Kampaajat, älkää käyttäkö veistä kihariin tai kihartuviin hiuksiin
Se tekee niistä pörröiset ja huonokuntoisen näköiset. Kihara hius ei asetu samoin kuin suora. Luulin että tämä itsestäänselvyys kerrottaisiin nykyään jo koulussa, mutta taas viimeksi hiuksia leikkauttaessa törmäsin nuoreen kampaajaan joka olisi halunnut lopuksi käyttää veistä. Vaikutti vielä loukkaantuneelta lopuksi kun kerroin ettei se toimi omissa hiuksissani.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Energialeikkaus
https://www.iltalehti.fi/kauneus/a/9894e32f-26d5-471e-8682-5c56da4d707d
Ovatko nuo hiukset luonnonkiharat?
Mä en taas meinaa löytää kampaajaa joka käyttäisi veistä. Mullakin luonnonkiharat ja aina kampaajat leikkaa sen jotenkin suoraksi tönköksi latvoista vaikka pyydän kerroksia ja ohennusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiharahiuksisten ei pitäisi edes käydä perusleikkauksissa. Ainut mikä toimii kiharaan hiukseen on energialeikkaus. Vuosia käynyt vain energialeikkauksessa ja lipputulos on aina täydellinen.
Missä käyt?
Mulla on melko kiharat ja taipuisat hiukset jotka on joistain kohdista melkein korkkiruuvikiharoilla. Jos ne kuivuu itsestään, ne näyttävät siltä kuin olisin pitänyt niitä letillä ja sitten aukaissut letit. Käytännössä jos niistä haluaa siistit, niihin pitäisi joko käyttää jotain mömmöä mikä saa suortuvat erottumaan, tai sitten suoristaa ne kunnolla sileiksi. Viimeksi uusi kampaaja (nuori tyttö) föönäsi hiukseni pörröiseksi kuivaksi kasaksi ja yritti sitten suoristusraudalla vedellä päällishiuksia. Lopputulos oli aika järkyttävä ja tytöltä loppui aika, energia tai molemmat edes yrittää saada hiuksiani asettumaan, ja lähdin kampaajalta näyttäen rölliltä. Olisi kiinnostavaa kuulla parturi-kampaajaopiskelijoilta tai opettejilta, että miten te käytte kampaajakoulussa läpi eri hiustyyppejä? Kun jokainen uusi kampaaja tuntuu yllättyvän siitä että tällaisella supisuomalaisella kuin minä voi olla tällaiset hiukset, eikä suoria ja ohuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energialeikkaus
https://www.iltalehti.fi/kauneus/a/9894e32f-26d5-471e-8682-5c56da4d707dOvatko nuo hiukset luonnonkiharat?
Ei ne suoratkaan ole. Kiharoita on eri laatuisia afrosta laineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on energialeikkaus? Itse aina pyydän veitsileikkausta jotta kihara tulisi paremmin esiin.
Energialeikkauksessa hiukset leikataan kasvu-/kiharan suuntaan kasvukohdasta. Ekokampaajat tekee.
Miten voi leikata kasvukohdasta. Hiushan kasvaa juuresta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energialeikkaus
https://www.iltalehti.fi/kauneus/a/9894e32f-26d5-471e-8682-5c56da4d707dOvatko nuo hiukset luonnonkiharat?
Ovat, luonnonkihara näyttää helposti tuolta kammattuna. Kun sen kastelee, levittää siihen muotoilutuotetta ja antaa kuivua ilman harjaamista, kihara tulee esiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas meinaa löytää kampaajaa joka käyttäisi veistä. Mullakin luonnonkiharat ja aina kampaajat leikkaa sen jotenkin suoraksi tönköksi latvoista vaikka pyydän kerroksia ja ohennusta.
Millä tavalla ja millä sanoilla kampaajilta pitää pyytää kerroksia ja ohennusta, koska moni kampaaja ymmärtää ohentamisen lyhentämisenä? Jos olen pyytänyt ohentamaan paksuja takahiuksia, niin lopputulos on se, että takaa hiukset on kynitty lyhyiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energialeikkaus
Ovat, luonnonkihara näyttää helposti tuolta kammattuna. Kun sen kastelee, levittää siihen muotoilutuotetta ja antaa kuivua ilman harjaamista, kihara tulee esiin.
Mikä kihara? Ei kuvissa näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on energialeikkaus? Itse aina pyydän veitsileikkausta jotta kihara tulisi paremmin esiin.
Energialeikkauksessa hiukset leikataan kasvu-/kiharan suuntaan kasvukohdasta. Ekokampaajat tekee.
