Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkalla ei tule muka toimeen? Selittäkää minulle tämä mysteeri!

Vierailija
04.02.2023 |

Ystäväni mukaan hän ei meinaa tulla toimeen 1 700 euron kk-palkallaan.

Ok. Ymmärrän. Unohdetaan nyt se, että moni työtön tulee toimeen vähemmällä.

Toinen ystäväni kertoo ettei hänkään tule toimeen. Mutta hänen palkkansa on 2 900 euroa/kk.

Miten on mahdollista että ihmiset joilla on erilainen palkka, tulevat toimeen yhtä huonosti? Ja ehei, tätä ei selitä verotus koska kyllä näillä tulotasoilla siitä ylimääräisestä 1200 eurosta jää reippaasti yli puolet käteen.

Kaiken järjen mukaan jos nämä kaksi asuvat samanlaisissa asunnoissa, ajavat samanlaisilla autoilla, omistavat yhtä uudet puhelimet, syövät samanlaista terveellistä perusruokaa, jne...toiselle jää kivasta ylimääräistä.

Sen perusteella mitä minulle kerrotaan, niin se vain on että vaikka rahaa saisi lisää, palkka ei vain riitä. Mutta jos palkka olisi X tai Y, sitten riittäisi (mutta X ja Y palkkoja saavien mukaan ei riitä).

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaiken järjen mukaan jos nämä kaksi asuvat samanlaisissa asunnoissa, ajavat samanlaisilla autoilla, omistavat yhtä uudet puhelimet, syövät samanlaista terveellistä perusruokaa, jne...toiselle jää kivasta ylimääräistä."

Isompi asunto kivemmalla alueella

Uudempi auto

Puhelin vaihtuu useammin (samoin kuin läppäri ja muu elektroniikka)

Hienompi sisustus, kenties osarilla

Enemmän vaatteita

Vähän ulkona syömistä siellä, taksilla kulkemista, ja ulkomaan reissu

= rahat ei riitä

Silloin saa syyttää itseään kun elää liian leveästi

Vierailija
22/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä. Eräs tuttavani ei kanssa elä palkallaan, mutta hänellä on merkkivaatteet ja design-sisustus, ripsihuollot ja jotain naamahuoltoa joka kuukausi. Lisäksi syö tämän tuosta ravintolassa ja tilaa ruokaa kotiin.

Minulla ei ole mitään noista ja kappas, kun tulen toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä että ihmiset ottaa lainoja on asuntolainaa, autolainaa ja kaikkea. Sitten sähköt maksaa ja harrastukset maksaa. Ihmiset haluaa kaiken kerralla eikä ne osaa säästää . Itse tulen todella hyvin toimeen 2500 palkalla. Olen jos 10 vuotta säästänyt 500 euroa kk. Ihmiset ostaa liian kalliita asuntoja ja sitten ihmettelevät kun rahat ei riitä. Olen säästänyt yli 20 vuotta ja asunut vuokralla aina alle 400 kk vuokralla.

Vierailija
24/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohdat erilaiset. Palkka ei välttämättä ole ainut tulonlähde, vaan isovanhemmat ja vanhemmat auttavat rahallisesti, rientävät apuun kun tarvitaan uusi pesukone tai puhelin, vanhemmat maksavat puhelinlaskut, vakuutukset jne.

Tytär saa juurikin palkkaa 1700€/kk, käy kotona ruokapatojen äärellä, isovanhemmat maksavat puhelimet, me vanhemmat viedään ruokakasseja, ostetaan kodinkoneita, leffalippuja jne. Ja elämän alkuun pääsi isovanhempilta syntymästä lähtien antamat säästöt, josta sai kivan pesämunan.

Tiedän hänen olevan etuoikeutettu, toisin jos palkka olisi 2900€, mutta joutuu itse ostamaan kaiken.

Ihmiset saavat jo syntymähetkellä erilaiset pelikortit.

Syypää on aina joku muu. Valtio, köyhä suku, verottaja, huono tuuri.

Koskaan vika ei ole omassa rahankäytössä.

Joskus vain on elämäntilanteita esim. vuosien kestävä sairaus esim. syöpä tai pitk.aik. työttömyys tai liukastuu kadulla, joka voi kohdata ketä tahansa, niin talous menee ihan kuralle, kodin tavarat hajoavat, jopa alusvaatteet.

Ja sitten kun pääsee kolmen tonnin palkalla töihin, ihan kodin ja henk.koht. tavaroita on paljon ostettava, johon ennen ei ollut varaa.

Ja kommentissani en hakenut syyllistä, vaan mielestäni jo syntymähetkellä saadaan erilaiset pelikortit, jotkut paremmat ja jotkut huonommat.

Vai ihanko tosissasi väität, nyt Ukrainassa ihmiset voivat itse vaikuttaa elämäänsä ja tehdä valintoja. Eivät voi, monen elämä ja elintaso on romahtanut 100%. Ja tänä päivänä se voi kohdistua keneen tahansa.

