Mitä puoluetta aiot äänestää kevään eduskuntavaaleissa ja miksi?
Kommentit (91)
Kakot ja persut ovat poissuljettu jo ehdokaslistoitani. Jäljelle jäävistä harkitsen vielä.
No, en persuja ainakaan. Suomen maine.
PS Uudellamaalla.on hyvä meininki, nuorta voimaa änkyräpersujen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä päättänyt, vihreitä tai demareita.
Olen tavallinen duunari ja ilmastonmuutos on suurin huolenaiheeni ja koen suurta ilmastoahdistusta.
Samaan aikaan pienituloisena olen huolissani omasta taioudellisesta pärjäämisestäni eikä mikään oikeistopuolue tule kysymykseenkään.
Kyllä se sote-palveluiden ja kokonaisuudessaan murenevan hyvinvointivaltion kriisi niitä Suomen suurimpia huolenaiheita on. Kunnon sote-palveluiden järjestämiseen löytyisi kyllä rahaa karsimalla oikeasti turhasta, jos siis näin haluttaisiin tehdä.
Persuja varmaan. Jos olis joku oikeistolaisempi ympäristöpuolue niin äänestäisin sitä
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä. Äänestän kyllä. Tarkoituksenani on myös mennä johonkin vaalitilaisuuteen. Äänestän mielelläni jotakin sellaista, joka lupaa siis ihan oikeasti parantaa työttömien asemaa. Kyse ei ole pelkästä tukien nostamisesta, vaan yhtä lailla myös orjatöiden, siis näiden hommien, joihin pakotetaan 9 euron päiväkorvauksella karenssin uhalla kieltämisestä. Oikeastihan perustuslaki kieltää jo nämä, mutta siitä ei välitetä.
Vasemmistoliitto ja Vihreät kannattavat perustuloa.
Vierailija kirjoitti:
Hmh minä en ole koskaan äänestänyt missään vaaleissa koska sellaista puoluetta ei ole olemassakaan joka olisi hyvä puolue ja ihan turha äänestää jotain marginaalipuolueita.
M32
Käytännössä äänestät sitten riistäjä-Kokoomusta. Kokoomuksen kannattajat äänestävät aina.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni äänestäisin jotakin itsekin työtöntä, mutta työttömiä tai edes sen todellisuuden kokeneita taitaa olla hyvin vähän ehdolla.
Irma Hirsjärvi (työttömien yhdistyksen puheenjohtaja) taotaa olla ehdolla Keski-Suomessa. Vasemmistoliiton ehdokas. Mikä on vaalipiirisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni äänestäisin jotakin itsekin työtöntä, mutta työttömiä tai edes sen todellisuuden kokeneita taitaa olla hyvin vähän ehdolla.
Irma Hirsjärvi (työttömien yhdistyksen puheenjohtaja) taotaa olla ehdolla Keski-Suomessa. Vasemmistoliiton ehdokas. Mikä on vaalipiirisi?
Tuo ei ole vaalipiirini, mutta hienoa jos tuollainen lähtee ehdokkaaksi. Omassa vaalipiirissäni oli joissakin vaaleissa ehdolla joku sosiaalityöntekijä tai vastaava SDP:n ehdokkaana ja puhuikin köyhien puolesta, mutta jotakin tuossa oli, miksi tuota ei voinut äänestää. Taisi jopa kannattaa näitä työttömien orjatöitä! Ajoi siis yleisesti köyhien asiaa, ei niinkään työttömien. Menneinä aikoina oli myös Köyhien asialla-pienpuolue, joka tosin oli täyttä huuhaata, eivätkä köyhät tätä äänestäneet ja puolueen äänimäärä jäi olemattomaksi.
Helsingissä Vasemmistoliitolla on ehdokkaana sosiaalityöntekijä Petra Malin, jos Helsinki osuisi ja sosiaalityöntekijä kelpaa.
KD. Inhimillinen ja maalaisjärkinen vaaliohjelma. Realistinen ote. Sopivasti oikealla mulle.
En aio äänestää. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja yritän kaikin mahdollisin keinoin päästä pois nykyisestä työstäni. Mikään puolue/kukaan henkilö ei ole halukas laittamaan rahaa varhaiskasvatusalan rakenteellisten ongelmien korjaamiseen, palkkojen nostamiseen tai työolojen parantamiseen. Itse asiassa ketään muuta ei nämä asiat kiinnosta, kuin meitä varhaiskasvatuksessa työskenteleviä. Asiat eivät äänestämällä tai muutenkaan tule muuttumaan. Tai jos tulee muutosta, niin aina vaan huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
En aio äänestää. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja yritän kaikin mahdollisin keinoin päästä pois nykyisestä työstäni. Mikään puolue/kukaan henkilö ei ole halukas laittamaan rahaa varhaiskasvatusalan rakenteellisten ongelmien korjaamiseen, palkkojen nostamiseen tai työolojen parantamiseen. Itse asiassa ketään muuta ei nämä asiat kiinnosta, kuin meitä varhaiskasvatuksessa työskenteleviä. Asiat eivät äänestämällä tai muutenkaan tule muuttumaan. Tai jos tulee muutosta, niin aina vaan huonompaan suuntaan.
Helsingissä käsittääkseni ainakin varhaiskasvattajien palkkoja on tarkoitus nostaa.
Luultavasti vihreitä, niin kuin ennenkin. Tosin kaikkeen heidän politiikassaan en ole tyytyväinen, mutta ei ole parempaakaan vaihtoehtoa.
KD. Uskossa olen ollut kaksi vuotta, joten ensimmäiset vaalit uskovaisena.
Uskon Raamatun Sanaan. Se ei ole muutettavissa/muokattavissa.
- Avioliitto on miehen ja naisen välinen.
- Sukupuoli ei ole muutettavissa.
- Abortti on murha, elämä alkaa hedelmöityksestä.
Ääneni saa eräs miesehdokas. Paikkakunta Helsinki.
T. N 52v
Kristilliset tai persut, koska ainoat puolueet jotka äänesti ei translaista.
Kokoomusta tai perussuomalaisia, koska isäni oli yksityisyrittäjä ja niin olen minäkin.