Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkalla ei tule muka toimeen? Selittäkää minulle tämä mysteeri!

Vierailija
04.02.2023 |

Ystäväni mukaan hän ei meinaa tulla toimeen 1 700 euron kk-palkallaan.

Ok. Ymmärrän. Unohdetaan nyt se, että moni työtön tulee toimeen vähemmällä.

Toinen ystäväni kertoo ettei hänkään tule toimeen. Mutta hänen palkkansa on 2 900 euroa/kk.

Miten on mahdollista että ihmiset joilla on erilainen palkka, tulevat toimeen yhtä huonosti? Ja ehei, tätä ei selitä verotus koska kyllä näillä tulotasoilla siitä ylimääräisestä 1200 eurosta jää reippaasti yli puolet käteen.

Kaiken järjen mukaan jos nämä kaksi asuvat samanlaisissa asunnoissa, ajavat samanlaisilla autoilla, omistavat yhtä uudet puhelimet, syövät samanlaista terveellistä perusruokaa, jne...toiselle jää kivasta ylimääräistä.

Sen perusteella mitä minulle kerrotaan, niin se vain on että vaikka rahaa saisi lisää, palkka ei vain riitä. Mutta jos palkka olisi X tai Y, sitten riittäisi (mutta X ja Y palkkoja saavien mukaan ei riitä).

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei tule toimeen eläkkeellään. Asuu asunnossa joka vie eläkkeestä 60 %, eikä muuta edullisempaan, koska ei jätä kotiaan.

Rahaa on pyytämänsä jatkuvasti. Joka kuukausi on sovittuna, että saa 50 euroa minulta sekä muilta sisaruksilta saa myös rahaa.

Minulta on pyytämänsä rahaa eniten, koska kun asun Helsingissä niin minulla on suurin palkka ja ns Helsinkilisä. Ei tajua, että menot on täällä myös suuremmat.

Vierailija
42/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se. Kun on pakko päästä ulkomaille vaikka on käyttöluotot tapissa, ostetaan merkkipuhelimet, -teeveet ja muu tilpehööri osamaksuilla sekä uusi auto luotolla ja näitä vaihdellaan kuin märkiä sukkia.

Tämä esimerkki tuttavasta jonka ansiot hieman enemmän kuin itsellä ja aina valittaa rahapulasta. Jos eläisi edes hieman järkevämmin voisi hyvinkin säästää satasia kuukaudessa jollei enemmänkin.

Kaikille ei taida olla väliksi maksaa 2000e käyttöluotosta 4000e tai enemmän takaisin..

Moni kuvittelee, että tavallisena duunarina elintaso pitäisi olla hyvin korkea. Minullakin on tuttava, joka elää yli varojensa ja valittaa miten palkka ei riitä. Autot ovat aina max. 3 vuotta vanhat, puhelimet ja muu kodin elektroniikka on aina uusinta mitä markkinoilta löytyy ja ruuaksi kelpaa tyyliin Norjalainen merinorsu, perunat tai muut arkiset ruuat ovat moskaa jota ei pysty mukamas syömään. Velkaa velan päälle ja osamaksuja riittää. Syksyllä oli niin kovin huolissaan miten tänä talvena mahtaa pärjätä jos sähkölasku kasvaa 5x normaaliin talveen verrattuna, ja siinäkin suurin huoli oli että ei voi lämmittää saunaa päivittäin. Mutta mistään ei voi tietenkään karsia, syy on jossain muussa kuin omissa valinnoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan riittävyys on lopulta se miten sitä on opetellut käyttämään. Tiedän tuttavapiiristä jopa hyvätuloisia, keillä on omien sanojensa mukaan aina tiukkaa ja onhan se varmaan, kun isossa omakotitalossa pitää asua ja kahta uutta autoa seisottaa siinä pihalla. Asennekysymys tai se mihin tottuu. Tulojen noustessa menot nousevat.

Vierailija
44/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäymisen olennainen juttu on se, että palkasta saa nauttia. Miksi muuten sen rahan eteen tekee töitä?

Ruoka ja katto pään päällä ei valitettavasti riitä, kun nuo saa työtönkin.

