Kannattaisiko tarina Nooan arkista poistaa raamatusta?
Minun mielestäni pitäisi. On ihan sanomattakin selvää että tarina ei ole tosi. Niin ei ole voinut tapahtua ja se vie uskottavuutta koko kirjalta.
Kommentit (202)
Jokos joku on alkanut julkisesti Raamattuja poltella? Syntyisikö sellaisesta tempusta älytön riita ja rähinä?
"Olisi mielenkiintoista jos joku tekisi sellaisen version raamatusta, että kaikki ihmeet ja kummat olisi poistettu. Mitä jäisi jäljelle, sukuluetteloita ja jotain runoutta."
Kyllä sen pystyisi taitava kynäniekka tekemään - vaikkapa Jari Tervo?
On mahdollista luoda vain hyviä asioita painottava uusi moderni Raamattu - totta kai. Olisi vain tahdosta kiinni tehdä sellainen - ei mikään temppu sinänsä. Poimitaan vain rusinat pullasta. Se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea Koraanista pitäisi poistaa? Esim ne vihapuheet juutalaisista?
Nooa, vedenpaisumus ja arkki löytyvät myös Koraanista. Molemmista löytyy myös Joonan sekkailu valaan vatsassa. Koraani on yllättävän myötämielinen juutalaisuuteen ja kristillisyyteen. Käytännössä ne vihapuheet liittyvät siihen kun kansa tulee toisen kansan alueelle. Muslimeilla on oma alueensa kuten kristityillä ja juutalaisilla.
Vedenpaisumuskertomus löytyi jo sumerilaisilta Gilgamesh eepoksesta ja antiikin kreikkalaisilla oli siitä oma versionsa, jossa seikkaili maailman ensimmäinen kuningas Deukalion.
Jos Raamattu kirjoitettaisiin uusiksi, niin sitten jumala ei olisi luonut ihmisiä "mieheksi ja naiseksi".
"Jokos joku on alkanut julkisesti Raamattuja poltella? Syntyisikö sellaisesta tempusta älytön riita ja rähinä?"
Toki tosiuskovaiset loukkaantuisivat mutta maallistuneet vain haukottelisivat - toimitetaanhan kirjastoistakin tonnikaupalla vanhentunutta kirjallisuutta poltettavaksi energiaksi kun parasta ennen päivä koittaa.
En nyt silti pitäisi Raamattua niin huonona kirjana että niitä pitäisi polttaa. Onhan se kulttuurihistoriallisesti merkittävä opus jolla on ollut läntisen sivistyksen kehittymisessä oma roolinsa - luostareiden kautta.
"Sitä paitsi Ukko Nooa oli kunnon mies." ainii mitense menikään.. "kun han meni saunaan, pisti laukun naulaan..:) - niin tekee vain kunnon mies?
Vierailija kirjoitti:
Jos Raamattu kirjoitettaisiin uusiksi, niin sitten jumala ei olisi luonut ihmisiä "mieheksi ja naiseksi".
Syntien syy ja aihe poistuisi - se himo - tarve lisääntyä ja täyttää tämä maa - miksi se maa kohtaa tuhoutuu ylikansoitukseen..
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Pride-Päivikään ei olisi enää nainen, ellei sattuisi itse niin haluamaan ja kokemaan ja ilmoittamaan.
Ei, koska tarina on vertauskuva Jumalan ja lihan ikuisesta liitosta (kaikkiin tuleviin sukupolviin asti).
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Ja kyyhkynen tuli hänen luoksensa ehtoopuolella, ja katso, sen suussa oli tuore öljypuun lehti. Niin Nooa ymmärsi, että vesi oli vähentynyt maan päältä.
Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
Raamatussa tarinat kertovat Jumalan ihmeistä. Minulle ei ole kovin tärkeää miten ihmeitä voitaisiin todistaa tieteellisesti.
Näen Raamatun historiallisena kirjana, osa tekstistä on hieman sadunomaista ja kansantarumaista.
Tekstit ovat kuitenkin hyvin tärkeitä, sillä ne kertovat ihmiskunnan historiasta, ja asioista joihin ihmiset ovat itse uskoneet eri aikoina.
Minulle Raamattu on siis kulttuurillinen kirja täynnä perimätietoa, ja en alkaisi poistamaan mitään teksteistä.
Olen itse uskova, minulle Raamattu on vaan hieno kirja siitä kuinka eri uskonnot ovat kehittyneet, mm. juutalaisuus, ja kuinka kristinusko on syntynyt siitä pohjalta.
Lisäsin vielä että lempi kertomukseni Raamatusta ovat luomiskertomus ja Nooan arkki. Ja myös Jeesuksen syntymä ja elämänvaiheet.
Onhan sitä muokkailtu ennenkin. Ja jossain vaiheessa vain päätetty, mikä sisältö on.
Australian alkuasukkaat ovat kertoneet toisilleen tarinoita, jotka ovat säilyneet tallessa kymmeniätuhansia vuosia.
Ympäri maailmaa löytyvät vedenpaisumustarinat ovat luultavasti muistoja jääkauden päättymisestä kun merenpinta nousi huomattavasti.
Itse ihmettelen sitä, että edelleen vajaat 65% kansasta kuuluu vielä kirkkoon. Se vasta onkin täyttä humpuukia.
Jokseenkin samanlainen tarina oli sumereilla..
Vierailija kirjoitti:
"Sitä paitsi Ukko Nooa oli kunnon mies." ainii mitense menikään.. "kun han meni saunaan, pisti laukun naulaan..:) - niin tekee vain kunnon mies?
Juu, ja ukon tyttäret lisääntyivät juottamalla ukon humalaan.
Nooan arkkihan on yksi parhaista raamatun stooreista jos sen ottaa kansantaruna.
Näitä vednpaisumuksista kertovia tarinoita on myös kirjoitettu muinaisiin teksteihin kauan ennen Raamattua. Näissä tarinoissa on joitakin yhtäläisyyksiä. Vedenpaisumuksia tapahtuu säännöllisesti muutaman miljoonan vuoden välein.
Myös Aataman ja Eevan tarina on kirjoitettu jo tuhansia vuosia ennen Raamatun tarinaa. On tässäkin jotakin samankaltaisuutta.
"Se mikä itseäni eläinrakkaana ihmisenä erityisesti liikkuttaa on se, kuinka Jumala huolehti eläimistä. Yhtään eläinlajia ei unohdettu. Jumala ei luonut uudelleen eläimiä."
Nyky-ymmärryksen mukaan - jokainen eläin on miljoonien vuosien kehittymisen tulos - eikä mikään hattutemppu josta kaneja, sorsia etc tulee taikasauvalla. Edes jumalalla ei ole siihen taitoa eikä osaamista. Elämä lajiutuu erittäin pitkien aikojen kuluessa - mukaan lukien ihminen.
Tarinat ovat tarinoita ja totuus on tiedettä.