Vierailija
25/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohdat erilaiset. Palkka ei välttämättä ole ainut tulonlähde, vaan isovanhemmat ja vanhemmat auttavat rahallisesti, rientävät apuun kun tarvitaan uusi pesukone tai puhelin, vanhemmat maksavat puhelinlaskut, vakuutukset jne.

Tytär saa juurikin palkkaa 1700€/kk, käy kotona ruokapatojen äärellä, isovanhemmat maksavat puhelimet, me vanhemmat viedään ruokakasseja, ostetaan kodinkoneita, leffalippuja jne. Ja elämän alkuun pääsi isovanhempilta syntymästä lähtien antamat säästöt, josta sai kivan pesämunan.

Tiedän hänen olevan etuoikeutettu, toisin jos palkka olisi 2900€, mutta joutuu itse ostamaan kaiken.

Niinpä. Mitäs synnyit väärän maahan tai köyhään perheeseen. Oma syy, IHAN OMA SYY! Lol!

Vierailija
26/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäymisen olennainen juttu on se, että palkasta saa nauttia. Miksi muuten sen rahan eteen tekee töitä?

Ruoka ja katto pään päällä ei valitettavasti riitä, kun nuo saa työtönkin.

Siksi on turhaa hurskastelua kaikki tuommoinen "suu säkkiä myöten " ym. - jargonia. Me ei eletä missään pula-ajan Suomessa enää.

Tämä. Tai taidetaan elää, ja se on monien mielestä täysin ok. "Elämiseen riittää perusravinto ja katto pään päälle!", ihmiset hurskastelee nykyään työssäkäyville ihmisille. Kun kulutus loppuu niin loppuu monen yrittäjän toimeentulo. Rahan pitää kiertää, että homma toimii. Ei vaan niin, että pienistä palkoista otetaan puolet veroa, että saadaan iso joukko mitään tekemättömiä elätettyä. Itse olen kuullut monet kerrat miten matalapalkka-alani on ihan oma valinta jne. No, vaihda tässä lähes 50v iässä nyt työpaikkaa. Tälläkin pienellä palkalla tuli ihan hyvin toimeen vielä joitain vuosia sitten. Ei mitään jatkuvaa ulkomaanmatkailua tms. ollut, mutta silloin tällöin pystyi käymään elokuvissa, syömässä yms. sen enempää asiaa miettimättä tai viikko kausia etukäteen säästämättä.

Tasa-arvokin on lopulta aika uusi juttu. Ja nyt yhtäkkiä ketään ei kiinnosta se, että naiset ovat taas riippuvaisia miehen tuloista, nuorilla ei ole varaa tehdä lapsia, jne. Joku kateus estää näkemästä koko kuviota. Kun itsellä menee huonosti niin voi vaan todeta, että "Suu säkkiä myöden, niin minäkin teen."

Vierailija
27/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies46 kirjoitti:

Se johtuu siitä että ihmiset ottaa lainoja on asuntolainaa, autolainaa ja kaikkea. Sitten sähköt maksaa ja harrastukset maksaa. Ihmiset haluaa kaiken kerralla eikä ne osaa säästää . Itse tulen todella hyvin toimeen 2500 palkalla. Olen jos 10 vuotta säästänyt 500 euroa kk. Ihmiset ostaa liian kalliita asuntoja ja sitten ihmettelevät kun rahat ei riitä. Olen säästänyt yli 20 vuotta ja asunut vuokralla aina alle 400 kk vuokralla.

46v, eli saman ikäinen kuin itse. Elin tuollaista alle 400e/kk vuokrayksiöelämää noin 25v sitten. Joo, en ole säästänyt 500e/kk, mutta olen maksanut kaikki lainat (opinto- ja asuntolaina) pois, ostanut velattoman auton ja saanut kolme lasta. Oikein harmittaa miten olisin säästänyt ison rahatukun arkkuun mukaan otettavaksi ilman näitä!

Vierailija
28/54 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka inflaatio on varmasti vähentänyt euron ostovoimaa niistä ajoista kun olin opiskelija (2003-2010) ja vaikka sain yliopisto-opiskelijana monta sellaista etua, joita työttömät eivät saan, niin silt ihmettelen toisiaan miten pärjäsin opiskeluaikani ilman lainaa ja tuloina vain opintotuki ja opiskelijan asumislisä yhteensä alle 700 € + kesätyö ja muut satunnaiaet työtulot  noin 6000 max 8000 netto/ vuosi.

Toki toisin kuin moni nykyinen opiskelija minusta oli selvää asua kimppakämpässä eikä heti vinkua omaa yksiötä tai isompaa asuntoa. 

Vierailija
29/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus vain on elämäntilanteita esim. vuosien kestävä sairaus esim. syöpä tai pitk.aik. työttömyys tai liukastuu kadulla, joka voi kohdata ketä tahansa, niin talous menee ihan kuralle, kodin tavarat hajoavat, jopa alusvaatteet.

Ja sitten kun pääsee kolmen tonnin palkalla töihin, ihan kodin ja henk.koht. tavaroita on paljon ostettava, johon ennen ei ollut varaa.

Ja kommentissani en hakenut syyllistä, vaan mielestäni jo syntymähetkellä saadaan erilaiset pelikortit, jotkut paremmat ja jotkut huonommat.

Vai ihanko tosissasi väität, nyt Ukrainassa ihmiset voivat itse vaikuttaa elämäänsä ja tehdä valintoja. Eivät voi, monen elämä ja elintaso on romahtanut 100%. Ja tänä päivänä se voi kohdistua keneen tahansa.

Ja totta kai parhaat esimerkit ovat syöpä ja Ukraina?

Kun puhutaan tilanteesta jossa se lisäraha on palanut hienompaan asuntoon max lainalla, sisustuksen uusimiseen, uudempaan autoon osarilla tietysti, uudempaan elektroniikkaan, ja matkusteluun? Ja siksi on tili nollilla ja jatkuva stressi rahatilanteesta.

Vierailija
30/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras koskaan saamani neuvo oli "kun pääset työelämään, elä muutama vuosi kuin opiskelija ja säästä ylimääräiset rahat".

Kun sittemmin on ollut työttömyyttä ja sairasteluakin, ne säästöt ovat olleet iso apu.

Nykyään tehdään niin että kun päästään työelämään, välittömästi unelmakämppää hakuun ja uutta autoa. Ja sitten kaikki muukin pitää päivittää samalle levelille. Velkarahalla totta kai. Tämä takaa että seuraavat 20 vuotta on sitten perse auki koko ajan.

Vierailija
31/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin, kun nyt lakkoilleet teollisuuden työntekijät valittivat uutisissa, ettei palkka riitä elämiseen. Olin aiemmin kemianteollisuudessa töissä, ja siellä tuntuivat kaikki elävän niin leveästi, että tuskin se nyt ihan vaan palkan suuruudesta on kiinni, jos ei rahat riitä.

Viime aikoina on noussut ruuan hinta, sähkön hinta, asuntolainan kulut jne. Ei ole ihme jos palkka ei enää riitä vaikka aiemmin riittikin.

Vierailija
32/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Meillä töissä pienipalkkaiset sihteerit syövät joka päivä ulkona ja jatkavat varmaan sitä samaa vapaa-ajallaan iltaisin ja valittavat, ettei palkka riitä elämiseen.

Myös sisareni valittaa, ettei rahat riitä elämiseen. Ei varmaan riitäkään, kun lapset harrastavat poniratsastusta ja mikroautoilua. 

Joillain ihmisillä on vääritynyt kuva siitä, mihin normaali palkka riittää.

"Meillä töissä pienipalkkaiset sihteerit"

Puhutko nyt 80-luvusta?

Jotkut yksityiset tykkäävät maksaa erton mukaan nin 1800 euroa. Se ON pieni palkka.

Vierailija
33/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka perusmenot ois samat niin voihan toinen tuhlata ylimääräiseen enemmän esim. vaatteet, baarit, muut huvit.

Vierailija
34/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole ainoa, joka tuota miettii. Opiskelen ja teen töitä eli käytettävissäni on kuukaudesta riippuen 920-1300 €/kk. Toisin sanoen köyhyysrajan alapuolella elelen. Opiskella on pakko, kun aiemmalla alalla ei ollut töitä. Odotan innolla valmistumista velan kanssa, jota on ollut pakko ottaa, jotta edes peruselämisen saisi maksettua.

V*tuttaa kaikki, jotka kitisee liian pienestä palkasta. Minä eläisin herroiksi yli 1700 € / kk palkalla. Vituttaa rikkaiden uhriutuminen, kun kakkoskodin sähkölasku on liian iso, vaikka voisivat milloin vain myydä tuon kakkoskodin. Minulla ei olisi varaa ripsihuoltoon, kosmetologikäynteihin, energiajuomiin (miksi edes juotte niitä, yök!?!?) tai aina edes välttämättömään sukkapariin.

Katso peiliin, jos rahat ei riitä.

Vierailija
35/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot vaan menot. Moni elää liian leveästi palkkaansa nähden.

Vierailija
36/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700e/kk tienaava asuu hekalla ja maksaa asumisestaan 500e kuussa. 2900e/kk tienaava on hankkinut viereisestä talosta samankokoisen omistusasunnon ja maksaa siitä 1200e/kk. Siinäpä se.

Vierailija
37/54 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se. Kun on pakko päästä ulkomaille vaikka on käyttöluotot tapissa, ostetaan merkkipuhelimet, -teeveet ja muu tilpehööri osamaksuilla sekä uusi auto luotolla ja näitä vaihdellaan kuin märkiä sukkia.

Tämä esimerkki tuttavasta jonka ansiot hieman enemmän kuin itsellä ja aina valittaa rahapulasta. Jos eläisi edes hieman järkevämmin voisi hyvinkin säästää satasia kuukaudessa jollei enemmänkin.

Kaikille ei taida olla väliksi maksaa 2000e käyttöluotosta 4000e tai enemmän takaisin..

Vierailija
38/54 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levottomat 3 – Kun mikään ei riitä

Vierailija
39/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka toistaa mantraa ettei palkalla tule toimeen käyvät jokapäivä ulkona syömässä,matkustelevat yms.

Vierailija
40/54 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyysäätteköhän nyt vähän liikaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme