Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me ollaan kaikki vastuussa omasta terveydestämme

Vierailija
04.02.2023 |

Otsikko on tietysti aika kärjistetty, mutta itse ainakin toivoisin, että ihmiset yleisesti ottaisivat enemmän vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Verenpaine- ja kolesterilääkityksen voisi lähes aina välttää muuttamalla ruokailu- ja liikuntatottumuksiaan.

Ihmiskeho on tehty liikkumaan ja roskaruoan mättö ja liikkumattomuus - tai lyhyesti sanottuna ponnistelun olemattomuus - ei voi tehdä kenellekään hyvää. Siitä seuraa fyysisiä ja psyykkisiä vaivoja.

Opetellaan taas yrittämään vähän enemmän. Kävellään töihin, poimitaan kesällä marjoja, luodaan lunta vanhoille naapureillekin, hakataan halkoja, mennään baarireissun sijaan kuutamouinnille. Elämä näyttäytyy hyvin eri valossa ihan pientenkin muutosten ansiosta.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ymmärrettävästi joillekin ikävä ajatus, että sitä omasta terveydestä oliskin itse täysin vastuussa. Olis niin paljon helpompaa ulkoistaa se mm terveyskeskuksille (joka on muuten harhaanjohtava sana, koska sairauteenhan se on keskittynyt, ei terveyteen.)

Sinun taas tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä että kaikkea ei voi kontrolloida vaan vaikka eläisi miten täydellisesti niin voi tulla tappava tauti.

Vierailija
22/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi on vetää nappia naamaan kuin muuttaa omia tapojaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ymmärrettävästi joillekin ikävä ajatus, että sitä omasta terveydestä oliskin itse täysin vastuussa. Olis niin paljon helpompaa ulkoistaa se mm terveyskeskuksille (joka on muuten harhaanjohtava sana, koska sairauteenhan se on keskittynyt, ei terveyteen.)

Sinun taas tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä että kaikkea ei voi kontrolloida vaan vaikka eläisi miten täydellisesti niin voi tulla tappava tauti.

Mistä sinä tiedät mitä minä hyväksyn? Siittä tappavasta taudistakin voi ottaa itse vastuun.

Vierailija
24/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävästi kun on stressiä, häiriintyy kehon mekanismit ja kakka lasahtaa tuulettimeen. Ehkä ap:llekin joskus käy niin.

Ihminen ei ole vastuussa siitä kuinka paljon stressiä sallii elämäänsä?

Vierailija
25/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkea verenpaine vaikka liikun ja syön oikein.

Vierailija
26/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi kykyjensä mukaan elää terveydensä hyväksi. Kenellä näitä kykyjä on voi olla onnellinen. Loppu on sitten luojan käsissä!

Vierailija
27/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua. . Olen hoikka, urheilullinen, ei ongelmia kolesterolin tai verenpaineen suhteen.

Silti iski yllättäen kakkostyypin diabetes.

Vähänkö tuntuu pahalta kun syyllistetään. No tän av:n jutut jätän omaan arvoonsa. Terveydenhuollon syyllistämisen koin todella pahana.

Vierailija
28/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät mitä minä hyväksyn? Siittä tappavasta taudistakin voi ottaa itse vastuun.

Ei se estä tautiin kuolemista vaikka siitä itseään syyttäisikin. Kuolemaahan sinäkin pelkäät.

Vierailija
29/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö vihanneksia ( joskus punasipulia salaattiin eikä muuta), juon usein viinaa ja poltan tupakkaa silloin tällöin.

Teen peruskotiruokaa tyyliin ( tyhmä sana) ruskea kastike + keitetyt perunat.

Olen 67-vuotias enkä ole sairastellut oikeastaan ollenkaan. Kulkutaudit ja nuhat ei minuun tartu.

"En syö vihanneksia ( joskus punasipulia salaattiin"

Mitä se salaatti sisältää punasipulin lisäksi?

Ehkä hedelmiä 😬

Vierailija
30/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen urheilullinen, mutta masentunut ja itsetuhoinen.

Vierailija
31/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, syöt OIKEIN jonkun ulkopuolisen määrittelemän mukaan, mutta syötkö siten, että sopii juuri sinulle?

Vierailija
32/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua. . Olen hoikka, urheilullinen, ei ongelmia kolesterolin tai verenpaineen suhteen.

Silti iski yllättäen kakkostyypin diabetes.

Vähänkö tuntuu pahalta kun syyllistetään. No tän av:n jutut jätän omaan arvoonsa. Terveydenhuollon syyllistämisen koin todella pahana.

Syyllistäminen on typerää. Oletko nyt muuttanut syömisiäsi?

Vierailija
33/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on minimoida stressin määrä ja maksimoida unen määrä.

Vierailija
34/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen ajatus, että koska elämässä on asioita x, y ja z joihin ei ole voinut vaikuttaa (vaikka ne vanhempien hoitamatta jätetyt hampaat ja koulukiusaaminen), niin ei kannata mistään muustakaan kantaa itse vastuuta oman hyvinvointinsa eteen.

Minulla on molempien vanhempien puolelta sukurasitteena korkeaa verenpainetta ja äidin puolelta diabetesta, mutta eivät todennäköisyydet ole mikään syy sille etten itse olisi vastuussa tekemistäni valinnoista. Nimenomaan lähisukulaisten huonontuneet terveydentilat motivoivat tekemään parempia valintoja!

Vierailija
35/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö vihanneksia ( joskus punasipulia salaattiin eikä muuta), juon usein viinaa ja poltan tupakkaa silloin tällöin.

Teen peruskotiruokaa tyyliin ( tyhmä sana) ruskea kastike + keitetyt perunat.

Olen 67-vuotias enkä ole sairastellut oikeastaan ollenkaan. Kulkutaudit ja nuhat ei minuun tartu.

"En syö vihanneksia ( joskus punasipulia salaattiin"

Mitä se salaatti sisältää punasipulin lisäksi?

Salaattikuutiota ja pikkutomaatteja.

Vierailija
36/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhasta faktaa, mä en ole koskaan tajunnut mikä siinä on niin vaikeaa... Puhutaan SINUN omasta KROPASTASI ja HYVINVOINNISTASI. Ryhdistäydy ja pidä huolta itsestäsi 

Vierailija
37/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhasta faktaa, mä en ole koskaan tajunnut mikä siinä on niin vaikeaa... Puhutaan SINUN omasta KROPASTASI ja HYVINVOINNISTASI. Ryhdistäydy ja pidä huolta itsestäsi 

Jos lähes 7-kymppinen on säilynyt elämänsä tähän saakka terveenä ihan vanhanaikaisilla ruuilla niin en ymmärrä tätä terveysruokahypetystä

Vierailija
38/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se estä tautiin kuolemista vaikka siitä itseään syyttäisikin. Kuolemaahan sinäkin pelkäät.

Kuolemaa ei voi estää, siinä oot oikeassa. Eikä sitä ole pakko pelätäkkään, maailmankuva ja aiheen käsittely vaikuttaa siihen kummasti.

Vierailija
39/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen kanssasi aivan samaa mieltä, paitsi tuon "kuutamouinnin" kohdalla. Nyt, tänä ajankohtana on aivan liian kylmää sellaisen harrastamiseen....🥶

Ehkä kesällä sitten...

Juuri tuo asenne on mistä ap puhuu. Avantouinti on terveellistä ja sopii kaikenikäisille.

Vierailija
40/55 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, syöt OIKEIN jonkun ulkopuolisen määrittelemän mukaan, mutta syötkö siten, että sopii juuri sinulle?

Ei kuule syömiset auta kun on sukurasite

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme