Kuparikierukka
Plussat, miinukset, kaikenlaiset kokemukset puolesta ja vastaan tähän. Kiitos.
Kommentit (15)
ottaisin pois jos keksisin mitä tilalle.
miinukset:
- runsaat, yli viikon kestävät kuukautiset entisten 4 päivää kestäneiden tilalle (siteellä ei pärjää, kuppi on välttämätön että voin esim käydä töissä runsaan vuodon päivinä...)
- jatkuva runsas valkovuoto, ekaa kertaa elämässäni joudun jatkuvasti käyttämään pikkuhousunsuojaa (mitään tulehdusta ei ole, lääkärissä käyty)
Eli siis vuodan jatkuvasti :/
plussat:
+ jos annan tän olla sen 5 vuotta niin onhan tää edullinen
+ ei tartte muistaa (paitsi että muistuttaa kyllä itsestään jatkuvasti)
+ oma hormoonitoiminta saa olla rauhassa (tämä on se syy miksi alun perin valitsin kuparikierukan)
- ihan älytön vuoto, kuukautiset kestivät ainakin viikon ja vuotoa tuli kuin hanasta
- myös kuukautisten välillä runsasta vuotoa
- melkomoiset kuukautiskivut
+ oli ilmainen
+ ei tarvinnut muistaa ottaa pillereitä
Kuparikierukassa tulehdusriskit, kohdunulkoisen raskauden riski ym kasvavat. Ja ystäväni oli raskaana 2kk kuparikierukan laittamisesta.
Ihan normaali vuoto!!! Ei tarvii muistaa ehkäsyä... Omat hormonit saa ollarauhassa:) Kaikin puolin hyvä vaihtoehto alku" totuttelun" jälkeen:)
kohdun limakalvo on jatkuvassa tulehdustilassa vierasesineen ja siitä erittyvän kuparin ansiosta. Siitä ne ärhäkämmät kuukautisetkin johtuvat.
En ottaisi itselleni mistään hinnasta.
Vierailija:
kohdun limakalvo on jatkuvassa tulehdustilassa vierasesineen ja siitä erittyvän kuparin ansiosta. Siitä ne ärhäkämmät kuukautisetkin johtuvat.En ottaisi itselleni mistään hinnasta.
Mä en halua vierasta esinettä saati hormoonia itseeni, siksi käytössä vaan kumi.
Eipä oo sellasta ehkäsymenetelmää, joka ois mua varten.
Elämänkatsomukseni ei salli moista ehkäisymenetelmää.
+ ei hormoneja ( -> ei migreeniä)
+ edullinen ja vaivaton
- vuoden verran meni ennenkuin vuodot tasaantuivat, ekana vuonna kieltämättä runsaat menkat
- ekan vuoden aikana myös välillä kipuja tms. tuntemuksia, mutta voi liittyä endometrioosiin ( jos on päässyt uudestaan kasvamaan)
Hormonikierukka olisi vuotojen suhteen parempi, mutta elämä ilman migreenia on sen verran kivaa, ennen uskalla kokeilla hormonikierukkaa.
Seuraavaksi ehkäisynä sterilisaatio 3-4vuoden kuluttua, nyt halutaan vielä pitää auki pieni takaportti kolmannelle.
Keskeytetty yhdyntä ja varmat päivät olleet lähinnä käytössä, joskus kondomi. Sen seurauksena lapsiluku täynnä, ainakin pitkäksi aikaa. Olin ajatellut tuota kuparikierukkaa, mutta ei kyllä kuulosta kivalta. Hormonaalista en haluaisi myöskään...
oli käytössä puolisen vuotta ja ennen niin " normaalit" ja säännölliset kuukautiset muuttui ihan hirveiksi. Vuotopäiviä oli 12-15 ja kierto 36 pv, kivut helvetilliset ja jotenkin sen kierukan paikallaanolon tunsi. Ei ollenkaan mun juttu.
Nyt hormonikierukka, ei kuukautisia, ei aknea, ei painonnousua, ei mitään oireita. Kierukka ei tunnu, eikä haittaa yhtään.
SUOSITTELEN!!
Niin paljon tuttavapiirissä kuullut huonoa, ettei koskaan minulle sellaista. Yksi tuli raskaaksi, Yhdellä suunnattomat kuukautiset, Yhden mies valittaa että ne langat sattuu jne jne. Itselläni käytössä tällä hetkellä hormonikapseli käsivarressa, ei tarvitse muistaa ja toimii, kuten myös vähentää vuotoa, kun ennen ollut erittäin runsas vuoto, niin nyt minimissä.
sitten se, ettei limakalvoon pääse kiinnittymään jo hedelmöittynyt munasolu, eikä raskaus näin ollen ala.
Eli ihan niin kuin joku edellä sanoi, sitä voidaan pitää ns. abortoivana ehkäisymenetelmänä, jos ajattelee elämän alkavan hedelmöityksestä.
Migreeniä minäkin sairastan ja siksikin ajattelin kokeilla...vaihdetaan sitten hormonivastaavaan jollei sovi.
Kondomit ei sovi tai ovat enemmänkin epämukavia, pillerit pitäis muistaa joka päivä, varmat päivät/keskeytetty ei todella ole riittävän luotettavia ja sterilisaatioon en ole halukas (jos kumminkin vielä...). Että jäljelle jää siis kierukka. Mulle muuten sanottiin e-neuvolassa, että ihonalaiset kapselit ois jotenkin " jäämässä pois" tai ei ainakaan kovin suosittuja. En tiedä miksi, voi olla paikkakunta/lääkärikohtainen juttukin eli toiset suosii ja suosittelee jotain ja toiset muuta..
plussat: ei hormonien aiheuttamaa mielialavaihtelua.
miinukset: järjettömän runsas vuoto - ja lapsi... (Kyllä se vauva toki ihan toivottuna sit syntyi...)