Siksi on turhaa hurskastelua kaikki tuommoinen "suu säkkiä myöten " ym. - jargonia. Me ei eletä missään pula-ajan Suomessa enää.

Pakko kyllä kysyä että minkä ammattikunnan slangia tuo "suu säkkiä myöden" on?

Vierailija
45/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri, jolla 5000 euron bruttopalkasta verojen ja pakollisten menojen ja laskujen jälkeen jää elämiseen 300 euroa kuukaudessa. Onkohan hänellä sittenkin liian pieni palkka? Häh?

Vierailija
46/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia omassa taloudenhallinnassa. Ei osata suhteuttaa menoja tuloihin. Jotkut ajattelevat, että ravintolat, tekoripset, jne "arjen luksukset" ovat välttämättömyyksiä ja ihmettelevät miksi rahat ei riitä.

Itse olin matalapalkkatyössä. Asuin edullisessa asunnossa, söin/kahvittelin harvoin ulkona, valitsin edulliset harrastukset (tyyliin ei se hienoin ja kallein sali, vaan se kämäsempi halpa), reissuissa valitsin huokeammat hotellit, jne. Ja silti jäi säästöön. Luin uudelle alalle ja palkkani tuplaantui. Nyt voin halutessani "valita kalliimman vaihtoehdon" ja joskus niin teenkin, joissain asioissa olen ihan tyytyväinen halvempaan vaihtoehtoon. Edelleen rahaa jää säästöön.

Vierailija
47/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäymisen olennainen juttu on se, että palkasta saa nauttia. Miksi muuten sen rahan eteen tekee töitä?

Siksi on turhaa hurskastelua kaikki tuommoinen "suu säkkiä myöten " ym. - jargonia. Me ei eletä missään pula-ajan Suomessa enää.

Ihan normaali sanonta jonka tuntee niin duunareita kuin akateemiset. Tai näin on ainakin meidän kasari-ysäri aikaan lapsuuden ja nuoruuden eläneiden keskuudessa.

Vierailija
48/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies46 kirjoitti:

Se johtuu siitä että ihmiset ottaa lainoja on asuntolainaa, autolainaa ja kaikkea. Sitten sähköt maksaa ja harrastukset maksaa. Ihmiset haluaa kaiken kerralla eikä ne osaa säästää . Itse tulen todella hyvin toimeen 2500 palkalla. Olen jos 10 vuotta säästänyt 500 euroa kk. Ihmiset ostaa liian kalliita asuntoja ja sitten ihmettelevät kun rahat ei riitä. Olen säästänyt yli 20 vuotta ja asunut vuokralla aina alle 400 kk vuokralla.

Mihin tarkoitukseen sä säästät? 

Olisit 20 vuodessa jo maksanut omistusasunnon itsellesi. 

Vierailija
49/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies46 kirjoitti:

Se johtuu siitä että ihmiset ottaa lainoja on asuntolainaa, autolainaa ja kaikkea. Sitten sähköt maksaa ja harrastukset maksaa. Ihmiset haluaa kaiken kerralla eikä ne osaa säästää . Itse tulen todella hyvin toimeen 2500 palkalla. Olen jos 10 vuotta säästänyt 500 euroa kk. Ihmiset ostaa liian kalliita asuntoja ja sitten ihmettelevät kun rahat ei riitä. Olen säästänyt yli 20 vuotta ja asunut vuokralla aina alle 400 kk vuokralla.

Mihin tarkoitukseen sä säästät? 

Olisit 20 vuodessa jo maksanut omistusasunnon itsellesi. 

Itse ainakin haluan pitää 3-4 kuukauden palkkaa vastaavan summan säästössä pahan päivän varalle. En koe sellaista tilannetta elämiseksi, että taskussa on 2000 euron Iphone osamaksulla mutta jääkaapissa ei ole edes valoa.

- eri

Vierailija
50/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali sanonta jonka tuntee niin duunareita kuin akateemiset. Tai näin on ainakin meidän kasari-ysäri aikaan lapsuuden ja nuoruuden eläneiden keskuudessa.

