Selvisin vakavasta masennuksesta!
Tauti on yksilöllinen, kuten on kantajansa.
Täällä usein alanuolitetaan, kun näin sanon ja kerron epäsuosittujakin vaihtoehtoja masennuksen hoitoon.
Minua kiinnostaa kuinka vakavan masennuksen sairastaneet ovat selvinneet?
Selviytymiskeinojen jakaminen saattaa auttaa muitakin löytämään keinon selviytyä.
En toivo kyseistä sairautta kellekään. Se on ihan hirveä.
Kommentit (78)
Suosittelen erittäin lämpimästi katsomaan youtubesta Karita Aaltosen, Hanna Huttusen ja Antti Heikkilän luentoja. Myös Elviira Krebber on ihan huippu.
Tieto on valtaa. Ja avaa mahdollisuuden ottaa vastuu omasta terveydestä. Jokaisella on oikeus voida hyvin ja olla terve.
Kokeilkaa juoda 1 viherpiryelö joka päivä. Siihen kannattaa laittaa pohjalle aina avokadoa se sisältää hyviä rasvoja ja siihen sitte kaikkea tummanvihreää esimerkiksi pinaattia ja lehtikaalia. Sitruunaa ja kurkumas. Varsiselleriä, kurkkua.
Nenästä kiinni ja kurkusta alas. Joka päivä.
Huomaatte varmasti muutoksia ja siitä on hyvä jatkaa yksi askel kerrallaan tutkimaan lisää.
Googlettakaa sairauden ja masennuksen sijaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä juttuja. Ruokavalion merkitystä.
Kun energiaa saa lisää, niin pikkuhiljaa niitä muutoksia jaksaa tehdä sinä enemmän. Ehkä pääsee jo kävelylle joka päivä?
Yksi askel kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen erittäin lämpimästi katsomaan youtubesta Karita Aaltosen, Hanna Huttusen ja Antti Heikkilän luentoja. Myös Elviira Krebber on ihan huippu.
Tieto on valtaa. Ja avaa mahdollisuuden ottaa vastuu omasta terveydestä. Jokaisella on oikeus voida hyvin ja olla terve.
Joo on katsottu ja luettu ja niiden jälkeen päädyin siihen, että kohtuullinen sekaravinto on varmasti kaikkein paras. Itseasiassa noudatin vhh silloin, kun sairastuin.
Vierailija kirjoitti:
Antti Heikkilällä on hyviä mielipiteitä.
Minulla auttoi terapia ja se, että sain pari kuukautta sairauslomaa. Tosin en vieläkään tunne olevani ihan täydessä iskussa. Yritän olla suorittamatta vapaa-aikaa ja jättää työt töihin sekä keksiä mielenkiintoisia puuhia ja matkoja vapaa-ajalle, niin että on aina jotain, jota odottaa. On myös ollut helpotus, että korona-aika loppui ja näkee ihmisiä toimistolla.
Omasta asenteesta se on lähinnä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ja asenne syntyy monesti kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksesta, myös luonne ja temperamentti ovat ratkaisevia.
Ja mitä on asenne? Se on ajatuksia. Jos asenne on huono pää on täynnä haitallisia ajatuksia. Haitalliset ajatukset ja uskomukset ohjaavat elämää ja aiheuttaa ikäviä asioita ilman että edes ymmärtää koko kuviota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asenne syntyy monesti kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksesta, myös luonne ja temperamentti ovat ratkaisevia.
Ja mitä on asenne? Se on ajatuksia. Jos asenne on huono pää on täynnä haitallisia ajatuksia. Haitalliset ajatukset ja uskomukset ohjaavat elämää ja aiheuttaa ikäviä asioita ilman että edes ymmärtää koko kuviota.
Masennuksella ei ole mitään tekemistä asenteen kanssa. Kannattaa perehtyä asiaan, ennenkuin avaat suusi kenenkään masentuneen seurassa.tuo "asenne", eli väärä käsitys asiasta on pahinta, mitä voit toiselle ilmaista.
Sitten suoraan luonnosta saatavat rohdot on myös hyviä: nokkonen, voikukka jne.
Raskausajan multitabs sisältää monta mielenterveyttä tukevaa ainesosaa.
Moni hyötyy CBT-terapiasta eli uusimmasta terapiasuuntauksesta. Vanhaa psykoanalyyttista terapiaa en itse suosittelisi, riippuu toki terapeutistakin. Esim. ACT eli acceptance ja commitment terapiasta on ihan tutkimusnäyttöä, että se toimii. Itse en ole ollut masentunut, mutta sain siitä apua huonoon itsetuntoon ja ahdistukseen.
Jaa a, mitenkähän itse parantuisin. Eläkkeellä toista vuotta, pysyvä. Ikää 45v ja skitsoaffekriivinen häiriö. Loppuelämän lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, mitenkähän itse parantuisin. Eläkkeellä toista vuotta, pysyvä. Ikää 45v ja skitsoaffekriivinen häiriö. Loppuelämän lääkitys.
Tyttärellä sama diagnoosi! Sai aikanaan sähköhoitoa, joka oli joku tutkimukseen liittyvä hoitojakso. Vihasi aitä, mutta en sitten tiedä, muuttuiko joku kuitenkin.
Diagnoosista toista kymmentä vuotta. On nykyään enimmäkseen iloinen ja jaksaa tarpeen vaatiessa tehdäkin kaikenlaista. Välillä vetäytyy passiiviseen olotilaan, jolloin vain syö herkkuja ja katsoo sarjoja.
En tiedä, mikä johtuu lääkityksestä ja mikä on muuta oireilua. Jos ei kukaan puutu asiaan, nukkuisi suurimman osan vuorokaudesta.
Nyt lääkitystä vähennetty ihan pienesti. Toivon, että tulevaisuudessa pienennetään lisää.
Mikä lääkitys sinulla on ja mitä oireita? Ymmärrän, jos et halua näitä avata. Mutta kiinnostaisi tietää, onko muilla samanlaista.
Hyvä. Mä en selviä koskaan, ihan suosiolla syön lääkkeet loppuelämäni.
Typeriä nämä neuvot että liiku ja syö hyvin ja terveellisesti - masentuneelle nämä neuvot on yhtä hyödyllisiä kuin jalattomalle käsky mennä juoksulenkille. Kun on tarpeeksi masentunut, syö mitä sattuu jos ylipäänsä syö, ja liikkuu vain sängyn ja vessan väliä.
Jos pystyy käymään kaupassa ostamassa terveellisiä asioita ja tekemään niistä itselle ruokaa, on jo aloittanut sen paranemisen siitä vaikeasta masennuksesta. On itse asiassa jo melkoisen pitkällä paranemisen tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän skitsofreniaan auttaisi?
Hyvä lääkitys ja oikeanlainen terapia jotta tulee toimeen oireiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä sama diagnoosi! Sai aikanaan sähköhoitoa, joka oli joku tutkimukseen liittyvä hoitojakso. Vihasi aitä, mutta en sitten tiedä, muuttuiko joku kuitenkin.
Diagnoosista toista kymmentä vuotta. On nykyään enimmäkseen iloinen ja jaksaa tarpeen vaatiessa tehdäkin kaikenlaista. Välillä vetäytyy passiiviseen olotilaan, jolloin vain syö herkkuja ja katsoo sarjoja.
En tiedä, mikä johtuu lääkityksestä ja mikä on muuta oireilua. Jos ei kukaan puutu asiaan, nukkuisi suurimman osan vuorokaudesta.
Nyt lääkitystä vähennetty ihan pienesti. Toivon, että tulevaisuudessa pienennetään lisää.
Mikä lääkitys sinulla on ja mitä oireita? Ymmärrän, jos et halua näitä avata. Mutta kiinnostaisi tietää, onko muilla samanlaista.
Lääkitys Lamictal ja Rivatril, olanzapin yöksi. Itellä hankalin on kevät ja valon lisääntyminen. Silloin voi mennä maniaksi ja unet pois. Olen useamman kerran ollut psykoosin takia osastolla. Aina keväisin.
Vierailija kirjoitti:
Typeriä nämä neuvot että liiku ja syö hyvin ja terveellisesti - masentuneelle nämä neuvot on yhtä hyödyllisiä kuin jalattomalle käsky mennä juoksulenkille. Kun on tarpeeksi masentunut, syö mitä sattuu jos ylipäänsä syö, ja liikkuu vain sängyn ja vessan väliä.
Jos pystyy käymään kaupassa ostamassa terveellisiä asioita ja tekemään niistä itselle ruokaa, on jo aloittanut sen paranemisen siitä vaikeasta masennuksesta. On itse asiassa jo melkoisen pitkällä paranemisen tiellä.
Tämän alapeukuttajat on niitä, jotka keskustelee vakavan masennuksen hoidosta tietämättä mitään ko. sairaudesta.
Miettikää mitä monet syö. Ja juo. Alkoholi on yks pahimpia, joka sekoittaa täysin koko kropan.
Jos sen lisäksi syö huonosti, pääasiassa roskaruokaa, paljon leipää, virvoitusjuomia kahvia niin ei mikään ihme jos ei voi kovin hyvin.
Lisäksi se on vähän sellainen lumipalloefekti. Masentuneena ei jaksa panostaa kunnolliseen syömiseen ja kierre on valmis.
Elimistö, aivot, hormonitoiminta KAIKKI tarvitsee ravintoa.