiksusti.
Muukin kunta-ala saa nuo korotukset
Sairas tuo kytkentä vientislojen todellisten lisäarvontuottajien ja julkisten alojen verovaraloisten välillä. Julkisten alojen palkkoja pitäisi laskea, ei nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Muukin kunta-ala saa nuo korotukset
Kyllä! Ja se on ihan oikein, että varhaiskasvatus, siivoojat ym. ym. saavat myös!
No v i ttu jippii. Korotuksissa puhutan muutamasta sadasta eurosta ja suomen verotuksella käteen ei jää juuri mitään enempää.
Koskeeko nää yksityispuolen terveydenhuoltoa?
No, jospa ihmisiä alkaisi pikku hiljaa kiinnostaa kouluttautua hoito- ja kasvatusaloille ja myös työskennellä niillä kun suhteellisesti ko. alojen palkat paranevat?
Tosin eipä käteen jää yhtään enempää kun korotukset vaikuttavat niin laajasti (koko kunta-ala) että inflaatio tästä lähinnä lähtee laukalle ja progressiivisen verotus vie suurimman osan🤔
Hienoa!