Miten voi leikata kasvukohdasta. Hiushan kasvaa juuresta.
No niin kasvaa, hiukseen jää kasvukohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energialeikkaus
Ovat, kuivat ja hoitamattomat sellaiset.
Vihaan ohennussaksia ja latvojen pointtaamista. Lopputulos huono. Tämä ei mene perille, ei millään.
Nyt kun keskustellaan kiharoista, niin antakaahan neuvoja. Otin pari päivää sitten kiharakäsittelyn, eli permanentin. Virhe. Pyysin loivaa kiharaa, mutta mitä sain? No, hiukset muistuttavat lähinnä lampaan ahteria! Niin säkkärää, kuin olla voi! Vielä lyhyet hiukset, niin jotenkin oikein korostuu se pallomainen pään muoto...
Itkenyt olen kohta silmät päästä ja raivostuttaa.
Onkohan mitään keinoa saada tätä pehkoa loivemmaksi?
Help...
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun keskustellaan kiharoista, niin antakaahan neuvoja. Otin pari päivää sitten kiharakäsittelyn, eli permanentin. Virhe. Pyysin loivaa kiharaa, mutta mitä sain? No, hiukset muistuttavat lähinnä lampaan ahteria! Niin säkkärää, kuin olla voi! Vielä lyhyet hiukset, niin jotenkin oikein korostuu se pallomainen pään muoto...
Help...
Pari pesukertaa ja kihara loivenee puolella. Permis ei oo koskaan parhaimmullaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään keinoa saada tätä pehkoa loivemmaksi?Help...
Hei, pese heti hiukset niin loivenee. Permanentti on tiukka kihara, kun taas pehmennys on loiva kihara isoilla rullilla.
Öööö, kyllä permanentin voi tehdä myös isoilla "rullilla", eli puolilla jolloin kiharasta tulee loivaa. Tähän vaikuttaa myös aineiden vaikutusajan kesto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energialeikkaus
Mikä kihara? Ei kuvissa näy.
Mun luonnonkiharat hiukset on just tommoiset jos ne harjaa/kampaa suoraksi ja jos ovat kuivat ja huonosti hoidetut. Mutta jos huolehdin hiusten kunnosta paremmin ja annan kuivua harjaamatta niin päässä on kunnon kiharat.
Suurin osa uusista kampaajista (lue viimesen 15v aikana valmistunut) haluaa leikata veitsellä. Syy siihen on ettei tarvitse ammattitaitoa kuten saksilla leikatut. Samoin noi permanentit/pehmennykset, vastavalmistuneet ei osaa mitenkään päin. Meillä ollut kymmenittäin valmistuneita, kaikki ihan pihalla. Syytän koulutusta, en niitä valmistuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Help...Pari pesukertaa ja kihara loivenee puolella. Permis ei oo koskaan parhaimmullaan heti.
Loivenee puolella?? Kuulostaa erikoiselta.
Luonnonkihara tuntuu olevan kampaajien vihollinen. Vihollinen numero kaksi on asiakas, joka luulee tietävänsä jotain omista hiuksistaan.
Pahin tapaus minun kohdallani oli aloittelevassa sosiaalisessa mediassa itseään kovasti mainostanut kiharaekspertti, joka puhumattomana ja pahantuulisena leikkeli minun hiuksistani omituisen käkkäräpallon, joka oli niin kovaksi lakattu, että yhdestä hiuksesta vetämällä sai koko kampauksen liikkumaan. Lähdettyäni kampaamosta oikaisin erään kauppakeskuksen läpi ja sain perääni kaksi ulkomaalaista höyrykiharrinkonsulenttia, jotka huutelivat, että tällä välineellä sinunkin suttusi muuttuisi upeiksi kiharoiksi.
Toinen mieleenpainuva tapaus on entinen kaverini, jolla on kampaaja-kosmetologin koulutus. Hän halusi tasoitella hiukseni olkapääpituisiksi eikä ottanut kuuleviin korviinsakaan sitä, että mitä enemmän hiukseni lyhenevät, sitä kiharammat niistä tulee. Lopputulos oli korvanipukkapituinen pikkuheiditukka ja järkyttynyt kaveri.
Löysin lopulta kampaajan, joka ei ihan ymmärtänyt kiharia, muttei toisaalta pilannutkaan niitä. Olin hänen asiakkaansa toistakymmentä vuotta. Nyt en ole leikkauttanut enkä raidoittanut moneen vuoteen. Omakätinen leikkuu ei kiharissa näy, ja kiiltävä alumiininharmaa on kiva väri.