Sitähän minäkin, kunhan ihmettelin kun kirjoittajan mukaan on jargonia eli ammattislangia.

Vierailija
51/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs tuttavani saa palkkaa kuukaudessa sen verran, että menee 5 eurolla yli ettei saa asumistukea. Käteen hänelle jää vuokran ja sähkön jälkeen noin 700 euroa kuukaudessa. Valittaa aina että kun raha ei riitä edes ruokaan. Kun kuulin tästä ja ajattelin, että itse ostan kuukauden ruoat helposti 200 eurolla, että mikä ei tässä yhtälössä täsmää. Sitten lopulta selvisi. Tämä tuttavani tuhlaa rahansa kodin sisustamiseen. Hänellä on koti täynnä piensisustustavaraa ja itse ostettuja sisustuslehtiä. Näitä tavaroita sitten ostetaan kuukausittain uusia. Lisäksi rahaa menee aika paljon miesytävän alkoholien ja tupakoiden ostamiseen. "Kun hän on niin huonossa kunnossa ettei itse pääse kauppaan, kyllä hän maksaa sitten takaisin, kun pääsee käymään pankissa" (justjoo)

Tällä tuttavallani on aikuisia lapsiakin ja lapset yrittävät aina saada häntä tekemään toisenlaisia kumppanivalintoja, mutta tämä tuttavani vain nostelee käsiään ja puhisee, että ei hän ymmärrä miten tässä aina näin käy, että miten hän aina onnmistuu valitsemaan ne alkoholistit.

Mutta ruokaan ei rahat riitä...

Toiset ihmiset eivät vain oikeasti näe mihin se heidän rahansa menee 

Vierailija
52/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäin pyrin aina pitämään vähintään 3 kuukauden verran rahaa säästötilillä.

Lisäksi, kun otin asuntolainan (silloin vielä oli korot todella alhaalla), lisäsin tuohon säästömäärääni sitten ylimääräisiä säästömisenkohteita ihan siltä varalta, jos korot alkaisivatkin jostain syystä nousta (ja niinhän siinä sitten kävi). Ei tullut edes tuskanhikeä, kun pankki ilmoitti korkojen noususta.

Vierailija
53/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen sai kotoa lähtiessään perinteiseen tapaan hyvän etumatkan ja osti itse omilla rahoillaan opiskelutarvikkeet, ensimmäisen vuokrakämpän huonekalut, astiat ym. Toinen asui opiskeluaikana vanhempien omistamassa asunnossa, sai ylioppilaslahjaksi tukun tuottoisia osakkeita eikä hänen ole tarvinnut ottaa koskaan velkaa. Tässä nyt joku selitys.

Työskentelen matalapalkka-alalla ja tästä tuli mieleen korkeakouluopiskelija, joka oli meillä kesätöissä. Meillä oli sama pohjapalkka, mutta itselläni 127e enemmän ammattitaito- ja kokemuslisän takia. Tämä opiskelija ihmetteli, miten tällä palkalla ei pärjää, hänen mielestään tosi hyvä. Minä sitten esitin laskelmat, että veroprosenttini on 12,5% ja kaikkien vähennyksien jälkeen minulla jää käteen 1600e. Siitä sit asumiskulut, pakollinen auto, lapsen päiväkotimaksut jne.

Kesäduunari sit ihan oikeasti kauhuissaan ja vilpittömästi yysi anteeksi typeryyttään, sillä ei hän tajunnut, että kaikilla ei ole veroprosentti 0 kuten hänellä ja asumiskulutkin maksettavana sekä mahdolliset lapsetkin. Hän ei ollut tullut lainkaan ajatelleeksi, että kaikilla ei ole sama tilanne kuin hänellä, että vanhemmat kustantavat sekä opiskelija-asunnon että maksavat ylläpidon kotonaan töiden aikana.

Vierailija
54/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää elää tulotason mukaan , pienipalkkainen ei voi elää kuten rikas jne. Elämä on tosin nuukempaa mutta kaikkea ei voi saada jos on erisuuruiset palkat. Ihan pienipalkkaisilla pitäisi kuitenkin riittää ruokaan , asumiseen , siis kohtuu hintaisiin rahat .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi